{"id":826,"date":"2021-07-12T07:45:10","date_gmt":"2021-07-12T07:45:10","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=826"},"modified":"2021-07-12T07:45:10","modified_gmt":"2021-07-12T07:45:10","slug":"missa-mercedeksessa-on-kuolleen-kulman-avustin","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-mercedeksessa-on-kuolleen-kulman-avustin\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 Mercedeksess\u00e4 on kuolleen kulman avustin"},"content":{"rendered":"\n

Nyky\u00e4\u00e4n l\u00e4hes jokaiseen Mercedes-malliin voidaan asentaa kuolleen kulman avustin. Mercedes on tarjonnut kuolleen kulman avustin -vaihtoehtoa jo jonkin aikaa, ja t\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 on todella arvokas apu pidemmill\u00e4 moottoritiematkoilla.<\/p>\n\n\n\n

On syyt\u00e4 mainita, ettei t\u00e4h\u00e4n j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n pid\u00e4 koskaan luottaa t\u00e4ysin, ja sinun on aina tarkistettava kuolleet kulmat ennen kaistanvaihtoa. J\u00e4rjestelm\u00e4 tarjoaa auttavan k\u00e4den ja vakuutuksen siit\u00e4, ett\u00e4 olet oikeassa m\u00e4\u00e4ritelless\u00e4si, onko kaistanvaihto turvallinen vai ei.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Active Blind Spot Assist<\/h2>\n\n\n\n

Kuolleella kulmalla tarkoitetaan aluetta, jonka n\u00e4kyvyys on estynyt, aluetta, joka ei n\u00e4y taustapeileist\u00e4si. Mercedes Active Blind Spot Assist k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 anturi- ja kameratekniikan yhdistelm\u00e4\u00e4, joka valvoo jatkuvasti kaikkia kuolleita kulmia jopa 10 metrin et\u00e4isyydell\u00e4 takanasi ja pit\u00e4\u00e4 sinut jatkuvasti ajan tasalla mahdollisista turvallisuusongelmista.<\/p>\n\n\n\n

Jos j\u00e4rjestelm\u00e4 tunnistaa kuolleessa kulmassa olevan auton, j\u00e4rjestelm\u00e4 varoittaa sinua punaisella kolmiolla peilikoteloiden sis\u00e4ll\u00e4. Jos j\u00e4rjestelm\u00e4 tunnistaa kuolleessa kulmassa olevan kohteen ja haluat silti vaihtaa kaistaa, kolmio alkaa vilkkua ja auto antaa \u00e4\u00e4nimerkin.<\/p>\n\n\n\n

Kannattaa my\u00f6s muistaa, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 toimii yli 18MPH:n nopeuksissa. Joidenkin kuluttajaraporttien mukaan t\u00e4m\u00e4n ominaisuuden lis\u00e4\u00e4minen on jopa auttanut est\u00e4m\u00e4\u00e4n t\u00f6rm\u00e4yksi\u00e4 jopa 60 prosentilla testatuista kuljettajista. T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 on varmasti tervetullut lis\u00e4 kaduilla liikkuviin uusiin autoihin, ja kaikkien valmistajien pit\u00e4isi alkaa tarjota n\u00e4it\u00e4 ominaisuuksia vakiona.<\/p>\n\n\n\n

Aktiivisen kuolleen kulman avustimen kustannukset ja n\u00e4k\u00f6kohdat<\/h2>\n\n\n\n

Useimmat autonvalmistajat myyv\u00e4t sinulle kuolleen kulman avustimen 500-1000 dollarin hintaan. Euroopan komissio antoi kuitenkin lausunnon, jonka tavoitteena on laatia kattava luettelo pakollisista korkean teknologian turvaj\u00e4rjestelmist\u00e4 vuoteen 2021 menness\u00e4. T\u00e4m\u00e4n pyrkimyksen tarkoituksena on est\u00e4\u00e4 jopa 7300-38000 vakavaa auto-onnettomuutta vuosina 2020-2030.<\/p>\n\n\n\n

Lausunnossa mainittuja j\u00e4rjestelmi\u00e4 ovat kehittyneet h\u00e4t\u00e4jarrutusj\u00e4rjestelm\u00e4t, aktiivinen kuolleen kulman avustin, uneliaisuuden ja tarkkaavaisuuden havaitsemisj\u00e4rjestelm\u00e4t, h\u00e4t\u00e4pys\u00e4ytysmerkit, kaistanpitoavustin, peruutuskamerat ja monet muut havaitsemis- ja turvaj\u00e4rjestelm\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Mietinn\u00f6n tavoitteena on my\u00f6s sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4 monia onnettomuustapahtumien tallentimia kaikkiin uusiin myyt\u00e4viin autoihin. Mercedes on my\u00f6s antanut lausunnon, joka on t\u00e4ysin linjassa kaikkien luettelossa mainittujen n\u00e4k\u00f6kohtien kanssa. Ja on turvallista sanoa, ett\u00e4 pian kaikissa uudemmissa Mercedes-malleissa on vakiona n\u00e4m\u00e4 turvaj\u00e4rjestelm\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Autojen kehittyneiden turvaj\u00e4rjestelmien vaikutukset<\/h2>\n\n\n\n

Monet ihmiset uskovat, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 turvaj\u00e4rjestelm\u00e4t eiv\u00e4t ole niin arvokkaita kuin valmistajat v\u00e4itt\u00e4v\u00e4t, mutta monet raportit viittaavat p\u00e4invastaiseen, eli siihen, ett\u00e4 n\u00e4iden j\u00e4rjestelmien avulla on voitu est\u00e4\u00e4 suuri m\u00e4\u00e4r\u00e4 vakavia loukkaantumisia, kuolemantapauksia ja omaisuusvahinkoja.<\/p>\n\n\n\n

Joidenkin IIHS:n raporttien mukaan aktiivisilla kuolleen kulman avustinj\u00e4rjestelmill\u00e4 varustettujen autojen onnettomuusaste oli 14 prosenttia alhaisempi. Samassa raportissa esitettiin my\u00f6s, ett\u00e4 jos kaikki autot olisi varustettu t\u00e4llaisilla j\u00e4rjestelmill\u00e4 vuonna 2015, jopa 50000 kolaria olisi voitu est\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Monissa raporteissa on my\u00f6s esitetty, ett\u00e4 kuolleen kulman avustimen tai aktiivisen kaista-avustimen kaltaiset j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat v\u00e4hent\u00e4neet huomattavasti yli 200 mailin matkoihin liittyv\u00e4\u00e4 stressi\u00e4. N\u00e4ill\u00e4 j\u00e4rjestelmill\u00e4 on rauhoittava vaikutus, sill\u00e4 vaikka antaisit merkin kaistanvaihdosta varten, autosi varoittaa sinua, jos se ei ole turvallista.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t eiv\u00e4t kuitenkaan ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n t\u00e4ydellisi\u00e4, sill\u00e4 ne ovat melko herkki\u00e4, ja jotkut niist\u00e4, kuten aktiivinen kaista-avustin, saattavat joskus tuntua hieman liian aggressiivisilta. Jotkin j\u00e4rjestelm\u00e4t, kuten automaattinen jarrujen hallinta, voivat joskus tulkita mahdollisen t\u00f6rm\u00e4ystilanteen v\u00e4\u00e4rin ja jarruttaa aggressiivisesti maantiell\u00e4, mik\u00e4 voi aiheuttaa vakavia turvallisuusongelmia.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa auto, jossa on kehittyneit\u00e4 turvaj\u00e4rjestelmi\u00e4, kuten kuolleen kulman avustin tai kaistavahti?<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t tarjoavat todellakin lis\u00e4suojaa hankalissa tilanteissa. Ne eiv\u00e4t ole t\u00e4ydellisi\u00e4, ja ne voivat johtaa joihinkin turvallisuusongelmiin, jos ne eiv\u00e4t toimi oikein. Joidenkin mielest\u00e4 n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat kuitenkin v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6mi\u00e4 uudemmissa ajoneuvoissa.
Sit\u00e4 paitsi voit aina kytke\u00e4 n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4, jos ep\u00e4ilet, ett\u00e4 niiss\u00e4 saattaa olla toimintah\u00e4iri\u00f6it\u00e4. Siin\u00e4 tapauksessa sinun on otettava v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti yhteytt\u00e4 j\u00e4lleenmyyj\u00e4\u00e4n saadaksesi lis\u00e4ohjeita.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko kehittyneet turvaj\u00e4rjestelm\u00e4t kalliita korjata?<\/h3>\n\n\n\n

Monien raporttien mukaan joidenkin n\u00e4iden j\u00e4rjestelmien korjaaminen maksaa jopa 3 000 dollaria, jos niiss\u00e4 ilmenee toimintah\u00e4iri\u00f6it\u00e4. Lis\u00e4ksi, jos jotkin n\u00e4ist\u00e4 j\u00e4rjestelmist\u00e4 lopulta rikkoutuvat, autosi ei ehk\u00e4 anna sinun ajaa sill\u00e4, jos se katsoo, ett\u00e4 siihen liittyy vakavia turvallisuusriskej\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Joidenkin raporttien mukaan n\u00e4ill\u00e4 j\u00e4rjestelmill\u00e4 varustetut autot maksavat jopa kaksi kertaa enemm\u00e4n kuin ilman n\u00e4it\u00e4 j\u00e4rjestelmi\u00e4 varustetun auton korjaaminen yleens\u00e4 maksaisi. T\u00e4m\u00e4 liittyy l\u00e4hinn\u00e4 merkkeihin, jotka ovat vasta hiljattain alkaneet k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 n\u00e4it\u00e4 j\u00e4rjestelmi\u00e4 vain muutamissa tietyiss\u00e4 malleissa.<\/p>\n\n\n\n

On my\u00f6s syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 useimmissa uusissa autoissa on laaja takuu, joka yleens\u00e4 kattaa kaikki kehittyneet turvaj\u00e4rjestelm\u00e4t. T\u00e4m\u00e4 kysymys koskee siis vain niit\u00e4 ajoneuvoja, jotka eiv\u00e4t kuulu takuun piiriin, jos olet ostamassa k\u00e4ytetty\u00e4 autoa tai autoa, jonka takuu on pian p\u00e4\u00e4ttym\u00e4ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mink\u00e4lainen vakuutus on kehittyneill\u00e4 turvaj\u00e4rjestelmill\u00e4 varustetuissa autoissa?<\/h3>\n\n\n\n

Toisaalta n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t tekev\u00e4t autoista turvallisempia, joten vakuutuskorvausten pit\u00e4isi v\u00e4henty\u00e4. Toisaalta n\u00e4iden j\u00e4rjestelmien korjaaminen vikatilanteessa maksaa enemm\u00e4n, mik\u00e4 nostaa vakuutukseen liittyvi\u00e4 kustannuksia. On turvallista sanoa, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t eiv\u00e4t tee suurta alennusta autovakuutuksissa, ainakaan toistaiseksi.<\/p>\n\n\n\n

Tulevaisuus on kuitenkin varsin optimistinen, kun kyse on autojen kehittyneist\u00e4 turvaj\u00e4rjestelmist\u00e4. N\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t kehittyv\u00e4t jatkuvasti, ja jos niist\u00e4 tulee vakiovaruste kaikissa uudemmissa autoissa, niihin liittyvien kustannusten pit\u00e4isi laskea kaikkialla.<\/p>\n\n\n\n

Muutama vuosi sitten Swissre ja HERE-teknologiat tekiv\u00e4t tutkimuksen kehittyneiden turvaj\u00e4rjestelmien vaikutuksista nykyajan auto-onnettomuuksiin. Tutkimuksessa vahvistettiin my\u00f6s, ett\u00e4 jos n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t yleistyv\u00e4t, ne voivat v\u00e4hent\u00e4\u00e4 vakuutuksiin liittyvi\u00e4 kustannuksia jopa 20 miljardilla dollarilla vuodessa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Nyky\u00e4\u00e4n l\u00e4hes jokaiseen Mercedes-malliin voidaan asentaa kuolleen kulman avustin. Mercedes on tarjonnut kuolleen kulman avustin -vaihtoehtoa jo jonkin aikaa, ja t\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 on todella arvokas apu pidemmill\u00e4 moottoritiematkoilla. On syyt\u00e4<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/826"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=826"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/826\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=826"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=826"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=826"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}