{"id":792,"date":"2021-07-08T07:13:08","date_gmt":"2021-07-08T07:13:08","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=792"},"modified":"2021-07-08T07:13:08","modified_gmt":"2021-07-08T07:13:08","slug":"missa-mersun-malleissa-on-turbodiesel","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-mersun-malleissa-on-turbodiesel\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 mersun malleissa on turbodiesel?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes tarjoaa t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 sek\u00e4 bensa- ett\u00e4 dieselmoottoreita l\u00e4hes jokaiseen malliin. Vaikka dieselmoottorit eiv\u00e4t ole vaihtoehto Yhdysvalloissa, Euroopassa dieselmoottorit ovat yht\u00e4 suosittuja, ellei jopa suositumpia kuin kaasu- eli bensiinimoottorit.<\/p>\n\n\n\n

Mercedeksen nykyiset dieselmoottorit ovat kaukana menneisyyden likaisista dieselmoottoreista. N\u00e4m\u00e4 moottorit ovat yleens\u00e4 polttoainetaloudellisempia kuin vastaavan tehoiset bensiinimoottorit, eiv\u00e4tk\u00e4 ne ole niin saastuttavia kuin voisi olettaa.<\/p>\n\n\n\n

Dieselk\u00e4ytt\u00f6iset Mercedes-sedanit<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes C-luokka on Mercedes-malliston pienin sedan. W205-Mersu korvataan t\u00e4n\u00e4 vuonna, mutta Mercedes tarjoaa W205-C-luokkaa edelleen muutamalla diesel-vaihtoehdolla. Kaikissa turbodieselmalleissa on 2,0-litrainen nelisylinterinen, ja voit valita my\u00f6s C300 BlueTec -hybridimallin.<\/p>\n\n\n\n

Suurempi E-luokka tarjoaa my\u00f6s muutaman turbodiesel-vaihtoehdon. Valikoima alkaa E220d-mallilla, joka on varustettu 2,0-litraisella turbodieselmoottorilla, joka on samanlainen kuin C300 BlueTec -mallissa. T\u00e4m\u00e4 moottori tuottaa noin 200 hevosvoimaa, ja se tarjoaa my\u00f6s hyv\u00e4n polttoainetehokkuuden. T\u00e4m\u00e4 moottori voidaan yhdist\u00e4\u00e4 my\u00f6s s\u00e4hk\u00f6moottoriin E300de-mallissa.<\/p>\n\n\n\n

E-luokassa on my\u00f6s muutama 6-sylinterinen turbodieselmoottori, toisin kuin C-luokassa. E350d:ss\u00e4 ja E400d 4MATIC:ss\u00e4 on molemmissa 3,0-litrainen turboahdettu rivikuutosmoottori, joka pystyy 260-340 hv:n tehoon kyseisest\u00e4 mallista riippuen.<\/p>\n\n\n\n

Vastik\u00e4\u00e4n julkaistussa S-luokassa on melko vaikuttava 3,0-litrainen turboahdettu 6-sylinterinen OM656-dieselmoottori. T\u00e4m\u00e4 moottori k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 voimanl\u00e4hteen\u00e4 l\u00e4ht\u00f6tason S350d:t\u00e4 ja S400d:t\u00e4. OM656-moottorin teho S400d-mallissa on 340 hv, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 kaikkien aikojen tehokkaimman Mercedes-dieselmoottorin.<\/p>\n\n\n\n

Dieselmoottoriset Mercedes-maasturit<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes tarjoaa my\u00f6s dieselversioita koko SUV-mallistostaan. N\u00e4m\u00e4 mallit eiv\u00e4t ole myynniss\u00e4 Yhdysvalloissa, mutta muualla maailmassa voi valita kaasu- tai dieselk\u00e4ytt\u00f6isten Mercedes-mallien v\u00e4lill\u00e4. Joitakin katumaastureita voi my\u00f6s valita diesel\/s\u00e4hk\u00f6hybridin\u00e4.
Kyseess\u00e4 ovat samat moottorit kuin sedaneissa. 2,0\/2,1-litrainen turbonelosylinteri on GLA:ssa tai GLC:ss\u00e4 ja jopa joissakin GLE-malleissa. GLS puolestaan saa 3,0-litraisen turboahdetun rivikuutosmoottorin.<\/p>\n\n\n\n

G-luokkaan voi valita my\u00f6s turboahdetun dieselmoottorin. Kyseinen malli on G350d, jonka voimanl\u00e4hteen\u00e4 on 3,0-litrainen 6-sylinterinen rivimoottori, joka tuottaa 282 hv. Joidenkin mielest\u00e4 t\u00e4m\u00e4 moottori on t\u00e4ydellinen vaihtoehto G-luokkaan, sill\u00e4 se tarjoaa runsaasti v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4 kohtuullisempaan hintaan verrattuna bensiinik\u00e4ytt\u00f6iseen G-luokkaan.<\/p>\n\n\n\n

Miksi Yhdysvalloissa ei ole Mercedeksen dieselvaihtoehtoja?<\/h2>\n\n\n\n

Vuonna 2017 vain 3 % Yhdysvalloissa vuonna 2017 myydyist\u00e4 Mercedes-autoista oli dieseleit\u00e4. Alhaisen myynnin ja yleisesti dieseleit\u00e4 kohtaan kasvavan vastenmielisyyden vuoksi Mercedes on sittemmin lopettanut dieselmoottoreiden tarjoamisen Yhdysvalloissa.<\/p>\n\n\n\n

Useimmat amerikkalaiset suosivat kaasuautoja, sill\u00e4 polttoaineen hinnat eiv\u00e4t yleens\u00e4 ole niin huonoja kuin Euroopassa. Suurin osa dieselk\u00e4ytt\u00f6isist\u00e4 autoista Yhdysvalloissa on yleens\u00e4 lava-autoja ja hy\u00f6tyajoneuvoja, joten dieselmoottori luksusautossa ei ole yht\u00e4 houkutteleva.<\/p>\n\n\n\n

Jotkut skandaalit, kuten VAG:n Dieselgate-skandaali, ovat v\u00e4hent\u00e4neet dieselautojen houkuttelevuutta Yhdysvalloissa entisest\u00e4\u00e4n. Toinen syy siihen, miksi Mercedes lopetti dieselmoottoreiden tarjoamisen Yhdysvalloissa, on se, ett\u00e4 amerikkalaiset asiakkaat eiv\u00e4t pysty k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n oikeaa dieselpolttoainetta, jota dieselmoottoriset Mercedes-mallit edellytt\u00e4v\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Useimmilla yhdysvaltalaisilla huoltoasemilla on tarjolla suuri biodieselosuus, jopa 20 prosenttia. Mercedeksen autoissa biodieselin osuus dieselseoksessa on alle 5 prosenttia. Korkeaprosenttiset biodieselseokset voivat heikent\u00e4\u00e4 moottorin toimintaa ja aiheuttaa monia ongelmia my\u00f6hemmin. Jotkut uskovat, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 on t\u00e4rkein syy siihen, miksi Mercedes lopetti dieselmoottoreiden tarjoamisen Yhdysvalloissa.<\/p>\n\n\n\n

Lopettaako Mercedes dieselmoottoreiden tarjoamisen my\u00f6s muilla markkinoilla?<\/h2>\n\n\n\n

On melko ep\u00e4selv\u00e4\u00e4, aikooko Mercedes lopettaa dieselmoottoreiden tarjoamisen kokonaan. Uudemmat mallit viittaavat siihen, ett\u00e4 dieselmoottori ei ole katoamassa mihink\u00e4\u00e4n, sill\u00e4 jotkut dieselmoottorit, kuten OM656, ovat luotettavia, tehokkaita ja tehokkaita samaan aikaan.<\/p>\n\n\n\n

Monet hallitukset ehdottavat dieselmoottoreiden kielt\u00e4mist\u00e4 seuraavien 5-10 vuoden aikana, mutta t\u00e4m\u00e4 on viel\u00e4 alkuvaiheessa, ja on vaikea sanoa, toteutuuko se koskaan. Monissa kaupungeissa eri puolilla maailmaa vaaditaan my\u00f6s ruuhkamaksua, joka on yleens\u00e4 paljon pahempi dieselmoottorille.<\/p>\n\n\n\n

Kaasu vs. diesel vs. s\u00e4hk\u00f6<\/h2>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat dieselmoottorin edut verrattuna kaasuk\u00e4ytt\u00f6iseen moottoriin?<\/h3>\n\n\n\n

Dieselmoottori tarjoaa yleens\u00e4 enemm\u00e4n v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4, on polttoainetehokkaampi ja maksaa enemm\u00e4n k\u00e4ytettyjen moottoreiden markkinoilla. Dieselmoottorit ovat parempi vaihtoehto moottoritieajoon, sill\u00e4 nykyaikaiset dieselmoottorit kuluttavat paljon v\u00e4hemm\u00e4n polttoainetta.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta kaasumoottori on paremmin kaupunkiajoon r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6ity ja yleens\u00e4 hienostuneempi kuin dieselmoottori, jonka \u00e4\u00e4ni on usein traktorimaisen kuuloinen. Lis\u00e4ksi nykyaikainen kaasumoottori ei yleens\u00e4 ole yht\u00e4 haitallinen ymp\u00e4rist\u00f6lle.<\/p>\n\n\n\n

Dieselmoottorin odotetaan my\u00f6s kest\u00e4v\u00e4n kauemmin kuin kaasumoottorin, mutta kaasumoottori ei rikkoudu yht\u00e4 usein.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat s\u00e4hk\u00f6moottoreiden edut verrattuna perinteisiin polttomoottoreihin?<\/h3>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6moottorit ovat paljon v\u00e4hemm\u00e4n haitallisia ymp\u00e4rist\u00f6lle kuin perinteiset polttomoottorit. Akkujen valmistusprosessi ei kuitenkaan ole aivan ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llinen. S\u00e4hk\u00f6moottorit ovat viel\u00e4 alkuvaiheessa, ja t\u00e4m\u00e4n odotetaan paranevan ajan my\u00f6t\u00e4.
S\u00e4hk\u00f6moottori voi tuottaa 100 prosenttia tehostaan mill\u00e4 tahansa kierroslukualueella, mutta perinteisen polttomoottorin on pilaannuttava tiettyyn kierroslukualueeseen asti tuottaakseen maksimitehonsa. T\u00e4m\u00e4 merkitsee s\u00e4hk\u00f6moottoreille parempia kiihdytysaikoja.<\/p>\n\n\n\n

Perinteisen polttomoottorin kanssa el\u00e4misen helppous on edelleen s\u00e4hk\u00f6autojen veroista, sill\u00e4 suurin osa maailmasta ei ole viel\u00e4 valmis siirtym\u00e4\u00e4n kokonaan siihen. Lis\u00e4ksi perinteisten polttomoottoreiden k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4 on paljon pidempi, koska akkuja ei tarvitse vaihtaa kokonaan, kun ne vanhenevat ja muuttuvat k\u00e4ytt\u00f6kelvottomiksi.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes tarjoaa t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 sek\u00e4 bensa- ett\u00e4 dieselmoottoreita l\u00e4hes jokaiseen malliin. Vaikka dieselmoottorit eiv\u00e4t ole vaihtoehto Yhdysvalloissa, Euroopassa dieselmoottorit ovat yht\u00e4 suosittuja, ellei jopa suositumpia kuin kaasu- eli bensiinimoottorit. Mercedeksen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/792"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=792"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/792\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=792"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=792"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=792"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}