{"id":697,"date":"2021-07-06T09:21:49","date_gmt":"2021-07-06T09:21:49","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=697"},"modified":"2021-07-06T09:21:49","modified_gmt":"2021-07-06T09:21:49","slug":"mika-on-paras-mercedes-sprinterin-moottori","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mika-on-paras-mercedes-sprinterin-moottori\/","title":{"rendered":"Mik\u00e4 on paras Mercedes Sprinterin moottori?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes Sprinter -pakettiauton ensimm\u00e4inen sukupolvi julkaistiin vuonna 1996, ja siit\u00e4 l\u00e4htien se on ollut suosittu valinta niin kaupallisiin kuin ei-kaupallisiinkin tarkoituksiin. Useimpia Sprinter-pakettiautoja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kuitenkin ty\u00f6koneina, joille on kertynyt satoja tuhansia kilometrej\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

On siis vain loogista valita moottori, joka kest\u00e4\u00e4 n\u00e4in vaativat teht\u00e4v\u00e4t, ja se voi olla juuri OM602 tai OM617. N\u00e4m\u00e4 moottorit pystyv\u00e4t ylitt\u00e4m\u00e4\u00e4n 500 000 tai jopa miljoona kilometri\u00e4, jos niit\u00e4 huolletaan suositusten mukaisesti ilman uusintaremontteja.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz OM602 5-sylinterinen moottori.<\/h2>\n\n\n\n

OM602-moottoria tarjotaan 2,5- tai 2,9-litraisena versiona, ja n\u00e4it\u00e4 moottoreita pidet\u00e4\u00e4n yleisesti turvallisina jatkuviin vaativiin teht\u00e4viin. N\u00e4m\u00e4 moottorit ovat my\u00f6s melko yleisi\u00e4, joten jos jotain tapahtuu, varaosien l\u00f6yt\u00e4minen ei ole mahdotonta.<\/p>\n\n\n\n

OM602-moottoria valmistettiin eri versioina vuodesta 1985 aina vuoteen 1999 asti, ja sen teho vaihteli 88-127 hevosvoiman v\u00e4lill\u00e4. N\u00e4m\u00e4 luvut eiv\u00e4t ehk\u00e4 vaikuta vaikuttavilta, mutta n\u00e4iden moottoreiden v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti oli jopa 300 Nm.<\/p>\n\n\n\n

OM602:n alkuaikoina k\u00e4ytettiin 2,5-litraisia moottoreita, ja my\u00f6hemmin moottori kasvoi 2,9-litraiseksi. Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 moottorit olivat melko luodinkest\u00e4vi\u00e4, ne olivat my\u00f6s melko polttoainetehokkaita. Tavallisesti n\u00e4m\u00e4 moottorit tuottivat 30 kilometrin tuntumassa olevaa polttoainem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Hinausk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n kannattaa valita vahvemmat vaihtoehdot, sill\u00e4 2,5-litrainen 90 hevosvoiman moottori ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole paras vaihtoehto mink\u00e4\u00e4n erityisen raskaan vet\u00e4miseen. Sama p\u00e4tee my\u00f6s raskaiden kuormien kuljettamiseen.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz OM617 5-sylinterinen<\/h2>\n\n\n\n

OM602 oli ja on edelleen moottori, joka kykenee monen kilometrin jatkuvaan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, mutta koko Mercedes Sprinterin malliston suurin ty\u00f6juhta on OM617-moottori. OM617 on 3,0-litrainen dieselmoottori, jota valmistettiin vuosina 1974-1991.<\/p>\n\n\n\n

OM617 on laajalti tunnustettu yhdeksi luotettavimmista moottoreista paitsi Mercedes-pakettiautojen yhteis\u00f6ss\u00e4 my\u00f6s koko hy\u00f6tyajoneuvoyhteis\u00f6ss\u00e4. Moottoria tarjottiin monina eri versioina, jotka tuottivat 80-230 hevosvoimaa tai 168-250 Nm v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4ill\u00e4 moottoreilla pystyttiin ajamaan yli miljoona kilometri\u00e4 ilman, ett\u00e4 niit\u00e4 olisi tarvinnut uusia. Lis\u00e4ksi n\u00e4it\u00e4 moottoreita k\u00e4ytettiin my\u00f6s monilla vaihtoehtoisilla polttoaineilla, kuten kasvi\u00f6ljyll\u00e4 tai biodieselill\u00e4. N\u00e4m\u00e4 moottorit saavuttivat 80-luvulla kulttimaineen Pohjois-Amerikassa, sill\u00e4 ne olivat tuolloin luotettavimpia dieselpakettiautoja.<\/p>\n\n\n\n

OM617-moottoreita tarjottiin N\/A- tai turboahdettuina versioina. N\/A-moottoreina tarjottiin 3-litraisia 90 hv:n versioita, ja niit\u00e4 parannettiin jatkuvasti tuotannon aikana, jotta ne olisivat mahdollisimman luotettavia.<\/p>\n\n\n\n

Vuonna 1976 esiteltiin OM617A-turbomoottori. N\u00e4m\u00e4 turboahtimet nostivat OM617-moottorin tehon 190 hv:iin, ja vuonna 1978 moottoria parannettiin viel\u00e4 kerran, jolloin se saavutti 230 hv:n tehon.<\/p>\n\n\n\n

Diesel- tai bensiinimoottorit ja nykyp\u00e4iv\u00e4n Sprinter-moottorit<\/h2>\n\n\n\n

Ei ole mik\u00e4\u00e4n salaisuus, ett\u00e4 parhaita Mercedes Sprinterin moottoreita olivat edell\u00e4 mainitut dieselvaihtoehdot. Bensiinimoottoreilla ei ole samoja hyvi\u00e4 ja huonoja puolia kuin dieselmoottoreilla, ja dieselmoottorit sopivat paremmin pitkille matkoille, sill\u00e4 ne ovat useimmiten polttoainetaloudellisempia kuin bensiinimoottoriset vastineensa ja kest\u00e4v\u00e4t varmasti paljon kauemmin.<\/p>\n\n\n\n

Nykyaikaisista Sprinterin moottoreista suosituin on OM651-moottori. OM651-moottori on ollut tuotannossa vuodesta 2008 l\u00e4htien, ja siit\u00e4 l\u00e4htien, kun t\u00e4m\u00e4 moottori otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, Mercedes on jatkuvasti parantanut sit\u00e4 ja parantanut p\u00e4\u00e4st\u00f6standardeja. Lis\u00e4ksi n\u00e4iden moottoreiden odotetaan tuottavan 40-60 mpg.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 parannukset hy\u00f6dytt\u00e4v\u00e4t varmasti ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4, mutta ne tekev\u00e4t moottoreista monimutkaisempia, mik\u00e4 ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole ensisijainen tavoite pitk\u00e4ik\u00e4isen moottorin kannalta. OM651-moottoria tarjotaan 1,8-2-1 litran iskutilavuuden versioina. Ne ovat my\u00f6s turboahdettuja, ja niiden tehot vaihtelevat versiosta riippuen 134 hv-210 hv:n v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/p>\n\n\n\n

Onko Ford Transit parempi vaihtoehto kuin Mercedes Sprinter -pakettiauto?<\/h3>\n\n\n\n

Transit tarjoaa alhaisemmat yll\u00e4pitokustannukset, pehme\u00e4mm\u00e4n ajon, helpommin saatavilla olevat osat ja korkeammat sis\u00e4tilat. N\u00e4it\u00e4 ominaisuuksia pidet\u00e4\u00e4n yht\u00e4 t\u00e4rkein\u00e4, joten kannattaa harkita tarkkaan, onko j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 valita Mercedes sen sijaan.
Sprinter ei kuitenkaan varmasti luovuta ilman taistelua. Sprinterin selvi\u00e4 etuja ovat ylivoimainen ohjaus, joka on paljon kehittyneempi kuin Transitissa. Lis\u00e4ksi Sprinter tarjoaa mukavammat istuimet, tilavamman tavaratilan ja suuremman hy\u00f6tykuorman.
Sek\u00e4 Transitista ett\u00e4 Sprinterist\u00e4 on tarjolla 4×4-variaatioita, mutta vain Mercedes tarjoaa dieselk\u00e4ytt\u00f6ist\u00e4 4×4-mallia. Lis\u00e4ksi Sprinter on pitk\u00e4ik\u00e4isempi pakettiauto, koska siin\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n dieselmoottoria, jonka odotetaan kest\u00e4v\u00e4n huomattavasti kauemmin kuin bensiinik\u00e4ytt\u00f6isen Ford Transitin.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun harkita uuden vai k\u00e4ytetyn Sprinterin ostamista?<\/h3>\n\n\n\n

On melko selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 k\u00e4ytettyj\u00e4 Sprintereit\u00e4 on helppo saada ja ett\u00e4 niiden pit\u00e4isi tarjota riitt\u00e4v\u00e4 suorituskyky pitk\u00e4ksi aikaa. K\u00e4ytetyn Sprinterin ostaminen saattaa siis olla j\u00e4rkev\u00e4mp\u00e4\u00e4, jos et k\u00e4yt\u00e4 Sprinteri\u00e4si liian usein tai pidempiin matkoihin.
Uusi Sprinter tarjoaa ylivoimaista tekniikkaa, mukavuutta ja turvaj\u00e4rjestelmi\u00e4. Lis\u00e4ksi upouusiin Sprintereihin on saatavilla milloin tahansa monia erilaisia takuita ja rahoitustarjouksia. Uuden Sprinterin ostaminen on j\u00e4rkev\u00e4mp\u00e4\u00e4, jos k\u00e4ytt\u00f6kohteisiisi kuuluu pidempi\u00e4 ja tihe\u00e4mpi\u00e4 matkoja.
K\u00e4ytetyn Sprinterin ostaminen tarjoaa kuitenkin edelleen kaikki kaupalliset ominaisuudet, mutta tekniikasta ja mukavuudesta on useimmiten tingitty.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 Sprinterin vuosimallit ovat parhaita k\u00e4ytettyj\u00e4 Sprinter-vaihtoehtoja?<\/h3>\n\n\n\n

Vuoden 2020 Sprinter maksaa noin 36 000 dollarin perushinnan ja hinta nousee yli 50 000 dollarin. N\u00e4m\u00e4 luvut ovat uskomattoman korkeita kenellek\u00e4\u00e4n, joka ei tee mit\u00e4\u00e4n suurta kaupallista liiketoimintaa.
K\u00e4ytetty Sprinter vaikuttaa siis paremmalta vaihtoehdolta, ja vuoden 2006 Sprinterin voi ostaa jopa 5k dollarin hintaan, tietysti korkealla kilometrim\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4. Useimmat omistajat \u00e4\u00e4nest\u00e4v\u00e4t vuoden 2006 mallin parhaaksi k\u00e4ytetyksi vaihtoehdoksi vuosien 2004-2010 mallien v\u00e4lill\u00e4.
Uusimmat k\u00e4ytetyt Sprinterit ovat vuoden 2012 malleja ja uudempia. N\u00e4it\u00e4 malleja on p\u00e4ivitetty huomattavasti vanhempiin malleihin verrattuna, ja ne tarjoavat kasan turvallisuus- ja mukavuusominaisuuksia. Vuoden 2016 mallit olivat v\u00e4hint\u00e4\u00e4nkin kyseenalaisia, sill\u00e4 monet omistajat raportoivat monista jarru-, polttoaine- ja moottoriongelmista.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes Sprinter -pakettiauton ensimm\u00e4inen sukupolvi julkaistiin vuonna 1996, ja siit\u00e4 l\u00e4htien se on ollut suosittu valinta niin kaupallisiin kuin ei-kaupallisiinkin tarkoituksiin. Useimpia Sprinter-pakettiautoja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kuitenkin ty\u00f6koneina, joille on kertynyt satoja<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/697"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=697"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/697\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=697"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=697"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=697"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}