{"id":677,"date":"2021-07-06T09:11:16","date_gmt":"2021-07-06T09:11:16","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=677"},"modified":"2021-07-06T09:11:16","modified_gmt":"2021-07-06T09:11:16","slug":"mika-on-paras-90-luvun-mercedes-benz","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mika-on-paras-90-luvun-mercedes-benz\/","title":{"rendered":"Mik\u00e4 on paras 90-luvun Mercedes Benz?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes Benz on autoyhti\u00f6, joka on toiminut yli 100 vuotta. Sittemmin Mercedes on luonut monia eri malleja, mutta harva niist\u00e4 on ollut yht\u00e4 arvostettu kuin 1980- ja 1990-luvun mallit.<\/p>\n\n\n\n

Kiistatta paras 90-luvun Mercedes-malli on vuoden 1991 Mercedes 500E. Auto on suoraa seurausta Porschen ja Mercedeksen yhteisyrityksest\u00e4. 500E tarjoaa ikonisen Mercedes-muotoilun, ja sit\u00e4 kutsutaan lempinimell\u00e4 ”neliovinen Porsche”.
Toinen erinomainen 90-luvun Mercedes on W140 S-luokka. T\u00e4m\u00e4 legendaarinen lippulaiva esitteli ensimm\u00e4isen\u00e4 monia ominaisuuksia, joita useimmat nykyaikaiset luksusautot tarjoavat nyky\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 500E<\/h2>\n\n\n\n

500E on m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 nukkujalle tai sudelle lampaan vaatteissa. Auto oli hienovaraisesti muotoiltu, mutta se tarjosi vaikuttavan suorituskyvyn ja Porschen tukeman moottoriurheilutaipaleen. 500E on yksi suosituimmista ”modernin klassikon” Mercedes-malleista, ja hyv\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

500E:t\u00e4 olisi voinut helposti luulla tavalliseksi 90-luvun Mercedes-sedaniksi, mutta t\u00e4m\u00e4 auto tarjosi 5,0-litraisen V8-moottorin, jossa oli 326 hv, 6,1 sekunnin 0-100-ajan ja 250 km\/h:n huippunopeuden. T\u00e4m\u00e4ntyyppiset luvut liittyiv\u00e4t yleens\u00e4 t\u00e4m\u00e4n aikakauden suorituskykyisimpiin urheiluautoihin.<\/p>\n\n\n\n

500E maksoi l\u00e4hes kaksinkertaisen hinnan tavalliseen 300E:hen verrattuna, ja sit\u00e4 myytiin yli 10 000 kappaletta. Nyky\u00e4\u00e4nkin kunnossa olevan yksil\u00f6n l\u00f6yt\u00e4minen voi maksaa jopa 60 000 dollaria.
Auto valmistettiin Porschen Sindelfingenin tehtaalla, ja se oli ensimm\u00e4inen auto, jossa otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n niin sanottu ”vakiokannellinen moottori”, joka tarkoitti, ett\u00e4 moottori istui alempana autossa suorituskyvyn parantamiseksi.<\/p>\n\n\n\n

500E ja Audi RS2 olivat autoja, joilla Mercedes AMG:n ja Audi RS:n divisioona sai alkunsa. Nykyaikaisten AMG- ja RS-mallien asema liittyy suoraan n\u00e4ihin kahteen malliin, ja t\u00e4m\u00e4n ja monien muiden syiden vuoksi n\u00e4m\u00e4 kaksi autoa muistetaan ikuisesti alkuper\u00e4isin\u00e4 autobahn-rakettialuksina, jotka tehtiin yhteisty\u00f6ss\u00e4 Porschen kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W140 S-luokka<\/h2>\n\n\n\n

Toinen suuri Mercedes 90-luvun alusta on W140 S-luokka. W140-mallia pidet\u00e4\u00e4n yleisesti yhten\u00e4 kaikkien aikojen ylimitoitetuimmista Mercedes-malleista. W140 S-luokka on historian ensimm\u00e4inen auto, jossa on elektroninen ajonvakautusj\u00e4rjestelm\u00e4 (ESP). T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 on nyky\u00e4\u00e4n vakiovaruste jokaisessa uudessa autossa, mutta se debytoi 90-luvun Mercedes-lippulaivassa.<\/p>\n\n\n\n

W140:n kaltainen luksussedan on auto, jonka tavoitteena on maksimaalinen mukavuus matkustajille, joten Mercedes esitteli monia uusia ominaisuuksia, jotka parantavat ajokokemusta. N\u00e4ihin kuuluvat kaksoislasitetut ikkunat hiljaisempaa ajoa varten, nelivy\u00f6hykeilmastointi, luistonesto, navigointi ja jopa \u00e4\u00e4niohjaus.
Lis\u00e4ksi W140 S-luokka tarjosi my\u00f6s sot-close-ovet, pehme\u00e4sti sulkeutuvan tavaratilan, sivuturvatyynyt ja sateen tunnistavat tuulilasinpyyhkimet. L\u00e4hes kaikki n\u00e4m\u00e4 nyky\u00e4\u00e4n vakiovarusteena olevat ominaisuudet debytoivat W140-mallissa.<\/p>\n\n\n\n

W140-luokan erottaa muista kuitenkin eniten se, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 S-luokka on viimeinen Mercedeksen valmistama sedan, jossa ”raha ei ole mik\u00e4\u00e4n esine” -ajattelutapa oli k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Sit\u00e4 seurannut S-luokka ei p\u00e4rj\u00e4nnyt W140:lle, koska sit\u00e4 vaivasi monet erilaiset kustannusleikkaukset.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 190E<\/h2>\n\n\n\n

W140 ja 500E olivat autoja, jotka tehtiin tarjoamaan ylellisint\u00e4 ja suorituskykyisint\u00e4, mit\u00e4 Mercedes pystyi 90-luvulla tarjoamaan. Mutta 90-luvun 190E on jokaisen miehen Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

190E:t\u00e4 myytiin 80-luvun alusta 90-luvun alkuun, eik\u00e4 montaa muuta mallia muisteta yht\u00e4 l\u00e4mm\u00f6ll\u00e4 kuin 190E:t\u00e4. T\u00e4m\u00e4 johtuu l\u00e4hinn\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 190E oli ja on edelleen luodinkest\u00e4v\u00e4 auto, jota arvostetaan tuhoutumattomuudestaan ja kyvyst\u00e4\u00e4n ker\u00e4t\u00e4 valtavasti kilometrej\u00e4 matkamittariin.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4\u00e4 suosikkimersuistamme vanhoilta hyvilt\u00e4 ajoilta.<\/h2>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on kaikkien aikojen paras Mercedes Benz -malli?<\/h3>\n\n\n\n

On vaikea l\u00f6yt\u00e4\u00e4 Mersua, joka nauttii legendaarisempaa asemaa kuin ikoninen 300SL. Auto esiteltiin vuonna 1954, ja se pystyi saavuttamaan nopeuden 163 mailin tuntinopeutta, mik\u00e4 toi sille tuolloin maailman nopeimman auton tittelin. Kaikkein hienointa t\u00e4ss\u00e4 Mercedeksess\u00e4 oli kuitenkin kyky matkustaa vertaansa vailla olevalla mukavuudella t\u00e4llaisilla nopeuksilla.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi t\u00e4t\u00e4 autoa pidet\u00e4\u00e4n usein kauneimpana koskaan valmistettuna autona. Vaikka kauneus on varmasti katsojan silm\u00e4ss\u00e4, 300SL:n ulkon\u00e4k\u00f6\u00e4 on vaikea moittia. N\u00e4iden autojen kysynt\u00e4 on niin suurta, ett\u00e4 nyky\u00e4\u00e4n 300SL:n hinta on pari miljoonaa dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on 90-luvun luotettavin Mercedes?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes tarjosi 90-luvulla monia luotettavia malleja, kuten edell\u00e4 mainitun 190E:n. My\u00f6s W124:n kaltaisia malleja pidet\u00e4\u00e4n yleisesti uskomattoman luotettavina Mercedes-tarjouksina. T\u00e4m\u00e4 3,0-litrainen turbodiesel oli rakennettu kuin tankki, ja niit\u00e4 l\u00f6ytyy edelleen kaikkialta.
Jos joku kyseenalaistaa W124-Mersun luotettavuuden, on eritt\u00e4in suositeltavaa katsoa Grand Tour -jakso, jossa James May k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 t\u00e4llaista vaunua kuljettamaan akvaariota l\u00e4pi Afrikan.
Toinen loistava esimerkki Mercedeksen luotettavuudesta on W126. W126 on toisen sukupolven S-luokka, ja sit\u00e4kin pidet\u00e4\u00e4n yleisesti toisena luotettavana ajoneuvona.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on paras 90-luvun Mercedes ostettavaksi?<\/h3>\n\n\n\n

90-luvun Mercedes-autot ovat uskomattomia, eritt\u00e4in hyvin rakennettuja, hyv\u00e4nn\u00e4k\u00f6isi\u00e4 ja melko tehokkaita. Yksi t\u00e4llainen malli on R129 Mercedes 500SL. 500SL tarjosi tyyli\u00e4 ja sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 monilla erilaisilla turvallisuus- ja teknologiaominaisuuksilla, jotka ovat edelleen ajankohtaisia t\u00e4n\u00e4kin p\u00e4iv\u00e4n\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

500SL:\u00e4\u00e4 tarjottiin 5-0-litraisella V8-moottorilla, joka tuotti 322 hv, kykeni vaikuttaviin kiihdytysaikoihin ja kuulosti samalla muskeliautolta. T\u00e4llaisen sai jopa 15 000 dollarilla, ja viel\u00e4p\u00e4 hienon sellaisen.<\/p>\n\n\n\n

500SL:n suurin haittapuoli on sen hinta. T\u00e4m\u00e4 auto oli pitk\u00e4\u00e4n halpa, ja sen vuoksi monet niist\u00e4 j\u00e4iv\u00e4t v\u00e4h\u00e4lle huomiolle, mutta jos onnistut l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n yhden kunnossa olevan auton, tartu siihen, sill\u00e4 500SL on yksi kaikkien aikojen parhaista Mercedes-avoautoista.<\/p>\n\n\n\n

1990-luvulla Mercedes oli maailman johtava autonvalmistaja. Mik\u00e4\u00e4n muu merkki ei pystynyt vastaamaan Mercedeksen insin\u00f6\u00f6rity\u00f6n tasoon, ja juuri t\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 90-luvun Benz on yleens\u00e4 varteenotettava vaihtoehto.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes Benz on autoyhti\u00f6, joka on toiminut yli 100 vuotta. Sittemmin Mercedes on luonut monia eri malleja, mutta harva niist\u00e4 on ollut yht\u00e4 arvostettu kuin 1980- ja 1990-luvun mallit. Kiistatta<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/677"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=677"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/677\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=677"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=677"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=677"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}