{"id":907,"date":"2021-07-15T09:56:08","date_gmt":"2021-07-15T09:56:08","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=907"},"modified":"2021-07-15T09:56:08","modified_gmt":"2021-07-15T09:56:08","slug":"missa-mercedeksessa-on-perhosovet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-mercedeksessa-on-perhosovet\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 Mercedeksess\u00e4 on perhosovet"},"content":{"rendered":"\n

Merkin syntym\u00e4st\u00e4 l\u00e4htien vain Mercedes McLaren SLR:\u00e4\u00e4 tarjottiin perho-ovilla. Jotkut autonvalmistajat, kuten McLaren, k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t perho-ovia jokaisessa mallissa, mutta Mercedes p\u00e4\u00e4tti, ett\u00e4 vain SLR saa perho-ovien k\u00e4sittelyn harvinaisuuden ja uutuusarvon vuoksi.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes on valmistanut merkin nykyhistorian aikana vain muutamia superurheiluautoja, ja on melko ilmeist\u00e4, ett\u00e4 Mercedes ottaa mielell\u00e4\u00e4n aikaa ennen uuden superauton julkaisua. My\u00f6s 1950-luvun 300SL:n tunnetuksi tekem\u00e4t Gullwing-ovet on n\u00e4hty vain kahdesti, SLS:ss\u00e4 ja 300SL:ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes on kuitenkin pian julkaisemassa eritt\u00e4in rajoitetun ja eritt\u00e4in tehokkaan AMG Project 1 -hyperauton, jonka odotetaan hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4n my\u00f6s perho-ovien muotoilua. Mercedes pit\u00e4\u00e4 perhos- ja lokasuojaovet vain kaikkein erikoisimpiin autoihin.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes McLaren SLR<\/h2>\n\n\n\n

Vuonna 2003 Mercedes paljasti Mercedes McLaren SLR:n, supersport-GT:n, joka on varustettu 5,4 litran V8-moottorilla, joka tuottaa 626 hv ja 780 Nm v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. Autoa tarjottiin 5-vaihteisella automaattivaihteistolla, ja k\u00f6mpel\u00f6 vanhentunut vaihteisto on syy siihen, miksi SLR:n arvo ei ole noussut viime vuosina huimasti.<\/p>\n\n\n\n

Nyky\u00e4\u00e4n voit ostaa Mercedes Benz E-Class sedanin, jossa on samanlainen teho, mutta vuonna 2003 SLR oli yksi markkinoiden tehokkaimmista autoista ja varmasti 2000-luvun alun tehokkain automaattivaihteinen superauto.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes osti 40 prosenttia McLarenin F1-tiimist\u00e4, ja SLR oli McLarenin ja Mercedeksen yhdess\u00e4 kehitt\u00e4m\u00e4 auto. Alkuper\u00e4inen ajatus SLR:n rakentamisesta ulottui jo 90-luvulle, ja Mercedes paljasti Vision SLR -konseptin vuonna 1999, ja Vision SLR -konsepti oli pohjana tulevalle SLR super GT:lle.<\/p>\n\n\n\n

SLR oli varustettu perho-ovilla, ovimallilla, jota ei yhdistetty Mercedekseen, vaan McLareniin. McLaren F1 oli 90-luvulla maailman kehittynein ja nopein superauto, ja sit\u00e4kin tarjottiin perho-ovilla varustettuna.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes AMG Project 1<\/h2>\n\n\n\n

Vuonna 2017 Mercedes esitteli AMG Project 1:n, hybridi-hyperauton, jonka tarkoituksena on tuoda Mercedes Benzin F1-suorituskykyteknologian huippu maantieautoon. Mercedes aikoo myyd\u00e4 vain 275 kappaletta, ja niiden hintojen odotetaan ylitt\u00e4v\u00e4n 3 miljoonaa dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Project 1:n toimitukset alkavat vuonna 2022, ja n\u00e4in hullun tieauton pelk\u00e4t suorituskykytiedot eiv\u00e4t voi olla vaikuttamatta. Project 1:n voimanl\u00e4hteen\u00e4 on F1-per\u00e4inen 1,6 litran V6-turbomoottori, joka on yhdistetty nelj\u00e4\u00e4n s\u00e4hk\u00f6moottoriin.<\/p>\n\n\n\n

Teho on yli 1000 hevosvoimaa, 0-100 aika alle 3 sekuntia ja huippunopeus reilusti yli 210 km\/h. Project 1 on rakennettu kokonaan hiilikuidusta, mik\u00e4 takaa alustan suuren j\u00e4ykkyyden ja alhaisen omapainon.<\/p>\n\n\n\n

Project 1 on my\u00f6s varustettu perhosovilla, ja syy t\u00e4h\u00e4n on yksinkertainen. T\u00e4m\u00e4 auto on uskomattoman erikoinen, joten jotta ovet erottuisivat, perhosmalli oli ainoa vaihtoehto. Project 1 j\u00e4\u00e4 varmasti historiankirjoihin yhten\u00e4 nykyajan suurimmista hyperautoista.<\/p>\n\n\n\n

Lokinsiipiovet<\/h2>\n\n\n\n

Gullwing-ovien muotoilu, joka tunnetaan my\u00f6s nimell\u00e4 Falcon-ovet, on autoteollisuuden termi tietylle ylh\u00e4\u00e4lt\u00e4 saranoitujen ovien muotoilulle, jonka Mercedes debytoi 1950-luvun 300SL-mallissa. N\u00e4m\u00e4 ovet otettiin my\u00f6hemmin uudelleen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n my\u00f6s SLS AMG:ss\u00e4, joka oli tavallaan 300SL:n henkinen seuraaja ja SLR:n korvaaja Mercedeksen lopullisena superautona.<\/p>\n\n\n\n

300SL:\u00e4\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4n yhten\u00e4 halutuimmista klassikoista, ja kunnollinen 300SL maksaa miljoonia dollareita. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 SL:\u00e4\u00e4 tarjottiin my\u00f6s roadsterina, eik\u00e4 roadsteria varustettu Gullwing-ovilla, koska ovia ei voitu k\u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4 ylh\u00e4\u00e4lt\u00e4p\u00e4in.<\/p>\n\n\n\n

SLS edustaa yht\u00e4 Mercedes Benzin diskografian suurimmista hiteist\u00e4, sill\u00e4 kaikkien SLS-mallien arvo nousee tasaisesti, ja huippumalli SLS AMG Black Seriesi\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n yleisesti yhten\u00e4 kaikkien aikojen parhaista Mercedes-superautoista.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko olemassa muita merkkej\u00e4, jotka k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t perhosovia?<\/h3>\n\n\n\n

Perhosovien muotoilu on melko yleinen useimmissa superautoissa. Lamborghini k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 samankaltaista ovimallia, joka tunnetaan saksiluukuovina, ja Ferrari k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 perho-ovia vain kaikkein erikoisimmissa malleissa, kuten LaFerrarissa tai Ferrari Enzossa.<\/p>\n\n\n\n

McLaren k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 perho-ovia jokaisessa koskaan esittelem\u00e4ss\u00e4\u00e4n mallissa, Maserati k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 perho-ovia ja my\u00f6s uusi Ford GT k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 perho-ovia. BMW k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 perho-ovien muotoilua my\u00f6s hybridik\u00e4ytt\u00f6isess\u00e4 BMW i8 -mallissa.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat perho-ovien edut?<\/h3>\n\n\n\n

On selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 perho-ovien muotoilu on siisti\u00e4, ja se on t\u00e4rkein syy siihen, miksi monissa edell\u00e4 mainituissa superautoissa on perho-ovet. Se ei kuitenkaan ole ainoa syy, sill\u00e4 perho-ovet ovat my\u00f6s ylh\u00e4\u00e4lt\u00e4 saranoituja, ja ne avautuvat tavalla, joka takaa helpon sis\u00e4\u00e4n- ja ulosp\u00e4\u00e4syn.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi perho-ovet vaativat paljon v\u00e4hemm\u00e4n tilaa avautuakseen kokonaan, mik\u00e4 takaa sen, ett\u00e4 voit poistua autosta ilman huolta siit\u00e4, ett\u00e4 ovet paiskautuvat viereiseen autoon. Lis\u00e4ksi perho-ovet avautuvat my\u00f6s yl\u00f6sp\u00e4in, mik\u00e4 takaa my\u00f6s sen, ett\u00e4 et my\u00f6sk\u00e4\u00e4n t\u00f6rm\u00e4\u00e4 reunakiveen.<\/p>\n\n\n\n

Miksi tavallisissa autoissa ei ole perho-ovia?<\/h3>\n\n\n\n

Perho-ovet ovat superautojen juttu. Miss\u00e4\u00e4n muussa tavallisessa kuluttaja-autossa ei ole tarjolla perho-ovia. Ja t\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 superautojen ovet ovat yleens\u00e4 normaalia pidempi\u00e4, ja jos ne hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t tavallisen auton muotoilua autossa, jossa on pidemm\u00e4t ovet, se saattaa vaikuttaa vakavasti auton k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyyteen.<\/p>\n\n\n\n

Normaaleissa autoissa ei siis ole tarvetta k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 perho-ovia, lis\u00e4ksi perho-ovet avautuvat yl\u00f6sp\u00e4in, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 jos sinulla on jotain s\u00e4ilytettyn\u00e4 oven lokerotilassa, se todenn\u00e4k\u00f6isesti lent\u00e4\u00e4 ulos, kun avaat oven. Lis\u00e4ksi perho-ovet ovat aivan liian eksentrisi\u00e4 tylsiin arkisiin Hondoihin ja Toyotoihin.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Merkin syntym\u00e4st\u00e4 l\u00e4htien vain Mercedes McLaren SLR:\u00e4\u00e4 tarjottiin perho-ovilla. Jotkut autonvalmistajat, kuten McLaren, k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t perho-ovia jokaisessa mallissa, mutta Mercedes p\u00e4\u00e4tti, ett\u00e4 vain SLR saa perho-ovien k\u00e4sittelyn harvinaisuuden ja uutuusarvon vuoksi.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/907"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=907"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/907\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=907"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=907"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=907"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}