{"id":756,"date":"2021-07-08T06:55:22","date_gmt":"2021-07-08T06:55:22","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=756"},"modified":"2021-07-08T06:55:22","modified_gmt":"2021-07-08T06:55:22","slug":"kumpi-neliveto-on-parempi-bmw-vai-mercedes-benz","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/kumpi-neliveto-on-parempi-bmw-vai-mercedes-benz\/","title":{"rendered":"Kumpi neliveto on parempi – BMW vai Mercedes-Benz?"},"content":{"rendered":"\n

Nelivetoauto eli AWD on auto, jonka voimansiirto pystyy antamaan voiman kaikille nelj\u00e4lle py\u00f6r\u00e4lle. Mercedes ja BMW tarjoavat mallistossaan runsaasti AWD-autoja.<\/p>\n\n\n\n

Mercedeksen nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 on useimmiten s\u00e4\u00e4detty vaivatonta ajoa varten. Toisaalta BMW tarjoaa urheilullisemman, takapy\u00f6r\u00e4painotteisen AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4n, joka toimii suotuisasti dynaamisempaa ajokokemusta haluavien kuljettajien kanssa. Jos siis haluat urheilullisen AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4n, valitse BMW. Jos haluat cruiser-tyyppisen kokemuksen, jossa on enemm\u00e4n turvallisuutta, valitse Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

Mercedeksen nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4n esittely<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes esitteli AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4n ensimm\u00e4isen kerran jo 80-luvun puoliv\u00e4liss\u00e4. Ensimm\u00e4inen j\u00e4rjestelm\u00e4 oli elektronisesti ohjattu, automaattisesti kytkeytyv\u00e4 AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4, joka k\u00e4ytti voimanl\u00e4hteen\u00e4 l\u00e4hinn\u00e4 takapy\u00f6ri\u00e4, kunnes lukitsit tasauspy\u00f6r\u00e4st\u00f6t ja AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4 kytkeytyi p\u00e4\u00e4lle.<\/p>\n\n\n\n

Mercedeksen ensimm\u00e4inen kokoaikainen AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4 esiteltiin vuonna 1998, ja siin\u00e4 oli kolme avattua tasauspy\u00f6r\u00e4st\u00f6\u00e4 takana, keskell\u00e4 ja edess\u00e4. Samanlainen j\u00e4rjestelm\u00e4 oli k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ensimm\u00e4isess\u00e4 Mercedes ML -katumaasturissa.<\/p>\n\n\n\n

Nykyaikainen neliveto<\/h3>\n\n\n\n

Vuodesta 2008 l\u00e4htien kolmannen sukupolven 4MATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 on tarjottu pysyv\u00e4n\u00e4 AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4n\u00e4, ja se on tehokas kaikissa nopeuksissa. Nykyaikaisen AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4n nimi on 4MATIC tai 4MATIC+ joissakin AMG-muunnoksissa.<\/p>\n\n\n\n

Nelj\u00e4nnen sukupolven 4MATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4 esiteltiin vuonna 2016 E63 AMG S -mallissa. T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 pystyy l\u00e4hett\u00e4m\u00e4\u00e4n enint\u00e4\u00e4n 100 % voimasta eteen tai taakse olosuhteista ja j\u00e4rjestelm\u00e4n asetuksista riippuen.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 on tarpeeksi kehittynyt muuttamaan yli 2 tonnia painavan Mercedes-sedan drift-koneeksi napin painalluksella. Mercedeksen alkuper\u00e4isten AWD-j\u00e4rjestelmien ominaispiirre oli l\u00e4hinn\u00e4 cruising ja vaivaton ajaminen v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin jakautuessa 45:55 eteen ja taakse. 4MATIC+-j\u00e4rjestelm\u00e4 on kuitenkin r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6ity urheilulliseen ajamiseen. Huomaa, ett\u00e4 sit\u00e4 tarjotaan vain tiettyihin malleihin.<\/p>\n\n\n\n

BMW:n nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen BMW AWD<\/h3>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen BMW:n AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4 on per\u00e4isin vuodelta 1985 ja E30 325iX -mallista, jossa oli kaksi tasauspy\u00f6r\u00e4st\u00f6\u00e4 ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin jako 37:63 taka-akselin hyv\u00e4ksi.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4 lopetettiin, kun E36- ja E39-mallit julkaistiin, mutta j\u00e4rjestelm\u00e4 otettiin my\u00f6hemmin uudelleen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n vuoden 2001 X5-maasturissa ja E46 3-sarjan versioissa. T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 oli melko kehittynyt j\u00e4rjestelm\u00e4, joka k\u00e4ytti DSC:t\u00e4 (elektroninen ajonvakautusj\u00e4rjestelm\u00e4), joka k\u00e4ytti jarruja luistavaan py\u00f6r\u00e4\u00e4n paremman voimansiirron hyv\u00e4ksi.<\/p>\n\n\n\n

Nykyp\u00e4iv\u00e4n xDrive<\/h3>\n\n\n\n

BMW:n AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4 on nyky\u00e4\u00e4n nimelt\u00e4\u00e4n xDrive, ja se on ollut tuotannossa vuodesta 2003 l\u00e4htien. T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 elektronisesti toimivaa kytkinpaketin tasauspy\u00f6r\u00e4st\u00f6\u00e4 jakamaan v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin optimaalisesti kahden akselin v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Nykyaikaiset BMW:n xDrive-j\u00e4rjestelm\u00e4t jakavat v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin 40:60 takapy\u00f6rien hyv\u00e4ksi ja pystyv\u00e4t l\u00e4hett\u00e4m\u00e4\u00e4n olosuhteiden pakosta 100 % voimasta taakse. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 BMW:n j\u00e4rjestelm\u00e4 on r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6ity l\u00e4hinn\u00e4 urheilulliseen ajamiseen, jotta se pysyisi BMW:n takavetoisen perinteen mukaisena.
Vuonna 2017 BMW esitteli 4MATIC+:n kaltaisen, M xDrive -nimell\u00e4 kulkevan j\u00e4rjestelm\u00e4n, joka tarjosi my\u00f6s mahdollisuuden irrottaa etuakselin voimansiirrosta pyrkien tekem\u00e4\u00e4n puhtaasti takavetoisesta BMW M5:st\u00e4. Kaiken kaikkiaan BMW:n AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4 on enemm\u00e4n r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6ity urheilulliseen ajamiseen, ja Mercedeksen tavoitteena on enemm\u00e4n matkustamisen vaivattomuus.<\/p>\n\n\n\n

Audi Quattro<\/h2>\n\n\n\n

Ei olisi saksalaisten AWD-j\u00e4rjestelmien v\u00e4lienselvittely\u00e4 mainitsematta tekniikan pioneeria. Ensimm\u00e4inen Audin tarjoama AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4 esiteltiin vuonna 1980 Audi Quattro -nimiseen ralli- ja maantieautoon, joka hallitsi ralliautoilun mestaruutta.<\/p>\n\n\n\n

Audi tarjosi t\u00e4t\u00e4 voimansiirtoa my\u00f6s maantieajoon tarkoitettuun Audi Quattroon, ja my\u00f6hemmin t\u00e4st\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4 tuli yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 syist\u00e4, joiden vuoksi asiakas valitsi Audin BMW:n tai Mercedeksen sijaan. Nykyaikaiset Quattro-j\u00e4rjestelm\u00e4t on useimmiten r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6ity maksimaalista vetovoimaa varten.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iss\u00e4 j\u00e4rjestelmiss\u00e4 v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti jakautuu 50:50 molempien akselien v\u00e4lill\u00e4, ja j\u00e4rjestelm\u00e4 pystyy l\u00e4hett\u00e4m\u00e4\u00e4n 70 prosenttia v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentista etupy\u00f6rille tai 85 prosenttia takapy\u00f6rille olosuhteista riippuen. J\u00e4rjestelm\u00e4 on my\u00f6s t\u00e4ysin automatisoitu, kuten BMW:ll\u00e4 ja Mercedeksell\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Keskeinen ero n\u00e4iden kolmen v\u00e4lill\u00e4 on se, ett\u00e4 Audi haluaa eniten tarjota j\u00e4m\u00e4k\u00e4n ajokokemuksen, jossa vetovoima on etusijalla. Samaan aikaan BMW asettaa etusijalle urheilullisen ajamisen ja Mercedes mukavan vaivattoman ajokokemuksen.<\/p>\n\n\n\n

AWD-j\u00e4rjestelmien vertailu<\/h2>\n\n\n\n

xDrive, 4Matic, Quattro: Mik\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 tarjoaa parhaan ajokokemuksen lumella?<\/h3>\n\n\n\n

Lumiolosuhteissa AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4 on yht\u00e4 t\u00e4rke\u00e4 kuin hyv\u00e4t renkaat, ja n\u00e4m\u00e4 kolme tarjoavat poikkeukselliset ajo-ominaisuudet lumessa, jos niihin on asennettu oikeat renkaat.<\/p>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, Audin t\u00e4rkein prioriteetti on vetovoima, ja siksi Quattro vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta lumessa. Kaikki n\u00e4m\u00e4 kolme ajoneuvoa tarjoavat kuitenkin loistavat ajo-olosuhteet lumessa.<\/p>\n\n\n\n

xDrive, 4Matic, Quattro: Mik\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 tarjoaa parhaan luotettavuuden?<\/h3>\n\n\n\n

Kaikki kolme j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 tarjoavat hyv\u00e4n luotettavuuden, jos niit\u00e4 huolletaan oikein, ja siin\u00e4 se periaatteessa onkin. Kaikilla kolmella merkill\u00e4 on pitk\u00e4 historia pysyvien AWD-j\u00e4rjestelmien valmistuksessa, eik\u00e4 ole mit\u00e4\u00e4n erityist\u00e4 tietoa siit\u00e4, ett\u00e4 jokin niist\u00e4 aiheuttaisi enemm\u00e4n ongelmia kuin muut.<\/p>\n\n\n\n

Jos k\u00e4yt\u00e4t aikaa n\u00e4iden kolmen j\u00e4rjestelm\u00e4n luotettavuuserojen tutkimiseen, tuskin huomaat mit\u00e4\u00e4n mainitsemisen arvoista eroa. On siis turvallista sanoa, ett\u00e4 luotettavuuden osalta ne ovat melko tasavertaisia.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun valita AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4 vai etu- tai takavetoauto?<\/h3>\n\n\n\n

Sinun kannattaa valita AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4, jos haluat turvallisemman ajokokemuksen, paremman pidon ja kaiken kaikkiaan suorituskykyisemm\u00e4n auton. Takavetoj\u00e4rjestelm\u00e4 liitet\u00e4\u00e4n useimmiten suorituskykyiseen ajamiseen, mutta siin\u00e4 on huomattavia puutteita turvallisuuden kannalta.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4, joka pystyy jakamaan voiman takapy\u00f6r\u00e4n hyv\u00e4ksi, kuten BMW:ss\u00e4 tarjottava j\u00e4rjestelm\u00e4, on molempien maailmojen paras vaihtoehto.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 etuvetoisia voimansiirtoja tarjoaa l\u00e4hinn\u00e4 Audi, mutta Mercedes ja BMW laajentavat etuvetotarjontaansa ajan my\u00f6t\u00e4. Etuvetoiset autot eiv\u00e4t ole yht\u00e4 viihdytt\u00e4vi\u00e4 ajettavia kuin takavetoiset, mutta ne tarjoavat paremman pidon ja paremman polttoainetalouden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Nelivetoauto eli AWD on auto, jonka voimansiirto pystyy antamaan voiman kaikille nelj\u00e4lle py\u00f6r\u00e4lle. Mercedes ja BMW tarjoavat mallistossaan runsaasti AWD-autoja. Mercedeksen nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4 on useimmiten s\u00e4\u00e4detty vaivatonta ajoa varten. Toisaalta BMW<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6,11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/756"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=756"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/756\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=756"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=756"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=756"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}