{"id":788,"date":"2021-07-08T07:11:14","date_gmt":"2021-07-08T07:11:14","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=788"},"modified":"2021-07-08T07:11:14","modified_gmt":"2021-07-08T07:11:14","slug":"missa-mercedeksissa-on-mbux","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-mercedeksissa-on-mbux\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 Mercedeksiss\u00e4 on MBUX?"},"content":{"rendered":"\n

MBUX eli Mercedes Benz User Experience on Mercedeksen nykyaikainen autojen infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4. J\u00e4rjestelm\u00e4 debytoi vuonna 2018 perustason A-luokassa, ja sen j\u00e4lkeen sit\u00e4 on tarjottu jokaiseen uuteen Mercedes-malliin.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on ensimm\u00e4inen kerta, kun huipputeknologia aloitti A-Luokassa eik\u00e4 S-luokassa. T\u00e4m\u00e4 johtui l\u00e4hinn\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 Mercedes halusi miellytt\u00e4\u00e4 nuorempaa teknologiainnostunutta asiakaskuntaa. MBUX-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n yleisesti yhten\u00e4, ellei jopa parhaana t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 tarjolla olevana infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4n\u00e4 koko autoteollisuudessa.<\/p>\n\n\n\n

MBUX: Enemm\u00e4n kuin pelkk\u00e4 infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n j\u00e4rjestelm\u00e4n tarkoituksena on muuttaa t\u00e4ysin tapa, jolla olet vuorovaikutuksessa auton kanssa, ja se sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 my\u00f6s monia viihde- ja turvallisuusominaisuuksia. Monissa nykyaikaisissa autojen infotainment-j\u00e4rjestelmiss\u00e4 ei ole riitt\u00e4v\u00e4sti prosessointitehoa, ja ne ovat yleens\u00e4 hitaita ja viimeisimm\u00e4n sukupolven tuntuisia, mutta MBUX tarjoaa kokemuksen, joka muistuttaa nykyaikaista \u00e4lypuhelinta.<\/p>\n\n\n\n

Vakiovarusteena MBUX:ssa on kuljettajan n\u00e4ytt\u00f6 ja keskusn\u00e4ytt\u00f6, jotka molemmat ovat kooltaan 7 tuumaa. T\u00e4m\u00e4 MBUX-versio ei ole yht\u00e4 j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4 kuin Premium-paketin mukana tuleva p\u00e4ivitetty versio, joka tarjoaa kaksi 10,25-tuumaista n\u00e4ytt\u00f6\u00e4 lasipaneelin takana, mik\u00e4 antaa uuden sukupolven infotainment-kokemuksen.<\/p>\n\n\n\n

MBUX-j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 on kauniisti muotoillut fontit ja ter\u00e4v\u00e4t grafiikat, jotka antavat premium-vaikutelman. MBUX, BMW:n iDrive ja Audin MMI ovat kolme alan johtavaa j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4, kun on kyse infotainment-j\u00e4rjestelmist\u00e4, ja muu autoteollisuus on j\u00e4\u00e4nyt paljon j\u00e4lkeen.<\/p>\n\n\n\n

MBUX-toiminnallisuus<\/h2>\n\n\n\n

MBUX pystyy hallitsemaan l\u00e4hes kaikkia auton osa-alueita. Voit hallita tavallisia navigointi-, \u00e4\u00e4ni- ja puheluj\u00e4rjestelmi\u00e4. Pystyt my\u00f6s ohjaamaan istuinvaihtoehtoja, ja joissakin Mercedes-mallien korkeatasoisemmissa malleissa voit my\u00f6s ohjata hierovia istuimia.
Lis\u00e4ksi voit m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 ajoprofiilit, ymp\u00e4rist\u00f6n valaistuksen, turvaj\u00e4rjestelmien h\u00e4iri\u00f6t ja paljon muuta.<\/p>\n\n\n\n

Edellisen sukupolven Mercedes COMMAND -j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 oli keskikonsolin ohjauspy\u00f6r\u00e4, jonka avulla voit hallita j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4. MBUX-j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 ei kuitenkaan ole keskusohjauspy\u00f6r\u00e4\u00e4, vaan sit\u00e4 ohjataan kosketustuloilla, eleohjauksella, ohjauspy\u00f6r\u00e4n painikkeilla ja \u00e4\u00e4niohjauksella.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4rjestelm\u00e4 pystyy my\u00f6s tunnistamaan usein toistuvat musiikki-, reitti- ja kohdevalinnat, jotka helpottavat matkasta nauttimista.<\/p>\n\n\n\n

MBUX teko\u00e4ly<\/h2>\n\n\n\n

Yksi vaikuttavimmista MBUX-ominaisuuksista on LINGUATRONIC- teko\u00e4lyn virtuaalinen \u00e4\u00e4niavustaja. T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 aktivoituu sanomalla ”Hei Mercedes”, ja sen avulla voit hallita monia Infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4n eri osa-alueita k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 arkisia lauseita.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 pystyy my\u00f6s oppimaan ajan my\u00f6t\u00e4, ja se paranee varmasti tulevissa versioissa. Nykyinen j\u00e4rjestelm\u00e4 toimii pilvipalvelun kautta ja muistuttaa hieman Siri\u00e4 tai Google Assistantia. MBUX-j\u00e4rjestelm\u00e4 vaatii yhteyden mobiiliverkkoon, ja se voi auttaa sinua p\u00e4\u00e4tt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mihin ravintolaan menn\u00e4 tai mit\u00e4 reitti\u00e4 kulkea.<\/p>\n\n\n\n

Kannattaa tarkistaa k\u00e4ytt\u00f6oppaasta kaikki j\u00e4rjestelm\u00e4n tarjoamat toiminnot, jotta voit ottaa siit\u00e4 kaiken hy\u00f6dyn irti. MBUX-j\u00e4rjestelm\u00e4 kuuntelee aina, verkkoyhteyden kanssa tai ilman, ja voit hallita ymp\u00e4rist\u00f6n valaistusta, istuimen asentoja, ilmastointia, hierontaa, istuinl\u00e4mmityst\u00e4 ja tuuletusvaihtoehtoja.<\/p>\n\n\n\n

MBUX Lis\u00e4tty todellisuus<\/h2>\n\n\n\n

MBUX AR on my\u00f6s yksi uuden MBUX-j\u00e4rjestelm\u00e4n vaikuttavista ominaisuuksista. MBUX AR:n avulla voit projisoida ohjeet selke\u00e4sti heads-up-n\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja kuljettajan ohjaamoon, jolloin sinun on mahdotonta k\u00e4\u00e4nty\u00e4 v\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n suuntaan.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 tarjoaa selke\u00e4t, erehtym\u00e4tt\u00f6m\u00e4t ohjeet, jotka tuntuvat uskomattoman avaruusaikaisilta. MBUX-navigointij\u00e4rjestelm\u00e4 on yht\u00e4 edistyksellinen kuin muukin j\u00e4rjestelm\u00e4. Jos olet tottunut k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n Apple Car Playta tai Android Autoa, j\u00e4rjestelm\u00e4 mahdollistaa joillakin markkinoilla my\u00f6s langattoman CarPlayn.<\/p>\n\n\n\n

MBUX FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Kumpi on parempi, Mercedes MBUX, Audi MMI vai BMW iDrive?<\/h3>\n\n\n\n

Kaikki kolme j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 ovat h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4vi\u00e4, sill\u00e4 ne tarjoavat vertailukelpoisia ominaisuuksia, ja mink\u00e4 tahansa n\u00e4ist\u00e4 kolmesta valitseminen riitt\u00e4\u00e4. On kuitenkin joitakin eroja. Vaikka kaikki kolme j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 tarjoavat teko\u00e4lyn \u00e4\u00e4niavustajia, Mercedeksen j\u00e4rjestelm\u00e4 on kehittynein.
Mit\u00e4 tulee eleohjaukseen, BMW tarjoaa eniten eleohjaustoimintoja. N\u00e4iden kolmen j\u00e4rjestelm\u00e4n muotoilu eroaa toisistaan melkoisesti. BMW:n kuljettajan ohjaamo ei ole yht\u00e4 muokattavissa kuin kahdessa muussa j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4, ja se voi joskus tuntua hieman pime\u00e4lt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Audin Virtual Cockpit on n\u00e4ist\u00e4 kolmesta paras kuljettajan mittaristoj\u00e4rjestelm\u00e4, mutta keskusn\u00e4ytt\u00f6 saattaa tuntua hieman yksinkertaiselta MBUX:iin verrattuna. Audi ja Mercedes vaikuttavat paremmilta valinnoilta kuin BMW, mutta eiv\u00e4t paljoa.<\/p>\n\n\n\n

Kannattaako p\u00e4ivitt\u00e4\u00e4 Premium MBUX -j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n?<\/h3>\n\n\n\n

Lyhyesti sanottuna kyll\u00e4, kannattaa. Perus-MBUX-j\u00e4rjestelm\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 huonolta ja tarjoaa paksut kehykset ja rajoitetut toiminnot. T\u00e4ydellinen MBUX-j\u00e4rjestelm\u00e4 tulee osana Premium-pakettia, ja Premium-pakettia pidet\u00e4\u00e4n yleisesti ”pakollisena”, kun on kyse k\u00e4ytetyn auton ostajista.<\/p>\n\n\n\n

Perusj\u00e4rjestelm\u00e4 on vain liian yksinkertainen nykyp\u00e4iv\u00e4n Mercedekselle, joten on eritt\u00e4in suositeltavaa p\u00e4ivitt\u00e4\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 t\u00e4yteen MBUX-kokemukseen. Se tarjoaa paljon enemm\u00e4n toimintoja ja on kaikin puolin miellytt\u00e4v\u00e4mpi silmille.<\/p>\n\n\n\n

Tarjoaako MBUX:n AMG-versio lis\u00e4toimintoja?<\/h3>\n\n\n\n

Tavallisten Mercedes-autojen AMG-versiot tarjoavat yleens\u00e4 ”enemm\u00e4n kaikkea”, ja t\u00e4m\u00e4 p\u00e4tee osittain my\u00f6s MBUX:n kohdalla. Nykyaikaisissa AMG-versioissa MBUX tarjoaa joitakin erityisi\u00e4 suorituskykyyn suuntautuneita mittareita ja tietoja. AMG-versioiden MBUX on my\u00f6s varustettu urheilullisemmalla muotoilulla, johon sis\u00e4ltyy vaihteenvaihtovalo, joka mahdollistaa vaivattoman vaihteenvaihdon.<\/p>\n\n\n\n

Paljonko koko MBUX-j\u00e4rjestelm\u00e4 maksaa?<\/h3>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, jos haluat t\u00e4ydellisen MBUX-kokemuksen A-luokkaan, sinun on valittava premium-paketti, joka maksaa 2 950 dollaria. Sinun on my\u00f6s muistettava, ett\u00e4 auton sis\u00e4isen Wi-Fi-hotspotin mukana tulee 1 Gt kokeilujakson ajan. Sen j\u00e4lkeen sinun on maksettava 35 dollaria 4GB:st\u00e4 kuukaudessa tai 70 dollaria 10GB:st\u00e4 ja 200 dollaria 20GB:st\u00e4 vuodessa.<\/p>\n\n\n\n

Nykyaikaiset matkapuhelimen datank\u00e4ytt\u00f6paketit ovat paras vaihtoehto, sill\u00e4 ne ovat yleens\u00e4 edullisempia, ja auto voi muodostaa yhteyden ulkoiseen Wi-Fi-hotspottiin milloin tahansa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

MBUX eli Mercedes Benz User Experience on Mercedeksen nykyaikainen autojen infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4. J\u00e4rjestelm\u00e4 debytoi vuonna 2018 perustason A-luokassa, ja sen j\u00e4lkeen sit\u00e4 on tarjottu jokaiseen uuteen Mercedes-malliin. T\u00e4m\u00e4 on ensimm\u00e4inen kerta,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/788"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=788"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/788\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=788"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=788"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=788"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}