{"id":744,"date":"2021-07-08T06:48:53","date_gmt":"2021-07-08T06:48:53","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=744"},"modified":"2021-07-08T06:48:53","modified_gmt":"2021-07-08T06:48:53","slug":"kumpi-mercedes-glk-on-parempi-diesel-vai-kaasu","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/kumpi-mercedes-glk-on-parempi-diesel-vai-kaasu\/","title":{"rendered":"Kumpi Mercedes GLK on parempi, diesel vai kaasu?"},"content":{"rendered":"\n

Jos olet ostamassa GLK:ta, oikean moottorin valinta on yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksist\u00e4, jotka sinun on teht\u00e4v\u00e4. GLK:ta tarjotaan muutamalla eri diesel- ja kaasuvaihtoehdolla, ja oikean vaihtoehdon valitseminen riippuu l\u00e4hinn\u00e4 siit\u00e4, miten aiot k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ajoneuvoa ja moottorin tehosta, luotettavuudesta ja tehokkuudesta.<\/p>\n\n\n\n

GLK:n valmistus lopetettiin vuonna 2016, ja sen tilalle tuli aivan uusi malli, GLC. GLK on edelleen suosittu vaihtoehto k\u00e4ytettyjen pienten katumaastureiden segmentiss\u00e4. GLK:ssa tarjotut dieselmoottorit vaikuttavat kyll\u00e4 tehokkaammalta vaihtoehdolta, mutta luotettavuuden osalta niist\u00e4 puuttuu jotain.<\/p>\n\n\n\n

GLK:n dieselmoottorit<\/h2>\n\n\n\n

GLK:n kaksi suosituinta dieselversiota ovat GLK 350 ja pienempitehoinen GLK 250 BlueTec. GLK 350:n perushinta oli noin 40 000 dollaria ja GLK 250:n hinta oli noin 38 000 dollaria, mutta molempia l\u00f6ytyy k\u00e4ytettyjen markkinoilta paljon halvemmalla.<\/p>\n\n\n\n

GLK 250 BlueTec<\/h3>\n\n\n\n

GLK 250 BlueTeciss\u00e4 on 2,1-litrainen 4-sylinterinen moottori, joka on yhdistetty 7-vaihteiseen automaattivaihteistoon ja jonka teho on 208 hv. GLK on melko tehokas polttoaineen kulutuksen suhteen, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4 malli saavuttaa helposti noin 28MPG, mik\u00e4 on melko hyv\u00e4 tulos ottaen huomioon kyseisen mallin painon ja i\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

GLK 350 CDI 4-Matic<\/h3>\n\n\n\n

GLK 350 CDI 4-Matic on tarjolla 3-litraisella V6-turbomoottorilla, joka on my\u00f6s yhdistetty 7-vaihteiseen automaattivaihteistoon ja jonka teho on kunnioitettavat 220-231 hv mallivuodesta riippuen. 350 tarjoaa my\u00f6s kohtuullisen polttoainetehokkuuden, joka on noin 25MPG.
GLK 350 4-Matic on n\u00e4iden kahden v\u00e4lill\u00e4 parempi vaihtoehto huomattavasti suuremman tehon ja 4-Matic-nelivedon ansiosta, mutta polttoainetaloudellisuus on silti melko vertailukelpoinen.<\/p>\n\n\n\n

Kaasuk\u00e4ytt\u00f6iset GLK-moottorit<\/h2>\n\n\n\n

GLK 350 4-Matic<\/h3>\n\n\n\n

Suosituin kaasuk\u00e4ytt\u00f6inen GLK-malli on GLK 350 4-Matic, jota tarjottiin 3,5-litraisena V6-moottorina, joka oli yhdistetty 7-vaihteiseen automaattivaihteistoon ja jonka teho oli noin 270-306 hevosvoimaa mallivuodesta riippuen. 350 4-Maticin kulutus on noin 22MPG, mik\u00e4 on edelleen melko hyv\u00e4 luku kaasumoottorille.<\/p>\n\n\n\n

GLK 300 4-Matic<\/h3>\n\n\n\n

Jos haluat tehokkaamman kaasuvaihtoehdon, GLK 300 4-Matic, jonka 3-litrainen V6-moottori tarjoaa kunnioitettavat 231 hevosvoimaa ja jossa on my\u00f6s 7-vaihteinen automaattivaihteisto, saattaa olla parempi vaihtoehto. GLK 300 4-Maticin realistinen kulutus on noin 24MPG, mik\u00e4 on varsin kohtuullinen kaasuk\u00e4ytt\u00f6iselle katumaasturille.
N\u00e4iden kahden v\u00e4lill\u00e4 350-moottori on parempi vaihtoehto, koska sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n monissa eri Mercedes-malleissa, ja se on luotettavuudeltaan parempi.<\/p>\n\n\n\n

Diesel vs. kaasu<\/h2>\n\n\n\n

Edell\u00e4 mainitut tilastot kertovat vain puolet tarinasta, sill\u00e4 polttoainetaloudellisuus ja luotettavuus riippuvat molemmat enimm\u00e4kseen yksitt\u00e4isest\u00e4 autosta. On kohtuullisen paljon todisteita siit\u00e4, ett\u00e4 kaasumoottorit ovat luotettavimpia, mutta sek\u00e4 kaasu- ett\u00e4 dieselmoottoreiden ei pit\u00e4isi aiheuttaa suuria ongelmia, jos niit\u00e4 huolletaan oikein.
T\u00e4st\u00e4 huolimatta dieselmoottorin korjaaminen on yleens\u00e4 kalliimpaa, vaikka ne ovatkin tehokkaampia ja halvempia k\u00e4ytt\u00e4\u00e4. Kun p\u00e4\u00e4t\u00e4t n\u00e4iden kahden v\u00e4lill\u00e4, sinun on my\u00f6s otettava huomioon k\u00e4ytt\u00f6skenaario. Jos ajat p\u00e4\u00e4asiassa kaupungissa, kaasumoottori saattaa olla tehokkaampi.
Jos taas ajat p\u00e4\u00e4asiassa moottoritiell\u00e4, dieselmoottori on paljon parempi vaihtoehto, sill\u00e4 dieselmoottori toimii yleens\u00e4 paljon v\u00e4hemm\u00e4n suuremmilla nopeuksilla, koska dieselmoottorin v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti on suurempi. Lis\u00e4ksi dieselmoottorik\u00e4ytt\u00f6inen auto heikkenee yleens\u00e4 paljon hitaammin ja kest\u00e4\u00e4 my\u00f6s pidemp\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4\u00e4 asioita, jotka on hyv\u00e4 tiet\u00e4\u00e4 autoa valittaessa<\/h2>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n rahaa ja ostaa GLC GLK:n sijaan?<\/h3>\n\n\n\n

Se riippuu. GLC on varmasti kaikin puolin parempi auto. Se on esteettisesti ja my\u00f6s teknisesti hienostuneempi auto. Lis\u00e4ksi GLC:ss\u00e4 on paljon enemm\u00e4n tilaa kaikissa luokissa ja se on teknisesti paljon edistyneempi.
GLC on parempi auto l\u00e4hes kaikin tavoin, paitsi tietenkin hinnan osalta. Jos etsit ensisijaisesti luotettavaa ja edullista perhekuljetusautoa, etk\u00e4 v\u00e4lit\u00e4 Mercedeksen uusimmasta ja parhaimmasta tarjonnasta, hyv\u00e4kuntoinen GLK on silti hyv\u00e4 vaihtoehto.<\/p>\n\n\n\n

Onko kaasuauto mukavampi kuin dieselauto?<\/h3>\n\n\n\n

Dieselmoottori kuulostaa aivan erilaiselta kuin kaasuauto. N\u00e4in ollen kaasuvaihtoehto on yleens\u00e4 paljon hiljaisempi ja \u00e4\u00e4ni on paljon hienostuneempi. Jos aiot hinata autollasi, dieselmoottori on paljon parempi, koska se tarjoaa enemm\u00e4n v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4 ja tekee v\u00e4hemm\u00e4n t\u00f6it\u00e4.
Mukavuus johtuu enimm\u00e4kseen tehosta ja matkan tasaisuudesta ja helppoudesta eli niin sanotusta ”aallosta”. T\u00e4ss\u00e4 tapauksessa suuremman ja tehokkaamman moottorin pit\u00e4isi tarjota mukavampi ajokokemus.<\/p>\n\n\n\n

Onko diesel halvempaa kuin bensiini, ja kumpi polttoaine on ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisempi?<\/h2>\n\n\n\n

Dieselk\u00e4ytt\u00f6inen auto on kalliimpi uutta tai k\u00e4ytetty\u00e4 ostettaessa, mutta se tuottaa paremman polttoainetehokkuuden ja hiilidioksidituloksen. Jos aiot omistaa auton pidemm\u00e4n aikaa, kustannukset todenn\u00e4k\u00f6isesti tasoittuvat, jos ei ole suurempia luotettavuusongelmia, joista pit\u00e4\u00e4 huolehtia.
Dieselmoottori on kuitenkin varmasti suurempi saastuttaja, vaikka sen polttoainetehokkuus onkin parempi. Alkuaikoina dieselk\u00e4ytt\u00f6ist\u00e4 autoa pidettiin ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisemp\u00e4n\u00e4 vaihtoehtona verrattuna kaasuautoon.
Dieselmoottorin suurin saastuttaja on kuitenkin typpidioksidi, haitallinen ep\u00e4puhtaus, josta kaasuk\u00e4ytt\u00f6inen moottori voi suodattaa jopa 70 prosenttia kolmitoimisen katalysaattorin avulla. On yksinkertaisesti paljon helpompaa pit\u00e4\u00e4 kaasumoottori puhtaana kuin dieselmoottori.
Yhdysvalloissa kaasu ja diesel maksavat suunnilleen saman verran. Joskus hinnat vaihtelevat, mutta yleens\u00e4 ne ovat melko samanlaiset. Euroopassa diesel on kuitenkin yleens\u00e4 halvempaa kuin kaasu.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Jos olet ostamassa GLK:ta, oikean moottorin valinta on yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksist\u00e4, jotka sinun on teht\u00e4v\u00e4. GLK:ta tarjotaan muutamalla eri diesel- ja kaasuvaihtoehdolla, ja oikean vaihtoehdon valitseminen riippuu l\u00e4hinn\u00e4 siit\u00e4, miten<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/744"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=744"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/744\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=744"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=744"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=744"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}