{"id":742,"date":"2021-07-08T06:48:10","date_gmt":"2021-07-08T06:48:10","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=742"},"modified":"2021-07-08T06:48:10","modified_gmt":"2021-07-08T06:48:10","slug":"mika-mercedes-malli-on-sukua-chrysler-crossfirelle","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mika-mercedes-malli-on-sukua-chrysler-crossfirelle\/","title":{"rendered":"Mik\u00e4 Mercedes-malli on sukua Chrysler Crossfirelle?"},"content":{"rendered":"\n

Autonvalmistajat ovat aina keksineet keinoja alentaa joidenkin pienempien tuotantom\u00e4\u00e4rien mallien tuotantokustannuksia. Melko tuore esimerkki on Toyota Supran ja BMW Z4:n yhteinen kehitysty\u00f6. Molemmissa ajoneuvoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n muun muassa samaa moottoria, samaa alustaa ja monia sis\u00e4tilojen osia.<\/p>\n\n\n\n

Toinen melko tunnettu esimerkki t\u00e4st\u00e4 on Chrysler Crossfiren ja Mercedes Benz SLK R170:n Daimler-Chrysler-yhteiskehitys. T\u00e4n\u00e4 aikana Daimler omisti Chryslerin, ja oli vain loogista, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kaksi mallia tulivat samasta alustasta, koska ne olivat aikomuksiltaan melko samankaltaisia, aivan kuten Z4 ja Supra ovat nyt.<\/p>\n\n\n\n

Chrysler Crossfire<\/h2>\n\n\n\n

Crossfire julkaistiin vuonna 2001, ja sit\u00e4 esiteltiin kaksipaikkaisena urheiluautona, joka jakoi jopa 80 prosenttia osistaan silloisen Mercedes SLK:n kanssa. My\u00f6hemmin, vuonna 2005, Mercedes alkoi valmistaa uudempaa SLK:ta R171-alustalla, ja Crossfire k\u00e4ytti silloin yksinomaan R170-alustaa.<\/p>\n\n\n\n

Auto nimettiin Crossfireksi kahden erityisen muotoilullisen luonteenpiirteen vuoksi, jotka kulkevat edest\u00e4 taakse peilien alapuolella. Chrysler oli varsin ylpe\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 Crossfiren lopullinen tuotantoversio ei poikennut juurikaan konseptiprototyypist\u00e4, mik\u00e4 on melko harvinaista autoteollisuudessa.<\/p>\n\n\n\n

Crossfiren tavoitteena oli tehd\u00e4 vaikutuksen, rakastit tai vihasitpa auton ulkon\u00e4k\u00f6\u00e4 tai et. Koska monet osat oli jaettu SLK:n kanssa, monet Chrysler-j\u00e4lleenmyyj\u00e4t joutuivat investoimaan uusiin laitteisiin vain voidakseen myyd\u00e4 ja huoltaa t\u00e4t\u00e4 autoa.<\/p>\n\n\n\n

Varustelu- ja voimansiirtotilastot<\/h2>\n\n\n\n

Koska t\u00e4m\u00e4n auton oli tarkoitus olla askel tavallista Chrysleria korkeammalla, Chrysler oli itsepintainen ottamaan Crossfireen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n monia ominaisuuksia, joita ennen odotettiin l\u00e4hinn\u00e4 Mercedeksen ominaisuuksiksi.<\/p>\n\n\n\n

Niinp\u00e4 Crossfire varustettiin heti tehtaalta l\u00e4htien suuremmilla vanteilla ja suorituskykyiseksi luokitelluilla renkailla. Lis\u00e4ksi Crossfiress\u00e4 oli my\u00f6s keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 parempi Harman\/Kardonin tai Infinityn \u00e4\u00e4nentoistoj\u00e4rjestelm\u00e4, joka oli tuohon aikaan yleens\u00e4 monissa luksusajoneuvoissa.<\/p>\n\n\n\n

Autossa oli avaimeton avausj\u00e4rjestelm\u00e4, s\u00e4hk\u00f6isesti sis\u00e4\u00e4nvedett\u00e4v\u00e4 takasiipi, nahkainen ohjauspy\u00f6r\u00e4, nahkaverhoilu reilusti pehmustetuissa urheiluistuimissa, korkealuokkaiset lattiamatot ja paljon muuta.<\/p>\n\n\n\n

Voimansiirron osalta Crossfiress\u00e4 oli sama voimansiirto kuin SLK320:ssa tuolloin. T\u00e4m\u00e4 tarkoitti sit\u00e4, ett\u00e4 Crossfire oli saatavana manuaali- tai automaattiversiona, joka oli yhdistetty 3,2-litraiseen V6-moottoriin, jonka kaikki teho meni pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n takapy\u00f6rille.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes-SLK ja molempien mallien myynti.<\/h2>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, Crossfire jakoi 80 prosenttia komponenteistaan Mercedes SLK 320:n kanssa, mutta Mercedes onnistui silti j\u00e4tt\u00e4m\u00e4\u00e4n Crossfiren varjoonsa merkkihahmonsa ja paremman istuvuutensa ja viimeistelyns\u00e4 ansiosta. SLK:ta myytiin my\u00f6s huomattavasti enemm\u00e4n kuin Crossfire\u00e4, sill\u00e4 SLK:ta valmistettiin yli 311 000 kappaletta, kun taas Crossfirea valmistettiin noin 76 000 kappaletta.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6hemmin Mercedes p\u00e4ivitti SLK:n R171-alustalle, koska oli selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 SLK menestyi melko hyvin myynniss\u00e4. Vuosien mittaan Mercedes jatkoi SLK:n alustan parantamista, mutta myynti alkoi hiljalleen laskea.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n vuoksi vuonna 2020 Mercedes p\u00e4\u00e4tti lopettaa SLK:n tuotannon kokonaan, koska asiakkaiden kysynt\u00e4 siirtyi yh\u00e4 enemm\u00e4n maastureihin. SLK oli toki ikoninen Mercedes-malli, jotkut pitiv\u00e4t sit\u00e4 ”kampaamoautona”, mutta oli melko kiistatonta, ett\u00e4 SLK tarjosi kunnon ajo-ominaisuudet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Miksi autonvalmistajat tekev\u00e4t yhteisty\u00f6t\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Autoyhteisty\u00f6n perustelut riippuvat kyseisest\u00e4 mallista. Toyota Supra\/BMW Z4 -yhteisty\u00f6h\u00f6n se johtui l\u00e4hinn\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 molempia esiteltiin samalla tavalla.<\/p>\n\n\n\n

Jotkin yhteiset kehitysty\u00f6t, kuten Audi\/Porschen legendaarinen Audi RS2 tai Mercedes\/Porschen 500E, johtuivat siit\u00e4, ett\u00e4 Porsche oli vararikossa ja tarvitsi vakavasti taloudellista tukea. Audi ja Mercedes n\u00e4kiv\u00e4t t\u00e4m\u00e4n tilaisuutena sekoittaa Porschen ja n\u00e4iden kahden auton parhaat ominaisuudet, ja myynti todellakin vahvisti t\u00e4m\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Jotkut kollaboraatiot menev\u00e4t viel\u00e4 laajemmalle, kuten Mercedesin ja Aston Martinin kollaboraatio, joka on meneill\u00e4\u00e4n juuri nyt. Aston Martin on pienen volyymin luksusurheiluautojen valmistaja Yhdistyneest\u00e4 kuningaskunnasta, joka kamppaili olemassaolostaan samalla tavalla kuin Porsche Audi RS2:n tai 500E:n aikaan.<\/p>\n\n\n\n

Aston Martinilla ei ollut rahaa eik\u00e4 infrastruktuuria valmistaa Infotainment-j\u00e4rjestelmi\u00e4, jotka olisivat verrattavissa Mercedeksen j\u00e4rjestelmiin. T\u00e4m\u00e4n vuoksi Mercedes ja Aston Martin allekirjoittivat sopimuksen, jonka mukaan Mercedes toimittaa infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4t. V\u00e4h\u00e4n aikaa sitten Mercedes alkoi my\u00f6s toimittaa voimansiirtoa joihinkin AM-malleihin.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on kaikkien aikojen paras yhdess\u00e4 kehitetty auto?<\/h3>\n\n\n\n

Kaikkien aikojen paras yhdess\u00e4 kehitetty auto on varmasti McLaren F1. McLaren F1 oli auto, jossa oli BMW:n V12-moottori, takavalot lontoolaisesta bussista ja peilit Volkswagen Corradosta.<\/p>\n\n\n\n

McLaren F1 on uskomattoman arvokas. N\u00e4iden autojen hinnat ovat yli 15-20 miljoonan dollarin luokkaa, joidenkin mallien kohdalla jopa enemm\u00e4n. F1 oli todellinen insin\u00f6\u00f6ritaidon taidonn\u00e4yte ja yksi kaikkien aikojen hienoimmista autoista. Auto oli kuuluisa monista kilpailuvoitoista ja kyvyst\u00e4\u00e4n ajaa jopa 240 mailin tuntinopeutta 90-luvulla.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat yhteisesti kehitettyjen autojen edut ja haitat?<\/h3>\n\n\n\n

Ilmeinen hy\u00f6ty on kustannukset, sill\u00e4 monia n\u00e4ist\u00e4 autoista ei koskaan tuotettaisi muulla tavoin. Useimmat yhteisesti kehitetyt autot ovat m\u00e4\u00e4r\u00e4lt\u00e4\u00e4n rajallisia, mink\u00e4 vuoksi yksin ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole taloudellisesti kannattavaa. Lis\u00e4ksi n\u00e4iss\u00e4 autoissa on usein mukana olevien merkkien parhaat ominaisuudet, kuten F1-mallissa.<\/p>\n\n\n\n

Haittapuolena on toisaalta se, ett\u00e4 huolto ja osat ovat paljon kalliimpia, koska n\u00e4m\u00e4 autot vaativat usein erikoisvarusteita, kuten Crossfiren tapauksessa. Lis\u00e4ksi, jos n\u00e4it\u00e4 yhteisi\u00e4 kehityst\u00f6it\u00e4 ei toteuteta niin kuin niiden pit\u00e4isi, ne saattavat vahingoittaa niiden arvostettujen kehitt\u00e4jien br\u00e4ndin vetovoimaa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Autonvalmistajat ovat aina keksineet keinoja alentaa joidenkin pienempien tuotantom\u00e4\u00e4rien mallien tuotantokustannuksia. Melko tuore esimerkki on Toyota Supran ja BMW Z4:n yhteinen kehitysty\u00f6. Molemmissa ajoneuvoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n muun muassa samaa moottoria, samaa<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/742"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=742"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/742\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=742"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=742"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=742"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}