{"id":784,"date":"2021-07-08T07:09:06","date_gmt":"2021-07-08T07:09:06","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=784"},"modified":"2021-07-08T07:09:06","modified_gmt":"2021-07-08T07:09:06","slug":"mitka-mercedes-benz-mallit-ovat-kovakattoisia-avoautoja","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mitka-mercedes-benz-mallit-ovat-kovakattoisia-avoautoja\/","title":{"rendered":"Mitk\u00e4 Mercedes-Benz-mallit ovat kovakattoisia avoautoja?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes on tarjonnut kovakattoisia avoautoja koko merkin historian ajan. Mallit, kuten SL, SLC\/SLK\/SLK, varustetaan kovakattoisella kattoluukulla tehtaalta l\u00e4htien. N\u00e4iden mallien suosio on jatkuvasti laskenut maasturivillityksen my\u00f6t\u00e4, joten Mercedes on p\u00e4\u00e4tt\u00e4nyt, ettei kovakattoisia avoautoja ole en\u00e4\u00e4 j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 tarjota.<\/p>\n\n\n\n

Nyky\u00e4\u00e4n Mercedes ei en\u00e4\u00e4 valmista SL- eik\u00e4 SLC-mallia, mutta on muutamia viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 tulemme todistamaan SL:n ja jopa SLC:n paluuta muutaman vuoden kuluttua.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SL-malli<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes SL -merkki juontaa juurensa 1950-luvulta, ja joitakin malleja, kuten 300SL:\u00e4\u00e4, pidet\u00e4\u00e4n edelleen yhten\u00e4 kaikkien aikojen t\u00e4rkeimmist\u00e4 Mercedes-malleista. Nyky\u00e4\u00e4n hyv\u00e4kuntoinen 300SL maksaa jopa muutamia miljoonia dollareita, ja sit\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n yleisesti kaikkien aikojen kauneimpana autona.<\/p>\n\n\n\n

On siis j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, ettei Mercedes halua lopettaa SL-mallin valmistusta kokonaan. Mercedes on toistaiseksi lopettanut SL:n valmistuksen suunnitellakseen SL:n kokonaan uudelleen vuodeksi 2022. Voit kuitenkin edelleen ostaa vuoden 2020 SL:n alkaen 91 000 dollarista l\u00e4ht\u00f6tason SL450:st\u00e4, jossa on 362 hv:n 3,0-litrainen V6 BiTurbo.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat V8-moottorisen SL:n, seuraava malli mallistossa on SL550. Se on varustettu 4,7-litraisella V8 BiTurbo -moottorilla, jossa on 449 hv, ja sen l\u00e4ht\u00f6hinta on 114 000 dollaria. Molemmat tulevat tehtaalta kovakattoisina avoautoina.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat viel\u00e4 tehokkaampia SL-malleja, voit aina valita AMG-version, joka on paljon tehokkaampi ja suorituskykyiseen ajoon suunnattu. N\u00e4iss\u00e4 malleissa on yli 550 hv:n moottorit, nopeammat vaihteistovaihtoehdot sek\u00e4 urheilullisen n\u00e4k\u00f6inen ulkoasu ja sisustus.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SLC\/SLK<\/h2>\n\n\n\n

Vuonna 1996 Mercedes esitteli kompaktin luksusroadsterin nimelt\u00e4 SLK. T\u00e4m\u00e4n mallin tarkoituksena oli kilpailla Porsche Boxterin kanssa tarjoamalla paras kompakti urheiluauto, jossa on kovakatto. My\u00f6hemmin SLK nimettiin uudelleen SLC:ksi, jotta SLC sopisi paremmin yhteen muiden mallien nimitysten kanssa.<\/p>\n\n\n\n

SLC:n valmistus lopetettiin vuonna 2020, mutta sellaisen voi edelleen ostaa joistakin Mercedes-j\u00e4lleenmyyjist\u00e4. Mallisto alkaa SLC300-mallilla, jonka voimanl\u00e4hteen\u00e4 on 2,0-litrainen rivinelosylinterinen nelisylinterinen turbomoottori, jossa on 241 hevosvoimaa. SLC300 Roadster alkaa noin 50 000 dollarista, mutta monet j\u00e4lleenmyyj\u00e4t tarjoavat alennuksia, koska niit\u00e4 ei en\u00e4\u00e4 valmisteta.<\/p>\n\n\n\n

Seuraava malli mallistossa on AMG-moottorilla varustettu SLC43 AMG Roadster. T\u00e4m\u00e4n mallin voimanl\u00e4hteen\u00e4 on AMG:n tehostettu 3,0-litrainen V6 BiTurbo, joka tuottaa 385 hv, ja sen l\u00e4ht\u00f6hinta on 65 000 dollaria. Molemmat mallit ovat kovakattoisia avoautoja.<\/p>\n\n\n\n

SL:n ja SLC:n paluu.<\/h2>\n\n\n\n

T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 Mercedes ei tarjoa yht\u00e4\u00e4n upouutta kovakattoista avoautoa, mutta tilanne on muuttumassa, sill\u00e4 Mercedeksen odotetaan julkaisevan uuden SL roadsterin t\u00e4n\u00e4 tai ensi vuonna.<\/p>\n\n\n\n

Uudesta SL:st\u00e4 on olemassa useita testimuleja, ja joidenkin tietojen mukaan uusi SL tulee tarjolle jopa 800-hevosvoimaisella V8-hybridill\u00e4. Mercedes aikoo her\u00e4tt\u00e4\u00e4 SL:n henkiin todellisena Mercedes-urheiluauton huippuautona, jollaiseksi se on aina tarkoitettu.<\/p>\n\n\n\n

SLC:n tulevaisuus on hieman salaper\u00e4isempi. Mercedes ei ole antanut mit\u00e4\u00e4n virallisia lausuntoja SLC:n tulevaisuudesta, mutta joidenkin tietojen mukaan SLC:t\u00e4 saatetaan elvytt\u00e4\u00e4 tulevina vuosina. Jos nykyajan autoteollisuuden trendit suosivat edelleen maastureita, emme ehk\u00e4 n\u00e4e SLC:t\u00e4 l\u00e4hiaikoina.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Ovatko kovakattoiset avoautot parempia kuin pehme\u00e4kattoiset avoautot?<\/h3>\n\n\n\n

Se riippuu. Pehme\u00e4kattoinen avoauto on yleens\u00e4 kevyempi ja halvempi korjata. Pehme\u00e4 katto k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s paljon v\u00e4hemm\u00e4n tilaa, joten se ei haittaa tavaratilaa niin paljon.
Pehme\u00e4kattoisen avoauton k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4 on kuitenkin paljon lyhyempi kuin kovakattoisen avoauton.<\/p>\n\n\n\n

Pehme\u00e4 katto on kevyempi, mik\u00e4 hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 suorituskyky\u00e4 ajotilanteessa, kun katto on alhaalla, verrattuna kovakattoon. Vaikka kiintokatto on painavampi, sen suorituskyky on parempi ajettaessa katto ylh\u00e4\u00e4ll\u00e4, koska kiintokatto toimii ajoneuvon rakenneosana, joka tekee alustasta paljon j\u00e4ykemm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Kovakatto on yleens\u00e4 my\u00f6s hiljaisempi, mutta jotkut merkit, kuten Rolls Royce, voivat saavuttaa poikkeuksellisen hiljaisen tason jopa pehme\u00e4kattoisissa avoautoissa.<\/p>\n\n\n\n

Valmistavatko BMW, Porsche tai Audi kovakattoisia avoautoja?<\/h3>\n\n\n\n

BMW tarjosi ennen monia kovakattoisia avoautoja, mutta nyky\u00e4\u00e4n BMW:ll\u00e4 on vain muutama nykyaikainen kovakattoinen avoauto. M4-avoauton kaltaisissa malleissa on sis\u00e4\u00e4nvedett\u00e4v\u00e4 kiintokatto, mutta uusimmassa M4-avoautossa odotetaan olevan pehme\u00e4kattoinen avoauto.
Audi ei ole tarjonnut kovakattoisia avoautoja en\u00e4\u00e4 v\u00e4h\u00e4\u00e4n aikaan, eik\u00e4 niiden odoteta tarjoavan niit\u00e4 l\u00e4hiaikoina.<\/p>\n\n\n\n

Porschella on 911 Targa -mallit. N\u00e4m\u00e4 911-mallit ovat oodi menneisyydelle, sill\u00e4 monet vanhemmat 911-mallit tarjottiin Targa-kattoisina.
Porsche tarjosi aiemmin my\u00f6s Boxteria kovakattoisena, mutta nykyajan Boxter-malleissa on sen sijaan pehme\u00e4 katto. My\u00f6s muutaman vuoden takainen rajoitettu er\u00e4 Porsche 918 Spyder oli tiukasti kovakattoinen avoauto.<\/p>\n\n\n\n

Millainen on kovakattoisten avoautojen tulevaisuus?<\/h3>\n\n\n\n

Kovakattoisista avoautoista ollaan hiljalleen luopumassa koko autoteollisuudessa. Jotkin merkit, kuten Ferrari ja Mclaren, tarjoavat yleens\u00e4 kovakattoisia eik\u00e4 pehmeit\u00e4 kattoja, koska alustan j\u00e4ykkyys lis\u00e4\u00e4ntyy, mik\u00e4 toimii urheilullisen ajamisen kannalta suotuisasti. Urheiluautot n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t my\u00f6s varmasti paljon paremmilta kovakattoisina.<\/p>\n\n\n\n

Avoautot eiv\u00e4t ole en\u00e4\u00e4 niin suosittuja kuin ennen. Kovakattoisten avoautojen tulevaisuus on eritt\u00e4in ep\u00e4suotuisa. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 jopa ne merkit, jotka viel\u00e4 tarjoavat avoautoja, ovat yleens\u00e4 pehme\u00e4kattoisia avoautoja, koska on paljon helpompaa ja kustannustehokkaampaa valmistaa pehme\u00e4kattoinen avoauto.<\/p>\n\n\n\n

Maastureista on tulossa nykyajan uusi standardi, ja t\u00e4m\u00e4n vuoksi kaikkien muiden autoteollisuuden osa-alueiden myynti ja suosio laskevat jatkuvasti maastureiden hyv\u00e4ksi. Tuotemerkit tunnustavat t\u00e4m\u00e4n ja suuntaavat yh\u00e4 enemm\u00e4n T&K-rahoitusta maasturimarkkinoille.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes on tarjonnut kovakattoisia avoautoja koko merkin historian ajan. Mallit, kuten SL, SLC\/SLK\/SLK, varustetaan kovakattoisella kattoluukulla tehtaalta l\u00e4htien. N\u00e4iden mallien suosio on jatkuvasti laskenut maasturivillityksen my\u00f6t\u00e4, joten Mercedes on p\u00e4\u00e4tt\u00e4nyt,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/784"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=784"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/784\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=784"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=784"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=784"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}