{"id":720,"date":"2021-07-08T06:38:07","date_gmt":"2021-07-08T06:38:07","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=720"},"modified":"2021-07-08T06:38:07","modified_gmt":"2021-07-08T06:38:07","slug":"paras-mercedes-hardtop-avoauto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/paras-mercedes-hardtop-avoauto\/","title":{"rendered":"Paras Mercedes hardtop avoauto"},"content":{"rendered":"\n

Kovakattoiset avoautot ovat j\u00e4\u00e4m\u00e4ss\u00e4 osaksi Mercedeksen historiaa, koska Mercedes keskittyy nyt enemm\u00e4n maasturi-osastoon, mik\u00e4 on johtanut kovakattoisten avoautojen lopettamiseen. Vaikka markkinoilla ei olekaan en\u00e4\u00e4 uusia Mercedeksen kovakattoisia avoautoja, k\u00e4ytettyjen autojen markkinoilla on kuitenkin viel\u00e4 paljon valinnanvaraa.<\/p>\n\n\n\n

Suosituin Mercedeksen avoauto hardtop on Mercedes SLK\/SLC Roadster, SLK\/SLC oli ollut yht\u00e4jaksoisesti tuotannossa 23 vuotta, kun Mercedes p\u00e4\u00e4tti lopettaa SLC:n tuotannon vuonna 2020. Paras kovakattoinen Mercedes avoauto lienee SL, vaikka SL:n valmistus lopetettiinkin vuonna 2019. Huhujen mukaan Mercedes saattaa tuoda sen uudelleen markkinoille vuonna 2022.<\/p>\n\n\n\n

SL-luokka<\/h2>\n\n\n\n

SL-malli on urheiluauto grand tourer, jota Mercedes valmisti vuodesta 1954 aina vuoteen 2019 asti. SL esitteli urheilullisemman Mercedeksen, joka oli suunnattu enemm\u00e4n nuoremmalle asiakaskunnalle. Se oli tyylik\u00e4s kaksipaikkainen roadster, joka oli tehty rannikkoristeilyyn.<\/p>\n\n\n\n

Kaikkien aikojen paras Mercedes SL on ep\u00e4ilem\u00e4tt\u00e4 vuosien 1954-1963 300SL ”Gullwing”, auto, joka on nyky\u00e4\u00e4n miljoonien arvoinen. Paras kovakattoinen avoauto SL on kuitenkin uusin versio, jota valmistettiin vuosina 2013-2019, erityisesti faceliftattu malli vuodelta 2016.<\/p>\n\n\n\n

Vuoden 2016 SL tarjoaa suhteellisen modernia tekniikkaa ja muotoilua, joka pysyy yh\u00e4 uusimpienkin Mercedes-mallien vauhdissa. Kaikista paras malli on SL500, joka tarjoaa 4,7-litraisen Biturbo V8 -moottorin, joka tuottaa 455 hv ja jonka parina on melko moderni 9-vaihteinen vaihteisto.
Kovakattoiset SL-huippumallit ovat SL63 AMG ja V12-moottorinen SL65 AMG. N\u00e4iden avoautojen teho on 63-mallin osalta yli 580 hv ja V12-mallin 65 AMG:n osalta noin 630 hv. Molempia tarjotaan perinteisemm\u00e4ll\u00e4 nopeammin vaihtavalla 7-vaihteisella vaihteistolla, mutta ne eiv\u00e4t ole yht\u00e4 sulavia kuin 9-vaihteinen vaihteisto.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iden SL-mallien keskihinta on 50 000 dollaria pienitehoisimmissa malleissa ja aina yli 100 000 dollariin AMG-malleissa.<\/p>\n\n\n\n

SLC\/SLK-luokka<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes SLK-malli esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 1996, ja se asemoitiin kompaktimmaksi kovakattoiseksi urheiluautoksi. SLK oli paljon pienempi kuin SL-malli, ja se suunniteltiin Porsche Caymanin, Mazda MX-5:n tai BMW Z4:n kaltaisia autoja vastaan.<\/p>\n\n\n\n

SLK:n paras sukupolvi on uudelleen nimetty SLC, joka esiteltiin vuonna 2011 ja jota valmistettiin aina vuoteen 2020 asti, erityisesti vuoden 2016 j\u00e4lkeisi\u00e4 faceliftattuja malleja. SLC tarjoaa SL:\u00e4\u00e4 urheilullisemman ajokokemuksen, vaikka SLC onkin paljon v\u00e4hemm\u00e4n tehokas ja v\u00e4hemm\u00e4n ylellinen.<\/p>\n\n\n\n

Paras SLC ostettavaksi on vuoden 2019 SLC 43 AMG. T\u00e4m\u00e4 SLC-variantti tarjoaa noin 385 hv Biturbo V6 -moottorista, ja n\u00e4iden l\u00e4ht\u00f6hinta uutena oli noin 64 000 dollaria. Nyky\u00e4\u00e4n n\u00e4it\u00e4 voi hankkia paljon halvemmalla, sill\u00e4 ne eiv\u00e4t ole en\u00e4\u00e4 niin suosittuja kuin ennen.<\/p>\n\n\n\n

Paras klassinen Mercedes-kovakattoinen avoauto<\/h2>\n\n\n\n

Jos etsit klassista avoautoa, uusimmat ja teknisesti edistyneimm\u00e4t roadsterit eiv\u00e4t ehk\u00e4 ole se asia, josta olet eniten kiinnostunut. Tyylikk\u00e4\u00e4mm\u00e4n ja hyv\u00e4ksi havaitun vanhan koulukunnan Mercedeksen valitseminen saattaa olla juuri sinun makuusi.<\/p>\n\n\n\n

Kun teet matkan Mercedes Cabriolet -muistitiet\u00e4 pitkin, tulet kohtaamaan monia erilaisia houkuttelevia Mercedes-avoautoja. Vuoden 1967 Mercedes 250SL Pagodan kaltaiset autot ovat ker\u00e4ilij\u00f6iden eritt\u00e4in haluttuja, ja ne maksavat yli 40 000 dollaria kunnossa olevista autoista ja yli 76 000 dollaria erinomaisista autoista.<\/p>\n\n\n\n

Jotkut mallit, kuten Mercedes SL -klassikot 80-luvulta, ovat edullisimpia klassisia Mercedes roadstereita. T\u00e4llaisia autoja voi hankkia alle 10 000 dollarilla, mik\u00e4 on vaikea hinta. N\u00e4iss\u00e4 SL-malleissa on iskev\u00e4t moottorit, mutta niiden muotoilu on monien eri harrastajien mielest\u00e4 kyseenalainen.<\/p>\n\n\n\n

Mercedeksen avoautojen tulevaisuus<\/h2>\n\n\n\n

Miksi Mercedes lakkautti SL- ja SLC-mallit?<\/h3>\n\n\n\n

Kun suuri yleis\u00f6 haluaa yh\u00e4 enemm\u00e4n ja enemm\u00e4n katumaastureita, Mercedeksen kaltaisilla valmistajilla on tapana seurata trendej\u00e4. T\u00e4m\u00e4n vuoksi kovakattoisista avoautoista ollaan luopumassa. Asiaa taustoitetaan sill\u00e4, ett\u00e4 Yhdysvaltain markkinat ovat Mercedeksen p\u00e4\u00e4asiallinen markkina-alue kovakattoisille avoautoille.<\/p>\n\n\n\n

SL-mallien myynti Yhdysvaltain markkinoilla oli huipussaan vuonna 2003, jolloin Mercedes myi niit\u00e4 noin 13 000 kappaletta. Vuonna 2018 Mercedes onnistui toimittamaan vain noin 2000 kappaletta. N\u00e4in v\u00e4h\u00e4isen kysynn\u00e4n vuoksi Mercedes p\u00e4\u00e4tti lopettaa SL:n tuotannon.<\/p>\n\n\n\n

SLC\/SLK-luokan osalta myyntihuippu Yhdysvaltain markkinoilla oli vuonna 2005, jolloin Mercedes onnistui myym\u00e4\u00e4n l\u00e4hes 11 000 kappaletta. Mutta my\u00f6s vuonna 2019 Mercedes onnistui myym\u00e4\u00e4n vain alle 2000 kappaletta.<\/p>\n\n\n\n

Aikooko Mercedes elvytt\u00e4\u00e4 SL:n ja SLC:n?<\/h3>\n\n\n\n

Vuonna 2019 Mercedeksen muotoilupomo Gorden Wagener sanoi, ett\u00e4 SL elvytet\u00e4\u00e4n vuonna 2022. Uuden SL:n tavoitteina ovat entist\u00e4 keskittyneempi ajokokemus ja keskittyminen kohti ikonisen Mercedes 300SL:n muotoilun palauttamista.<\/p>\n\n\n\n

Uuden SL:n kehitysty\u00f6st\u00e4 vastaa Mercedes AMG -osasto, mik\u00e4 tarkoittaa vain sit\u00e4, ett\u00e4 SL tulee tarjoamaan ajo-ominaisuudet, jotka muistuttavat enemm\u00e4n urheilullisia AMG GT -malleja. Uuden SL:n moottorit tulevat todenn\u00e4k\u00f6isesti olemaan V6-moottori perusmalliin ja V8-moottori huippumalliin.<\/p>\n\n\n\n

V12-vaihtoehto on melko kyseenalainen, sill\u00e4 Mercedes lopetti V12-moottorilla varustettujen autojen valmistuksen pari vuotta sitten yh\u00e4 tiukempien p\u00e4\u00e4st\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4ysten vuoksi.
Monet yhti\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4t l\u00e4hteet ovat my\u00f6s ilmoittaneet, ett\u00e4 SLC:n mahdollinen paluu on my\u00f6s n\u00e4k\u00f6piiriss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Millainen on avoautojen tulevaisuus?<\/h3>\n\n\n\n

Avoautojen tulevaisuus on melko kyseenalainen, sill\u00e4 maasturivillitys jatkuu yh\u00e4 kiihtyv\u00e4n\u00e4. Monet autonvalmistajat ovat jopa siirtym\u00e4ss\u00e4 pois sedaneista kohti katumaastureita, ja sedaneista toimitetaan paljon enemm\u00e4n kappaleita kuin avoautoista koskaan.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi avoautot yhdistet\u00e4\u00e4n yleens\u00e4 tehokkaisiin, suurempiin moottoreihin. Ja t\u00e4llaisista moottoreista ollaan hiljalleen luopumassa tiukkojen p\u00e4\u00e4st\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4ysten vuoksi. Avoautojen tulevaisuus selvi\u00e4\u00e4 vasta ajan my\u00f6t\u00e4, mutta viime aikoina maasturit n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t olevan se segmentti, joka tarjoaa eniten lupauksia.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Kovakattoiset avoautot ovat j\u00e4\u00e4m\u00e4ss\u00e4 osaksi Mercedeksen historiaa, koska Mercedes keskittyy nyt enemm\u00e4n maasturi-osastoon, mik\u00e4 on johtanut kovakattoisten avoautojen lopettamiseen. Vaikka markkinoilla ei olekaan en\u00e4\u00e4 uusia Mercedeksen kovakattoisia avoautoja, k\u00e4ytettyjen autojen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/720"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=720"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/720\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=720"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=720"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=720"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}