{"id":675,"date":"2021-07-06T09:10:19","date_gmt":"2021-07-06T09:10:19","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=675"},"modified":"2021-07-06T09:10:19","modified_gmt":"2021-07-06T09:10:19","slug":"miksi-mercedes-lopetti-glkn-valmistuksen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/miksi-mercedes-lopetti-glkn-valmistuksen\/","title":{"rendered":"Miksi Mercedes lopetti GLK:n valmistuksen?"},"content":{"rendered":"\n

GLK:n viimeisten tuotantovuosien aikana Mercedes p\u00e4\u00e4tti ottaa k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n uuden muotoilufilosofian ja uuden nimist\u00f6rakenteen. GL-luokasta tuli GLS, ML-luokasta GLE ja GLK:sta GLC. Mercedes esitteli my\u00f6s GLA:n.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes teki t\u00e4m\u00e4n yhdenmukaistaakseen katumaasturimalliston sedan-malliston kanssa, koska GLC on vastaava katumaasturien C-luokka, GLA on katumaasturien A-luokka, GLS on vastaava katumaasturien S-luokka ja GLE on vastaava katumaasturien E-luokka.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilufilosofia<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes muutti SUV-mallistonsa nimi\u00e4 ottaakseen tulevien SUV-mallien muotoilukielen enemm\u00e4n sedan-painotteiseksi. T\u00e4t\u00e4 ennen GLK oli saanut vaikutteita l\u00e4hinn\u00e4 G-luokasta, sill\u00e4 GLK oli melko laatikkomainen ja pystykasvoinen. Nyky\u00e4\u00e4n GLC:n C-luokkamaisuus on melko ilmeinen, sill\u00e4 GLC jakaa monia komponentteja C-luokan kanssa, mik\u00e4 alentaa my\u00f6s kehityskustannuksia.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes vaihtoi koko katumaasturimalliston nimet G-luokkaa lukuun ottamatta, sill\u00e4 G-luokka oli aina ”omassa luokassaan”. N\u00e4m\u00e4 muutokset tekiv\u00e4t katumaasturivalikoimasta kokonaisvaltaisemman ja helpommin ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4n, mik\u00e4 vahvisti Mercedesin katumaasturiosaston br\u00e4ndi-identiteetti\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kun koko automarkkina siirtyy katumaastureiden eduksi, autonvalmistajat pumppaavat yh\u00e4 enemm\u00e4n rahaa katumaastureiden suunnitteluun n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4mmin ja ajantasaisemmin, mukaan lukien sedan-tarjonnassa vakiintuneet yksityiskohdat.<\/p>\n\n\n\n

Sama n\u00e4kyy Audin ja BMW:n kohdalla, sill\u00e4 kaikki kolme merkki\u00e4 ovat tulossa ulos ”coupe”-versioilla katumaastureistaan.<\/p>\n\n\n\n

Mercedeksen katumaastureiden nimirakenne<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes tajusi, ett\u00e4 C-, E- ja S-luokan malleilla on vahva br\u00e4ndinimi, joten maastureiden nimen muuttaminen sit\u00e4 vastaavaksi tekisi maastureista houkuttelevampia kilpailijoita vastaan. T\u00e4m\u00e4 p\u00e4tee erityisesti GLS:n kohdalla, sill\u00e4 Mercedes markkinoi GLS:\u00e4\u00e4 jatkuvasti ”S-luokan katumaastureina”.<\/p>\n\n\n\n

GLS:n S-luokkaisuus on hieman kaukaa haettua, ainakin toistaiseksi, mutta se auttaa varmasti ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mit\u00e4 Mercedes haluaa saavuttaa GLS:ll\u00e4. BMW:n kaltaiset merkit ovat tehneet t\u00e4t\u00e4 jo vuosia, sill\u00e4 X5 on 5-sarjan vastaava SUV-luokka ja X3 vastaa 3-sarjaa.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes halusi my\u00f6s tehd\u00e4 suuremman vaikutuksen ottamalla k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n uusia nimi\u00e4. Tuotemerkeill\u00e4 on tapana ”p\u00e4ivitt\u00e4\u00e4” tietyt mallit parin vuoden tuotannon j\u00e4lkeen, ja yksi tapa tuoda esiin, ett\u00e4 valikoimassa on uusi malli, on nimen muuttaminen sen sijaan, ett\u00e4 se selitett\u00e4isiin erilaisilla esitteill\u00e4 ja esittelyill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

GLK:n parannukset<\/h2>\n\n\n\n

Tuoreen ulkon\u00e4\u00f6n ja ominaisuuksien lis\u00e4ksi GLC tarjoaa paljon enemm\u00e4n kuin GLK. GLC on 4,3 tuumaa pidempi kuin vanha GLK, mink\u00e4 ansiosta takapenkill\u00e4 on 1,3 tuumaa enemm\u00e4n jalkatilaa. Vaikka GLC on paljon pidempi ja kaikin puolin isompi kuin GLK, se on silti onnistunut laihduttamaan 176 kiloa.<\/p>\n\n\n\n

GLC tarjoaa my\u00f6s enemm\u00e4n tavaratilaa, ylellisemm\u00e4n sis\u00e4tilan ja luopuu hain ev\u00e4antennista, mik\u00e4 tekee muotoilusta samalla paljon tyylikk\u00e4\u00e4mm\u00e4n ja modernimman. Kun tarkastellaan koko muotoilua ja ominaisuusluetteloita, on melko selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 kyseess\u00e4 ei ole pelkk\u00e4 keskisyklin p\u00e4ivitys.<\/p>\n\n\n\n

Suuria muutoksia tapahtui my\u00f6s konepellin alla, sill\u00e4 uusi GLC tarjoaa polttoainetaloudellisemmat moottorit, enemm\u00e4n tehoa ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. GLC tarjoaa my\u00f6s jousitusj\u00e4rjestelm\u00e4n, joka on paljon joustavampi maantiell\u00e4 ja paljon kyvykk\u00e4\u00e4mpi my\u00f6s maastossa ilman, ett\u00e4 siit\u00e4 on tingitty.<\/p>\n\n\n\n

GLC on varmasti askeleen tai kaksi vanhan GLK:n yl\u00e4puolella, ja se on todiste siit\u00e4, ett\u00e4 Mercedes on p\u00e4\u00e4tt\u00e4nyt painottaa maastureita pysy\u00e4kseen mukana nykyisess\u00e4 maasturivillityksess\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4\u00e4 kysymyksi\u00e4 Mercedeksen katumaasturimallistosta<\/h2>\n\n\n\n

Vastaako Mercedeksen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ottama uusi nime\u00e4misrakenne odotuksia?<\/h3>\n\n\n\n

Uuden nimirakenteen avulla Mercedes on onnistunut tekem\u00e4\u00e4n koko mallistosta paljon ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4mm\u00e4n. Vaikka jotkin SUV-mallit eiv\u00e4t t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 p\u00e4rj\u00e4\u00e4 sedan-malleilleen, Mercedes panostaa enemm\u00e4n tuleviin SUV-malleihin, jotka varmasti korjaavat asian.<\/p>\n\n\n\n

Uusi nimirakenne onnistui my\u00f6s tekem\u00e4\u00e4n tilaa uudemmille malleille, kuten GLA:lle, sill\u00e4 rakenne erotti tietyt mallit toisistaan. T\u00e4m\u00e4 loi aukon, jossa Mercedes pystyi ansaitsemaan voittoa.<\/p>\n\n\n\n

Miksi Mercedes ei tehnyt t\u00e4t\u00e4 alusta alkaen?<\/h3>\n\n\n\n

L\u00e4hinn\u00e4 siksi, ett\u00e4 kukaan ei osannut odottaa, ett\u00e4 katumaastureista tulisi n\u00e4in suosittuja. Jos katumaasturit eiv\u00e4t olisi saavuttaneet t\u00e4llaista pop-asemaa, suurinta osaa Mercedeksen katumaasturimallistosta ei olisi olemassa. Muuttamalla maasturien nimi\u00e4 nyt Mercedesill\u00e4 on mahdollisuus muuttaa tuotteen identiteetti\u00e4 niin, ett\u00e4 se noudattaa autoteollisuuden nykyisi\u00e4 suuntauksia.<\/p>\n\n\n\n

Onko GLK:n harkitsemisessa nyt mit\u00e4\u00e4n j\u00e4rke\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Vaikka uudempi GLC tarjoaa varmasti l\u00e4hes kaikilla osa-alueilla paremman kokemuksen kuin GLK, GLK on edelleen loistava perheauto. GLK oli my\u00f6s tunnettu yhten\u00e4 luotettavimmista nykyaikaisista Mercedes-autoista. Vaikka GLC on kaikin puolin suurempi, GLK tarjoaa silti runsaasti tilaa.<\/p>\n\n\n\n

GLK:n valmistus on lopetettu, eik\u00e4 uutta GLK:ta voi en\u00e4\u00e4 ostaa, mutta k\u00e4ytetyist\u00e4 GLK-malleista on paljon hyvi\u00e4 tarjouksia, koska useimmat ihmiset siirtyv\u00e4t yleens\u00e4 GLC:hen. K\u00e4ytetyn GLK:n keskihinta on noin 18 000 dollaria, ja sill\u00e4 hinnalla se on varmasti houkutteleva tarjous.<\/p>\n\n\n\n

Onko merkkej\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 katumaastureiden suosio hidastuu?<\/h3>\n\n\n\n

Vuonna 2019 katumaasturit ylittiv\u00e4t sedanien myynnin 2:1. Ja 2015 oli ensimm\u00e4inen vuosi, jolloin katumaastureiden myynti ylitti sedanien myynnin. El\u00e4m\u00e4ntyylien muuttuessa edelleen, odotetaan, ett\u00e4 pakettiautojen, katumaastureiden ja pickupien osuus koko uusien autojen myynnist\u00e4 Yhdysvalloissa on noin 75 prosenttia.
Jotkut suunnittelijat ovat jopa sanoneet, ett\u00e4 katumaasturi on ”seuraava auto” ja ett\u00e4 koko autojen siluetti on muuttumassa katumaastureiden hyv\u00e4ksi. Ennen vanhaan maastureita pidettiin ty\u00f6miehen autona, ja sellaisen osti vain, jos oli pakko. Niit\u00e4 pidettiin huonompilaatuisina sedaneihin verrattuna, ja niin ne olivatkin, mutta vain siksi, ett\u00e4 autonvalmistajat tekiv\u00e4t niist\u00e4 sellaisia.
Juuri t\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 katumaasturit saattavat itse asiassa jatkaa valta-asemaansa, koska nyt autonvalmistajat ovat taipuvaisia tarjoamaan parasta, koska he tiet\u00e4v\u00e4t, ett\u00e4 se saattaa juuri kannattaakin.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

GLK:n viimeisten tuotantovuosien aikana Mercedes p\u00e4\u00e4tti ottaa k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n uuden muotoilufilosofian ja uuden nimist\u00f6rakenteen. GL-luokasta tuli GLS, ML-luokasta GLE ja GLK:sta GLC. Mercedes esitteli my\u00f6s GLA:n. Mercedes teki t\u00e4m\u00e4n yhdenmukaistaakseen katumaasturimalliston<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/675"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=675"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/675\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=675"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=675"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=675"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}