{"id":896,"date":"2021-07-12T08:22:17","date_gmt":"2021-07-12T08:22:17","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=896"},"modified":"2021-07-12T08:22:17","modified_gmt":"2021-07-12T08:22:17","slug":"mita-sinun-on-tiedettava-porsche-911-projektiautoista","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mita-sinun-on-tiedettava-porsche-911-projektiautoista\/","title":{"rendered":"Mit\u00e4 sinun on tiedett\u00e4v\u00e4 Porsche 911 -projektiautoista"},"content":{"rendered":"\n

Porsche 911:n ostaminen projektiautoksi voi olla el\u00e4m\u00e4si hienoin autokokemus, mutta se voi my\u00f6s olla suuri taloudellinen katastrofi. Mutta tunne siit\u00e4, ett\u00e4 pelastat arvokkaan klassisen 911:n romuttamolta tai teet radalle suunnatun 996:n, tuntuu varmasti korvaamattomalta.<\/p>\n\n\n\n

Useimpiin Porscheihin on suuren kysynn\u00e4n vuoksi helposti saatavilla osia, erityisesti vanhempiin ilmaj\u00e4\u00e4hdytteisiin 911:iin. Jotkin 996-mallit ovat my\u00f6s kaikkien aikojen alhaisimmalla tasolla, ja ehk\u00e4 nyt on t\u00e4ydellinen aika ostaa 996 tai jopa 997 ja alkaa rakentaa lopullista 911-projektiautoa.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat tehd\u00e4 voittoa kunnostamalla\/muuttamalla 911:n, mahdollisuudet ansaita kunnon rahasumma ovat hyvin pienet tai olemattomat. Ehk\u00e4 jos pystyt hankkimaan vanhemman rajoitetun 911-mallin, mutta tarvittava ty\u00f6 voi helposti veny\u00e4 silmi\u00e4 hivelev\u00e4n kalliiksi.<\/p>\n\n\n\n

911-mallit ovat ikonisia autoja, ja riippumatta siit\u00e4, miksi p\u00e4\u00e4t\u00e4t ostaa sellaisen projektiautoksi, hankit loppujen lopuksi palan autohistoriaa, ja vain harvat projektiautot sopivat paremmin todelliselle bensiinihullulle.<\/p>\n\n\n\n

Vanhemmat ilmaj\u00e4\u00e4hdytteiset 911-projektiautot<\/h2>\n\n\n\n

Jos etsit halvempaa ilmaj\u00e4\u00e4hdytteist\u00e4 911-projektiautoa, mieleen tulevat jotkin vuosien 1974-1977 911S-mallit, sill\u00e4 sellaisen voi hankkia 20-30 000 dollarilla. N\u00e4it\u00e4 911-autoja pidettiin aikanaan melko pehmein\u00e4, joten t\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 70-luvun puoliv\u00e4lin 911-projekti saattaa tuntua edulliselta.<\/p>\n\n\n\n

Vuosien 1978-1983 911 3.0 SC:t\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n yleisesti parhaana ilmaj\u00e4\u00e4hdytteisen\u00e4 911:n\u00e4 alle 30 000 dollarin hintaan, ja siit\u00e4 on paljon todisteita. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 malli saattaa vaikuttaa parhaalta ilmaj\u00e4\u00e4hdytteiselt\u00e4 911-projektiautolta. Jotkut mekaanikot jopa arvioivat, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 mallit voivat ylitt\u00e4\u00e4 300 kilometrin rajan moottorin uusimisen v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

1990-1994 964 Carrera on my\u00f6s melko arvokas 911, joka tarjoaa nykyaikaista tekniikkaa alle 40 000 dollarilla. N\u00e4m\u00e4 964-mallit voidaan viritt\u00e4\u00e4 tarjoamaan 300 tai jopa 400 hevosvoimaa ilman, ett\u00e4 luotettavuus k\u00e4rsii liikaa. Tapauksesta riippumatta kaikki kolme ovat kohtuullisia projektiautovaihtoehtoja.<\/p>\n\n\n\n

Kunnollisen moottorin ja ruostumattoman korin l\u00f6yt\u00e4misen pit\u00e4isi olla t\u00e4rkein huolenaiheesi. Vanhemmat 911-autot ovat tyyli-ikoni, ja monet autoharrastajat arvostavat aina klassista 911-autoa. On my\u00f6s joukko j\u00e4lkimarkkinayrityksi\u00e4, jotka tarjoavat n\u00e4ihin 911-malleihin mukautettuja verhoiluja ja monia muita muotoilu- ja mekaanisia osia.<\/p>\n\n\n\n

Uudemmat 996- ja 997-radanvarsiprojekit<\/h2>\n\n\n\n

Jos olet joskus k\u00e4ynyt esimerkiksi Nurburgringill\u00e4, olet varmasti n\u00e4hnyt ainakin tusinan verran 911-projektiautoja. Rata-ajoon keskittyv\u00e4 911 on uskomattoman suosittu projektiautoidea, ja verrattuna klassiseen 911-restaurointiin tai -modiin n\u00e4m\u00e4 projektit ovat yleens\u00e4 paljon halvempia ja nopeampia toteuttaa.<\/p>\n\n\n\n

Yksi ensimm\u00e4isist\u00e4 vaiheista on painon v\u00e4hent\u00e4minen, sill\u00e4 painon v\u00e4hent\u00e4minen on ensisijainen tavoite, kun on kyse radalle suunnatuista autoista. Hyv\u00e4 asia on se, ett\u00e4 voit s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 paljon painoa poistamalla tehdasistuimet ja asentamalla niihin kevyet kilpaistuimet.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi sinun kannattaa investoida turvav\u00f6ihin ja turvah\u00e4kkiin turvallisuuden ja rakenteellisen j\u00e4ykkyyden vuoksi. Monet omistajat eiv\u00e4t edes virit\u00e4 autojaan niin paljon, koska voit saavuttaa uskomattomat k\u00e4sittelyominaisuudet vain kunnon rengassarjalla ja hieman painonpudotusta.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi 996-malliin on helposti saatavana joukko j\u00e4lkimarkkinasarjan suorituskykymodifikaatioita, ja my\u00f6s luotettavuusn\u00e4k\u00f6kohdat ovat melko lupaavia. 997-mallien arvo ei ole yht\u00e4 l\u00e4hell\u00e4, mutta j\u00e4lkimarkkinoilla on runsaasti suorituskyky- ja ajettavuusparannuksia.<\/p>\n\n\n\n

Hyv\u00e4 tiet\u00e4\u00e4 projektiautoa ostaessa<\/h2>\n\n\n\n

Riippumatta siit\u00e4, valitsetko ilmaj\u00e4\u00e4hdytteisen 911:n vai et, tai edes Porschen ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n, sinun kannattaa ottaa huomioon n\u00e4m\u00e4 mahdolliseen projektiauton omistamiseen liittyv\u00e4t n\u00e4k\u00f6kohdat ennen ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sten tekemist\u00e4. Ensinn\u00e4kin, varo ruostetta, sill\u00e4 ruoste tappaa autoja, ja pahasti ruostuneen 911:n kunnostaminen on aivan liian kallista ja suorastaan turhauttavaa.<\/p>\n\n\n\n

Sinulla pit\u00e4isi my\u00f6s olla kasa laadukkaita ty\u00f6kaluja, jos aiot ty\u00f6skennell\u00e4 itse. Jos aiot lis\u00e4t\u00e4 911:n tehoa, valitse sellainen kokoonpano, joka tarjoaa parhaan luotettavuuden, sill\u00e4 jotkut omistajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t muutaman moottorin ennen kuin huomaavat, ett\u00e4 800 hv on aivan liian kallista.<\/p>\n\n\n\n

Investoi parempaan j\u00e4\u00e4hdytykseen, parempiin jarruihin ja parempaan sytytyksen ohjaukseen. \u00c4l\u00e4 tuhlaa rahaa suuriin turboahtimiin, jotka todenn\u00e4k\u00f6isesti keitt\u00e4v\u00e4t moottorin. Kun teet projektia, yrit\u00e4 olla mahdollisimman siisti, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sinun pit\u00e4isi my\u00f6s merkit\u00e4 kaikki mihin kosketat, jotta voit aina olla varma, mit\u00e4 kukin pultti tekee.<\/p>\n\n\n\n

Muista my\u00f6s, ett\u00e4 l\u00e4hes kaikissa tilanteissa projektiauto maksaa enemm\u00e4n kuin luulet ja sen valmistuminen kest\u00e4\u00e4 my\u00f6s kauemmin. Asianmukainen tutkiminen on my\u00f6s \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen t\u00e4rke\u00e4\u00e4, \u00e4l\u00e4k\u00e4 pelk\u00e4\u00e4 puhua jollekin, jolla on kunnon kokemusta, jos jokin asia ei mene suunnitelmien mukaan.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/p>\n\n\n\n

Arvostanko ilmaj\u00e4\u00e4hdytteist\u00e4 911:\u00e4\u00e4, jos k\u00e4yt\u00e4n sit\u00e4 projektiautona?<\/h3>\n\n\n\n

No, se riippuu siit\u00e4, mit\u00e4 yrit\u00e4t tehd\u00e4. Jos teet pultti- ja mutterirestaurointia, arvon\u00e4k\u00f6kohdista on luultavasti hy\u00f6ty\u00e4, mutta t\u00e4ydellinen pultti- ja mutterirestaurointi on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 vain kalleimmille ilmaj\u00e4\u00e4hdytteisille 911:lle.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat ratakelpoisen 911:n, niin kyll\u00e4, t\u00e4llaisten 911:ien arvo on pikkurahaa. Mutta rata-ajovalmiin 911-projektin toteuttamisessa ei koskaan ole kyse arvosta, vaan siit\u00e4, kuinka nopeasti voit ajaa ja kuinka pitk\u00e4lle ponnistelet sen eteen.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat parhaat projektiautot?<\/h3>\n\n\n\n

Todenn\u00e4k\u00f6isesti suosituimpia projektiautovaihtoehtoja ovat jotkut JDM-autot, kuten Mazda MX-5 Miata, Subaru BRZ, Nissan Silvia ja vastaavat. Nissan GTR on my\u00f6s melko suosittu projektiauto eritt\u00e4in hyvin viritett\u00e4v\u00e4n 6-sylinterisen moottorinsa vuoksi.<\/p>\n\n\n\n

Ford Mustang tai Camaro on my\u00f6s melko suosittu projektiautovaihtoehto. Eurooppalaisista autoista vanhemmat BMW:t ja Porschet ovat suosituimpia projektiautoja. Useimmat eurooppalaiset suosivat vanhempien BMW:n 3-sarjan mallien muokkaamista, ja satunnaisesti my\u00f6s Audia tai VW Golfia.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 911-mallit eiv\u00e4t ole hyv\u00e4 projektiautoidea?<\/h2>\n\n\n\n

Jotkin 911-autot ovat parempia varastossa, erityisesti uudemmat rajoitetut painokset, kuten 991 911R tai GT 3 Touring. Jotkin vanhemmat ilmaj\u00e4\u00e4hdytteiset RS 911 -mallit eiv\u00e4t ole hyvi\u00e4 rata-autoideoita, mutta niit\u00e4 kunnostetaan usein alkuper\u00e4isiin spesifikaatioihin.<\/p>\n\n\n\n

Periaatteessa jokaisen rajoitetun er\u00e4n 911:n pit\u00e4isi olla joko vakio- tai OEM-korjattu, mutta halvempi, yleisempi 911-malli on yleens\u00e4 t\u00e4ydellinen projektiauto.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche 911:n ostaminen projektiautoksi voi olla el\u00e4m\u00e4si hienoin autokokemus, mutta se voi my\u00f6s olla suuri taloudellinen katastrofi. Mutta tunne siit\u00e4, ett\u00e4 pelastat arvokkaan klassisen 911:n romuttamolta tai teet radalle suunnatun<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":897,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/896"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=896"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/896\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/897"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=896"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=896"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=896"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}