{"id":786,"date":"2021-07-08T07:10:22","date_gmt":"2021-07-08T07:10:22","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=786"},"modified":"2021-07-08T07:10:22","modified_gmt":"2021-07-08T07:10:22","slug":"missa-mersussa-on-siipiovet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-mersussa-on-siipiovet\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 mersussa on siipiovet?"},"content":{"rendered":"\n

Gull-wing-ovi on ylh\u00e4\u00e4lt\u00e4 saranoitu ovi, jonka teki tunnetuksi legendaarisen 300SL-mercedeksen legendaarinen tieliikenneversio 1950-luvulla. Sittemmin lokasuojaovet ovat l\u00f6yt\u00e4neet tiens\u00e4 toiseen Mercedes-malliin, SLS:\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 300SL on nyky\u00e4\u00e4n uskomattoman suosittu klassikkoauto, ja lokasuojaovet ovat varmasti yksi syy siihen. My\u00f6s Tesla on esitellyt oman versionsa Gullwing-ovista huippumaasturissa Model X:ss\u00e4, joita kutsutaan Falcon-oviksi.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 300SL<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes-Benz 300SL (alustakoodi W 198) esiteltiin vuonna 1952 kilpa-ajok\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja vuonna 1954 2-paikkaisena maantiek\u00e4ytt\u00f6\u00f6n tarkoitettuna urheiluautona. SL:n tieliikenneversiota tarjottiin roadster- ja coupe-muodossa.<\/p>\n\n\n\n

300SL:n voimanl\u00e4hteen\u00e4 oli 2,9-litrainen 6-suorakaasumoottori, joka oli yhdistetty 4-vaihteiseen manuaalivaihteistoon. 300SL:n teho oli 240 hv ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti 217 lb-ft. Auto painoi vain noin 3440 kiloa coupe-mallissa ja hieman enemm\u00e4n roadster-mallissa, mink\u00e4 ansiosta 300SL oli melko urheilullinen jopa nykyp\u00e4iv\u00e4n standardien mukaan.<\/p>\n\n\n\n

300SL:n syntym\u00e4n j\u00e4lkeen mallin suosio on noussut huimasti, sill\u00e4 monien mielest\u00e4 300SL on kaikkien aikojen kaunein klassikkoauto. Suosion my\u00f6t\u00e4 my\u00f6s arvo on noussut pilviin. 300SL:n alkuper\u00e4inen arvo oli noin 7 000 dollaria coupen osalta (ei inflaatiokorjattuna).<\/p>\n\n\n\n

Nyky\u00e4\u00e4n kunnollinen 300SL coupe maksaa jopa 1-3 miljoonaa dollaria. Arvon odotetaan vain nousevan, sill\u00e4 300SL ei n\u00e4yt\u00e4 merkkej\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 se olisi rauhoittumassa. Coup\u00e9-versio on viel\u00e4kin ker\u00e4ilykelpoisempi, osittain siksi, ett\u00e4 roadsterissa ei ole Gullwing-ovia.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SLS AMG<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes SLS AMG esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2010 ikonisen Mercedes 300SL:n henkisen\u00e4 seuraajana. SLS:st\u00e4 on saatavana my\u00f6s coupe-versio, joka on varustettu Gullwing-ovilla, tai roadster-versio, jossa on tavalliset ovet, aivan kuten 300SL:ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

SLS on varustettu yhdell\u00e4 kaikkien aikojen arvostetuimmista AMG-moottoreista, 6,2-litraisella V8-luonnonmoottorilla, joka on yhdistetty 7-vaihteiseen kaksoiskytkin-automaattivaihteistoon ja joka tuottaa jopa 631 hevosvoimaa (468 lb-ft) ja tehokkaimmassa Black Series -versiossa.<\/p>\n\n\n\n

SLS:n arvo on my\u00f6s noussut tasaisesti viime vuosina, ja nyky\u00e4\u00e4n kunnollisesta yksil\u00f6st\u00e4 odotetaan maksettavan v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 150 000 dollaria, ja rajoitetusti saatavilla olevasta SLS AMG Black Series -huippumallista reilusti yli 600 000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

SLS:n tuotanto lopetettiin vuonna 2015, ja sen korvasi my\u00f6hemmin AMG GT, joka on my\u00f6s tulossa elinkaarensa p\u00e4\u00e4h\u00e4n vuonna 2022. Vaikka AMG GT oli my\u00f6h\u00e4isempi malli, vain AMG GT Black Seriesiss\u00e4 oli enemm\u00e4n tehoa kuin SLS AMG Black Seriesiss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

SLS AMG:n odotetaan my\u00f6s p\u00e4rj\u00e4\u00e4v\u00e4n tulevina vuosina paremmin arvossaan, osittain siksi, ett\u00e4 AMG GT:t\u00e4 ei ole varustettu lokasuojaovilla, ja my\u00f6s ikonisen 6,2-litraisen, luonnollisesti imett\u00e4v\u00e4n V8-moottorin vuoksi.<\/p>\n\n\n\n

Lokkiovien vaikutus auton arvoon<\/h2>\n\n\n\n

Useimmat mallit menestyv\u00e4t paremmin roadster-muodossa kuin coup\u00e9-muodossa. Jotkin autonvalmistajat, kuten Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, Mclaren ja monet muut, tarjoavat avoautomalleja, joista maksetaan huomattava lis\u00e4maksu coup\u00e9-malliin verrattuna. My\u00f6s k\u00e4ytettyjen autojen arvo suosii enemm\u00e4n avoautomalleja.<\/p>\n\n\n\n

Mutta 300SL:n ja SLS AMG:n tapauksessa coupea pidet\u00e4\u00e4n l\u00e4hes aina ker\u00e4ilykelpoisempana lokasuojaovien vuoksi, joten niiden arvo on korkeampi kuin roadster-muodossa. Historian saatossa vain muutama auto on tullut tehtaalta lokasuoja-\/Falcon-ovilla.<\/p>\n\n\n\n

Pagani Huayra on italialaisen putiikkivalmistajan Pagani Automobilin valmistama eksoottinen miljoonien dollareiden hyperauto. Huayraa on saatavana my\u00f6s roadster- ja coupe-muodossa, ja monet harrastajat ovat ilmaisseet vihamielisyytens\u00e4, koska roadsterissa on tavalliset ovet.<\/p>\n\n\n\n

Gullwing-ovet FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Mit\u00e4 eroa on lokasuojaovien ja perhos-\/saksiluukkujen v\u00e4lill\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Butterfly\/Scissor-ovet ovat perusta suurissa V12-moottorisissa Lamborghini-malleissa, kuten Aventadorissa tai Murcielagossa. My\u00f6s Ferrari tarjoaa perho-ovia V12-huippumalleissaan, kuten Ferrari LaFerrarissa tai Ferrari Enzossa.
N\u00e4iden ovien saranat ovat samassa paikassa kuin tavallisten ovien, mutta saranamekanismi on erilainen, joten ovet avautuvat joko perhosen n\u00e4k\u00f6isesti tai kulmikkaammin saksimaisesti.
Rolls Roycen kaltaiset merkit tarjoavat niin sanottuja ”itsemurhaovia”, jotka ovat saranoitu taaksep\u00e4in, jotta oviaukko olisi mahdollisimman leve\u00e4 juhlapukuun pukeutuneelle henkil\u00f6lle. Autoteollisuudessa on my\u00f6s muutamia muita ovityyppej\u00e4, mutta perhonen\/saksi- ja lokasuojamalleja pidet\u00e4\u00e4n kaikista siisteimpin\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on paras Mercedes SL -malli ostettavaksi?<\/h3>\n\n\n\n

Arvon kannalta SLS AMG Black Series vaikuttaa kyll\u00e4 parhaalta ostettavaksi, mutta SLS AMG BS maksaa paljon enemm\u00e4n kuin muu SLS-mallisto. Black Series on my\u00f6s urheilullisin, tehokkain ja viihdytt\u00e4vin ajettava malli, mutta my\u00f6s rajoitetuin kaikista.<\/p>\n\n\n\n

Kun valitaan coupen ja roadsterin v\u00e4lill\u00e4, coupe vaikuttaa kuitenkin paljon suositummalta vaihtoehdolta k\u00e4ytettyjen autojen markkinoilla. Lokkiovien ja ajo-ominaisuuksien ansiosta coupe vaikuttaa kaiken kaikkiaan paremmalta ostokohteelta. Coup\u00e9n arvon odotetaan my\u00f6s nousevan tasaisemmin kuin roadsterin.<\/p>\n\n\n\n

Aikooko Mercedes julkaista uuden mallin, jossa on lokasuojaovet?<\/h3>\n\n\n\n

Mit\u00e4\u00e4n nykyisi\u00e4 malleja ei tarjota gullwing-ovilla, ja Mercedes ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 gullwing-ovivaihtoehto on uskomattoman arvokas tuotemerkille, joten Mercedes todenn\u00e4k\u00f6isesti tarjoaa gullwing-ovia vain parhaisiin ja arvokkaimpiin malleihin.<\/p>\n\n\n\n

Ehk\u00e4 AMG GT:n seuraaja tarjoaa gullwing-ovet, mutta t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 GT:n seuraajasta ei ole mit\u00e4\u00e4n viitteit\u00e4. Viel\u00e4 on ep\u00e4selv\u00e4\u00e4, milloin Mercedes aikoo tarjota auton, jossa on gullwing-ovet, mutta kun he lopulta p\u00e4\u00e4tt\u00e4v\u00e4t tehd\u00e4 niin, siit\u00e4 tulee varmasti suosittu malli.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Gull-wing-ovi on ylh\u00e4\u00e4lt\u00e4 saranoitu ovi, jonka teki tunnetuksi legendaarisen 300SL-mercedeksen legendaarinen tieliikenneversio 1950-luvulla. Sittemmin lokasuojaovet ovat l\u00f6yt\u00e4neet tiens\u00e4 toiseen Mercedes-malliin, SLS:\u00e4\u00e4n. Mercedes 300SL on nyky\u00e4\u00e4n uskomattoman suosittu klassikkoauto, ja lokasuojaovet<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/786"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=786"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/786\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=786"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=786"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=786"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}