{"id":748,"date":"2021-07-08T06:51:15","date_gmt":"2021-07-08T06:51:15","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=748"},"modified":"2021-07-08T06:51:15","modified_gmt":"2021-07-08T06:51:15","slug":"missa-mercedeksessa-on-head-up-naytto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-mercedeksessa-on-head-up-naytto\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 Mercedeksess\u00e4 on head-up-n\u00e4ytt\u00f6?"},"content":{"rendered":"\n

Head-up-n\u00e4ytt\u00f6 (HUD) on tekniikka, joka heijastaa tuulilasiin l\u00e4pin\u00e4kyv\u00e4n n\u00e4yt\u00f6n ja antaa sinulle mahdollisuuden n\u00e4hd\u00e4 t\u00e4rke\u00e4t tiedot suoraan n\u00e4k\u00f6kent\u00e4ss\u00e4si. Monissa Mercedes-malleissa on HUD, mutta uusimmissa Mercedes-malleissa on uuden sukupolven lis\u00e4tyn todellisuuden HUD, joka tekee varmasti vaikutuksen.<\/p>\n\n\n\n

BMW on tarjonnut HUD-n\u00e4ytt\u00f6\u00e4 jo vuodesta 2004, ja my\u00f6s Audi esitteli head-up-n\u00e4yt\u00f6n ensimm\u00e4isen sukupolven A7-malliin vuonna 2010. Mercedes oli hieman my\u00f6h\u00e4ss\u00e4, sill\u00e4 se otti HUD:n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n vasta vuonna 2014. Nyky\u00e4\u00e4n Mercedes on kuitenkin se, joka pit\u00e4\u00e4 meteli\u00e4 seuraavan sukupolven head-up-n\u00e4yt\u00f6ist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes-mallit, joissa on HUD<\/h2>\n\n\n\n

Sek\u00e4 C-luokassa ett\u00e4 E-luokassa on tarjolla head-up-n\u00e4yt\u00f6t, jotka n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t paljon erilaisia tietoja ilman viivett\u00e4 ja t\u00e4ysiss\u00e4 v\u00e4reiss\u00e4. N\u00e4iden head-up-n\u00e4ytt\u00f6jen resoluutio on my\u00f6s melko vaikuttava, noin 60 pikseli\u00e4 katselukulmaa kohti.<\/p>\n\n\n\n

Vuonna 2014 Mercedes julkaisi tiedotteen, jonka mukaan head-up-n\u00e4yt\u00f6t ovat hiljalleen tulossa koko Mercedes-sedanien mallistoon S-luokasta alkaen. Mercedes ep\u00e4r\u00f6i HUD:n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa kuljettajan h\u00e4iri\u00f6tekij\u00f6ist\u00e4 johtuvien mahdollisten huolien vuoksi, mutta kun Mercedes n\u00e4ki, mit\u00e4 Audi ja BMW tekiv\u00e4t j\u00e4rjestelmill\u00e4\u00e4n, se ei halunnut j\u00e4\u00e4d\u00e4 paitsi.
Head-up-n\u00e4ytt\u00f6j\u00e4 tarjottiin my\u00f6s vuoden 2015 CLS-malliin ja kaikkiin muihin Mercedes-sedaneihin.<\/p>\n\n\n\n

Jonkin ajan kuluttua Mercedes alkoi tarjota samoja HUD-j\u00e4rjestelmi\u00e4 my\u00f6s pienempiin A- ja B-luokan viistoperiins\u00e4. Nyky\u00e4\u00e4n l\u00e4hes jokaiseen Mercedes-sedaniin tai -viistoper\u00e4\u00e4n voi saada HUD-j\u00e4rjestelm\u00e4n lis\u00e4varusteena.<\/p>\n\n\n\n

Sama p\u00e4tee my\u00f6s Mercedeksen katumaastureihin. Vuodesta 2015 l\u00e4htien Mercedes on lis\u00e4nnyt HUD-n\u00e4yt\u00f6n kaikkiin katumaastureihinsa erilaisten lis\u00e4varustepakettivaihtoehtojen kautta. Joillakin alueilla HUD on osa Teknologiapakettia tai Night-pakettia. Se voi olla my\u00f6s osa monia muita paketteja, kuten AMG- tai Premium-pakettia.<\/p>\n\n\n\n

AMG HUD<\/h2>\n\n\n\n

Vaikka useimmat edell\u00e4 mainituista head-up-n\u00e4ytt\u00f6j\u00e4rjestelmist\u00e4 ovat melko samanlaisia variantteja, AMG-ajoneuvossa on aina suorituskykyisempi head-up-n\u00e4ytt\u00f6. Tavallisten Mercedes-mallien HUD:ssa n\u00e4kyv\u00e4t tiedot ovat ajonopeus, navigointitiedot ja nopeusrajoitus sek\u00e4 pari eri vaihtoehtoa.<\/p>\n\n\n\n

AMG HUD on kuitenkin erilainen AMG-autojen luonteen vuoksi. N\u00e4m\u00e4 autot ovat paljon urheilullisempia ja soveltuvat paremmin suorituskykyiseen ajamiseen, joten niiss\u00e4 on yleens\u00e4 erilainen head-up-n\u00e4ytt\u00f6 kuin tavallisissa malleissa. AMG-mallit pystyv\u00e4t n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kierrosluvun, vaihdevalot, vaihteen, jolla olet, ja monia muita suorituskykyyn liittyvi\u00e4 tietoja.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4skett\u00e4in julkaistu Mercedes Augmented Reality HUD -n\u00e4ytt\u00f6<\/h2>\n\n\n\n

Hiljattain julkaistussa S-luokassa on uuden sukupolven AR HUD, joka muistuttaa enemm\u00e4n elokuvaprojektoria kuin tavallista HUD:ia, joka l\u00f6ytyy monista muista ajoneuvoista. J\u00e4rjestelm\u00e4 koostuu 1,3 miljoonasta yksitt\u00e4isest\u00e4 peilist\u00e4, jotka pystyv\u00e4t heijastamaan uskomattoman selke\u00e4n ja ter\u00e4v\u00e4n kuvan.<\/p>\n\n\n\n

AR-head-up-j\u00e4rjestelm\u00e4 muistuttaa jonkin verran suosittua Pokemon Go -peli\u00e4, joka villitsi maailmaa muutama vuosi sitten. J\u00e4rjestelm\u00e4 tiet\u00e4\u00e4, miss\u00e4 olet, ja se onnistuu projisoimaan el\u00e4v\u00e4t suunnat ja ohjeet suoraan n\u00e4k\u00f6kentt\u00e4\u00e4si, jolloin on melko mahdotonta missata moottoritien liittym\u00e4\u00e4 tai k\u00e4\u00e4nty\u00e4 v\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n suuntaan.<\/p>\n\n\n\n

Se on uskomattoman futuristinen j\u00e4rjestelm\u00e4, joka n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 jopa ruutulipun tuulilasissa, kun saavut perille. T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 on varmasti tulossa pian my\u00f6s kaikkiin muihin Mercedes-malleihin. Jotkut saattavat pit\u00e4\u00e4 t\u00e4t\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 kikkailuna tai tarpeettomana, mutta kukaan ei voi kiist\u00e4\u00e4 sen hienoutta.<\/p>\n\n\n\n

3 asiaa, jotka on hyv\u00e4 tiet\u00e4\u00e4 head-up-n\u00e4yt\u00f6ist\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Tarvitsenko HUD:n autossa?<\/h3>\n\n\n\n

Ei oikeastaan. Head-up-n\u00e4ytt\u00f6 tarjoaa sinulle mukavamman tavan n\u00e4hd\u00e4 tietosi. Se ei tarjoa mit\u00e4\u00e4n sellaista, mihin tavallinen mittaristo tai kojelauta ei pystyisi yksin\u00e4\u00e4n. Toki Mercedeksen uusimmat AR-head-up-n\u00e4yt\u00f6t ovat hienoja, mutta ne eiv\u00e4t ole v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6n varuste.<\/p>\n\n\n\n

Jos olet tottunut k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n HUD:ia ja auto ilman sit\u00e4 tuntuu huonommalta, hanki sellainen. Mutta jos sinun on valittava HUD:n tai jonkin muun sellaisen ominaisuuden v\u00e4lill\u00e4, joka todella tarjoaa jotain uutta ja\/tai erilaista verrattuna auton tavanomaisiin ominaisuuksiin, sinun on parempi olla ilman HUD:ia.<\/p>\n\n\n\n

Paljonko HUD maksaa?<\/h3>\n\n\n\n

Jos haluat uuteen autoosi HUD-laitteen, sinun on oltava valmis k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 1 200 dollaria. Joissakin malleissa HUD-j\u00e4rjestelm\u00e4 saatetaan tarjota osana erikoispakettia, mik\u00e4 nostaa hintaa entisest\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

HUD-j\u00e4rjestelm\u00e4 BMW 520i:hen maksaa noin 2 000 dollaria, ja HUD-j\u00e4rjestelm\u00e4 Audi A4:\u00e4\u00e4n maksaa puolet t\u00e4st\u00e4, mutta BMW:hen saa langattoman puhelinlaturin mukaan. Jotkin j\u00e4lkimarkkinayhti\u00f6t tarjoavat my\u00f6s HUD-j\u00e4rjestelmi\u00e4 edullisempaan hintaan, mutta yksimielisyys on, ett\u00e4 OEM-j\u00e4rjestelm\u00e4 on aina parempi valinta.<\/p>\n\n\n\n

Aiheuttavatko nykyaikaiset HUD-j\u00e4rjestelm\u00e4t turvallisuusongelmia?<\/h3>\n\n\n\n

Nyky\u00e4\u00e4n el\u00e4mme teknologian t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 todellisuudessa, ja kaikkia aistejamme pommitetaan jatkuvasti valtavilla m\u00e4\u00e4rill\u00e4 erilaista tietoa, ja nykyaikaiset autot ovat varmasti syyllisi\u00e4 t\u00e4h\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Kun autonvalmistajat ottavat autoihin yh\u00e4 enemm\u00e4n n\u00e4ytt\u00f6j\u00e4, tiedon ylikuormituksen v\u00e4ltt\u00e4minen on varmasti paljon vaikeampaa, ja jotkin turvallisuuskysymykset aiheuttavat huolta.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka ei olekaan paljon tietoja, jotka viittaisivat siihen, ett\u00e4 HUD-n\u00e4yt\u00f6t aiheuttaisivat turvallisuusongelmia, on viel\u00e4 liian aikaista sanoa, koska olemme vasta autojen teknologiatrendin alussa. On eritt\u00e4in suositeltavaa pit\u00e4\u00e4 katseet tiess\u00e4 ja siin\u00e4, mit\u00e4 edess\u00e4si on mahdollisten vaarojen varalta, ennen kuin luotat siihen, mit\u00e4 HUD-n\u00e4ytt\u00f6 kertoo sinulle.
HUD-j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat melko hyvi\u00e4 tunnistamaan liikennemerkit ja ilmoittamaan tietyn tieosuuden nopeusrajoitukset, mutta ne eiv\u00e4t silti ole yht\u00e4 hyvi\u00e4 kuin silm\u00e4si, joten riippumatta siit\u00e4, valitsetko HUD-j\u00e4rjestelm\u00e4n vai et, luota aina siihen, ett\u00e4 n\u00e4k\u00f6si antaa sinulle oikeat tiedot.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Head-up-n\u00e4ytt\u00f6 (HUD) on tekniikka, joka heijastaa tuulilasiin l\u00e4pin\u00e4kyv\u00e4n n\u00e4yt\u00f6n ja antaa sinulle mahdollisuuden n\u00e4hd\u00e4 t\u00e4rke\u00e4t tiedot suoraan n\u00e4k\u00f6kent\u00e4ss\u00e4si. Monissa Mercedes-malleissa on HUD, mutta uusimmissa Mercedes-malleissa on uuden sukupolven lis\u00e4tyn todellisuuden<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/748"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=748"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/748\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=748"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=748"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=748"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}