{"id":822,"date":"2021-07-12T07:43:48","date_gmt":"2021-07-12T07:43:48","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=822"},"modified":"2021-07-12T07:43:48","modified_gmt":"2021-07-12T07:43:48","slug":"missa-mercedeksessa-on-aktiivinen-takaspoileri","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-mercedeksessa-on-aktiivinen-takaspoileri\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 Mercedeksess\u00e4 on aktiivinen takaspoileri"},"content":{"rendered":"\n

Aktiivinen takaspoileri on suorituskykyominaisuus, joka l\u00f6ytyy yleens\u00e4 nopeista ja kalliista urheilu- ja superurheiluautoista. Mercedes tarjoaa aktiivisen spoilerin my\u00f6s huippu-urheiluautomalleihinsa, kuten AMG GT 2-oviseen tai AMG GT 4-oviseen Coupe-malliin.<\/p>\n\n\n\n

Ainoastaan n\u00e4iss\u00e4 kahdessa nykyisess\u00e4 Mercedes-mallissa on aktiivinen takaspoileri, mutta Mercedes tarjosi aktiivisen takaspoilerin my\u00f6s AMG GT:n kahteen edelt\u00e4j\u00e4\u00e4n, Mercedes McLaren SLR:\u00e4\u00e4n ja Mercedes Benz SLS AMG:hen.<\/p>\n\n\n\n

On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 kaikki edell\u00e4 mainitut mallit eiv\u00e4t saaneet aktiivista takaspoileria, vaan osa niist\u00e4 tarjottiin kiinteill\u00e4 takaspoilereilla, kuten SLS AMG Black Series tai AMG GT-R ja GT Black Series -mallit.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes AMG GT -mallit, joissa on aktiivinen takaspoileri<\/h2>\n\n\n\n

Suorituskykyisin sarjatuotantomalli, jota Mercedes t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 tarjoaa, on AMG GT:n 2-ovinen versio. T\u00e4t\u00e4 autoa tarjotaan 4,0-litraisella V8 BiTurbo -moottorilla, jonka teho vaihtelee varhaisimpien mallien korkeasta 400 hevosvoiman tehosta aina yli 700 hevosvoiman kokoonpanoihin asti. GT:n l\u00e4ht\u00f6tason malleista voi valita joko coupen tai roadsterin.<\/p>\n\n\n\n

Mallisto alkaa AMG GT:ll\u00e4, joka maksaa noin 120 000 dollaria kaksiovisesta vaihtoehdosta, joka puskee ulos 520 hv. Seuraavana tulevat Mercedes AMG GTC -mallit, jotka maksavat noin 150 000 dollaria ja tarjoavat noin 550 hv. Mercedes tarjoaa my\u00f6s 2-ovisesta autosta 2 rataversiota nimelt\u00e4 GT-R ja GT-R Pro, jotka voivat maksaa jopa 200 000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Jos mielest\u00e4si kaksi ovea ei riit\u00e4, voit aina valita AMG GT:n 4-ovisen version nimelt\u00e4 AMG GT 4-door Coupe. 4-ovinen Coupe on saatavana kolmena eri versiona, 43 AMG, 53 AMG ja huippumalli 63 S AMG.<\/p>\n\n\n\n

AMG 43 -mallit alkavat noin 90 000 dollarista, AMG 53 -malli maksaa 10 000 dollaria enemm\u00e4n ja huippumalli AMG 63 maksaa 162 000 dollaria. Kaikissa kolmessa mallissa on tehtaalta l\u00e4htien aktiiviset takasiivet, ja 63 AMG -malliin voi lis\u00e4varusteena valita kiinte\u00e4n takasiiven, jos haluat kilpailullisemman ilmeen.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SLS AMG<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes SLS AMG on tiukka kaksiovinen coupe tai roadster, joka esiteltiin vuonna 2010 ja jonka valmistus lopetettiin vuonna 2015. SLS:n voimanl\u00e4hteen\u00e4 on 6,2-litrainen V8-per\u00e4moottori, moottori, jota monet pit\u00e4v\u00e4t yhten\u00e4 kaikkien aikojen suurimmista Mercedes-moottoreista.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4ytetty SLS maksaa noin 150 000 dollaria kunnollisesta mallista ja jotkut mallit, kuten SLS AMG Black Series, maksavat yli 600 000 dollaria. SLS tarjosi my\u00f6s legendaariset Mercedeksen Gullwing-ovet, aivan kuten 300SL, ja Mercedes mainosti SLS AMG:t\u00e4 kauniin 300SL:n henkisen\u00e4 seuraajana.<\/p>\n\n\n\n

Kaikissa SLS:n versioissa on aktiiviset takaspoilerit lukuun ottamatta rajoitetun valikoiman SLS Black Series -versiota, jossa oli kiinte\u00e4 takasiipi. SLS:n arvon odotetaan nousevan tulevina vuosina moottorin, muotoilun, ovien ja ajo-ominaisuuksien ansiosta.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes McLaren SLR<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes McLaren SLR oli Mercedeksen ja McLarenin yhteistuotantomalli. SLR esiteltiin vuonna 2004 ja se lopetettiin vuonna 2009. SLR:n elinkaaren aikana esiteltiin pari erilaista mallia, ja kaikkia niit\u00e4 tarjottiin tehtaalta saatavilla aktiivisilla takaspoilereilla.<\/p>\n\n\n\n

SLR asemoitiin super-GT:ksi, autoksi, joka kykeni saavuttamaan yli 200 km\/h kaikilla Mercedeksen vuonna 2004 saatavilla olevilla luksusominaisuuksilla. SLR on my\u00f6s ainoa kerta, kun Mercedes ja McLaren kehittiv\u00e4t auton yhdess\u00e4. SLR:n voimanl\u00e4hteen\u00e4 on 5,4-litrainen, ahdettu V8-moottori, joka tuottaa 625 hevosvoimaa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 moottori oli tehokkain automaattivaihteistoon yhdistetty moottori auton saapuessa, ja SLR:n hinnat nousevat edelleen, erityisesti 722-mallien tai rajoitetun SLR Sterling Moss Speedster -tribuuttipainoksen osalta.<\/p>\n\n\n\n

SLR maksaa nyky\u00e4\u00e4n jopa 230 000 dollaria kunnollisesta vakiomallista ja miljoonia rajoitetun SLR Sterling Moss -mallin hinnasta.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on aktiivisen takaspoilerin teht\u00e4v\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Aktiivista takaspoileria k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n tarjoamaan ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 downforcea suuremmilla nopeuksilla, mik\u00e4 parantaa auton vakautta suurilla nopeuksilla. Aktiivinen osa johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 valmistaja ei halua laittaa kiinte\u00e4\u00e4 takasiipe\u00e4, koska se saattaisi vaarantaa muotoilulinjat tai auton aeroprofiili on paras, kun se on varustettu aktiivisella takaspoilerilla.<\/p>\n\n\n\n

Aktiiviset takaspoilerit ovat s\u00e4\u00e4dett\u00e4viss\u00e4, ja ne voivat kallistua eri ajoasentoihin t\u00e4ydellisesti sopivaksi. Jos siis aiot ajaa kovaa vauhtia, spoileri saattaa vet\u00e4yty\u00e4 sis\u00e4\u00e4n tai saada liev\u00e4n kulman, jotta se ei aiheuta auton hidastumista hidastavaa vastusta.<\/p>\n\n\n\n

Jos olet rataolosuhteissa ja pito ja ketteryys ovat etusijalla huippunopeuden sijaan, siipi nousee yl\u00f6s ja tarjoaa lis\u00e4\u00e4 downforcea takapy\u00f6rien p\u00e4\u00e4lle, jolloin auto saa paljon paremman pidon k\u00e4\u00e4ntyess\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Miksi joissakin AMG GT:n ja SLS:n malleissa on kiinte\u00e4 takasiipi?<\/h3>\n\n\n\n

SLS AMG Black Series ja AMG GT-R, GT Black Series -malleja tarjotaan kiinteill\u00e4 takasiivill\u00e4 tavallisen aktiivisen takasiiven sijaan. T\u00e4m\u00e4 johtuu l\u00e4hinn\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 mallit ovat enimm\u00e4kseen ratasuuntautuneita eiv\u00e4tk\u00e4 aseta huippunopeutta etusijalle pidon ja rata-ajon sijaan.<\/p>\n\n\n\n

Kiinte\u00e4 takasiipi ei vaadi ylim\u00e4\u00e4r\u00e4isi\u00e4 johdotuksia eik\u00e4 s\u00e4hk\u00f6moottoreita, joten se on paljon kevyempi, mik\u00e4 on my\u00f6s selke\u00e4 etu ratapainotteisissa ajoneuvoissa. N\u00e4iss\u00e4 malleissa on my\u00f6s ratapainotteinen muotoilu, ja kiinte\u00e4 takasiipi sopii muuhun muotokieleen.<\/p>\n\n\n\n

Onko Mercedeksen odotettavissa uusia malleja, joissa on aktiivinen takaspoileri?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes on pian tuomassa markkinoille odotetun useiden miljoonien dollarien Project 1 -hyperauton, jossa on monien muiden aktiivisten aero-ominaisuuksien lis\u00e4ksi my\u00f6s aktiivinen takasiipi. Aktiivisista takasiivekkeist\u00e4 on my\u00f6s tulossa yh\u00e4 suositumpia, sill\u00e4 jotkut autonvalmistajat, kuten Audi, BMW ja Porsche, tarjoavat aktiivisia takasiivekkeit\u00e4 joihinkin tavallisiin sedaneihinsa.
AMG GT:n seuraajassa on todenn\u00e4k\u00f6isesti aktiivinen takasiipi, ja my\u00f6s uuden Mercedes SL:n huhutaan ehk\u00e4 tarjoavan aktiivisen takasiiven.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Aktiivinen takaspoileri on suorituskykyominaisuus, joka l\u00f6ytyy yleens\u00e4 nopeista ja kalliista urheilu- ja superurheiluautoista. Mercedes tarjoaa aktiivisen spoilerin my\u00f6s huippu-urheiluautomalleihinsa, kuten AMG GT 2-oviseen tai AMG GT 4-oviseen Coupe-malliin. Ainoastaan n\u00e4iss\u00e4<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/822"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=822"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/822\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=822"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=822"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=822"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}