{"id":868,"date":"2021-07-12T08:08:04","date_gmt":"2021-07-12T08:08:04","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=868"},"modified":"2021-07-12T08:08:04","modified_gmt":"2021-07-12T08:08:04","slug":"tekeeko-mercedes-toisen-gullwingin","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/tekeeko-mercedes-toisen-gullwingin\/","title":{"rendered":"Tekeek\u00f6 Mercedes toisen Gullwingin?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes-Benz 300SL Gullwing on yksi kaikkien aikojen ikonisimmista Mercedes-Benz-autoista. Mutta tekeek\u00f6 Mercedes koskaan toista Gullwingia?<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 Mercedes-Benzill\u00e4 ei ole suunnitelmia valmistaa toista Gullwingia. Suunnitelmissa on kuitenkin kunnioittaa yht\u00e4 kaikkien aikojen halutuimmista Mercedes-malleista luomalla auto, joka muistuttaa hyvin paljon 1950-luvun Gullwingia.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes-Benzin muotoilujohtaja Gordon Wagnerin mukaan Mercedeksen lippulaiva-SL-urheiluauton uuden sukupolven muotoiluun otetaan vaikutteita klassisesta 1950-luvun 300SL:st\u00e4. Mercedes toivoo tekev\u00e4ns\u00e4 modernin version klassisesta ikonista.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka Wagner vahvisti, ett\u00e4 uusi sukupolvi on ty\u00f6n alla ja ett\u00e4 SL:n tulevaisuus on hyvin valoisa, h\u00e4n teki selv\u00e4ksi, ett\u00e4 ”lokasuojaovet”, jotka olivat viimeksi esill\u00e4 SLS AMG:ss\u00e4, eiv\u00e4t palaa. T\u00e4m\u00e4 saattaa kuulostaa melkoiselta pettymykselt\u00e4 lokasuojaovien yst\u00e4ville.<\/p>\n\n\n\n

Wagner sanoi, ett\u00e4 auto olisi uusi, ei-retro-muotoilu, jossa olisi ”300SL:n DNA ja henki”.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 teki 1950-luvun Mercedes-Benz 300SL Gullwingist\u00e4 erityisen?<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes-Benz 300SL Gullwing -autoja valmistettiin 1950-luvulla, tarkemmin sanottuna vuosina 1994 ja 1995. Kaikkiaan niit\u00e4 valmistettiin 3 258 kappaletta, joista 1 400 oli coup\u00e9. Gullwing-kupee oli eritt\u00e4in suosittu ja se komeili muun muassa Le Mansin ja N\u00fcrburgringin tapahtumissa.<\/p>\n\n\n\n

Gullwing erottui kilpailijoistaan ainutlaatuisesti muotoiltujen lokasuojaovien ansiosta, jotka saivat ihmiset h\u00e4mm\u00e4stym\u00e4\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n ikonisen auton sis\u00e4\u00e4n- ja ulosp\u00e4\u00e4sy oli kuitenkin melko hankalaa. N\u00e4m\u00e4 ovet j\u00e4tt\u00e4v\u00e4t ihmiset edelleen ymm\u00e4lleen.<\/p>\n\n\n\n

Gullwingiin p\u00e4\u00e4seminen oli hankalaa sen korkean kynnyksen ja pienen ohjaamon vuoksi. T\u00e4m\u00e4 ei kuitenkaan koskaan lannistanut kiinnostuneita ostajia, eik\u00e4 se lannista heit\u00e4 viel\u00e4k\u00e4\u00e4n. T\u00e4t\u00e4 kaunista urheiluautoa on hauska ajaa, ja se on tekniikan ja suorituskyvyn osalta vuosia edell\u00e4 kilpailijoitaan.<\/p>\n\n\n\n

Itse asiassa 300SL Gullwing oli kilpailijansa nopein auto tuona aikana. T\u00e4ss\u00e4 autossa oli 3,0-litrainen 3,0-litrainen suorasuuntainen kuutosmoottori ja 215 hevosvoimaa, ja siin\u00e4 oli ensimm\u00e4inen massatuotantoon valmistettu polttoaineen ruiskutusmoottori. Viel\u00e4 t\u00e4n\u00e4kin p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 300SL Gullwing erottuu kilpailijoistaan.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 superauto, josta k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n my\u00f6s nimityst\u00e4 W194, valmistettiin alun perin Yhdysvaltain markkinoille, kun amerikkalainen Max Hoffman painosti Mercedest\u00e4 valmistamaan 300SL:n Yhdysvaltain markkinoille. Kaiken kaikkiaan 300SL Gullwing on edelleen yksi kaikkien aikojen tyylikk\u00e4immist\u00e4 autoista.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka monta SL-sukupolvea Mercedes-Benz on tuonut markkinoille t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes-Benz on t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4 tuonut markkinoille ainakin seitsem\u00e4n sukupolvea klassisesta SL-mallistaan. SL tarkoittaa kokonaisuudessaan Sportlich-Leicht, joka voidaan k\u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4 englanniksi Sport Lightweight. Nykyinen SL-sukupolvi lanseerattiin vuonna 2013, ja kaikkien viimeaikaisten SL-sukupolvien keski-ik\u00e4 on ollut v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 10 vuotta.<\/p>\n\n\n\n

Koska SL-sukupolvet s\u00e4ilyv\u00e4t v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 10 vuotta, seuraavan sukupolven on syyt\u00e4 odottaa ilmestyv\u00e4n parin seuraavan vuoden kuluessa.<\/p>\n\n\n\n

Paljonko Gullwing Mercedes-Benz on arvokas?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 ikoninen Mercedes-auto ei ainoastaan n\u00e4yt\u00e4 poikkeuksellisen tyylikk\u00e4\u00e4lt\u00e4 ja urheilulliselta, vaan siit\u00e4 my\u00f6s maksetaan yksi korkeimmista hinnoista, kun on kyse vintage-autoista. Yll\u00e4tyt varmasti, kun huomaat, ett\u00e4 Mercedes-Benz 300SL Gullwing maksaa miljoonasta dollarista nelj\u00e4\u00e4n miljoonaan dollariin.<\/p>\n\n\n\n

Vuonna 2012 ainutlaatuinen t\u00e4ysin alumiinikorinen 300SL myytiin huikealla 4 620 000 dollarin hinnalla. T\u00e4m\u00e4 oli yksi 29:st\u00e4 koskaan rakennetusta t\u00e4llaisesta mallista. Useimmat Gullwing-mallit myyd\u00e4\u00e4n kuitenkin 2-3 miljoonalla dollarilla. Jos siis etsit yht\u00e4 n\u00e4ist\u00e4 ikonisista 1950-luvun Mercedes-autoista, sinun on oltava valmis rikkomaan pankin.<\/p>\n\n\n\n

Miksi Mercedes Gullwing 300SL on niin kallis?<\/h3>\n\n\n\n

Hyv\u00e4n ulkon\u00e4\u00f6n lis\u00e4ksi Gullwing 300SL:ss\u00e4 on Gullwing-ovet ja innovatiivista tekniikkaa. Gullwing-autoja valmistettiin hyvin v\u00e4h\u00e4n, joten se on hyvin eksklusiivinen. Mercedes-Benz valmisti vain noin 1 400 autoa, mik\u00e4 on suurin syy siihen, ett\u00e4 ne ovat kalliita huutokauppamarkkinoilla.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi Gullwing-ovet antavat autolle ainutlaatuisen ulkon\u00e4\u00f6n, mik\u00e4 nostaa sen hintaa entisest\u00e4\u00e4n. Muutamat saatavilla olevat mallit ovat eritt\u00e4in kalliita, jos olet onnekas ja saat sellaisen huutokauppamarkkinoilta.<\/p>\n\n\n\n

Onko Mercedes Gullwing kallis yll\u00e4pit\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, se on. Kuten kaikkien muidenkin Mercedes-Benzin automallien, my\u00f6s Gullwingin yll\u00e4pito on viel\u00e4 kalliimpaa, sill\u00e4 varaosien saaminen ei ole kovin yksinkertaista. Varaosien l\u00f6yt\u00e4misen j\u00e4lkeen sinun on my\u00f6s maksettava ty\u00f6st\u00e4. Saatat joutua maksamaan yli 3 500 dollaria yksinkertaisesta varaosasta ja ty\u00f6st\u00e4 tai yli 17 000 dollaria vakavasta osasta, kuten takakeskuksesta.<\/p>\n\n\n\n

Hyv\u00e4 uutinen on, ett\u00e4 Mercedes on ottanut k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n uuden ohjelman, jonka avulla ihmiset voivat helposti l\u00f6yt\u00e4\u00e4 varaosia Gullwingeihinsa. Osat voi tilata milt\u00e4 tahansa Mercedes-Benzin varaosatoimittajalta, eiv\u00e4tk\u00e4 ne ole niin kalliita kuin aiemmin.
Jokaisen metalliosan valmistaa sertifioitu toimittaja, joka hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 alkuper\u00e4isten ajoneuvojen korien optimoituja 3D-tietoja. Tuloksena on erinomaisia varaosia. Kun osat on valmistettu, toimittaja viimeistelee ne vanhanaikaisella tavalla, puisella vasaralla.<\/p>\n\n\n\n

Miss\u00e4 uusimmassa Mercedes-Benz-mallissa on Gullwing-ovi?<\/h3>\n\n\n\n

Gullwing-oven perint\u00f6 jatkuu Mercedes-Benz SLS AMG:ss\u00e4. Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 autossa on sama ovi, sill\u00e4 on monia yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 ikonisen 300SL Gullwingin kanssa. Kyseess\u00e4 on kuitenkin aerodynaaminen coupe-roadster-malli, jossa on Gullwing-ovet. Mutta toisin kuin kuuluisassa Gullwingissa, t\u00e4ss\u00e4 yksik\u00f6ss\u00e4 on kehittyneempi\u00e4 ominaisuuksia.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SLS AMG tuottaa huikeat 631 hevosvoimaa, ja se kiihtyy 0-100 km\/h 3,6 sekunnissa. Sen nopeus on jopa 195 kilometri\u00e4 tunnissa. Se on nopeampi ja tehokkaampi kuin 300SL Gullwing, jossa on 215 hevosvoimaa.<\/p>\n\n\n\n

Bottom line<\/h2>\n\n\n\n

Juuri nyt ei ole selv\u00e4\u00e4, tekeek\u00f6 Mercedes koskaan toista Gullwing-autoa vai ei. Tulossa on kuitenkin uusia malleja, joissa on lokasuojien henki ilman retromuotoilua. L\u00e4himp\u00e4n\u00e4 gullwingia on uusi Mercedes SLS AMG GT. Toisin kuin ikonisessa autossa, t\u00e4ss\u00e4 mallissa ei ole gullwing-ovia. Voit olla varma siit\u00e4, ett\u00e4 joitakin Gullwingin henke\u00e4 henkivi\u00e4 malleja tulee markkinoille ennemmin kuin my\u00f6hemmin.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes-Benz 300SL Gullwing on yksi kaikkien aikojen ikonisimmista Mercedes-Benz-autoista. Mutta tekeek\u00f6 Mercedes koskaan toista Gullwingia? T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 Mercedes-Benzill\u00e4 ei ole suunnitelmia valmistaa toista Gullwingia. Suunnitelmissa on kuitenkin kunnioittaa yht\u00e4 kaikkien<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/868"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=868"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/868\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=868"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=868"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=868"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}