{"id":82,"date":"2021-06-17T06:37:43","date_gmt":"2021-06-17T06:37:43","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=82"},"modified":"2021-06-17T06:37:43","modified_gmt":"2021-06-17T06:37:43","slug":"paras-urheiluauto-pitkille-kuljettajille","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/paras-urheiluauto-pitkille-kuljettajille\/","title":{"rendered":"Paras urheiluauto pitkille kuljettajille"},"content":{"rendered":"\n

Urheiluautot ovat yleens\u00e4 kompakteja, melko kevyit\u00e4 ja tehokkaita, ja ne tarjoavat my\u00f6s erinomaiset k\u00e4sittelyominaisuudet. Jotkin n\u00e4ist\u00e4 ominaisuuksista eiv\u00e4t ole ongelma pitk\u00e4lle kuljettajalle, mutta kompakti koko varmasti on.<\/p>\n\n\n\n

On kuitenkin paljon urheiluautoja, jotka sopivat helposti isommille henkil\u00f6ille, ja joitakin muita, joita kannattaa yksinkertaisesti v\u00e4ltt\u00e4\u00e4. Urheiluautoissa tehd\u00e4\u00e4n kompromisseja monin eri tavoin, sill\u00e4 ylellisen, tilavan ja silti dynaamisesti suorituskykyisen auton valmistaminen on eritt\u00e4in vaativa teht\u00e4v\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Urheiluauto ja suuri, ylellinen ja mukava auto ovat spektrin kaksi vastakkaista puolta, ja joissakin urheiluautoissa, kuten BMW M3:ssa, Audi RS4:ss\u00e4, Jaguar XE:ss\u00e4 tai vanhassa kunnon Porsche 911:ss\u00e4, mukavuus ja urheilullisuus yhdistyv\u00e4t l\u00e4hes t\u00e4ydellisesti.<\/p>\n\n\n\n

Toiset taas, kuten Mazda MX-5 Miata tai Porsche Boxster, eiv\u00e4t yksinkertaisesti pysty siihen. Jos etsit superautoa, johon mahtuu pitk\u00e4 kuljettaja, muutama Ferrari riitt\u00e4\u00e4 useimmissa tapauksissa. Lamborghinit ovat hieman ahtaammalla puolella, mutta esimerkiksi Gallardoon mahtuu melko suuri kuljettaja.<\/p>\n\n\n\n

Parhaat urheiluautosedanit pitkille kuljettajille<\/h2>\n\n\n\n

Nopeat ja mukavat sedanit ovat luultavasti yksi, ellei jopa paras all-around-p\u00e4iv\u00e4kuljettajavaihtoehto autoharrastajalle. Mallit, kuten BMW M3, Jaguar XE, BMW 8-sarjan Gran Coupe, Mercedes E63 AMG tai Audi RS7, ovat kaikki riitt\u00e4v\u00e4n tilavia l\u00e4hes kaikille isokokoisille henkil\u00f6ille.<\/p>\n\n\n\n

Hiljattain julkaistu BMW M3 on melko kiistanalainen sen ylisuurten etumunuaisritil\u00f6iden vuoksi, mutta BMW M3:n urheilullisuus ja perint\u00f6 ovat yht\u00e4 vahvoja kuin ennenkin. M3 tarjoaa yli 500 hevosvoimaa, valinnan takavetoisen tai AWD-vaihteiston v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 manuaalivaihteiston tai automaattivaihteiston v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

M3:ssa on 40,6 tuumaa kuljettajan p\u00e4\u00e4ntilaa ja 41,6 tuumaa jalkatilaa, ja t\u00e4m\u00e4 riitt\u00e4\u00e4 99 prosentille ihmisist\u00e4. Kun otetaan huomioon kaikki eri voimansiirtovaihtoehdot, joista voit valita uuden M3:n ostaessasi, ja k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 oleva kokonaistila, BMW M3 vaikuttaa parhaalta urheilusedanilta pitk\u00e4lle kuljettajalle.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes E63, Audi RS7 tai BMW 8-sarjan Gran Coupe tarjoavat my\u00f6s nelj\u00e4 ovea ja joiltakin osin jopa enemm\u00e4n tilaa, mutta kuljettajan jalka- ja p\u00e4\u00e4ntilan lis\u00e4ys on mit\u00e4t\u00f6n, ja ne my\u00f6s maksavat paljon enemm\u00e4n. Jaguar XE:ss\u00e4 puolestaan on vertailukelpoinen jalkatila, mutta p\u00e4\u00e4ntila ei ole yht\u00e4 hyv\u00e4 kuin BMW M3:ssa.<\/p>\n\n\n\n

Parhaat todelliset urheiluautot pitkille ihmisille<\/h2>\n\n\n\n

Todellinen urheiluauto pohjimmiltaan olisi luultavasti jotain Porsche Boxsterin kaltaista, ja vaikka Boxster\/Cayman-alustan urheilullisuus on suorastaan huikeaa, Boxsteriin ei ahkerasti mahdu ket\u00e4\u00e4n yli 180-senttist\u00e4 suurempaa.<\/p>\n\n\n\n

Mazda MX-5 Miata ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ole vaihtoehto, eik\u00e4 juuri mik\u00e4\u00e4n Lotuksen valmistama auto, ehk\u00e4p\u00e4 Evoraan saattaisi mahtua ”kompakti” pitk\u00e4 henkil\u00f6 sen 38 tuuman p\u00e4\u00e4ntilan ansiosta, mutta Exige\/Eliseen ei. BMW Z4:ss\u00e4 on 38,9 tuumaa p\u00e4\u00e4ntilaa, mutta 42,2 tuumaa jalkatilaa, mik\u00e4 ei ole huono asia kompaktilta urheiluautolta.<\/p>\n\n\n\n

Toyota Supra perustuu samaan alustaan kuin BMW Z4, ja Supra tarjoaa saman verran jalkatilaa, mutta p\u00e4\u00e4ntila on viel\u00e4kin niukempi, 38,3 tuumaa, mik\u00e4 ei ole kovinkaan paljon pidemm\u00e4lle ihmiselle.<\/p>\n\n\n\n

Alpine A110 on my\u00f6s todellinen kompakti urheiluauto, mutta sis\u00e4tilojen mitat ovat silti melko kunnolliset. Istuimet on asennettu matalalle, mik\u00e4 takaa reilun p\u00e4\u00e4ntilan, ja istuimet liukuvat taaksep\u00e4in, mik\u00e4 takaa my\u00f6s kunnon jalkatilan.<\/p>\n\n\n\n

Parhaat superautot kaikille ihmisille<\/h2>\n\n\n\n

Kaikkien n\u00e4iden edell\u00e4 mainittujen autotyyppien joukossa superauto on se, joka on kaikista eniten kompromisseja tehnyt. Ja se on varmasti selv\u00e4\u00e4, kun tajuaa, ett\u00e4 l\u00e4hes miss\u00e4\u00e4n superautossa ei ole 4 istuinta eik\u00e4 my\u00f6sk\u00e4\u00e4n kovin paljon sis\u00e4tilaa tai tavaratilaa.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 992 911 on uskomaton auto, ja on vaikea v\u00e4itt\u00e4\u00e4, ettei 911 pystyisi tekem\u00e4\u00e4n kaikkea, jos et tarvitse 4 istuinta. 45,8 tuuman jalkatilalla 911 on todellinen luokkansa johtava malli, joka yhdistettyn\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n vaikuttavaan 38,8 tuuman p\u00e4\u00e4ntilaan tasapainottaa 911:n riitt\u00e4v\u00e4ksi pitkille ihmisille.<\/p>\n\n\n\n

Lamborghinista Huracan on kaikkein kompaktein, ja Aventadoriin mahtuu kohtuullisen kokoinen kuljettaja. Jotkut vanhemmat mallit, kuten Gallardo, ovat my\u00f6s melko tilavia, mit\u00e4 tulee superautoihin.<\/p>\n\n\n\n

Ferrareissa on yleens\u00e4 enemm\u00e4n tilaa, varsinkin jos valitset GTC 4 Lusson tai Ferrari FF:n. Ferrari 812 ja Ferrari F12 riitt\u00e4v\u00e4t kunnolla noin 180-senttiselle, ja vanhempi V12-moottorinen Ferrari 599 on viel\u00e4 tilavampi ja mukavampi kuin F12 tai 812.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mit\u00e4 urheiluautoja minun tulisi v\u00e4ltt\u00e4\u00e4, jos olen pitk\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Aluksi ei yht\u00e4\u00e4n. Kyse ei ole pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n siit\u00e4, kuinka pitk\u00e4 olet yleens\u00e4, vaan joskus kyse on enemm\u00e4nkin vartalosi tai jalkojesi pituudesta. Varmista aina, ett\u00e4 otat mahdollisen ostoksesi mukaan kohtuullisen pitk\u00e4lle koeajolle varmistaaksesi, ett\u00e4 todella mahdut.<\/p>\n\n\n\n

Mutta yleisesti ottaen pienikokoinen 2-paikkainen urheiluauto tarjoaa v\u00e4hiten sis\u00e4tilaa, ja varsinkin avoauto. Sellaiset autot kuin Mazda MX-5 Miata tai Fiat 124 Spyder ovat aivan liian pieni\u00e4 pitkille ihmisille.<\/p>\n\n\n\n

Aiheuttaako ep\u00e4mukavuus autossa turvallisuusongelmia?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4 aiheuttaa. Ensinn\u00e4kin ep\u00e4mukavuus on jo itsess\u00e4\u00e4n turvallisuusriski. Ep\u00e4mukavana et pysty keskittym\u00e4\u00e4n t\u00e4ysin, matkat kest\u00e4v\u00e4t yleens\u00e4 pidemp\u00e4\u00e4n, koska tarvitset useampia taukopaikkoja, ja istuma-asento voi haitata voimakkaasti takamatkustajien turvallisuutta.<\/p>\n\n\n\n

Ja kaikkein suurin ongelma on se, kuinka l\u00e4hell\u00e4 etutuulilasia istut ja miten l\u00e4hell\u00e4 p\u00e4\u00e4tuki on p\u00e4\u00e4t\u00e4si vasten. P\u00e4\u00e4ntuen tarkoitus ei ole lepuuttaa p\u00e4\u00e4t\u00e4 sen p\u00e4\u00e4ll\u00e4 (totta), vaan se on olemassa ensisijaisesti turvallisuussyist\u00e4, jotta niskavammoja ei syntyisi kolaritilanteessa.<\/p>\n\n\n\n

Onko urheilusedan todellinen urheiluauto?<\/h3>\n\n\n\n

Jotkut saattavat kiistell\u00e4 BMW M3:n tai Mercedes E63:n ja 911:n tai Lamborghinin vertailun logiikasta. Ja jos asiaa tarkastellaan superautojen n\u00e4k\u00f6kulmasta, he saattavat olla oikeassa. Mutta jos asiaa tarkastellaan yleisest\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta, BMW M3 on parempi superauto kuin Lambo p\u00e4ivitt\u00e4isautoilijana.
Ja t\u00e4m\u00e4 kompromissi on melko ratkaiseva p\u00e4ivitt\u00e4isess\u00e4 ajossa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4lle urheiluautolle. BMW M3:n 500 hevosvoiman alle nelj\u00e4n sekunnin 0-100 -aika on helposti verrattavissa useimpiin superautoihin, ja uuden BMW M3:n k\u00e4sitelt\u00e4vyys on my\u00f6s h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4, mutta Lamborghini Aventadorin mukavuus ja n\u00e4kyvyys eiv\u00e4t ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n yht\u00e4 hyv\u00e4t kuin M3:ssa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Urheiluautot ovat yleens\u00e4 kompakteja, melko kevyit\u00e4 ja tehokkaita, ja ne tarjoavat my\u00f6s erinomaiset k\u00e4sittelyominaisuudet. Jotkin n\u00e4ist\u00e4 ominaisuuksista eiv\u00e4t ole ongelma pitk\u00e4lle kuljettajalle, mutta kompakti koko varmasti on. On kuitenkin paljon<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/82"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=82"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/82\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=82"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=82"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=82"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}