{"id":923,"date":"2021-07-15T10:03:06","date_gmt":"2021-07-15T10:03:06","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=923"},"modified":"2021-07-15T10:03:06","modified_gmt":"2021-07-15T10:03:06","slug":"missa-mercedeksissa-on-distronic-plus","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-mercedeksissa-on-distronic-plus\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 Mercedeksiss\u00e4 on DISTRONIC PLUS"},"content":{"rendered":"\n

DISTRONIC PLUS on Mercedes Benzin mukautuva vakionopeudens\u00e4\u00e4dinj\u00e4rjestelm\u00e4, joka ei ainoastaan pysty suorittamaan tavanomaisia vakionopeudens\u00e4\u00e4timen toimintoja, vaan se pystyy my\u00f6s pit\u00e4m\u00e4\u00e4n sinut turvallisen et\u00e4isyyden p\u00e4\u00e4ss\u00e4 etuajoneuvosta, se voi my\u00f6s kiihdytt\u00e4\u00e4 tai hidastaa autoa liikennevirran mukaan.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat saatavilla kaikkiin uudempiin Mercedes-malleihin, ja DISTRONIC PLUS -j\u00e4rjestelm\u00e4n tunnistaa helposti etus\u00e4leik\u00f6st\u00e4. DISTRONIC PLUS -autoissa on sile\u00e4 musta pinta s\u00e4leik\u00f6n keskell\u00e4 olevan merkin sis\u00e4puolella tai joissakin malleissa, kuten S-luokassa, itse s\u00e4leik\u00f6ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

DISTRONIC PLUS on yleens\u00e4 pakattu Mercedes Steering Assist -j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n, jonka tarkoituksena on pit\u00e4\u00e4 sinut turvallisesti omalla kaistallasi, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ohjauspy\u00f6r\u00e4 pystyy tekem\u00e4\u00e4n tasaisia, pieni\u00e4 s\u00e4\u00e4t\u00f6j\u00e4, jotka eiv\u00e4t saa autoa tai matkustajia sekaisin.<\/p>\n\n\n\n

Paketti ja toiminnot<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes DISTRONIC PLUS sis\u00e4ltyy yleens\u00e4 Mercedes Benzin kuljettajan avustuspakettiin. T\u00e4m\u00e4 paketti koostuu DISTRONIC PLUS:sta, aktiivisesta\/kaistalla pysymisen avustimesta, aktiivisesta\/sokean pys\u00e4htymisen avustimesta, Mercedes PRE-SAFEsta ja COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS:sta.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benzin kuljettajan avustuspaketti maksaa noin 2-3 000 dollaria, mutta se sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 kaikki nykyaikaiset turvallisuus- ja mukavuusominaisuudet. T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 tarjoaa my\u00f6s toiminnon nimelt\u00e4 Exit Warning Assist, jonka tarkoituksena on varoittaa matkustajaa vastaantulevasta liikenteest\u00e4 tai jalankulkijoista ovea avattaessa,<\/p>\n\n\n\n

Pakettiin sis\u00e4ltyy my\u00f6s Evasive Steering Assist -niminen toiminto, jonka tarkoituksena on v\u00e4ist\u00e4\u00e4 ymp\u00e4r\u00f6ivi\u00e4 kohteita, jos menet\u00e4t \u00e4killisesti auton hallinnan. DISTRONIC PLUS on t\u00e4m\u00e4n paketin t\u00e4rkein ominaisuus, ja t\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 auttaa varmasti tekem\u00e4\u00e4n jokap\u00e4iv\u00e4isest\u00e4 ty\u00f6matkasta paljon sujuvampaa ja helpompaa.<\/p>\n\n\n\n

Hy\u00f6dyist\u00e4 riippumatta n\u00e4iden j\u00e4rjestelmien ei pit\u00e4isi koskaan korvata tarkkaavaisuuttasi ja keskittymist\u00e4si. N\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat olemassa vain auttamaan sinua, ne eiv\u00e4t ole t\u00e4ydellisi\u00e4 ja ne voivat jopa lopettaa toimintansa \u00e4killisesti. Jotta j\u00e4rjestelm\u00e4 toimisi, sinun on aina pidett\u00e4v\u00e4 kaksi k\u00e4tt\u00e4 ohjauspy\u00f6r\u00e4ll\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

DISTRONIC PLUS -j\u00e4rjestelm\u00e4n sis\u00e4inen toimintaj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

DISTRONIC PLUS -j\u00e4rjestelm\u00e4 koostuu suuresta joukosta erilaisia kameroita ja antureita. J\u00e4rjestelm\u00e4 on k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 matalammalla tai korkeammalla nopeudella ajamiseen, ja j\u00e4rjestelm\u00e4 on useimmiten r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6ity tasaista vauhtia ajaville moottoritieajotilanteille.<\/p>\n\n\n\n

DISTRONIC PLUS on hy\u00f6dyllinen Stop and Go -liikenteess\u00e4, sill\u00e4 sinun ei tarvitse tehd\u00e4 mit\u00e4\u00e4n, koska auto kiihdytt\u00e4\u00e4 ja hidastaa itse\u00e4\u00e4n automaattisesti. Voit my\u00f6s asettaa tietyn et\u00e4isyyden edell\u00e4 ajavaan autoon, ja auto pit\u00e4\u00e4 t\u00e4m\u00e4n et\u00e4isyyden, kunnes p\u00e4\u00e4t\u00e4t muuttaa sit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

DISTRONIC PLUS k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 useita eri tutkia, jotka tunnistavat, jos t\u00f6rm\u00e4ys on l\u00e4hell\u00e4. T\u00e4ll\u00f6in j\u00e4rjestelm\u00e4 varoittaa matkustajia, l\u00e4hetet\u00e4\u00e4n \u00e4\u00e4nivaroitus ja PRESAFE-j\u00e4rjestelm\u00e4 kytkeytyy p\u00e4\u00e4lle. T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 pohjustaa jopa 40 % jarrutuspaineesta, ja jos kosketat jarruja, 100 % jarrutuspaine kytkeytyy hetkess\u00e4 p\u00e4\u00e4lle.<\/p>\n\n\n\n

Jopa siin\u00e4 ep\u00e4todenn\u00e4k\u00f6isess\u00e4 tapauksessa, ett\u00e4 et reagoi etk\u00e4 k\u00e4yt\u00e4 jarruja, j\u00e4rjestelm\u00e4 voi tehd\u00e4 sen automaattisesti.<\/p>\n\n\n\n

DISTRONIC PLUS (ADAS) -j\u00e4rjestelm\u00e4n hy\u00f6dyllisyys ja tarpeellisuus.<\/h2>\n\n\n\n

Paperilla n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t vaikuttavat vaikuttavilta, sill\u00e4 ne parantavat turvallisuusstandardeja huomattavasti, ja ne osoittavat my\u00f6s, ett\u00e4 Mercedes ja suurin osa autoteollisuudesta haluavat tarjota parhaan mahdollisen turvallisuustuloksen onnettomuuden ep\u00e4todenn\u00e4k\u00f6isess\u00e4 tilanteessa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4llaiset yhti\u00f6n toimintatavat ovat rauhoittavia, mutta se, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t, joita pidett\u00e4isiin ”v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6min\u00e4”, maksavat 2-3 000 dollaria, on melko outoa. Kaikki nykyaikaisiin autoihin asennetut ADAS-j\u00e4rjestelm\u00e4t (Advanced driver assistance systems) ovat l\u00e4hes aina kalliita, mutta ne saattavat olla ero kuolettavan onnettomuuden ja pienen kolhun v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mercedeksen kuljettajan avustuspaketti, joka on Mercedeksen ADAS-j\u00e4rjestelm\u00e4n vastine, auttaa kuitenkin ehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n loukkaantumisia. ADAS-j\u00e4rjestelm\u00e4t toimivat yleisesti ottaen erinomaisesti etu-taustat\u00f6rm\u00e4ystilanteissa, koska anturit havaitsevat uhkaavan t\u00f6rm\u00e4yksen ja toimivat sen mukaisesti, vaikka kuljettaja ei siihen pystyisik\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Monet asiantuntijat uskovat, ett\u00e4 inhimillinen erehdys on suurin syyllinen yli 90 prosentissa kolaritilanteista, joten on melko selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 kannattaa valita ADAS-j\u00e4rjestelm\u00e4, jos siihen on mahdollisuus, sill\u00e4 ihmishengille on vaikea asettaa hintaa, mutta 2-3 000 dollaria ei varmasti ole hinta, joka tulee mieleen.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Voiko Mercedes DISTRONIC PLUS -j\u00e4rjestelm\u00e4 ajaa itse itse\u00e4\u00e4n?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedeksen DISTRONIC PLUS -j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 ei ole suunniteltu eik\u00e4 tarkoitettu ajamaan itse, vaikka voisi ajatella, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 on Mercedeksen versio Teslan autopilotista. T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 ei ole kehittyneempi kuin AutoPilot-toiminto, mutta sit\u00e4 ei ole my\u00f6sk\u00e4\u00e4n tarkoitettu sellaiseksi.
T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 on tarkoitettu auttamaan sinua tietyiss\u00e4 tilanteissa ja tarjoamaan ylim\u00e4\u00e4r\u00e4isen silm\u00e4parin, joka saattaa osoittautua hy\u00f6dylliseksi onnettomuustilanteessa. Mercedes on paketoinut n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t taitavasti yhteen, sill\u00e4 jotkin paketissa tarjotuista j\u00e4rjestelmist\u00e4 eiv\u00e4t ole yht\u00e4 suosittuja kuin toiset.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 eroa on DISTRONIC- ja DISTRONIC PLUS -j\u00e4rjestelmill\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

DISTRONIC- ja DISTRONIC PLUS -j\u00e4rjestelmien v\u00e4lill\u00e4 on eroa, sill\u00e4 tavallisen DISTRONIC-j\u00e4rjestelm\u00e4n mukana ei tule ohjausavustinta, vaan ainoastaan vakionopeudens\u00e4\u00e4din. Tavallinen DISTRONIC-j\u00e4rjestelm\u00e4 ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n pysty hidastamaan autoa kokonaan.
DISTRONIC-j\u00e4rjestelm\u00e4 jarruttaa vain tiettyyn nopeuteen asti, mink\u00e4 j\u00e4lkeen sinun on itse p\u00e4\u00e4tett\u00e4v\u00e4, haluatko auton pys\u00e4htyv\u00e4n kokonaan vai et. Auto antaa \u00e4\u00e4nimerkin, kun j\u00e4rjestelm\u00e4n on tarkoitus p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 irti, joten sinun on parasta olla varma, mit\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 k\u00e4yt\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Onko DISTRONIC PLUS -j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n liittyvi\u00e4 ongelmia?<\/h3>\n\n\n\n

DISTRONIC PLUS -j\u00e4rjestelm\u00e4 on hy\u00f6dyllinen, mutta j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 on my\u00f6s puutteita. Joidenkin kuljettajien mielest\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 irrottaa kuljettajan liikaa tiest\u00e4. Toisten mielest\u00e4 jarrutuspaine auton hidastamisen aikana on hieman liian liioiteltu.
T\u00e4rkein ongelma on ajatella, ett\u00e4 voit rentoutua ja luottaa siihen, ett\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 ohjaa autoa t\u00e4ysin, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4 saattaa vaikuttaa n\u00e4iden j\u00e4rjestelmien hy\u00f6tyjen vastapainoksi ja joskus jopa aiheuttaa onnettomuuksia.
Vaikka j\u00e4rjestelm\u00e4 olisi kuinka hyv\u00e4 tahansa, tutkat, anturit ja algoritmit, jotka p\u00e4\u00e4tt\u00e4v\u00e4t, mit\u00e4 pit\u00e4\u00e4 tehd\u00e4, voivat ep\u00e4onnistua, ja jos n\u00e4in k\u00e4y, ne voivat aiheuttaa vakavia turvallisuusongelmia, jos kuljettaja ei ole t\u00e4ysin hallinnassa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

DISTRONIC PLUS on Mercedes Benzin mukautuva vakionopeudens\u00e4\u00e4dinj\u00e4rjestelm\u00e4, joka ei ainoastaan pysty suorittamaan tavanomaisia vakionopeudens\u00e4\u00e4timen toimintoja, vaan se pystyy my\u00f6s pit\u00e4m\u00e4\u00e4n sinut turvallisen et\u00e4isyyden p\u00e4\u00e4ss\u00e4 etuajoneuvosta, se voi my\u00f6s kiihdytt\u00e4\u00e4 tai<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/923"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=923"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/923\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=923"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=923"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=923"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}