{"id":754,"date":"2021-07-08T06:54:19","date_gmt":"2021-07-08T06:54:19","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=754"},"modified":"2021-07-08T06:54:19","modified_gmt":"2021-07-08T06:54:19","slug":"mitka-mercedes-mallit-ovat-coupe-malleja","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mitka-mercedes-mallit-ovat-coupe-malleja\/","title":{"rendered":"Mitk\u00e4 Mercedes-mallit ovat coup\u00e9-malleja?"},"content":{"rendered":"\n

Alun perin coup\u00e9 tai coupe oli henkil\u00f6auto, jossa oli kalteva kattolinja ja kaksi ovea, mutta nyky\u00e4\u00e4n coupe yhdistet\u00e4\u00e4n l\u00e4hinn\u00e4 muotoilun kaltevan kattolinjan osaan, ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 oviin. Mercedes, BMW, Audi ja monet muut valmistajat ovat alkaneet markkinoida 4-ovisia autoja coup\u00e9ina, jopa maastureita.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benzin Coup\u00e9-mallistoon kuuluvat CLA Coupe, C-luokan Coupe, E-luokan Coupe, CLS Coupe ja lopetettu S-luokan Coupe. Coup\u00e9-SUV-mallisto koostuu GLC:n ja GLE:n coupe-versioista. Lis\u00e4ksi AMG GT 2-ovinen ja AMG GT 4-ovinen variantti ovat urheiluautokupeita.<\/p>\n\n\n\n

Perinteiset Mercedes-kupeet<\/h2>\n\n\n\n

Perinteisess\u00e4 Mercedes Coup\u00e9-mallistossa l\u00e4ht\u00f6tason coupe on C-luokan Coup\u00e9. Aluksi C-luokkaa tarjottiin sedan- tai farmarivaihtoehtoina. Mutta vuonna 2000 Mercedes esitteli C-luokan Sport Coupe -version, joka nimettiin uudelleen CLC:ksi vuoteen 2011 asti, jolloin Mercedes alkoi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 C-luokan Coupe-nimityst\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Nykyinen C-luokan Coupe alkaa C300-mallina noin 50 000 dollarilla ja C-luokan coupe-huippumalli on C 63 S AMG, joka alkaa noin 80 000 dollarilla. Seuraavana vuorossa on keskikokoinen E-luokan Coup\u00e9, joka esiteltiin vuonna 1996, ja siit\u00e4 tuli pian sen j\u00e4lkeen yksi suosituimmista Mercedes Coup\u00e9ista, joita on koskaan valmistettu.<\/p>\n\n\n\n

Nykyinen E-luokan Coupe alkaa E450 Coupella noin 65 000 dollarista. Huippumalli E-class Coupe on E450 4-Matic, joka maksaa noin 68 000 dollaria. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 Mercedes tarjoaa E63 AMG -vaihtoehtoa vain sedanista tai farmarista, ei coupesta.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Coupen huippumalli oli aiemmin S-luokan coupe, jonka valmistus lopetettiin vuonna 2021 ja jonka l\u00e4ht\u00f6hinta oli 141 000 dollaria S 560 4-Maticista ja noin 173 000 dollaria S63 AMG Coupesta. Mercedes julkaisi hiljattain uuden S-luokan (W223), mutta viel\u00e4 on ep\u00e4selv\u00e4\u00e4, aikooko Mercedes julkaista coupe-vaihtoehdon lainkaan.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SUV Coupes<\/h2>\n\n\n\n

Vuonna 2008 BMW julkaisi X6:n urheilullisen ”coupe-maasturin” huippumallina, ja siit\u00e4 l\u00e4htien Coupe-maasturisegmentti on kokenut uskomattoman suosion nousun. Mercedes tunnisti pian X6:n saaman vetovoiman, ja vuonna 2015 Mercedes veti upouuden GLE Coupen kannesta ja monet muut valmistajat seurasivat pian per\u00e4ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Pienin Mercedeksen tarjoama Coupe SUV on GLC Coupe, joka on vuonna 2019 julkaistu tyylikk\u00e4\u00e4mpi versio GLC:st\u00e4. Valikoima alkaa GLC 300 4-Matic Coupe -mallilla noin 51 000 dollarilla. Korkeimmalla varustetasolla varustettu kaikki laulavat ja tanssivat GLC Coupe on GLC 63 AMG S Coupe, joka maksaa noin 85 000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Seuraavana vuorossa on edell\u00e4 mainittu GLE Coupe. GLE Coupe esiteltiin vuonna 2015, ja siit\u00e4 on sittemmin tullut melko suosittu Mercedes SUV. Se on v\u00e4h\u00e4n kuin sekoitus E-luokan Coupea ja tavallista GLE-maasturia.<\/p>\n\n\n\n

Mallisto alkaa Euroopassa GLE 450:ll\u00e4, mutta Yhdysvalloissa l\u00e4ht\u00f6taso on GLE 53 AMG noin 76 000 dollarilla. Molemmissa tapauksissa GLE Coup\u00e9n huippumalli on GLE 63 AMG S Coupe, jonka perushinta on noin 128 000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Mercedeksen urheiluautokupeet<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes tarjoaa t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 urheiluautosegmentiss\u00e4\u00e4n kaksi eri korityyppist\u00e4 coupea, AMG GT 2-ovisen ja AMG GT 4-ovisen. N\u00e4m\u00e4 autot ovat enimm\u00e4kseen AMG-osaston tuote, ja ne keskittyv\u00e4t ensisijaisesti tuomaan Mercedes-malleista korkeimmat suorituskykyominaisuudet.<\/p>\n\n\n\n

2-ovinen AMG GT alkaa GT coupe -mallina noin 120 000 dollarilla ja ulottuu aina todella kalliiseen AMG GT Black Series -malliin, jonka odotetaan maksavan noin 400 000 dollaria. AMG GT on Mercedeksen urheiluautotekniikan huippu, ja se on my\u00f6s tulossa elinkaarensa p\u00e4\u00e4h\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

AMG GT:n neliovinen coupe-versio on jonkinlainen sekoitus CLS:\u00e4\u00e4 ja edell\u00e4 mainittua AMG GT:t\u00e4. 4-ovinen AMG GT Coupe alkaa AMG GT 43 4-door Coupe -mallilla noin 90 000 dollarista. Neliovisen version huippu on AMG GT 63 S 4-door Coupe, joka maksaa per\u00e4ti 171k dollarin perushintaan.<\/p>\n\n\n\n

Kun coupe ei ole coupe<\/h2>\n\n\n\n

Onko Mercedes v\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 kutsuessaan 4-ovista autoa tai katumaasturia coupeksi?<\/h3>\n\n\n\n

Teknisesti ottaen Mercedes on v\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4. Mutta niin ovat kaikki muutkin valmistajat, jotka tekev\u00e4t n\u00e4in. Coup\u00e9-nimitys oli alun perin, kuten nimikin kertoo, 2-ovinen vinokattoinen auto, mutta nyky\u00e4\u00e4n se on markkinointikeino, jolla lis\u00e4t\u00e4\u00e4n vetovoimaa ja saadaan mallisto n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n monipuolisemmalta kuin se todellisuudessa on.<\/p>\n\n\n\n

Maasturi ei ole coupe, mutta jos se toimii myynnin kannalta suotuisasti, ja niinh\u00e4n se tekee, se on coupe. El\u00e4mme katumaastureiden t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 todellisuudessa, ja se on vasta alkanut kiihty\u00e4, joten voitte odottaa, ett\u00e4 markkinoille tulee l\u00e4hivuosina paljon ”coupe”-katumaastureita.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 eroa on CLS:n ja AMG GT:n 4-ovisen coupen v\u00e4lill\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Ensi silm\u00e4yksell\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kaksi n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t t\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n samat vaatimukset, joten saattaa tuntua silt\u00e4, ett\u00e4 Mercedes on luonut kaksi eri autoa samaan tarkoitukseen. Ja jossain m\u00e4\u00e4rin n\u00e4in onkin, mutta Mercedes pit\u00e4\u00e4 huolen siit\u00e4, ettei CLS:st\u00e4 tarjota 63 AMG-versiota, koska se saattaisi h\u00e4irit\u00e4 AMG GT 63 4-ovisen myynti\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

CLS:\u00e4\u00e4 markkinoidaan ylellisemp\u00e4n\u00e4 vanhojen miesten erikoisautona, ja 4-ovista AMG GT:t\u00e4 markkinoidaan j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4mp\u00e4n\u00e4 urheiluautona, joka muistuttaa enemm\u00e4n 2-ovista AMG GT:t\u00e4 kuin CLS:\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Millainen on coupe-autosegmentin tulevaisuus?<\/h3>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, el\u00e4mme maastureiden hallitsemassa todellisuudessa, joka on vasta alkanut rymin\u00e4ll\u00e4. Monet autonvalmistajat kehitt\u00e4v\u00e4t yh\u00e4 enemm\u00e4n ja enemm\u00e4n katumaastureita, ja v\u00e4hemm\u00e4n suositut segmentit (joista yksi on coupe-segmentti) lakkautetaan hitaasti.<\/p>\n\n\n\n

Selke\u00e4 osoitus t\u00e4st\u00e4 on S-luokan Coup\u00e9n julkaisun ep\u00e4varmuus. T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 mahdollisuudet n\u00e4hd\u00e4 uusi S-luokan Coupe ovat hyvin pienet. Perinteinen Mercedes Coupe -segmentti, jossa aikoinaan n\u00e4htiin erinomaisia ja vaikuttavia myyntilukuja, osoittaa merkitt\u00e4vi\u00e4 merkkej\u00e4 suosion laskusta.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Alun perin coup\u00e9 tai coupe oli henkil\u00f6auto, jossa oli kalteva kattolinja ja kaksi ovea, mutta nyky\u00e4\u00e4n coupe yhdistet\u00e4\u00e4n l\u00e4hinn\u00e4 muotoilun kaltevan kattolinjan osaan, ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 oviin. Mercedes, BMW, Audi ja<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/754"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=754"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/754\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=754"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=754"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=754"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}