{"id":701,"date":"2021-07-06T09:23:40","date_gmt":"2021-07-06T09:23:40","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=701"},"modified":"2021-07-06T09:23:40","modified_gmt":"2021-07-06T09:23:40","slug":"mercedes-300d-luotettavuus-onko-se-luotettava-kaytetty-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mercedes-300d-luotettavuus-onko-se-luotettava-kaytetty-auto\/","title":{"rendered":"Mercedes 300d luotettavuus – onko se luotettava k\u00e4ytetty auto?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes 300d (W123) on saksalainen sedan, jota valmistettiin vuosina 1976-1986, ja sen j\u00e4lkeen t\u00e4m\u00e4 Mersu on saavuttanut jonkinlaisen kulttiaseman. Kun 300D tuli markkinoille, se oli niin suosittu, ett\u00e4 sen ostamista piti odottaa l\u00e4hes vuosi.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuuden osalta 300d pystyy ker\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n tonneittain kilometrej\u00e4, ja se on melko luodinkest\u00e4v\u00e4, jos sit\u00e4 huolletaan oikein. Useimmat 300d-mallit ovat nyky\u00e4\u00e4n laiminly\u00f6tyj\u00e4, ja monet niist\u00e4 ovat k\u00e4rsineet korroosiosta, mutta jos onnistut l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n kunnollisen yksil\u00f6n, luotettavuuden ei pit\u00e4isi olla huolenaihe.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 300d 70- ja 80-luvuilla<\/h2>\n\n\n\n

300d:n julkaisun j\u00e4lkeen Mercedes myi yli 2,7 miljoonaa kappaletta ennen tuotannon p\u00e4\u00e4ttymist\u00e4. Autoa tarjottiin yleisimp\u00e4n\u00e4 sedan-vaihtoehtona, coup\u00e9-versiona ja farmarina. Sedanin tuotanto loppui vuonna 1985, ja farmari- ja coupe-vaihtoehtoja valmistettiin vuoteen 1986 asti.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes toimi aikanaan eri tavalla, koska useimmat Mercedeksen t\u00e4m\u00e4n aikakauden autot tunnettiin ylimitoitettuina ja kest\u00e4vi\u00e4. T\u00e4m\u00e4n vuoksi 300d:st\u00e4 tuli suosittu valinta moniin saksalaisiin takseihin, ja oli melko tavallista, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 saavuttivat 500 000 tai jopa miljoona kilometri\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kun t\u00e4m\u00e4 auto tuli markkinoille, monet pitiv\u00e4t sit\u00e4 kaikkien aikojen parhaana autona. T\u00e4m\u00e4 johtui siit\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4n auton muotoilu oli ajaton ja sit\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n edelleen houkuttelevan n\u00e4k\u00f6isen\u00e4 sedanina. Lis\u00e4ksi auto oli todella luodinkest\u00e4v\u00e4, 300D:t\u00e4 voitiin k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 niin p\u00e4\u00e4llystetyill\u00e4 kuin p\u00e4\u00e4llyst\u00e4m\u00e4tt\u00f6mill\u00e4kin teill\u00e4, ja se tarjosi uskomatonta rakennuslaatua.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 300d n\u00e4in\u00e4 p\u00e4ivin\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Nyky\u00e4\u00e4n monet 300d:t ajavat edelleen p\u00e4ivitt\u00e4in ymp\u00e4ri maailmaa. Kun tuotanto lopetettiin vuonna 1986, monet n\u00e4ist\u00e4 autoista l\u00e4hetettiin Afrikkaan, ja niit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n siell\u00e4 viel\u00e4 t\u00e4n\u00e4kin p\u00e4iv\u00e4n\u00e4. Esimerkiksi Marokossa arvioitiin muutama vuosi sitten, ett\u00e4 yli 50000 t\u00e4llaista autoa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n takseina.<\/p>\n\n\n\n

On melko ilmeist\u00e4, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kulkisivat vaivattomasti, vaikka suurin osa auton toiminnoista olisikin hieman sekaisin, ja t\u00e4m\u00e4n ja monien muiden syiden vuoksi monia n\u00e4ist\u00e4 autoista laiminly\u00f6d\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4n, kunnes ne eiv\u00e4t en\u00e4\u00e4 kulje.
N\u00e4iden autojen hyv\u00e4n\u00e4 puolena on kuitenkin se, ett\u00e4 ne tunnetaan melko hyvin, ja niiden korjaaminen on melko helppoa useimmille veteraanimekaanikoille. Lis\u00e4ksi n\u00e4ist\u00e4 autoista on hitaasti tulossa klassikoita, ja ne alkavat ker\u00e4t\u00e4 yh\u00e4 enemm\u00e4n huomiota, mink\u00e4 odotetaan muuttavan suhtautumista n\u00e4ihin autoihin, kun ne tulevat harvinaisemmiksi.<\/p>\n\n\n\n

70- ja 80-luvun Mercedeksen ja nykyp\u00e4iv\u00e4n Mercedeksen luotettavuus<\/h2>\n\n\n\n

70- ja 80-luvun Mercedes-autot rakennettiin eri tarkoitusta silm\u00e4ll\u00e4 pit\u00e4en. Tuohon aikaan Mercedes keskittyi l\u00e4hinn\u00e4 valmistamaan autoja, jotka kest\u00e4v\u00e4t jatkuvaa rasitusta ja ala-arvoista huoltoa ja jotka silti toimivat moitteettomasti.<\/p>\n\n\n\n

Se oli erilaista aikaa, ja Mercedes teki ”parasta hinnalla mill\u00e4 hyv\u00e4ns\u00e4” -mentaliteettia, joka ylisuunnitteli autoja siin\u00e4 m\u00e4\u00e4rin, ett\u00e4 se ei itse asiassa toiminut yritysten hyv\u00e4ksi, ja Mercedes joutui muuttamaan l\u00e4hestymistapaansa kohti enemm\u00e4n voittoa tavoittelevaa tuotantotapaa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n vuoksi monet 90-luvun ja 2000-luvun alun Mercedes-mallit j\u00e4iv\u00e4t teknisen suunnittelun osalta taka-alalle, ja siksi ne saivat vastareaktion monista eri autolehdist\u00e4 ja vastaavista. Uudemmat autot eiv\u00e4t yksinkertaisesti p\u00e4rj\u00e4nneet n\u00e4ille vanhemmille malleille, koska ne eiv\u00e4t kyenneet saavuttamaan yht\u00e4 ylivoimaisia luotettavuustuloksia.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun harkita 300d W123 Mercedeksen ostamista?<\/h3>\n\n\n\n

Kuten aiemmin sanottiin, n\u00e4it\u00e4 kolkuttelee viel\u00e4 paljon, mutta kunnossa olevan auton l\u00f6yt\u00e4minen on jokseenkin mahdollista. Sin\u00e4ns\u00e4 n\u00e4m\u00e4 autot vaikuttavat houkuttelevalta ehdotukselta, ja niit\u00e4 kannattaa harkita, jos olet t\u00e4llaisen auton markkinoilla.<\/p>\n\n\n\n

Ajokilometrej\u00e4 ei ole rajoitettu, kuten nykyaikaisilla Mercedeksill\u00e4. Mutta jos mahdollista, kannattaa ehdottomasti etsi\u00e4 auto, jonka mittarilukema on alhaisempi.<\/p>\n\n\n\n

Kunnossa oleva 300d voi maksaa noin 15 000 dollaria, ja sill\u00e4 hinnalla saat ikonisen osan Mercedeksen historiasta, jonka arvo voi vain nousta ajan my\u00f6t\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Liittyyk\u00f6 300d-nimitys vain W123-malliin?<\/h3>\n\n\n\n

Vuosien varrella 300d-nimityst\u00e4 k\u00e4ytettiin monista eri malleista 70-luvulta aina 90-luvulle asti. Ja sen piti edustaa 3 litran Mercedes-dieselmoottoria.<\/p>\n\n\n\n

Mutta w123 ja w124 olivat suosituimmat 300d-moottorilla varustetut mallit. Molemmilla oli samanlainen perusrakenne, ja useimmat luotettavuustiedot ovat enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n samat. Mercedes jatkoi 300d-nimityksen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 E-luokassa nimell\u00e4 E300d vuoteen 1998 asti.<\/p>\n\n\n\n

Miten mallimerkint\u00e4 toimii nyky\u00e4\u00e4n?<\/h3>\n\n\n\n

Ennen mallimerkint\u00e4 oli sidottu kyseisess\u00e4 mallissa tarjottuun voimansiirtotyyppiin. Esimerkiksi E500 4 Matic oli 5,0-litrainen bensiinik\u00e4ytt\u00f6inen nelivetoinen E-luokka.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4in Mercedes onnistui v\u00e4litt\u00e4m\u00e4\u00e4n asiakkaille viestin eri voimansiirtotyypeist\u00e4. Mutta koska nykyajan moottorit muuttuvat dramaattisesti, t\u00e4llaiset nimitykset eiv\u00e4t en\u00e4\u00e4 pid\u00e4 paikkaansa.<\/p>\n\n\n\n

E63 AMG oli E-luokka, jossa oli AMG:n 6,2-litrainen V8-malli. Nyky\u00e4\u00e4n E63-mallia tarjotaan 4,0-litraisella V8-moottorilla. Sama tapahtuu koko autoteollisuudessa. Esimerkiksi Porsche on luonut vahvan br\u00e4ndimielikuvan 911 Turbo S:st\u00e4, joka on huippumalli 911:st\u00e4, jossa on turboahdettu moottori.<\/p>\n\n\n\n

Ja Porsche julkaisi hiljattain Taycanin, ja Taycanin huippumallia kutsutaan nimell\u00e4 Taycan Turbo S. T\u00e4llaisessa nime\u00e4misess\u00e4 ei ole mit\u00e4\u00e4n j\u00e4rke\u00e4, koska Taycan Turbo S on s\u00e4hk\u00f6auto, eik\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autoissa ole pakko-induktiomoottoreita.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n vuoksi monet autovalmistajat muuttavat malliensa nime\u00e4misrakennetta ja sitovat ne voimansiirron sijaan muihin seikkoihin. T\u00e4llainen yritys on Audi, joka muutti mallien nimist\u00f6\u00e4 sitomalla sen tiettyjen moottoreiden tehoon, mik\u00e4 on j\u00e4rkev\u00e4mp\u00e4\u00e4 my\u00f6s EV-osastolla.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes 300d (W123) on saksalainen sedan, jota valmistettiin vuosina 1976-1986, ja sen j\u00e4lkeen t\u00e4m\u00e4 Mersu on saavuttanut jonkinlaisen kulttiaseman. Kun 300D tuli markkinoille, se oli niin suosittu, ett\u00e4 sen ostamista<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/701"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=701"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/701\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=701"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=701"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=701"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}