{"id":911,"date":"2021-07-15T09:57:42","date_gmt":"2021-07-15T09:57:42","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=911"},"modified":"2021-07-15T09:57:42","modified_gmt":"2021-07-15T09:57:42","slug":"missa-mercedes-malleissa-on-airmatic","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-mercedes-malleissa-on-airmatic\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 Mercedes-malleissa on AIRMATIC?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedeksen AIRMATIC-ilmajousitusj\u00e4rjestelm\u00e4 otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n W220 S-luokassa, ja sen j\u00e4lkeen monissa uudemmissa Mercedeksen sedaneissa ja katumaastureissa on tarjottu t\u00e4t\u00e4 jousitusj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Yleens\u00e4 autojen jousitus koostuu ter\u00e4ksisist\u00e4 kierrejousista, mutta AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ilmaa, joka tarjoaa joko pehme\u00e4n ajotuntuman tai kyvykk\u00e4\u00e4n kaarreajon vain napin painalluksella.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 koostuu mukautuvasta vaimennuksesta, joka lis\u00e4\u00e4 entisest\u00e4\u00e4n auton dynaamisia ominaisuuksia, ja se tarjoaa my\u00f6s joustavamman suorituskykyisen ajoasennuksen. T\u00e4llaisen kehittyneen j\u00e4rjestelm\u00e4n edut ovat melko laajat, ja siksi AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4 on auton jousituksen ravintoketjun k\u00e4rjess\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

AIRMATIC<\/h2>\n\n\n\n

AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4 otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n tarjotakseen muuttuvan jousitusasetelman, joka pystyy mukautumaan tiettyyn tienlaatuun ja ajotyyliin. Luettelo t\u00e4llaisen j\u00e4rjestelm\u00e4n eduista perinteisemp\u00e4\u00e4n kierrejousitukseen verrattuna on melko pitk\u00e4 ja ehdottomasti harkitsemisen arvoinen,<\/p>\n\n\n\n

AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4 tarjoaa automaattisen automaattisen tasauksen, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 auto kompensoi aktiivisesti lastin ja matkustajien lis\u00e4painon ja pyrkii n\u00e4in tarjoamaan t\u00e4ydellisen ajodynamiikan ja parantamaan polttoainetehokkuutta.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4rjestelm\u00e4 pystyy my\u00f6s s\u00e4\u00e4t\u00e4m\u00e4\u00e4n korkeuttaan automaattisesti tietyiss\u00e4 tilanteissa, kuten moottoritieajossa, auto painuu alasp\u00e4in, ja t\u00e4m\u00e4 parantaa auton aerodynaamisia ominaisuuksia, mik\u00e4 lis\u00e4\u00e4 polttoainetehokkuutta entisest\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4rjestelm\u00e4 tarjoaa my\u00f6s akselin nostamisen vaivattomaan v\u00e4ist\u00e4miseen, erityiset valittavissa olevat ajotilat ja -profiilit oman tyylin mukaan sek\u00e4 mukautuvan vaimennuksen. Mukautuvan vaimennuksen ansiosta auto pysyy mahdollisimman tasaisena voimakkaissa jarrutuksissa tai kiihdytyksiss\u00e4, mik\u00e4 parantaa huomattavasti k\u00e4sitelt\u00e4vyytt\u00e4 ja yleist\u00e4 mukavuutta.<\/p>\n\n\n\n

AIRMATIC Mercedes sedanit<\/h2>\n\n\n\n

Pienin Mercedes-sedan on C-luokka, ja my\u00f6s C-luokkaan voi valita AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4n. Ilman AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 C-luokka tarjoaa kohtuullisen suorituskyvyn, mutta jos haluat todellisen Mercedes-Benz-kokemuksen pienemm\u00e4ss\u00e4 C-luokassa, AIRMATIC-jousitus on v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6n.<\/p>\n\n\n\n

Uusimmassa keskikokoisessa Mercedes E-Luokassa AIRMATIC-jousitus on vakiovarusteena, ja j\u00e4rjestelm\u00e4 tarjoaa samat toiminnot kuin muissa Mercedes-sedaneissa. E-Klasse on kasvanut kooltaan ja painoltaan melkoisesti viime vuosina, ja AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4 auttaa varmasti tarjoamaan muhkean ajonautinnon.<\/p>\n\n\n\n

AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4 esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran S-luokassa, ja uusimmassa S-luokassa on t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4 kehittynein AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4. J\u00e4rjestelm\u00e4 pystyy automaattisiin lis\u00e4tasausominaisuuksiin, ja se sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 my\u00f6s lis\u00e4mukavuutta ja jopa turvaominaisuuksia sivut\u00f6rm\u00e4yksen varalta.<\/p>\n\n\n\n

Kaikkien Mercedes-sedanien odotetaan tarjoavan AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4n vakiovarusteena muutaman vuoden kuluttua, kun Mercedes jatkaa j\u00e4rjestelm\u00e4n kehitt\u00e4mist\u00e4. Viime aikoina AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4 on varmasti tullut yksi todellisen Mercedes-Benz-kokemuksen ratkaisevista tekij\u00f6ist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

AIRMATIC Mercedes maasturit<\/h2>\n\n\n\n

Kaikki isommat Mercedes SUV:t on varustettu AIRMATIC-jousituksella, GLA- ja GLB-kompaktimaastureita ei viel\u00e4 tarjota AIRMATIC-jousitusasennuksella.<\/p>\n\n\n\n

GLC noudattaa jokseenkin samaa periaatetta kuin C-luokka, mutta vain SUV-muodossa. Se tarkoittaa, ett\u00e4 AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 ei ole vakiovarusteena, mutta sen voi valita eri paketeissa ajankohdasta ja markkinoista riippuen.<\/p>\n\n\n\n

GLE:ss\u00e4 AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4 on kuitenkin vakiona, ja jos se yhdistet\u00e4\u00e4n E-ACTIVE BODY CONTROL -j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n, GLE:n jousitus on Mercedeksen historian edistyksellisin SUV-ajousitusj\u00e4rjestelm\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Sama p\u00e4tee my\u00f6s GLS:\u00e4\u00e4n, sill\u00e4 n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t kykenev\u00e4t my\u00f6s melko kehittyneisiin maasto-ominaisuuksiin. Lis\u00e4varusteena saatavalla E-ACTIVE BODY CONTROL -j\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4 varustetut GLS:t ja GLE:t pystyv\u00e4t kirjaimellisesti hyppim\u00e4\u00e4n ja tanssimaan, totta.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Paljonko AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4n hankinta tai korjaus\/vaihto maksaa?<\/h3>\n\n\n\n

AIRMATIC-jousituksen alkuper\u00e4iset kustannukset ovat jossain 1 000-4 000 dollarin v\u00e4lill\u00e4. T\u00e4m\u00e4 kaikki riippuu monista tekij\u00f6ist\u00e4, kuten tarpeesta valita koko paketti AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4n saamiseksi, ja kustannukset ja paketit vaihtelevat eri markkinoilla.<\/p>\n\n\n\n

AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4n korjaaminen maksaa keskim\u00e4\u00e4rin 700-800 dollaria, mutta t\u00e4m\u00e4kin voi vaihdella suuresti autosta toiseen. J\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 ei kuitenkaan ole suunniteltu kest\u00e4m\u00e4\u00e4n koko elinik\u00e4\u00e4, vaan sen odotettu k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4 on noin 10-15 vuotta, mink\u00e4 j\u00e4lkeen j\u00e4rjestelm\u00e4 ei ole en\u00e4\u00e4 yht\u00e4 suorituskykyinen kuin ennen, ja vaihtohinnat vaihtelevat.<\/p>\n\n\n\n

Onko AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4 luotettava?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 kysymys on melko hankala, sill\u00e4 siihen on melko vaikea vastata yksinkertaisella kyll\u00e4 tai ei. J\u00e4rjestelm\u00e4 on melko monimutkainen, eik\u00e4 ole mik\u00e4\u00e4n salaisuus, ett\u00e4 AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 ei ole luokiteltu luodinkest\u00e4v\u00e4ksi eik\u00e4 tuhoutumattomaksi.<\/p>\n\n\n\n

AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4n varhaisissa versioissa oli paljon ongelmia, eiv\u00e4tk\u00e4 ne todellakaan olleet luotettavia. Nykyaikaisen j\u00e4rjestelm\u00e4n odotetaan tarjoavan kaiken, mit\u00e4 voi toivoa, jos huolehdit kaikista tarvittavista huolloista ja satunnaisista tarkastuksista.<\/p>\n\n\n\n

Etujousitus on hieman ep\u00e4luotettavampi, koska se kantaa enemm\u00e4n painoa kuin takajousitus. Lis\u00e4ksi tapa, jolla autoa on kohdeltu vuosien varrella, voi vaikuttaa voimakkaasti jousitusj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n, joten jos ostat auton k\u00e4ytettyn\u00e4, perusteellinen tarkastus on aina suositeltavaa.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat AIRMATIC-jousituksen yleiset ongelmat?<\/h3>\n\n\n\n

Monilla AIRMATIC-jousituksen muodostavilla komponenteilla on odotettu k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4. Niinp\u00e4 ilmajousikokoonpanon odotetaan kest\u00e4v\u00e4n noin 105000 kilometri\u00e4, ja n\u00e4iden kilometrien j\u00e4lkeen sinun on kuunneltava tarkkaan, kuuluuko sihisev\u00e4\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4, joka viittaisi siihen, ett\u00e4 ilmarakko on vikaantunut.<\/p>\n\n\n\n

Ilmajousien k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4 on my\u00f6s arvioitu noin 115000000 vuodeksi, ja ilmajouset ovat yleens\u00e4 se ongelma, joka AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4n kanssa useimmiten ilmenee. Vuodot ovat melko yleisi\u00e4, joten jos toinen puoli on korkeammalla kuin toinen, kyse on todenn\u00e4k\u00f6isesti ilmajousista, jotka sekoavat.<\/p>\n\n\n\n

Muut j\u00e4rjestelm\u00e4t, joiden tiedet\u00e4\u00e4n vikaantuvan, ovat itse vaimentimet, jotka aiheuttavat kallistelua ja melko tuntuvaa ajo-ominaisuuksien heikkenemist\u00e4. My\u00f6s ajokorkeusanturit, venttiililohkot ja jopa itse kompressori vikaantuvat tunnetusti noin 125000 kilometrin j\u00e4lkeen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedeksen AIRMATIC-ilmajousitusj\u00e4rjestelm\u00e4 otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n W220 S-luokassa, ja sen j\u00e4lkeen monissa uudemmissa Mercedeksen sedaneissa ja katumaastureissa on tarjottu t\u00e4t\u00e4 jousitusj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4. Yleens\u00e4 autojen jousitus koostuu ter\u00e4ksisist\u00e4 kierrejousista, mutta AIRMATIC-j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ilmaa, joka<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/911"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=911"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/911\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=911"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=911"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=911"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}