{"id":740,"date":"2021-07-08T06:47:28","date_gmt":"2021-07-08T06:47:28","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=740"},"modified":"2021-07-08T06:47:28","modified_gmt":"2021-07-08T06:47:28","slug":"missa-mercedeksissa-on-kaksoiskytkinvaihteisto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-mercedeksissa-on-kaksoiskytkinvaihteisto\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 Mercedeksiss\u00e4 on kaksoiskytkinvaihteisto?"},"content":{"rendered":"\n

Kaksoiskytkinvaihteisto on nimens\u00e4 mukaisesti vaihteisto, jossa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kahta erillist\u00e4 kytkint\u00e4 parillisia ja parittomia vaihteita varten. Kaksoiskytkinvaihteisto hy\u00f6tyy pehme\u00e4mmist\u00e4 ja nopeammista nopeista vaihdoista, joiden ansiosta auto kiihtyy nopeammin ja tarjoaa miellytt\u00e4v\u00e4mm\u00e4n ajokokemuksen sek\u00e4 paremman polttoainetehokkuuden.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 monissa uudemmissa malleissa kaksoiskytkinvaihteistoa (DCT). DCT-vaihteiston etuja hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n erityisesti AMG-suorituskykyosastossa. Mercedes aloitti DCT-vaihteiston tarjoamisen SLS AMG:ss\u00e4 vuonna 2010, ja DCT-vaihteisto on l\u00f6yt\u00e4nyt tiens\u00e4 my\u00f6s moniin uudempiin AMG-malleihin.<\/p>\n\n\n\n

AMG:n suorituskykyiset sedanit DCT-vaihteistolla<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes C63 AMG on pienempi Mercedes-sedan, joka tarjoaa 4,0-litraisen V8 BiTurbo -moottorin, joka on yhdistetty 7-vaihteiseen kaksoiskytkinvaihteistoon. C63:sta on saatavana kaksi eri versiota, C63 ja C63 S, jotka lis\u00e4\u00e4v\u00e4t C-luokan urheilullisuutta entisest\u00e4\u00e4n. C63 S tarjoaa 503 hevosvoimaa ja noin 4 sekunnin 0-100-ajan.<\/p>\n\n\n\n

Edellisen sukupolven E63:ssa k\u00e4ytettiin my\u00f6s kaksoiskytkinvaihteistoa, ja AMG luopui DCT:st\u00e4 E63:n vuoden 2021 uudistuksessa, koska momentinmuunninautomatiikka pystyi tarjoamaan tasaisemman ajokokemuksen alhaisemmilla nopeuksilla ja silti DCT:hen verrattavat vaihtonopeudet.<\/p>\n\n\n\n

E63 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 samanlaista 4,0-litraista BiTurbo V8 -moottoria, jonka teho on vaikuttava 612 hv 63 S -versiossa. T\u00e4m\u00e4n ansiosta E63:n kaksoiskytkinversio pystyy spurttaamaan 0-100 nopeuteen 3 sekunnissa, joka on superautojen vertailussa.
Mercedes tarjosi my\u00f6s vuoden 2013 Mercedes CLA:ta 7-vaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla.<\/p>\n\n\n\n

AMG:n suorituskykyiset katumaasturit ja viistoper\u00e4t, joissa on DCT-vaihteisto.<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes AMG GLA 45 on Mercedeksen l\u00e4ht\u00f6tason pienikokoinen crossover-maasturi, joka k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s 7-vaihteista DCT-vaihteistoa. GLA 45:n voimanl\u00e4hteen\u00e4 on 2-litrainen 4-sylinterinen moottori, jossa on 360 hv ja jonka 0-100 aika on alle 5 sekuntia.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes AMG GLC 63 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s kaksoiskytkinvaihteistoa, joka on yhdistetty 4,0-litraiseen V8 BiTurbo -moottoriin. GLC on hieman kuin C63 jalustalla, joten useimmat C63:aa koskevat tehotilastot p\u00e4tev\u00e4t my\u00f6s GLC:hen, lukuun ottamatta 0-60-aikaa, joka on hieman hitaampi.<\/p>\n\n\n\n

Vuosina 2016-2018 valmistettu GLE 63 S AMG tarjosi my\u00f6s kaksoiskytkin-automaattivaihteiston, joka oli yhdistetty 4,0-litraiseen BiTurbo V8:aan. My\u00f6hemmiss\u00e4 malleissa otettiin kuitenkin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n perinteisempi automaattivaihteisto, kuten E63:n tapauksessa, sill\u00e4 DCT-vaihteisto tarjosi melko hyppyisi\u00e4 vaihteiden vaihtoja alhaisilla nopeuksilla.<\/p>\n\n\n\n

Ei-AMG Mercedes DCT-mallit<\/h2>\n\n\n\n

Vaikka suurin osa DCT-vaihteistolla varustetuista Mercedes-autoista oli AMG-versioita, Mercedes tarjosi my\u00f6s pari tavallista mallia DCT-vaihteistolla. Tavoitteena n\u00e4iss\u00e4 malleissa ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ollut urheilullisuus, vaan enemm\u00e4nkin tehokkuuden lis\u00e4\u00e4minen.<\/p>\n\n\n\n

Vuosi tai kaksi sitten Mercedes esitteli uuden A-luokan, ja t\u00e4m\u00e4 A-luokan versio varasti monia asiakkaita kilpailevilta merkeilt\u00e4 sen n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n sis\u00e4- ja ulkomuodon ansiosta. Yksi uuden A-luokan t\u00e4rkeimmist\u00e4 myyntivaltteista oli my\u00f6s 1,3-litraiseen nelisylinteriseen moottoriin yhdistetty 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto.<\/p>\n\n\n\n

Sama moottori l\u00f6ytyy vastik\u00e4\u00e4n julkaistusta B-luokasta. B-luokka on suurempi perhekuljetusauto, joka jakaa voimansiirtonsa A-luokan kanssa. Samoja suoritusarvoja julkaistaan, mutta odotetaan, ett\u00e4 A-Luokan MPG-tulosten pit\u00e4isi olla paremmat sen pienemm\u00e4n koon ja aerodynaamisemman profiilin ansiosta.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes CLA jakaa my\u00f6s joukon komponenttejaan A-luokan kanssa, ja sit\u00e4 tarjotaan my\u00f6s kaksoiskytkimell\u00e4 varustettuna 1,4-litraisena nelisylinterisen\u00e4 vaihtoehtona. On my\u00f6s melko selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 voimansiirto ei ole suorituskyvyn huippua, vaan se osoittaa pikemminkin DCT-vaihteiston polttoaineyst\u00e4v\u00e4llisemp\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

DCT-vaihteistosta tiedett\u00e4v\u00e4t asiat<\/h2>\n\n\n\n

Miksi Mercedes ja monet sen kilpailijat luopuvat kaksoiskytkinvaihteistosta?<\/h3>\n\n\n\n

Viime aikoina Mercedes on alkanut luopua DCT-vaihteistosta perinteisempien momentinmuunninautomaattivaihteistojen ja monikytkinvaihteistojen hyv\u00e4ksi. Syyn\u00e4 on se, ett\u00e4 DCT-vaihteisto on melko monimutkainen, ja siksi DCT-vaihteistossa on monia komponentteja, jotka saattavat rikkoutua ajan my\u00f6t\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

DCT-vaihteistosta ollaan luopumassa erityisesti AMG:n suorituskykyosastolla. Syy t\u00e4h\u00e4n on yksinkertainen. DCT-vaihteisto ei kest\u00e4 suuria v\u00e4\u00e4nt\u00f6momenttim\u00e4\u00e4ri\u00e4, ja DCT-vaihteisto on luonnostaan k\u00f6mpel\u00f6mpi hitaammissa kaupunkinopeuksissa.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi alalla on siirrytty kehittyneempiin monikytkinvaihteistoihin, joissa yhdistyv\u00e4t perinteisen momentinmuuntimen ja kaksoiskytkinvaihteiston edut.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat manuaalivaihteiston edut verrattuna kaksoiskytkinvaihteistoon?<\/h3>\n\n\n\n

Nyky\u00e4\u00e4n manuaalivaihteisen auton l\u00f6yt\u00e4minen ei ole en\u00e4\u00e4 niin helppoa kuin ennen, sill\u00e4 monista autoista ei en\u00e4\u00e4 ole tarjolla manuaalivaihtoehtoa. Nykyaikaisen automaatti-, kaksois- ja monikytkinvaihteiston etuja on paljon, mutta manuaalivaihteisto tarjoaa silti jotain, mit\u00e4 automaatti ei koskaan pysty tarjoamaan.<\/p>\n\n\n\n

Ja se on kuljettajan osallistuminen. Vaikka t\u00e4t\u00e4 etua arvostavat vain kuljettajat, jotka pit\u00e4v\u00e4t kunnon ajokokemusta parempana kuin t\u00e4m\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n teknisesti robotisoitua autoa. Manuaalivaihteiset autot tarjoavat paremman hallinnan, pienemm\u00e4n painon ja kaiken kaikkiaan v\u00e4hemm\u00e4n monimutkaisen rakenteen, joita kaikkia arvostetaan melko paljon urheiluautojen segmentiss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Onko nyky\u00e4\u00e4n olemassa manuaalivaihteisia Mercedes-autoja, ja tarjoaako Mercedes-kilpailu edelleen manuaalivaihteisia autoja?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes luopui virallisesti manuaalivaihteistosta Yhdysvalloissa vuonna 2011. Mutta muutama vuosi sitten Mercedes lopetti my\u00f6s manuaalivaihteiston tarjoamisen kokonaan.<\/p>\n\n\n\n

Audi ja BMW tarjoavat kuitenkin edelleen manuaalivaihteistoa monissa malleissa. Useimmissa suurimmissa autoissa, kuten A8:ssa, 7-sarjassa tai miss\u00e4\u00e4n suurimmissa katumaastureissa, ei ole en\u00e4\u00e4 tarjolla manuaalivaihteistoa. A3:n tai 1-sarjan kaltaiset autot tarjoavat kuitenkin edelleen.
Manuaalivaihteiston suosio on melko ilmeinen urheiluautojen segmentiss\u00e4, sill\u00e4 BMW julkaisi juuri uudet M3- ja M4-mallit, ja molempiin odotetaan saatavan manuaalivaihteisto. My\u00f6s Porsche myy edelleen monia manuaalivaihteisia 911-malleja, joista osa on arvokkaimpia 911-malleja, joita voi saada, kuten esimerkiksi 911R.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Kaksoiskytkinvaihteisto on nimens\u00e4 mukaisesti vaihteisto, jossa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kahta erillist\u00e4 kytkint\u00e4 parillisia ja parittomia vaihteita varten. Kaksoiskytkinvaihteisto hy\u00f6tyy pehme\u00e4mmist\u00e4 ja nopeammista nopeista vaihdoista, joiden ansiosta auto kiihtyy nopeammin ja tarjoaa miellytt\u00e4v\u00e4mm\u00e4n<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/740"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=740"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/740\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=740"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=740"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=740"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}