{"id":927,"date":"2021-07-15T10:04:27","date_gmt":"2021-07-15T10:04:27","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=927"},"modified":"2021-07-15T10:04:27","modified_gmt":"2021-07-15T10:04:27","slug":"missa-mercedeksessa-on-renaultin-moottori","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-mercedeksessa-on-renaultin-moottori\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 Mercedeksess\u00e4 on Renaultin moottori"},"content":{"rendered":"\n

Saattaa tuntua yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4lt\u00e4, ett\u00e4 Mercedes, saksalainen premium-luokan luksusmerkki, k\u00e4ytt\u00e4isi Renaultin moottoria. Kyse ei ole siit\u00e4, ett\u00e4 Renault tekisi huonoja moottoreita, p\u00e4invastoin, sill\u00e4 Renault on kehitt\u00e4nyt joitakin kaikkien aikojen parhaista F1-moottoreista, mutta Renaultin br\u00e4ndiarvo ei ole l\u00e4hell\u00e4k\u00e4\u00e4n Mercedest\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Vuonna 2010 Mercedes ja Renault & Nissan allekirjoittivat kuitenkin keskin\u00e4isen sopimuksen, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 jonkin verran teknologian jakamista valmistajien v\u00e4lill\u00e4. Daimler osti 3,1 prosentin osuuden sek\u00e4 Renaultista ett\u00e4 Nissanista, ja Renault ja Nissan ostivat kumpikin 1,55 prosentin osuuden Daimlerista.<\/p>\n\n\n\n

Kumppanuuden tuloksena kehitettiin yhdess\u00e4 1,6 litran nelisylinterinen turbomoottori, joka yhdistettiin Renaultin vaihteistoon ja jota tarjottiin Mercedes Vito -pakettiautossa. Renault toimitti my\u00f6s 1,5 litran dieselmoottorin, jota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n edelleen joissakin A-, CLA- ja B-luokan malleissa. Lis\u00e4ksi C200-mallia tarjottiin my\u00f6s 1,6 litran Renault-moottorilla.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C200<\/h2>\n\n\n\n

Ennen kuin C200-mallissa alettiin k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 1,6 litran Renault-dieselmoottoria mallivuonna 2021, C200-malliin tarjottiin aiemmin 2,1 litran moottori. C200:n uusi moottori oli suoraa seurausta siit\u00e4, ett\u00e4 Mercedes halusi saavuttaa mahdollisimman korkeat hy\u00f6tysuhdestandardit, mutta tarjota silti tarpeeksi iskukyky\u00e4 ja melko kehittyneen voimanl\u00e4hteen.<\/p>\n\n\n\n

Renault kehitti 1957-kuutioisen 4-sylinterisen moottorin, jossa oli 160 hv ja 360 Nm v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 poistuva 2,1 litran moottori tarjosi hieman v\u00e4hemm\u00e4n hevosvoimia ja melko lailla samat v\u00e4\u00e4nt\u00f6momenttiluvut. 1,6 litran moottorin polttoaineenkulutus on my\u00f6s alhaisempi, arviolta 4,2 litraa\/100 km (56 MPG US).<\/p>\n\n\n\n

C200:n manuaaliversiot pystyv\u00e4t viel\u00e4kin vaikuttavampiin polttoainetaloudellisuustuloksiin verrattuna poistuvaan versioon. N\u00e4iden mallien 0-60MPH-ajat ovat jossain 8 sekunnin tuntumassa. Kaikki t\u00e4m\u00e4n moottorin tekniset ominaisuudet ovat melko vaikuttavia Mercedes C-luokan l\u00e4ht\u00f6tasolle.<\/p>\n\n\n\n

On my\u00f6s syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 Mercedes ei tarjoa t\u00e4t\u00e4 C-luokan versiota joillakin markkinoilla, kuten Yhdysvalloissa. T\u00e4m\u00e4ntyyppiset moottorit vetoavat l\u00e4hinn\u00e4 Euroopan markkinoihin, ja hintapyynt\u00f6 on jossain 41 000-47 000 dollaria vaihteistosta ja varustevaihtoehdoista riippuen.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes A-luokka, B-luokka, CLA-luokka.<\/h2>\n\n\n\n

Luultavasti yleisin Renault-moottori Mercedeksess\u00e4 on kuitenkin 1,5 litran nelisylinterinen moottori, joka on A180-mallissa ja muissa Mercedes B- ja CLA-Class -malleissa. T\u00e4m\u00e4 moottori on melko identtinen Renault Meganesta l\u00f6ytyv\u00e4n moottorin kanssa, ainoa ero on Mercedes-vaihtoehdoissa hieman kasvanut hevosvoima.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes myy my\u00f6s tila-autoa nimelt\u00e4 Mercedes Citan, joka on kirjaimellisesti Renault Kangoo -merkkinen tila-auto, jonka olemassaolosta eiv\u00e4t monet edes tied\u00e4, koska se ei juurikaan liity Mercedes-merkkiin. T\u00e4m\u00e4 alusta on jaettu my\u00f6s Dacia Dokkerin kanssa, joten periaatteessa sama tila-auto kantaa kolmea eri merkki\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Renault on toimittanut Mercedekselle vuodesta 2012 l\u00e4htien yli 100 000 Renault-moottoria A-, B- ja CLA-luokan malleihin. T\u00e4m\u00e4ntyyppiset sopimukset ovat melko yleisi\u00e4 autoteollisuudessa, koska ne takaavat kaikille mukana oleville merkeille mojovat s\u00e4\u00e4st\u00f6t. Varsinkin nyky\u00e4\u00e4n, kun autojen moottoreita pienennet\u00e4\u00e4n ja nelisylinterinen on markkinoiden suosituin moottori.<\/p>\n\n\n\n

Renault- ja Nissan-moottoreiden luotettavuus<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes-Benz on merkki, joka tunnetaan ensiluokkaisesta rakentamisen laadusta, poikkeuksellisista luksusajoneuvoista ja yleisest\u00e4 monimutkaisuuden lis\u00e4\u00e4ntymisest\u00e4 Renaultin tai Nissanin kaltaisiin merkkeihin verrattuna. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 Mercedes l\u00e4hestyy uutta mallia kehitt\u00e4ess\u00e4\u00e4n eri tavalla kuin Renault ja Nissan, jotka keskittyv\u00e4t saatavuuteen.<\/p>\n\n\n\n

Suosituin moottori, jota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n n\u00e4iden merkkien v\u00e4lill\u00e4, on edell\u00e4 mainittu 1,5 dCi-nelisylinterinen moottori. T\u00e4ll\u00e4 moottorilla oli joitakin ongelmia tuotannon alkuvaiheessa, mutta Renault varmisti, ett\u00e4 kaikki n\u00e4m\u00e4 ongelmat selvitettiin melko varhaisessa vaiheessa tuotantoa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 t\u00e4m\u00e4 moottori on niin yleinen kuin se on. Vaikka saattaa tuntua silt\u00e4, ett\u00e4 Renaultin moottori Mercedeksess\u00e4 on resepti katastrofiin, tosiasiat ovat rauhoittavasti Renaultin puolella, sill\u00e4 n\u00e4m\u00e4 moottorit ovat eritt\u00e4in luotettavia, tehokkaita ja tehokkaita.<\/p>\n\n\n\n

Joidenkin raporttien mukaan n\u00e4m\u00e4 moottorit ovat my\u00f6s melko \u00f6ljynjanoisia, mutta muuten t\u00e4m\u00e4n moottorin my\u00f6hemm\u00e4t versiot ovat vain parantuneet ja parantuneet, ja harvoin on raportoitu mist\u00e4\u00e4n erityisist\u00e4 ongelmista.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kannattaako Renault-moottorilla varustettu Mercedes ostaa?<\/h3>\n\n\n\n

Kun ostat C-luokkaa tai mit\u00e4 tahansa muuta Mercedes-mallia, jossa on Renaultin moottori, sinun ei kannata keskitty\u00e4 auton ”Renaultin moottori” -osaan. Valtaosa ihmisist\u00e4 omistaa n\u00e4it\u00e4 autoja tiet\u00e4m\u00e4tt\u00e4 koskaan, ett\u00e4 moottori ei ole Mercedeksen kehitt\u00e4m\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ja se on koko tarinan hopeareunus. Ihmiset eiv\u00e4t vain tajua, koska ei ole mit\u00e4\u00e4n syyt\u00e4 ep\u00e4ill\u00e4. Monissa nykyaikaisissa Mercedes-malleissa on 4-sylinterisi\u00e4 moottoreita, jotka poikkeavat hieman n\u00e4ist\u00e4 malleista tarjotuista moottoreista. Joten kyll\u00e4, jos haluat l\u00e4ht\u00f6tason Mercedeksen n\u00e4ill\u00e4 moottoreilla, se kannattaa.<\/p>\n\n\n\n

Tarjoaako Mercedes moottoreita muille valmistajille?<\/h3>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, n\u00e4m\u00e4 autonvalmistajien yhteisyritykset ovat melko yleisi\u00e4, ja Mercedes on jo jonkin aikaa tarjonnut Aston Martinille uskomatonta 4,0 litran AMG BiTurbo V8 -moottoria. Aston Martin Vantage, DB11 ja hiljattain julkaistu Aston Martin DBX k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kaikki edell\u00e4 mainittua AMG V8-moottoria.<\/p>\n\n\n\n

Audi, Porsche, Bentley ja Lamborghini k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kaikki saman V8-moottorin eri versioita. Audi RS6\/RS7\/RSQ8, Bentley Benteyga\/Continental, Porsche Panamera\/Cayenne ja Lamborghini Urus k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kaikki samaa 4,0 litran V8-moottoria eri viritysvaiheissa.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki autonvalmistajat tekev\u00e4t t\u00e4t\u00e4 nyky\u00e4\u00e4n, Chevy tekee niin, GM tekee niin, VAG tekee niin, Toyota tekee niin. Se on helppo kustannuss\u00e4\u00e4st\u00f6toimenpide, josta useimmat ihmiset eiv\u00e4t koskaan tule tietoisiksi.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on paras Mercedes-moottori, jota on koskaan tarjottu toiselle valmistajalle?<\/h3>\n\n\n\n

Kuten aiemmin on n\u00e4hty, t\u00e4m\u00e4ntyyppiset yritykset ovat yleisi\u00e4 aloittelevien autojen markkinoilla, mutta my\u00f6s autoteollisuuden korkeimmalla tasolla. T\u00e4ydellinen esimerkki t\u00e4st\u00e4 on ikoninen AMG 6.0L twin-turbo V12-moottori, jonka Mercedes tarjoaa eksoottiseen Pagani Huayra -hyperautoon.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes tarjosi aiemmin t\u00e4m\u00e4n moottorin muunnelmaa vanhempiin S600 Mercedes -malleihin, ja n\u00e4it\u00e4 malleja voi nyt ostaa vain 30 000 dollarilla. Vertailun vuoksi mainittakoon, ett\u00e4 ”tavallinen” Huayra maksaa v\u00e4hint\u00e4\u00e4n miljoona dollaria.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Saattaa tuntua yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4lt\u00e4, ett\u00e4 Mercedes, saksalainen premium-luokan luksusmerkki, k\u00e4ytt\u00e4isi Renaultin moottoria. Kyse ei ole siit\u00e4, ett\u00e4 Renault tekisi huonoja moottoreita, p\u00e4invastoin, sill\u00e4 Renault on kehitt\u00e4nyt joitakin kaikkien aikojen parhaista F1-moottoreista,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/927"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=927"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/927\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=927"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=927"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=927"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}