{"id":834,"date":"2021-07-12T07:48:21","date_gmt":"2021-07-12T07:48:21","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=834"},"modified":"2021-07-12T07:48:21","modified_gmt":"2021-07-12T07:48:21","slug":"mercedes-benz-sl500-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mercedes-benz-sl500-ongelmat\/","title":{"rendered":"Mercedes-Benz SL500 ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes SL500 on Mercedeksen huippuluokan kovakattoinen Grand Tourer. SL oli jatkuvassa tuotannossa vuodesta 1954 vuoteen 2020. SL:\u00e4\u00e4 esiteltiin rannikkokruiserin avoautona, jossa oli paljon ylellisyytt\u00e4 ja mukavuutta.<\/p>\n\n\n\n

Mutta SL:ll\u00e4 oli my\u00f6s omat ongelmansa. SL-mallien yleisimpiin ongelmiin kuuluvat jousitusongelmat, s\u00e4hk\u00f6j\u00e4rjestelmien viat, huoltojarrut, polttoainej\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmat sek\u00e4 useat erilaiset turvatyyny- ja voimansiirto-ongelmat.<\/p>\n\n\n\n

Joissakin malleissa, kuten vuosimalleissa 2003-2004 tai tuotantovuosimalleissa 2008-2012, oli eniten ongelmia. Vuosien 1999-2001 malleissa on ollut v\u00e4hiten raportoituja ongelmia, mik\u00e4 on ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4\u00e4, sill\u00e4 n\u00e4m\u00e4 vuodet olivat Mercedeksen ylikonseptoinnin kultaisia vuosia.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SL500:n arvo<\/h2>\n\n\n\n

Halpaa Mercedes SL500:aa ei ole olemassa tuotantovuodesta riippumatta. Se on aina ollut eritt\u00e4in kallis uutena, mutta SL500:sta tulee vuosien mittaan edullisempi. Ne menett\u00e4v\u00e4t aina valtavasti arvoaan muutaman vuoden kuluttua. T\u00e4llainen arvon aleneminen tekee n\u00e4ist\u00e4 autoista saavutettavissa olevia sellaisille ihmisille, joilla ei ollut varaa uuteen SL500:aan.<\/p>\n\n\n\n

Ongelmana on kuitenkin se, ett\u00e4 n\u00e4ihin malleihin liittyv\u00e4t huolto- ja yll\u00e4pitokustannukset eiv\u00e4t v\u00e4hene. Itse asiassa joidenkin vanhempien mallien huolto on nyt jopa kalliimpaa. Mercedes lopetti SL-mallin tuotannon, koska malli k\u00e4rsi voimakkaasta suosion laskusta, ja my\u00f6s myynti oli jatkuvassa laskussa.<\/p>\n\n\n\n

Kun ihmiset menettiv\u00e4t kiinnostuksensa SL-mallia kohtaan, autot alkoivat menett\u00e4\u00e4 arvoaan entist\u00e4 enemm\u00e4n. Maasturit alkoivat kasvattaa suosiotaan, ja Mercedes p\u00e4\u00e4tti, ett\u00e4 oli aika lopettaa SL-mallin valmistus. Kilpailukaan ei auttanut, sill\u00e4 Porsche Boxter\/Cayman -mallit olivat aina paljon luotettavampia kuin SL500.<\/p>\n\n\n\n

1972-1989 Mercedes Benz SL500 (R107)<\/h2>\n\n\n\n

SL:n R107-sukupolvi oli luultavasti SL:n elinkaaren heikoin kohta, sill\u00e4 n\u00e4m\u00e4 mallit olivat suorastaan pettymys l\u00e4hes kaikilta osin. Useimmat SL-harrastajat eiv\u00e4t my\u00f6sk\u00e4\u00e4n pid\u00e4 t\u00e4m\u00e4n mallin muotoilusta, varsinkaan Yhdysvaltojen versioista, joissa oli rumat muoviset etu- ja takapuskurit.<\/p>\n\n\n\n

R107-mallin suorituskyky oli ala-arvoinen ja melko naurettava, sill\u00e4 jopa huippumalli SL560 oli pahasti alitehoinen. Suurin ongelma n\u00e4iss\u00e4 autoissa on kuitenkin se, kuinka paljon ongelmia n\u00e4iss\u00e4 autoissa oli ja on edelleen. T\u00e4m\u00e4n vuoksi R107:n arvo romahti, ja nyt sellaisen voi helposti ostaa pikkurahalla.<\/p>\n\n\n\n

R107:n yleiset ongelmat vaihtelevat ylikuumenemisongelmista aina ajoitusongelmiin, ruosteeseen tai elektronisiin vikoihin. Alhainen arvo ei auta R107:\u00e4\u00e4 lainkaan, sill\u00e4 useimmat ihmiset eiv\u00e4t pid\u00e4 n\u00e4it\u00e4 autoja arvokkaina. T\u00e4m\u00e4n vuoksi monet niist\u00e4 ovat laiminly\u00f6tyj\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

2001-2007 Mercedes SL500 (R230)<\/h2>\n\n\n\n

R230 Mercedes SL oli melko suosittu auto tullessaan markkinoille, mutta jonkin ajan kuluttua n\u00e4iss\u00e4kin malleissa alkoi esiinty\u00e4 paljon ongelmia. Varhaiset versiot oli varustettu 5-vaihteisella automaattivaihteistolla ja my\u00f6hemmiss\u00e4 oli tarjolla 7-vaihteinen, joka oli melko ep\u00e4luotettava. Mercedes onnistui kuitenkin jonkin verran ratkaisemaan ongelmat my\u00f6hemmiss\u00e4 malleissa.<\/p>\n\n\n\n

Yleisi\u00e4 ongelmia, jotka vaivasivat n\u00e4it\u00e4 malleja, olivat monet vuodot, elektroniikkaongelmat, jousitusongelmat, moottorin kiinnikkeiden viat, v\u00e4lij\u00e4\u00e4hdytinpumput ja paljon muuta. My\u00f6hemm\u00e4t mallit olivat hieman luotettavampia, mutta R230-sukupolvi muistetaan luultavasti aina eniten p\u00e4\u00e4nvaivaa aiheuttaneena.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iden autojen ongelmana on, ett\u00e4 ne ovat uskomattoman monimutkaisia, ja monia s\u00e4hk\u00f6ongelmia oli todella vaikea diagnosoida. SL500-autojen korjauskustannukset ovat aina olleet poikkeuksellisen korkeat, sill\u00e4 ne vaativat melko kehittyneit\u00e4 diagnostiikkalaitteita ja kokenutta mekaanikkoa.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SL FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Miksi Mercedes SL -mallit menett\u00e4v\u00e4t arvoaan niin nopeasti?<\/h3>\n\n\n\n

Yleens\u00e4 Mercedes SL -mallit menett\u00e4v\u00e4t arvonsa jopa 61 % ensimm\u00e4isen viiden vuoden aikana. Jos otat huomioon l\u00e4ht\u00f6hinnan, joka on yleens\u00e4 yli 100 000 dollaria, n\u00e4m\u00e4 luvut ovat eritt\u00e4in ep\u00e4edullisia. Uudemmat versiot menett\u00e4v\u00e4t arvoaan erityisen nopeasti, koska ihmiset eiv\u00e4t ole yht\u00e4 kiinnostuneita ostamaan niit\u00e4 kuin vanhempia SL-malleja.
N\u00e4m\u00e4 autot menett\u00e4v\u00e4t paljon arvoa suosion puutteen, kalliiden sis\u00e4\u00e4np\u00e4\u00e4sykustannusten, kovan kilpailun ja kyseenalaisen luotettavuuden vuoksi.<\/p>\n\n\n\n

Aikooko Mercedes elvytt\u00e4\u00e4 SL:n?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes antoi hiljattain lausunnon, jossa se vahvisti, ett\u00e4 upouusi vuoden 2022 Mercedes SL on tulossa markkinoille. Mercedes-yhti\u00f6 p\u00e4\u00e4tti ottaa uuden SL-mallin kanssa erilaisen l\u00e4hestymistavan, ja monet uskovat, ett\u00e4 uusi Mercedes SL edustaa valtavaa harppausta vanhempiin SL-malleihin verrattuna.<\/p>\n\n\n\n

Joidenkin tietojen mukaan uutta SL-mallia ei tulla tarjoamaan kovakattoisena, vaan ainoastaan pehme\u00e4kattoisena. Lis\u00e4ksi monet raportit kertovat, ett\u00e4 uutta SL-mallia tarjotaan AMG:n parannetulla BiTurbo V8 -moottorilla, jossa on yli 600 hv.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on kaikkien aikojen paras Mercedes SL500?<\/h3>\n\n\n\n

Monien asiakkaiden mielest\u00e4 SL500:n R129-sukupolvi oli yksi kaikkien aikojen parhaista SL500-malleista. R129 oli tuotannossa vuosina 1989-2001, ja n\u00e4it\u00e4 vuosia pidet\u00e4\u00e4n usein Mercedes-tekniikan kultaisina vuosina, sill\u00e4 monet t\u00e4ll\u00e4 aikakaudella tehdyt mallit olivat \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen ylimitoitettuja.<\/p>\n\n\n\n

R129 SL500:n voimanl\u00e4hteen\u00e4 on 5,0-litrainen V8-moottori, jossa on 320 hevosvoimaa, mik\u00e4 oli valtava tehonlis\u00e4ys edelliseen R107-pettymykseen verrattuna. My\u00f6s R129:n muotoilua pidettiin tuohon aikaan modernina, ja monet uskovat, ett\u00e4 R129 my\u00f6s ik\u00e4\u00e4ntyi paremmin verrattuna edelliseen R107:\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on kaikkien aikojen paras Mercedes SL -malli?<\/h3>\n\n\n\n

Jos olet SL500-mallin markkinoilla, R129 edustaa Mercedes SL500:n historian parasta vastinetta rahalle. Mutta jos olet kiinnostunut parhaasta mahdollisesta mallista, jota Mercedes on koskaan tarjonnut ”SL”-merkinn\u00e4ll\u00e4 yleisesti, vuoden 1954 300SL on ep\u00e4ilem\u00e4tt\u00e4 se, jota kannattaa harkita.
Vuosien 1954-1957 Mercedes 300SL on autoikoni, jota monet pit\u00e4v\u00e4t kaikkien aikojen kauneimpana autona. N\u00e4iden autojen arvo on noussut huimasti kysynn\u00e4n lis\u00e4\u00e4ntymisen vuoksi. Jos siis haluat 1950-luvun Mercedes 300SL:n, sinun on oltava valmis k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n yli miljoona dollaria tai jopa muutaman miljoonan dollarin summan parhaista yksil\u00f6ist\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes SL500 on Mercedeksen huippuluokan kovakattoinen Grand Tourer. SL oli jatkuvassa tuotannossa vuodesta 1954 vuoteen 2020. SL:\u00e4\u00e4 esiteltiin rannikkokruiserin avoautona, jossa oli paljon ylellisyytt\u00e4 ja mukavuutta. Mutta SL:ll\u00e4 oli my\u00f6s<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/834"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=834"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/834\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=834"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=834"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=834"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}