{"id":78,"date":"2021-06-17T06:36:17","date_gmt":"2021-06-17T06:36:17","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=78"},"modified":"2021-06-17T06:36:17","modified_gmt":"2021-06-17T06:36:17","slug":"parhaat-turboahdetut-autot","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/parhaat-turboahdetut-autot\/","title":{"rendered":"Parhaat turboahdetut autot"},"content":{"rendered":"\n

Turboahtimesta, hybridisoinnista ja ahtimesta on tullut nykyajan autoteollisuuden uusi standardi. Pakkoinduktio on tehnyt uudemmista moottoreista pienempi\u00e4, kevyempi\u00e4 ja ennen kaikkea v\u00e4hemm\u00e4n haitallisia ymp\u00e4rist\u00f6lle ja pankkitilillesi.<\/p>\n\n\n\n

Parhaan turboahdetun hatchbackin tittelist\u00e4 kilpailevat uusi VW Golf 8 GTI ja Hyundai Veloster N. Molemmat ovat kilpailukykyisesti hinnoiteltuja, melko uusia, hauskoja ajaa ja tarjoavat my\u00f6s ylivoimaisen luotettavuuden.<\/p>\n\n\n\n

Parhaan turboahdetun sedanin tittelist\u00e4 kilpailevat ihastuttava Volvo S60 ja vastik\u00e4\u00e4n julkaistu BMW 3-sarja. Volvo tarjoaa kypsemm\u00e4n kokemuksen, ja BMW 3-sarja on aina ollut yksi parhaista sedaneista, joita rahalla saa.<\/p>\n\n\n\n

Jos etsit upeaa turboahdettua katumaasturia, Porsche Macan on loistava kompakti katumaasturivaihtoehto, ja Audi Q8 on yksi markkinoiden halutuimmista suuremmista turboahdetuista katumaastureista. H\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4vi\u00e4 vaihtoehtoja on paljon, mutta n\u00e4m\u00e4 kaksi ovat varmasti luokkansa johtavia.<\/p>\n\n\n\n

Parhaat turboahdetut hatchbackit<\/h2>\n\n\n\n

Viistoper\u00e4alusta on kulkenut pitk\u00e4n matkan viime vuosina, etenkin mit\u00e4 tulee tekniikkaan, ylellisyyteen ja mukavuuteen. Teholtaan monet uudemmat viistoper\u00e4t voi ostaa yli 400 hv:n voimin, mik\u00e4 riitt\u00e4\u00e4 l\u00e4hes jokaiselle autoharrastajalle.<\/p>\n\n\n\n

Ja juuri julkaistu VW Golf 8 GTI juuri sit\u00e4. T\u00e4m\u00e4 saksalainen viistoper\u00e4legenda maksaa 28 000 dollaria, ja se tarjoaa 2,0 litran turboahdetun nelisylinterisen rivimoottorin, jossa on 228 hv ja 258 lb-ft. GTI on pakattu modernin n\u00e4k\u00f6isell\u00e4 ulko- ja sisustalla, ja se on hyvin varusteltu n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n tuoreelta tulevina vuosina.<\/p>\n\n\n\n

Ja Hyundai Veloster N maksaa 33 000 dollaria, mutta N30 tarjoaa 275 hv ja 260 lb-ft. Se on my\u00f6s varustettu j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 automaattivaihteistolla sek\u00e4 hienosti tehdyll\u00e4 sisustalla ja ulkokuoreen. Velosterin luotettavuus on my\u00f6s melko riippuvainen, samoin sis\u00e4tilat ja tavaratila.<\/p>\n\n\n\n

Jos valitset joko Golfin tai Hyundain, et tee virhett\u00e4. Vaikuttaa kuitenkin silt\u00e4, ett\u00e4 Golf voisi olla parempi vaihtoehto edullisemman hinnan ja mahdollisuuden valita manuaalivaihteiston ja automaattivaihteiston v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Parhaat turboahdetut sedanit<\/h2>\n\n\n\n

Sedanit ovat aina olleet parhaita yleisk\u00e4ytt\u00f6autoja, joita rahalla saa, erityisesti BMW:n 3-sarjan kaltaiset kompaktikokoiset sedanit. 3-sarjasta on tullut melko suuri, mutta se ei silti ole yht\u00e4 suuri kuin jotkin keskikokoiset sedanit, kuten Audi A6, BMW 5-sarja tai Mercedes Benz E-Class.<\/p>\n\n\n\n

3-sarjan v\u00e4hitt\u00e4ismyyntihinta on noin 42 000 dollaria, mutta se tarjoaa suurimman osan isoveljens\u00e4, 5-sarjan, tekniikasta. 3-sarja on urheilullinen sedan, jossa on suuri valikoima moottori- ja varustevaihtoehtoja, ja l\u00e4hes kaikki tarjolla olevat moottorit ovat luotettavia ja melko polttoainetehokkaita.<\/p>\n\n\n\n

Volvo S60 maksaa muutaman tonnin v\u00e4hemm\u00e4n kuin 3-sarja, mutta ei vaikuta silt\u00e4, ett\u00e4 tyylik\u00e4s ruotsalainen tarjoaisi yht\u00e4\u00e4n v\u00e4hemm\u00e4n ylellisyytt\u00e4 ja mukavuutta. Jos n\u00e4m\u00e4 yhdistet\u00e4\u00e4n tehokkaisiin moottoreihin ja korkeimpaan turvallisuust\u00e4htiluokitukseen, S60 vaikuttaa loistavalta vaihtoehdolta.<\/p>\n\n\n\n

Audi A4 ja Mercedes C-luokka ovat my\u00f6s loistavia vaihtoehtoja, mutta n\u00e4m\u00e4 kaksi eiv\u00e4t tarjoa niin paljon mukavuutta ja urheilullisuutta kuin 3-sarja. Oli miten oli, kompakti sedan on useimmille ihmisille riitt\u00e4v\u00e4n tilava, ja suuremmat keskikokoiset ja t\u00e4ysikokoiset sedanit vaikuttavat hieman liian kalliilta ottaen huomioon tarjolla olevat k\u00e4ytt\u00f6kelpoiset ominaisuudet.<\/p>\n\n\n\n

Parhaat turboahdetut katumaasturit<\/h2>\n\n\n\n

Katumaastureista on hiljalleen tulossa markkinoiden suosituimpia autoja, ja katumaasturimarkkinat ovat nopeasti t\u00e4yttym\u00e4ss\u00e4 joukosta uusia katumaasturimerkkej\u00e4 ja -malleja. Autonvalmistajat, jotka ovat vannoneet kehitt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 vain urheiluautoja, ovat my\u00f6s viime aikoina liittyneet SUV-markkinoille, koska markkinat ovat niin suositut.<\/p>\n\n\n\n

Jotkin merkit, kuten Ford, harkitsevat jopa sedan-markkinoista luopumista kokonaan, koska myynti ei ole yht\u00e4 vakuuttavaa verrattuna maastureihin. Mercedes, Audi, BMW ja monet muut merkit ovat viime aikoina paljastaneet l\u00e4hes nelinkertaisen m\u00e4\u00e4r\u00e4n uudempia katumaastureita verrattuna uudempiin sedan-malleihin.<\/p>\n\n\n\n

Ja n\u00e4in kilpailluilla markkinoilla Porsche Macan n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 erottuvan edukseen premium-merkkins\u00e4, h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4n rakennuslaatunsa ja Porschen luotettavuutensa ansiosta. 53 000 dollarin hintalappu on tosiaan kova, mutta 50 000 dollarin hintainen upouusi Porsche ei muutama vuosi sitten ollut aito mahdollisuus.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q8 on 2010-luvun lopun ja 2020-luvun alun ehdoton katumaasturi. BMW X6 oli t\u00e4m\u00e4n segmentin edell\u00e4k\u00e4vij\u00e4, ja my\u00f6hemmin Mercedes seurasi per\u00e4ss\u00e4 GLE Coupella, mutta kumpikaan n\u00e4ist\u00e4 kahdesta ei ole yht\u00e4 suosittu kuin Q8. Jos siihen yhdistet\u00e4\u00e4n h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4 tekniikka ja moottorit, 70 000 dollaria ei ehk\u00e4 tunnukaan en\u00e4\u00e4 niin kohtuuttomalta.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko turbomoottori edullisempi omistaa?<\/h3>\n\n\n\n

Turboahdettu moottori tarvitsee v\u00e4hemm\u00e4n polttoainetta, mutta se vaatii enemm\u00e4n huoltoa. Turboahdettu moottori on yleens\u00e4 my\u00f6s halvempi vakuuttaa verrattuna vastaavalla teholla varustettuun imumoottoriin, mutta se kuluttaa enemm\u00e4n \u00f6ljy\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Loppujen lopuksi l\u00e4hes kaikki uudemmat autot ovat todellakin turboahdettuja. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 koko teollisuus on hitaasti ottamassa k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n pakkoinduktiota, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 kehitystaso ja tuotannon yleinen kehittyneisyys viev\u00e4t alaa eteenp\u00e4in, ja se my\u00f6s laskee samalla hintaa.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko turboahdetut autot nopeampia?<\/h3>\n\n\n\n

Turboahtimia ei ole suunniteltu ensisijaisesti kiihtyvyyden ja huippunopeuden parantamiseen, mutta vaikutukset viittaavat varmasti siihen suuntaan. Mercedeksen 2,0-litrainen nelisylinterinen turbomoottori tarjoaa yli 400 hv, ja jotkut muutaman vuoden takaiset 5,0-litraiset V8-luokan imumoottorit tarjoavat vastaavan tehon.<\/p>\n\n\n\n

Mercedeksen neliturbomoottori on kuitenkin paljon kevyempi ja pienempi, ja sen polttoainetehokkuus on my\u00f6s parempi. Joten kyll\u00e4, turboahdetut autot ovat todellakin nopeampia verrattuna imumoottoriin. Turbomoottorin huipputeho ulottuu tuhansiin hevosvoimiin, ja juuri julkaistu 830 hv Ferrari 812 C on maailman tehokkain N\/A-auto.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko turboahdetut moottorit luotettavampia?<\/h3>\n\n\n\n

Turboahdettujen moottoreiden alkuaikoina luotettavuus k\u00e4rsi. Mutta muutaman vuosikymmenen kehitysty\u00f6n j\u00e4lkeen n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 jotkut valtavirran valmistajat todellakin tarjoavat luotettavia turbomoottoreita. Olipa asia miten tahansa, imusarjan moottori on todenn\u00e4k\u00f6isesti luotettavampi yksinkertaisemman rakenteensa vuoksi.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuuden marginaalinen lis\u00e4\u00e4ntyminen ei kuitenkaan ole t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4 kuin kaikki muut turbomoottorin tarjoamat edut. Ja juuri siksi turbomoottorista on hitaasti tulossa 2020-luvun oletusmoottori. Ja ennen kuin s\u00e4hk\u00f6- ja hybridiautot alkavat vallata alaa, turboahdin on kuningas.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Turboahtimesta, hybridisoinnista ja ahtimesta on tullut nykyajan autoteollisuuden uusi standardi. Pakkoinduktio on tehnyt uudemmista moottoreista pienempi\u00e4, kevyempi\u00e4 ja ennen kaikkea v\u00e4hemm\u00e4n haitallisia ymp\u00e4rist\u00f6lle ja pankkitilillesi. Parhaan turboahdetun hatchbackin tittelist\u00e4 kilpailevat<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/78"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=78"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/78\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=78"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=78"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=78"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}