{"id":780,"date":"2021-07-08T07:07:33","date_gmt":"2021-07-08T07:07:33","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=780"},"modified":"2021-07-08T07:07:33","modified_gmt":"2021-07-08T07:07:33","slug":"missa-mercedeksessa-on-6-sylinterinen-moottori","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-mercedeksessa-on-6-sylinterinen-moottori\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 Mercedeksess\u00e4 on 6-sylinterinen moottori?"},"content":{"rendered":"\n

Nykyaikaisessa Mercedes-mallistossa on 4-, 6- ja muutamia 8-sylinterisi\u00e4 moottoreita. 4-sylinterisi\u00e4 moottoreita tarjotaan useimmiten viistoper\u00e4isiin autoihin ja pienempiin sedaneihin, vaikka muutamissa katumaastureissa on my\u00f6s 4-sylinterisi\u00e4 moottorivaihtoehtoja. 6-sylinterisi\u00e4 moottoreita tarjotaan yleens\u00e4 keskitason sedaneihin ja katumaastureihin.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes tarjoaa kaasu- ja dieselmoottoreita 6-sylinterisi\u00e4 moottoreita maailmanlaajuisesti, lukuun ottamatta dieselmoottoreita Yhdysvalloissa. Useimmissa tapauksissa n\u00e4m\u00e4 6-sylinteriset kaasumoottorit ovat t\u00e4ydellinen v\u00e4limuoto melko tehottomien 4-sylinteristen ja liian tehottomien V8-moottoreiden v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 6-sylinteriset sedanit<\/h2>\n\n\n\n

Jos haluat 6-sylinterisen C-luokan, sinun on ment\u00e4v\u00e4 AMG-osaston kautta ja valittava C43 AMG, koska Mercedes lopetti C400:n tarjoamisen. C43:n voimanl\u00e4hteen\u00e4 on 3,0-litrainen bensak\u00e4ytt\u00f6inen BiTurbo-moottori, joka on yhdistetty 9-vaihteiseen automaattivaihteistoon. C43:n l\u00e4ht\u00f6hinta on noin 56 000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Vuoden 2021 Mercedes E400 on Mercedeksen kaasuk\u00e4ytt\u00f6inen 6-sylinterinen sedan, jonka l\u00e4ht\u00f6taso on noin 62 000 dollaria. T\u00e4ss\u00e4 mallissa on tarjolla samanlainen 6-sylinterinen moottori kuin C43:ssa, mutta t\u00e4ss\u00e4 on apuna Mercedes EQ Boost -teknologia.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat viel\u00e4 tehokkaamman E-luokan, voit valita E53-mallin. Sen voimanl\u00e4hteen\u00e4 on my\u00f6s 6-sylinterinen kaasu-Biturbomoottori. E53:n hinta on alkaen 74 000 dollaria, ja se tarjoaa reilut 430 hevosvoimaa ja nopean 4,4 sekunnin 0-100-ajan.<\/p>\n\n\n\n

Mercedeksen S-luokan mallisto alkaa S450-sedanilla. T\u00e4m\u00e4n S-luokan voimanl\u00e4hteen\u00e4 on 6-sylinterinen kaasumoottori, jossa on 362 hv, ja sen l\u00e4ht\u00f6hinta on 94 000 dollaria. S450-mallin yl\u00e4puolella on S450 4Matic, jota tarjotaan samalla moottorikokoonpanolla, mutta johon on lis\u00e4tty nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mercedeksen 6-sylinteriset katumaasturit<\/h2>\n\n\n\n

Mercedeksen pienint\u00e4 katumaasturia, GLA:ta, ei tarjota lainkaan 6-sylinterisell\u00e4 moottorilla, ei edes AMG-mallistossa.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat 6-sylinterisen GLC:n, joudut my\u00f6s AMG-osaston kautta valitsemaan GLC43 AMG:n. GLC:ss\u00e4 tarjottu voimakokoonpano on periaatteessa sama, jota tarjotaan C43 AMG:ss\u00e4. Ja GLC 43:n l\u00e4ht\u00f6hinta on 60 000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Keskikokoisten luksusmaastureiden segmentiss\u00e4 Mercedes tarjoaa GLE:t\u00e4. Ja GLE450 4Matic on yksi kahdesta t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 myynniss\u00e4 olevasta 6-sylinterisest\u00e4 GLE-mallista, jonka l\u00e4ht\u00f6hinta on 62 000 dollaria. T\u00e4m\u00e4 moottorikokoonpano on sama, joka on E450:ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Toinen 6-sylinterinen GLE on GLE53 AMG, jonka l\u00e4ht\u00f6hinta on 72 000 dollaria ja jossa on sama moottori kuin E53 AMG:ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat suurimman 6-sylinterisen Mercedes SUV:n, voit valita GLS450 4MATICin. T\u00e4m\u00e4 katumaasturi alkaa 76 000 dollarista, ja siin\u00e4 on sama moottorikokoonpano kuin S450:ss\u00e4. My\u00f6s ikoninen Mercedes G-luokka voidaan konfiguroida 6-sylinterisell\u00e4 moottorilla Yhdysvaltojen ulkopuolella.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 6-sylinteriset dieselmoottorit<\/h3>\n\n\n\n

Jos haluat 6-sylinterisen dieselmoottorin, Mercedes ei tarjoa Yhdysvalloissa 6-sylinterisi\u00e4 dieselmoottoreita. T\u00e4m\u00e4 johtuu l\u00e4hinn\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 dieselk\u00e4ytt\u00f6iset autot eiv\u00e4t ole Yhdysvalloissa yht\u00e4 suosittuja kuin Euroopassa. Lis\u00e4ksi Yhdysvalloissa dieselseokset eiv\u00e4t sovi Mercedeksen dieselmoottoreihin yht\u00e4 hyvin kuin eurooppalaiset seokset.<\/p>\n\n\n\n

Polttoaineen hinnat ovat Yhdysvalloissa my\u00f6s hieman edullisemmat, mik\u00e4 on lis\u00e4syy siihen, ett\u00e4 Yhdysvalloissa ei tarjota dieselmoottoreita. On my\u00f6s syyt\u00e4 uskoa, ett\u00e4 Yhdysvaltain hallitus saattaa jopa kielt\u00e4\u00e4 uudet dieselautot tai ainakin s\u00e4\u00e4nnell\u00e4 niit\u00e4 hieman tiukemmin.<\/p>\n\n\n\n

Euroopassa on tarjolla monia erilaisia dieselmoottorilla varustettuja 4- ja 6-sylinterisi\u00e4 Mercedes-moottoreita. N\u00e4it\u00e4 moottoreita kutsutaan yleens\u00e4 nimell\u00e4 BlueTec. Ja vaikka v\u00e4est\u00f6n yleinen mielipide ei kannata dieselmoottoreita, Mercedesin kaltaiset valmistajat onnistuvat silti valmistamaan melko taloudellisia dieselmoottoreita.<\/p>\n\n\n\n

6-sylinteriset usein kysytyt kysymykset<\/h2>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat 6-sylinterisen moottorin edut 4-sylinteriseen verrattuna?<\/h3>\n\n\n\n

6-sylinterinen moottori pystyy muuttamaan enemm\u00e4n polttoainetta k\u00e4ytt\u00f6kelpoiseksi energiaksi verrattuna 4-sylinteriseen moottoriin. N\u00e4in ollen 6-sylinterinen moottori tekee aina v\u00e4hemm\u00e4n ty\u00f6t\u00e4 saavuttaakseen tietyn tehon kuin 4-sylinterinen. Todellisessa maailmassa t\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 6-sylinterinen moottori on l\u00e4hes aina hiljaisempi, paljon urheilullisempi ja parempi hinaukseen ja maantieajoon.<\/p>\n\n\n\n

Koska 6-sylinterinen pystyy muuttamaan enemm\u00e4n polttoainetta energiaksi, se tarkoittaa my\u00f6s sit\u00e4, ett\u00e4 6-sylinterinen kuluttaa tilanteesta riippuen enemm\u00e4n polttoainetta. Jos ajat p\u00e4\u00e4asiassa maanteill\u00e4, 6-sylinterinen moottori on taloudellisempi kuin 4-sylinterinen. Mutta jos ajat kaupungissa, 4-sylinterinen on yleens\u00e4 taloudellisempi.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko AMG:n 6-sylinteriset moottorit ”oikeita” AMG-moottoreita?<\/h3>\n\n\n\n

Monet uskovat, ett\u00e4 ”oikean” AMG-moottorin on oltava v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 8-sylinterinen. T\u00e4m\u00e4 olisi ollut j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 alkuaikoina, mutta nyky\u00e4\u00e4n kaikkien tiukkojen p\u00e4\u00e4st\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4ysten vuoksi valmistajat v\u00e4lttelev\u00e4t suurempia moottoreita ja suosivat pienempi\u00e4 moottoreita, joissa on pakko-induktio.<\/p>\n\n\n\n

AMG pystyy nyky\u00e4\u00e4n saamaan jopa 4-sylinterisist\u00e4 moottoreista valtavat tehot, mutta monet v\u00e4itt\u00e4v\u00e4t, ett\u00e4 nykyaikaiset ei-V8-moottorit ovat hieman elottomia ja luonnottomia. Mercedes tarjoaa samanlaista 6-sylinterist\u00e4 moottoria C53AMG:ss\u00e4 ja tavallisessa E450:ss\u00e4, mutta AMG-versio on jossain m\u00e4\u00e4rin parannettu AMG-osaston toimesta.<\/p>\n\n\n\n

Poistuvatko 6-sylinteriset moottorit l\u00e4hiaikoina k\u00e4yt\u00f6st\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

On vaikea sanoa, onko 6-sylinterisist\u00e4 moottoreista luovuttu, sill\u00e4 p\u00e4\u00e4st\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4ykset muuttuvat taukoamatta. V8-moottoreiden tulevaisuus on melko synkk\u00e4, ja V10- ja V12-moottorit on jo nyt varattu vain kalliimpiin myynniss\u00e4 oleviin autoihin. Kuusisylinterinen moottori on paljon taloudellisempi kuin kahdeksansylinterinen moottori.<\/p>\n\n\n\n

Monet uskovat, ett\u00e4 emme n\u00e4e 6-sylinterisen loppua viel\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n aikaan, ja t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 todellakin olevan totta. Mutta muutama vuosi sitten samaa voitiin sanoa V8-moottorista, ja nyky\u00e4\u00e4n V8-moottori on eritt\u00e4in harvinainen uudemmissa eurooppalaisissa autoissa.<\/p>\n\n\n\n

Ajat muuttuvat, ja monet automerkit ovat innokkaita tutkimaan ja kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n uudempia kulkuv\u00e4lineit\u00e4, kuten hybridisointia ja s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4mist\u00e4. Vaikka 6-sylinterinen moottori on paremmassa asemassa V8:aan verrattuna, kukaan ei tied\u00e4, mit\u00e4 tulevaisuus tuo tullessaan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Nykyaikaisessa Mercedes-mallistossa on 4-, 6- ja muutamia 8-sylinterisi\u00e4 moottoreita. 4-sylinterisi\u00e4 moottoreita tarjotaan useimmiten viistoper\u00e4isiin autoihin ja pienempiin sedaneihin, vaikka muutamissa katumaastureissa on my\u00f6s 4-sylinterisi\u00e4 moottorivaihtoehtoja. 6-sylinterisi\u00e4 moottoreita tarjotaan yleens\u00e4 keskitason<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/780"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=780"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/780\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=780"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=780"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=780"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}