{"id":921,"date":"2021-07-15T10:02:18","date_gmt":"2021-07-15T10:02:18","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=921"},"modified":"2021-07-15T10:02:18","modified_gmt":"2021-07-15T10:02:18","slug":"missa-mercedeksessa-on-kaksi-akkua","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-mercedeksessa-on-kaksi-akkua\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 Mercedeksess\u00e4 on kaksi akkua"},"content":{"rendered":"\n

Useimmissa autoissa on yksi akku, joka sijaitsee konepellin alla tai tavaratilassa. Joissakin vanhemmissa Mercedes-malleissa, kuten S-, CLS-, CL-, SL- ja E-Luokissa, on kuitenkin akut sek\u00e4 tavaratilassa ett\u00e4 konepellin alla tai joskus matkustajan jalkatilassa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 johtuu joidenkin Mercedes-mallien lis\u00e4\u00e4ntyneest\u00e4 s\u00e4hk\u00f6n tarpeesta, joka johtuu monista ominaisuuksista ja lis\u00e4varusteista. Edess\u00e4 olevaa akkua kutsutaan k\u00e4ynnistysakuksi ja takana olevaa akkua kuluttaja-akuksi.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 akut ohjaavat ajoneuvon eri toimintoja, ja Mercedes halusi varmistaa, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 kaksoisakkuj\u00e4rjestelm\u00e4 pystyy antamaan virtaa kaikille n\u00e4ihin malleihin pakatuille ylellisyys- ja turvallisuusominaisuuksille.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4ynnistinakku<\/h2>\n\n\n\n

K\u00e4ynnistinakkua k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n nimens\u00e4 mukaisesti moottorin k\u00e4ynnist\u00e4miseen. N\u00e4m\u00e4 akut eroavat muista akuista, koska ne pystyv\u00e4t antamaan paljon energiaa ensimm\u00e4isell\u00e4 k\u00e4ynnistyskerralla. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 n\u00e4it\u00e4 akkuja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n vain satunnaisesti suuremman kapasiteetin tarjoamiseksi.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 akut koostuvat monista ohuista lyijylevyist\u00e4, ja n\u00e4m\u00e4 levyt on suunniteltu erityisesti t\u00e4llaisiin satunnaisiin lyhytaikaisiin, suuren kapasiteetin k\u00e4ytt\u00f6tapauksiin. N\u00e4m\u00e4 akut eiv\u00e4t sovellu pidempiin, tasaisempiin tehontarpeisiin.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 Mercedes p\u00e4\u00e4tti, ett\u00e4 olisi hyv\u00e4 ajatus k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 lis\u00e4akkua pidempi\u00e4 ja tasaisempia tehontarpeita varten. N\u00e4in k\u00e4ynnistysakkua k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n vain auton k\u00e4ynnist\u00e4miseen ja muihin lyhytaikaisiin tehontarpeisiin, mik\u00e4 pident\u00e4\u00e4 akun k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Useimmissa Mercedes-malleissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n AGM-tyyppist\u00e4 k\u00e4ynnistysakkua, joka tarjoaa suuria lis\u00e4varustekuormia, mutta kahdella akulla varustetuissa malleissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yleens\u00e4 erityisi\u00e4 lyijyhappoakkuja. Mercedeksen suosittelemat akkumerkit ovat Mercedes-Benz, Exide, AC Delco, Optima, Bosch ja Varta.<\/p>\n\n\n\n

Kuluttaja-akku<\/h2>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, kuluttaja-akun tarkoituksena on sy\u00f6tt\u00e4\u00e4 virtaa kaikelle lis\u00e4elektroniikalle tasaisesti jakautuneella tehontarpeella. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 akku on tavallinen AGM-akku, joka on erityisesti suunniteltu antamaan jatkuvaa s\u00e4hk\u00f6\u00e4 ilmastointilaitteelle, valoille, radiolle, kameroille, antureille, tutkille jne.<\/p>\n\n\n\n

Jotkin mallit, kuten SL-luokka (R230) tai W221 S-luokka, ovat muita virranhimoisempia. SL-mallissa on sis\u00e4\u00e4nvedett\u00e4v\u00e4 kova katto, joka kuluttaa paljon energiaa toimiessaan. T\u00e4m\u00e4n vuoksi ja siksi, ett\u00e4 monet omistajat eiv\u00e4t aja SL-malleja kovin usein, t\u00e4st\u00e4 mallista saattaa loppua mehu hieman liian aikaisin.<\/p>\n\n\n\n

Jos et aja SL-mallilla v\u00e4h\u00e4\u00e4n aikaan, kuluttaja-akku saattaa purkautua niin, ett\u00e4 auto itse alkaa sammuttaa monia toimintojaan, mutta k\u00e4ynnistysakun ansiosta voit silti k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 auton.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on tavallinen ongelma monissa eksoottisissa autoissa, joissa akut ovat yleens\u00e4 pienempi\u00e4 painons\u00e4\u00e4st\u00f6syist\u00e4. L\u00e4hes kaikki valmistajat suosittelevat, ett\u00e4 autosi on aina pidett\u00e4v\u00e4 virtalaturissa, ja C-Tek on yksi markkinoiden johtavista virtalaturien valmistajista.<\/p>\n\n\n\n

Miten auton akku vaihdetaan<\/h2>\n\n\n\n

Useimmat akut kest\u00e4v\u00e4t noin 3-6 vuotta, ja jos huomaat ajovalojen himmenev\u00e4n tai joidenkin auton lis\u00e4varusteiden menett\u00e4v\u00e4n virtaa, se tarkoittaa, ett\u00e4 sinun on aika vaihtaa akku. Mutta nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4, jolloin Covid-rajoitteet ovat tiukassa, ei ole kovin helppoa vain k\u00e4vell\u00e4 autoliikkeeseen ja vaatia akun vaihtoa.<\/p>\n\n\n\n

Voit vaihtaa akun itse noudattamalla n\u00e4it\u00e4 yksinkertaisia ohjeita. Ensinn\u00e4kin pys\u00e4k\u00f6i auto tasaiselle alustalle, jonka ymp\u00e4rill\u00e4 ei ole vett\u00e4, kipin\u00f6it\u00e4, avotulta tai liikennett\u00e4. Ota avain pois virtalukosta, laita auto pys\u00e4k\u00f6intiasentoon, avaa konepelti ja irrota vanha akku.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4 my\u00f6s suojak\u00e4sineit\u00e4 auton akun happamien ominaisuuksien vuoksi. Irrota aina ensin miinuskaapeli s\u00e4hk\u00f6isten oikosulkujen v\u00e4ltt\u00e4miseksi. Negatiivinen kaapeli on yleens\u00e4 musta ja siin\u00e4 on n\u00e4kyv\u00e4 -merkint\u00e4. Vasta sen j\u00e4lkeen voit irrottaa positiivisen (+, punainen) kaapelin ja kiinnitt\u00e4\u00e4 ne nippusiteill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

L\u00f6ys\u00e4\u00e4 liittimet ja ota akku ulos. Ota sitten uusi akku, rasvaa liittimet ja kiinnit\u00e4 se kiinnikkeeseen. Kytke positiivinen kaapeli ensin ja varmista, ett\u00e4 kaapeli ei kosketa mit\u00e4\u00e4n auton sis\u00e4ll\u00e4. Kytke sitten musta kaapeli samalla tavalla, laita kansi kiinni, sulje konepelti ja k\u00e4ynnist\u00e4 auto.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 akut ovat uusimmissa Mercedes-malleissa?<\/h3>\n\n\n\n

Nykyaikaisissa Mercedes-malleissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n aitoja Mercedes-litiumioniakkuja. N\u00e4m\u00e4 akut on suunniteltu erityisesti Mercedes Benz -malleihin, eik\u00e4 yksik\u00e4\u00e4n muu akkuvalmistaja rakenna akkuja vain Mercedes-malleihin.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 akut ovat paras valinta, jos ajat nykyaikaisella Mercedeksell\u00e4. N\u00e4m\u00e4 akut t\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kaikki korkeimmat standardit, joita tehonhimoisilta Mercedes-malleilta vaaditaan. Monet muutkin akut riitt\u00e4v\u00e4t, mutta n\u00e4m\u00e4 akut ovat varmasti Mercedeksen suosittelemia.<\/p>\n\n\n\n

Miten minun pit\u00e4isi h\u00e4vitt\u00e4\u00e4 vanha auton akkuni?<\/h3>\n\n\n\n

Auton akut sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t myrkyllist\u00e4 lyijy\u00e4 ja happoa, mik\u00e4 tarkoittaa varmasti sit\u00e4, ett\u00e4 niit\u00e4 ei voi vain heitt\u00e4\u00e4 minne tahansa. N\u00e4m\u00e4 akut on aina kierr\u00e4tett\u00e4v\u00e4. Suurin osa akkukaupoista ja -myym\u00e4l\u00f6ist\u00e4 ottaa yleens\u00e4 vanhan akkusi kierr\u00e4tett\u00e4v\u00e4ksi, kun ostat uuden akun.<\/p>\n\n\n\n

Monet j\u00e4lleenmyyj\u00e4t myyv\u00e4t sinulle akun halvemmalla, jos luovutat vanhan akkusi. T\u00e4ll\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n kannustamaan monia omistajia valitsemaan akkujen kierr\u00e4tys, sill\u00e4 n\u00e4m\u00e4 akut ovat eritt\u00e4in haitallisia ymp\u00e4rist\u00f6lle ja my\u00f6s ihmisten terveydelle.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko auton akut vaarallisia?<\/h3>\n\n\n\n

Auton akuista vapautuu yleens\u00e4 vetykaasua latauksen aikana. T\u00e4m\u00e4 kaasu on eritt\u00e4in helposti syttyv\u00e4\u00e4, joten pieni kipin\u00e4 voi aiheuttaa akun r\u00e4j\u00e4hdyksen. Lis\u00e4ksi autoa k\u00e4ynnistett\u00e4ess\u00e4 ei pid\u00e4 koskaan kytke\u00e4 molempia kaapeleita akkuun.<\/p>\n\n\n\n

Kytke positiivinen kaapeli ja negatiivinen kaapeli on kytkett\u00e4v\u00e4 ajoneuvon maahan, joka on kaukana akusta, jotta v\u00e4ltyt\u00e4\u00e4n r\u00e4j\u00e4hdyksilt\u00e4. Sinun tulisi my\u00f6s k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 suojalaseja ja suojak\u00e4sineit\u00e4 aina, kun kosketat akkua, jotta mik\u00e4\u00e4n ei menisi pieleen.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4lt\u00e4 kosketusta akun mahdollisiin roiskeisiin ja k\u00e4sittele niit\u00e4 vain raskailla suojak\u00e4sineill\u00e4. J\u00e4\u00e4tynytt\u00e4 akkua ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n saa k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4, sill\u00e4 sekin voi johtaa r\u00e4j\u00e4hdykseen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Useimmissa autoissa on yksi akku, joka sijaitsee konepellin alla tai tavaratilassa. Joissakin vanhemmissa Mercedes-malleissa, kuten S-, CLS-, CL-, SL- ja E-Luokissa, on kuitenkin akut sek\u00e4 tavaratilassa ett\u00e4 konepellin alla tai<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/921"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=921"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/921\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=921"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=921"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=921"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}