{"id":832,"date":"2021-07-12T07:47:25","date_gmt":"2021-07-12T07:47:25","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=832"},"modified":"2021-07-12T07:47:25","modified_gmt":"2021-07-12T07:47:25","slug":"paras-oljy-mercedes-dieselmoottoreille","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/paras-oljy-mercedes-dieselmoottoreille\/","title":{"rendered":"Paras \u00f6ljy Mercedes dieselmoottoreille"},"content":{"rendered":"\n

Sek\u00e4 kaasu- ett\u00e4 dieselmoottori\u00f6ljyt luodaan sekoittamalla lis\u00e4aineita ja perus\u00f6ljy\u00e4, jotta saadaan aikaan seos, joka tarjoaa tietyt suorituskykyominaisuudet. Erona on se, ett\u00e4 dieselmoottori\u00f6ljyiss\u00e4 on yleens\u00e4 enemm\u00e4n lis\u00e4aineita ja niiden viskositeetti on korkeampi.<\/p>\n\n\n\n

Useimmissa Mercedes-dieselmoottoreissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n synteettisi\u00e4 \u00f6ljylaatuja 5W-30, ja joissakin niist\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n eri viskositeettisia \u00f6ljysekoituksia, kuten 10W-40, moottoreille, jotka toimivat eri l\u00e4mp\u00f6tila-alueilla ja ovat yleens\u00e4 vanhempia kuin 5W-30:t\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t moottorit.<\/p>\n\n\n\n

Kaasu- ja dieselmoottori\u00f6ljyjen v\u00e4linen ero<\/h2>\n\n\n\n

Erot koostuvat p\u00e4\u00e4asiassa erilaisista viskositeetti-ominaisuuksista ja \u00f6ljyjen sis\u00e4lt\u00e4mien lis\u00e4aineiden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n liittyvist\u00e4 eroista.<\/p>\n\n\n\n

Ero ei kuitenkaan lopu t\u00e4h\u00e4n, sill\u00e4 nykyaikaisissa Mercedes-dieselmoottoreissa on katalysaattori, joka on suunniteltu suodattamaan myrkylliset p\u00e4\u00e4st\u00f6t pois ennen kuin ne p\u00e4\u00e4sev\u00e4t ilmakeh\u00e4\u00e4n. Useimmissa nykyaikaisissa Mercedes-malleissa olevissa moottori\u00f6ljyiss\u00e4 on korkeampi kulumisenestoaine (AW) ZDDP:n eli sinkkidialkyyliditiofosfaatin pitoisuus.<\/p>\n\n\n\n

Erona on se, ett\u00e4 nykyaikaisissa dieselmoottoreissa olevat muuntimet on suunniteltu erityisesti t\u00e4t\u00e4 ongelmaa varten, kun taas kaasumoottoriautoissa olevat muuntimet eiv\u00e4t ole. T\u00e4m\u00e4 on t\u00e4rkein syy siihen, miksi kaasumoottoriautoissa ei pit\u00e4isi koskaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 diesel\u00f6ljy\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Useimmissa dieselmoottoreissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yleens\u00e4 moottori\u00f6ljy\u00e4, jonka viskositeetti on korkeampi. Oikean viskositeetin valinta on elint\u00e4rke\u00e4\u00e4 moottorin moitteettoman toiminnan kannalta. Jos bensiinimoottoriin laitetaan korkeamman viskositeetin \u00f6ljy\u00e4, k\u00e4ytt\u00f6l\u00e4mp\u00f6tilat saattavat nousta nesteen kitkan vuoksi, mik\u00e4 voi lyhent\u00e4\u00e4 moottorin k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4sti.<\/p>\n\n\n\n

Dieselmoottori\u00f6ljyjen lis\u00e4ainepitoisuudet<\/h2>\n\n\n\n

Erilaiset lis\u00e4ainepitoisuudet ovat se, mik\u00e4 erottaa diesel- ja bensiinimoottori\u00f6ljyt toisistaan huomattavasti. T\u00e4m\u00e4 johtuu p\u00e4\u00e4asiassa siit\u00e4, ett\u00e4 dieselmoottorit tuottavat enemm\u00e4n palamisen sivutuotteita. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 dieselmoottori\u00f6ljy sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 paljon enemm\u00e4n pesevi\u00e4 lis\u00e4aineita, jotka puhdistavat moottoria.
Mutta jos k\u00e4yt\u00e4t t\u00e4llaista \u00f6ljy\u00e4 bensiinik\u00e4ytt\u00f6isess\u00e4 autossa, suorituskyky heikkenee huomattavasti. Dieselmoottori\u00f6ljyt, joissa on enemm\u00e4n lis\u00e4aineita, alentavat yleens\u00e4 moottorin puristussuhdetta, ja ne voivat my\u00f6s heikent\u00e4\u00e4 hy\u00f6tysuhdetta entisest\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Tarkista asia pakkauksen etiketist\u00e4. Selv\u00e4 tapa tunnistaa asia on API (American Petroleum Institute) -merkki etiketiss\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 merkiss\u00e4 on merkint\u00e4, joka alkaa kirjaimella ”C”, joka tarkoittaa dieselmoottorimoottori\u00f6ljy\u00e4, tai kirjaimella S, joka tarkoittaa kaasumoottorimoottori\u00f6ljy\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Moottori\u00f6ljy suuremmille Mercedes-dieselmoottoreille<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 raskaita dieselmoottoreita monissa hy\u00f6tyajoneuvoissa ja joissakin ei-kaupallisissa ajoneuvoissa. T\u00e4llaisille moottoreille suositellaan korkeamman viskositeetin \u00f6ljy\u00e4, koska n\u00e4m\u00e4 moottorit ty\u00f6skentelev\u00e4t yleens\u00e4 kovempaa kuin tavallinen C220-moottori.<\/p>\n\n\n\n

15W-40 tai 10W-30 ovat yleens\u00e4 n\u00e4ihin moottoreihin liittyv\u00e4t viskositeettitasot. Se riippuu l\u00e4mp\u00f6tilatasoista, joilla n\u00e4m\u00e4 moottorit yleens\u00e4 toimivat. Moottori\u00f6ljytyyppej\u00e4 valittaessa on aina neuvoteltava ammattilaisen kanssa, sill\u00e4 ammattilainen pystyy ottamaan huomioon kaikki tiettyyn k\u00e4ytt\u00f6kohteeseen liittyv\u00e4t muuttujat.<\/p>\n\n\n\n

Ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ole suositeltavaa sekoittaa eri merkkisi\u00e4 moottori\u00f6ljyj\u00e4, koska tiettyyn tuotteeseen liittyv\u00e4 analyysi ei sis\u00e4ll\u00e4 \u00f6ljyn tehotasoja, jos sit\u00e4 sekoitetaan eri merkkisen \u00f6ljyn kanssa. Moottori\u00f6ljyn pit\u00e4minen aina t\u00e4ytettyn\u00e4 on kaikkein t\u00e4rkein n\u00e4k\u00f6kohta.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka usein dieselmoottoriin pit\u00e4isi vaihtaa \u00f6ljy?<\/h3>\n\n\n\n

Se riippuu siit\u00e4, miss\u00e4 ja miten k\u00e4yt\u00e4t autoasi. Jos k\u00e4yt\u00e4t sit\u00e4 p\u00e4\u00e4asiassa moottoritiell\u00e4, moottori\u00f6ljy voi kest\u00e4\u00e4 pidemp\u00e4\u00e4n, jos taas k\u00e4yt\u00e4t autoa lyhyemmill\u00e4 matkoilla, jotka liittyv\u00e4t l\u00e4hinn\u00e4 kaupunkiajoon, moottori\u00f6ljy hajoaa paljon nopeammin.<\/p>\n\n\n\n

Oli miten oli, moottori\u00f6ljy kannattaa vaihtaa noin 5000 kilometrin v\u00e4lein, jolloin moottori on varmasti aina kunnolla voideltu. \u00d6ljynsuodattimien vaihtaminen \u00f6ljyn mukana on my\u00f6s eritt\u00e4in suositeltavaa, v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 7500 mailin v\u00e4lein.<\/p>\n\n\n\n

Kannattaa noudattaa tiettyyn autonvalmistajaan liittyvi\u00e4 huoltoaikatauluja. Esimerkiksi useimmilla Mercedes-malleilla on A- ja B-huolto, ja molemmat niist\u00e4 koostuvat \u00f6ljyn vaihdosta.<\/p>\n\n\n\n

Miksi dieselmoottorit tarvitsevat enemm\u00e4n \u00f6ljy\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Kaasu- ja dieselmoottorit on suunniteltu eri tavalla, ja useimmissa dieselmoottoreissa on yleens\u00e4 suurempi laakerikoko kuin kaasumoottoreissa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 voiteltavaa pintaa on enemm\u00e4n kuin kaasuk\u00e4ytt\u00f6isess\u00e4 moottorissa.<\/p>\n\n\n\n

Dieselmoottoreita on sis\u00e4isesti vaikeampi pit\u00e4\u00e4 puhtaana, niiden moottori\u00f6ljys\u00e4ili\u00f6t ovat suurempia, ja dieselmoottoreissa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4\u00e4 moottori\u00f6ljy\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n joskus itse moottorin j\u00e4\u00e4hdytt\u00e4miseen.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4rkein syy siihen, miksi dieselmoottorit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t enemm\u00e4n \u00f6ljy\u00e4, on se, ett\u00e4 dieselmoottorin \u00f6ljy toimii kaasumoottoriin verrattuna elint\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana puristusj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4, ja t\u00e4llaiset tasot ovat tarpeen vertailukelpoisten \u00f6ljynvaihtov\u00e4lien vuoksi.<\/p>\n\n\n\n

Vaikuttaako moottori\u00f6ljyni polttoainetehokkuuteeni?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4 vaikuttaa. V\u00e4\u00e4r\u00e4nlainen moottori\u00f6ljyn k\u00e4ytt\u00f6 voi johtaa moniin ei-toivottuihin seurauksiin, jotka vaihtelevat huonosta polttoainetaloudesta ja heikentyneest\u00e4 suorituskyvyst\u00e4 aina moottorin lyhyemp\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4\u00e4n ja moottorin sis\u00e4isten osien lis\u00e4\u00e4ntyneeseen kulumiseen.<\/p>\n\n\n\n

Alemman viskositeetin \u00f6ljyt muodostavat yleens\u00e4 ohuemman kerroksen moottorin liikkuvien osien v\u00e4liin, mik\u00e4 v\u00e4hent\u00e4\u00e4 osien v\u00e4list\u00e4 kitkaa. N\u00e4in moottori voi toimia tehokkaammin, mik\u00e4 johtaa edulliseen polttoainetalouteen.<\/p>\n\n\n\n

Paksummat viskositeetti\u00f6ljyt luovat liikkuvien osien v\u00e4liin paksumman kerroksen, joka lis\u00e4\u00e4 entisest\u00e4\u00e4n osien v\u00e4list\u00e4 kitkaa, mik\u00e4 puolestaan heikent\u00e4\u00e4 polttoainetehokkuutta, mutta pit\u00e4\u00e4 moottorin turvallisempana ja paremmin voideltuna.<\/p>\n\n\n\n

Miten kylm\u00e4 vaikuttaa moottori\u00f6ljyyn?<\/h3>\n\n\n\n

Kylm\u00e4t l\u00e4mp\u00f6tilat vaikuttavat moottori\u00f6ljyyn melko paljon, erityisesti k\u00e4ynnistyksen yhteydess\u00e4. Moottori\u00f6ljyst\u00e4 tulee kylm\u00e4ll\u00e4 s\u00e4\u00e4ll\u00e4 paljon paksumpaa, mik\u00e4 vaikeuttaa \u00f6ljyn virtausta. T\u00e4m\u00e4 voi rasittaa moottoria ja lis\u00e4t\u00e4 kulumista entisest\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Moottorin moottori\u00f6ljyn viskositeettitasojen pit\u00e4isi olla talvella alhaisemmat, koska se virtaa aina paljon helpommin. On siis suositeltavaa valita 0W-20-moottori\u00f6ljy 10W-30-moottori\u00f6ljyn sijaan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sek\u00e4 kaasu- ett\u00e4 dieselmoottori\u00f6ljyt luodaan sekoittamalla lis\u00e4aineita ja perus\u00f6ljy\u00e4, jotta saadaan aikaan seos, joka tarjoaa tietyt suorituskykyominaisuudet. Erona on se, ett\u00e4 dieselmoottori\u00f6ljyiss\u00e4 on yleens\u00e4 enemm\u00e4n lis\u00e4aineita ja niiden viskositeetti on<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/832"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=832"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/832\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=832"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=832"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=832"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}