{"id":925,"date":"2021-07-15T10:03:46","date_gmt":"2021-07-15T10:03:46","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=925"},"modified":"2021-07-15T10:03:46","modified_gmt":"2021-07-15T10:03:46","slug":"missa-mercedeksessa-on-digitaalinen-kojelauta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-mercedeksessa-on-digitaalinen-kojelauta\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 Mercedeksess\u00e4 on digitaalinen kojelauta"},"content":{"rendered":"\n

El\u00e4mme n\u00e4yt\u00f6n t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4 autoteollisuuden aikakautta. Nyky\u00e4\u00e4n l\u00e4hes koko autoteollisuus kilpailee tarjotakseen mahdollisimman paljon n\u00e4ytt\u00f6j\u00e4. N\u00e4yt\u00f6t poistavat kokonaan varsinaisten painikkeiden tarpeen, vaikka useimmat ihmiset pit\u00e4v\u00e4tkin niit\u00e4 mieluummin, kun he ovat kokeneet n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes on varmasti yksi heist\u00e4, sill\u00e4 kaikissa Mercedes-malleissa on nyky\u00e4\u00e4n Mercedes MBUX-infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4, jossa on kaksi n\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Toinen on mittaristossa ja toinen keskikonsolissa.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4yt\u00f6t tarjoavat joukon toimintoja, mukaan lukien ylellisyys- ja turvallisuusominaisuudet, ja l\u00e4hes kaikkia auton toimintoja ohjataan suoraan auton sis\u00e4isen infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4n kautta. Mercedes aloitti digitaalisten kojelautojen laajan tarjonnan jo 5-6 vuotta sitten.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes MBUX-suunnittelu<\/h2>\n\n\n\n

MBUX eli Mercedes Benz User Experience on huippuluokan j\u00e4rjestelm\u00e4, jonka tarkoituksena on varmistaa koko Mercedes-malliston tulevaisuus. MBUX-j\u00e4rjestelm\u00e4n p\u00e4\u00e4tavoitteet ovat intuitiivisuus, navigoinnin helppous, huippuluokan grafiikka sek\u00e4 joukko mukavuus- ja turvallisuusominaisuuksia.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4rjestelm\u00e4n keski\u00f6ss\u00e4 on kaksi suurta 10”-12”-n\u00e4ytt\u00f6\u00e4, joista toinen on kuljettajan edess\u00e4 ja toinen keskikonsolin alueella. N\u00e4m\u00e4 kaksi n\u00e4ytt\u00f6\u00e4 tarjoavat ter\u00e4v\u00e4n ja kirkkaan resoluution ja eloisat v\u00e4rit. N\u00e4iss\u00e4 j\u00e4rjestelmiss\u00e4 on my\u00f6s edistykselliset grafiikkaprosessorit, jotka voivat tarjota sulavan ja napakan \u00e4lypuhelimen kaltaisen kokemuksen.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes sanoo, ett\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 pystyy oppimaan ajan my\u00f6t\u00e4, joten kaikki haluamasi erityisominaisuudet ja asetukset ovat aina helposti k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4. Joissakin malleissa, kuten uudessa A\/CLA-luokassa, ei ole tarjolla t\u00e4ysimittaista MBUX-suurn\u00e4ytt\u00f6j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4ihin malleihin on valittava Infotainment-p\u00e4ivitys, sill\u00e4 n\u00e4iden mallien l\u00e4ht\u00f6tason n\u00e4yt\u00f6t n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kauheilta verrattuna MBUX-suurn\u00e4ytt\u00f6j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes MBUX:n toiminnot<\/h2>\n\n\n\n

MBUX-j\u00e4rjestelm\u00e4 ei ole vain esittely\u00e4 varten, sill\u00e4 se tarjoaa joukon luksus- ja mukavuusominaisuuksia. J\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ilmastoinnin s\u00e4\u00e4t\u00f6teht\u00e4viin, voit my\u00f6s m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6n v\u00e4rit, medias\u00e4\u00e4timet, navigoinnin, istuinten hierontatoiminnot, \u00e4\u00e4niasetukset, auton asetukset, j\u00e4rjestelm\u00e4n h\u00e4iri\u00f6t, puhelujen valikon ja joissakin malleissa jopa hajusteannostelijan.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4rjestelm\u00e4 tarjoaa my\u00f6s Apple Car Play- ja Android Auto -toiminnot, jotka helpottavat puhelimen ja auton v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4. Lis\u00e4ksi uusimmat j\u00e4rjestelm\u00e4t voivat tarjota my\u00f6s h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4vi\u00e4 lis\u00e4tyn todellisuuden navigointitoimintoja, jotka varmasti auttavat sinua p\u00e4\u00e4sem\u00e4\u00e4n m\u00e4\u00e4r\u00e4np\u00e4\u00e4h\u00e4n ilman v\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 mutkaa.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4rjestelm\u00e4 tarjoaa my\u00f6s useita USB-liit\u00e4nt\u00f6j\u00e4, Wi-Fi hotspot, Bluetooth-yhteyden, liikennemerkkien avustuspaketin, head-up-n\u00e4yt\u00f6n, kolmen vuoden Live Traffic -palvelun, Car-to-X-karttap\u00e4ivitykset. J\u00e4rjestelm\u00e4n avulla voit my\u00f6s r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6id\u00e4 Burmester-\u00e4\u00e4nentoistoj\u00e4rjestelm\u00e4n asetukset t\u00e4ysin kuuntelunautinnon t\u00e4ydellisyyteen.<\/p>\n\n\n\n

Joissakin AMG-malleissa on tarjolla radalle suunnattuja lis\u00e4toimintoja, kuten kierrosajastimet, suorituskykymittarit ja joukko urheilullisia AMG-design-viivoja ja -asetteluja.<\/p>\n\n\n\n

MBUX-toiminto<\/h2>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 on uskomattoman kattava, ja voisi ajatella, ett\u00e4 sen k\u00e4ytt\u00f6 on hankalaa. Mutta Mercedes mahdollistaa MBUX:n hallinnan haluamallasi tavalla.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e4\u00e4n\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ohjataan ensisijaisesti kosketussy\u00f6tteill\u00e4, mutta sit\u00e4 voi ohjata my\u00f6s muutamalla pikapainikkeella tai Mercedes Voice Assistantilla sanomalla ”Hey Mercedes”. Voice Assistant ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 nyt hukan erilaisia komentoja ja on todella k\u00e4ytt\u00f6kelpoinen.<\/p>\n\n\n\n

Ohjaamon n\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ohjataan kapasitiivisilla painikkeilla, jotka l\u00f6ytyv\u00e4t ohjauspy\u00f6r\u00e4n vasemmalta puolelta. On my\u00f6s syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 p\u00e4\u00e4n\u00e4ytt\u00f6\u00e4 voi ohjata ohjauspy\u00f6r\u00e4n oikealla puolella.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes antaa sinulle mahdollisuuden valita kojelaudan ulkoasun muutamasta eri vaihtoehdosta. Uudessa vuoden 2021 S-luokassa on jopa 3D-kojelauta, mik\u00e4 on ensimm\u00e4inen laatuaan autoteollisuudessa. N\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat nykyaikaisen infotainment-n\u00e4ytt\u00f6tekniikan huippua, ja Mercedes ja Audi tarjoavat my\u00f6s parhaat ohjelmistoratkaisut.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko auton digitaalinen kojelauta parempi kuin analoginen?<\/h3>\n\n\n\n

No, virtuaalisen ohjaamon tarkoitus ei ole vain n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 siistilt\u00e4, vaan t\u00e4rkein syy on sen mukana tuleva konfiguroitavuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4. T\u00e4llaiset konfigurointitasot eiv\u00e4t ole mahdollisia tavallisissa mittaristoissa. Jotkin merkit, kuten BMW, tarjoavat digitaalisen kojelaudan, mutta ne eiv\u00e4t tarjoa yht\u00e4 monia konfigurointivaihtoehtoja kuin Audi tai Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

Tavallinen analoginen kojelauta saattaa n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hieman paremmalta, joten jotkut valmistajat, kuten Porsche, k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t osittain digitaalista ja osittain analogista kojelautaa. T\u00e4m\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hienostuneemmalta, ja se tavallaan yhdist\u00e4\u00e4 molempien maailmojen parhaat puolet samaan pakettiin.<\/p>\n\n\n\n

Suurin osa autoteollisuudesta on siirtym\u00e4ss\u00e4 digitaalisiin kojelautoihin, koska ne tarjoavat paljon enemm\u00e4n toimintoja, mutta esteettisesti analoginen kojelauta on aina kauniimpi. Muutaman vuoden kuluttua saatamme jopa n\u00e4hd\u00e4 analogisten kojelautojen paluun, sill\u00e4 ihmiset ovat jo hieman kyll\u00e4styneet kaikkiin auton n\u00e4ytt\u00f6ihin.<\/p>\n\n\n\n

Onko digitaalinen kojelauta vakiona vai lis\u00e4varusteena uudemmissa Mercedes-malleissa?<\/h3>\n\n\n\n

Joissakin Mercedes-malleissa, kuten S-luokassa, digitaalinen kojelauta on ollut vakiona jo vuosia. Mutta vain viimeisimm\u00e4n sukupolven E-Luokassa digitaalinen kojelauta on vakiona. Nyky\u00e4\u00e4n kaikissa Mercedes-malleissa on vakiona digitaalinen kojelauta.<\/p>\n\n\n\n

Ainoa ero on n\u00e4yt\u00f6n koko, resoluutio ja toiminnot. Suuresta n\u00e4yt\u00f6st\u00e4 on tullut keskeinen osa useimpia nykyaikaisia saksalaisia luksusautoja, joten suurimman ja edistyksellisimm\u00e4n n\u00e4yt\u00f6n valitseminen houkuttelee varmasti k\u00e4ytettyjen autojen markkinoita.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 autonvalmistaja tarjoaa markkinoiden suurimman auton\u00e4yt\u00f6n ja kuinka h\u00e4iritsevi\u00e4 ne ovat?<\/h3>\n\n\n\n

Vaikka vuoden 2021 Mercedes S-luokka tarjoaa kolossaalisen infotainment-keskusn\u00e4yt\u00f6n, kukaan ei p\u00e4rj\u00e4\u00e4 Teslalle t\u00e4ss\u00e4 suhteessa. Koska Model S:st\u00e4 ja Model X:st\u00e4 l\u00f6ytyv\u00e4 n\u00e4ytt\u00f6 on aivan valtava. Se saa miettim\u00e4\u00e4n, kuinka h\u00e4iritsevi\u00e4 n\u00e4m\u00e4 n\u00e4yt\u00f6t voivat olla.<\/p>\n\n\n\n

Ja ne ovatkin h\u00e4iritsevi\u00e4, varsinkin ne, jotka l\u00f6ytyv\u00e4t joistakin Teslan malleista, joissa ei ole lainkaan kojelaudan n\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Tesla Model 3:ssa on vain keskusn\u00e4ytt\u00f6, ja kaikki kojelaudan tiedot ovat hieman n\u00e4k\u00f6kent\u00e4n ulkopuolella. T\u00e4m\u00e4 voi aiheuttaa turvallisuusongelman, jos et ole tottunut t\u00e4llaiseen asetelmaan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

El\u00e4mme n\u00e4yt\u00f6n t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4 autoteollisuuden aikakautta. Nyky\u00e4\u00e4n l\u00e4hes koko autoteollisuus kilpailee tarjotakseen mahdollisimman paljon n\u00e4ytt\u00f6j\u00e4. N\u00e4yt\u00f6t poistavat kokonaan varsinaisten painikkeiden tarpeen, vaikka useimmat ihmiset pit\u00e4v\u00e4tkin niit\u00e4 mieluummin, kun he ovat kokeneet<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/925"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=925"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/925\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=925"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=925"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=925"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}