{"id":929,"date":"2021-07-15T10:05:09","date_gmt":"2021-07-15T10:05:09","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=929"},"modified":"2021-07-15T10:05:09","modified_gmt":"2021-07-15T10:05:09","slug":"mitka-mercedes-on-kauko-ohjauksella-pysakointi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/mitka-mercedes-on-kauko-ohjauksella-pysakointi\/","title":{"rendered":"Mitk\u00e4 Mercedes on kauko-ohjauksella pys\u00e4k\u00f6inti"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes on tarjonnut pys\u00e4k\u00f6intiavustinj\u00e4rjestelmi\u00e4 jo jonkin aikaa, ja uusin j\u00e4rjestelm\u00e4 upouudessa Mercedes S-luokassa tarjoaa todellisen et\u00e4pys\u00e4k\u00f6intitoiminnon, joka ei edellyt\u00e4 edes sit\u00e4, ett\u00e4 olet ajoneuvon sis\u00e4ll\u00e4 tai sen l\u00e4hell\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Monien muiden Mercedes-mallien odotetaan hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4n t\u00e4t\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 muutaman vuoden kuluttua, mutta jo nyt nykyaikaiset Mercedes-mallit pystyv\u00e4t pys\u00e4k\u00f6im\u00e4\u00e4n itse ilman kuljettajan osallistumista Mercedes PARKTRONIC Active Parking Assist -j\u00e4rjestelm\u00e4n avulla.<\/p>\n\n\n\n

ADAS-j\u00e4rjestelmien nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 ja Teslan tasoittaessa tiet\u00e4 kohti autonomista tulevaisuutta t\u00e4m\u00e4ntyyppiset teknologiat tulevat yleistym\u00e4\u00e4n. Mutta olipa asia miten tahansa, sinun on aina oltava vastuussa, joten pid\u00e4 n\u00e4it\u00e4 j\u00e4rjestelmi\u00e4 apuj\u00e4rjestelmin\u00e4, ei kuljettajan korvaavina j\u00e4rjestelmin\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

On my\u00f6s syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 Mercedes E-Class, S-luokka, CLS-luokka ja muutamat SUV-mallit tarjoavat my\u00f6s erityisen sovelluksen, jonka avulla voit et\u00e4n\u00e4 ohjata auton ahtaisiin pys\u00e4k\u00f6intitiloihin ja autotalleihin ja sielt\u00e4 pois.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W223 S-luokan AVP-j\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Yksi, ellei jopa vaikuttavin ominaisuus W223 S-luokassa on Mercedeksen ja BOSCHin yhdess\u00e4 kehitt\u00e4m\u00e4 AVP-j\u00e4rjestelm\u00e4 (Automated Valet Parking). Mercedes-Benzin kielell\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4n nimi on INTELLIGENT PARK PILOT, ja sen avulla S-luokka ajaa ja pys\u00e4k\u00f6i itse itsens\u00e4 \u00e4lypuhelinsovelluksen avulla.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes sanoo, ett\u00e4 S-luokka on saavuttanut ajamisen luksuksen huipun, joten Mercedes p\u00e4\u00e4tti tehd\u00e4 pys\u00e4k\u00f6intikokemuksestakin luksuksen ja teknologian juhlaa. T\u00e4m\u00e4n projektin tavoitteena on tehd\u00e4 koko Stuttgartin lentokent\u00e4n parkkihallista t\u00e4ysin autonominen pys\u00e4k\u00f6intialue ilman kuljettajan mink\u00e4\u00e4nlaista osallistumista.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes on julkaissut videon, jossa kuvataan, kuinka uusi S-luokka j\u00e4tt\u00e4\u00e4 kuljettajan m\u00e4\u00e4r\u00e4tylle paikalle, ja auto itse l\u00e4htee etsim\u00e4\u00e4n sopivaa parkkipaikkaa. My\u00f6hemmin kuljettaja palaa samalle paikalle, ja h\u00e4nen S-luokkansa on siell\u00e4 tervehtim\u00e4ss\u00e4 h\u00e4nt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 tekniikat ovat uskomattoman edistyksellisi\u00e4 ja vaikuttavia. Mercedeksen, BMW:n ja Teslan lis\u00e4ksi vain harvat autonvalmistajat, joilla on ”Summon” -ominaisuus, yritt\u00e4v\u00e4t todella hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 t\u00e4llaista toimintoa.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes PARKTRONIC aktiivisella pys\u00e4k\u00f6intiavustimella.<\/h2>\n\n\n\n

Mercedeksen tarjoama laajempi pys\u00e4k\u00f6intiavustinteknologia on Mercedes PARKTRONIC-j\u00e4rjestelm\u00e4. T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 on saatavana moniin uudempiin Mercedes-malleihin, ja sen tavoitteena on tasoittaa t\u00e4ysin rinnakkaispys\u00e4k\u00f6inti\u00e4, varsinkin koska jotkut Mercedes-mallit ovat valtavia.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4rjestelm\u00e4 toimii alle 20 mailin tuntinopeudella, ja j\u00e4rjestelm\u00e4 ilmoittaa, jos se arvioi, ett\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 on kohtuullisen kokoinen pys\u00e4k\u00f6intitila. Kun saavutat t\u00e4m\u00e4n vaiheen, sinun on laitettava auto peruutusvaihteelle, ja j\u00e4rjestelm\u00e4 kysyy sinulta, haluatko hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 PARKTRONIC-ominaisuutta.<\/p>\n\n\n\n

Jos vastasit kyll\u00e4, j\u00e4rjestelm\u00e4 hoitaa ohjauksen kokonaan, mutta sinun on edelleen k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 kaasu- ja jarrupolkimia. J\u00e4rjestelm\u00e4 kertoo, milloin pit\u00e4\u00e4 ajaa eteen- tai taaksep\u00e4in, noudata vain ohjeita, ja pys\u00e4k\u00f6inti on t\u00e4ydellinen muutamassa sekunnissa.<\/p>\n\n\n\n

Kun olet saavuttanut haluamasi asennon, j\u00e4rjestelm\u00e4 ilmoittaa, ett\u00e4 PARKTRONIC-j\u00e4rjestelm\u00e4 on valmis. Voit my\u00f6s poistua pys\u00e4k\u00f6intitilasta t\u00e4m\u00e4n toiminnon avulla, ja jos otat ohjauspy\u00f6r\u00e4n hallintaasi jossain vaiheessa, j\u00e4rjestelm\u00e4 lakkaa toimimasta v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti.<\/p>\n\n\n\n

Itsepys\u00e4k\u00f6inti-\/kaukopys\u00e4k\u00f6intij\u00e4rjestelmien tarpeellisuus\/luotettavuus<\/h2>\n\n\n\n

AAA:n mukaan jopa 80 % amerikkalaisista luottaa pys\u00e4k\u00f6intitaitoihinsa, mik\u00e4 her\u00e4tt\u00e4\u00e4 kysymyksen n\u00e4iden j\u00e4rjestelmien tarpeellisuudesta. Eik\u00e4 ole niin, etteiv\u00e4tk\u00f6 ihmiset olisi tehneet rinnakkaispys\u00e4k\u00f6inti\u00e4 jo vuosia ennen n\u00e4iden j\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa.<\/p>\n\n\n\n

Monet asiat ovat kuitenkin muuttuneet, ja monet nykyajan autot ovat eritt\u00e4in suuria ja n\u00e4kyvyys on melko rajoitettu. Joten n\u00e4iden j\u00e4rjestelmien taustalla on sittenkin jonkinlainen logiikka. Muutaman verkkopalvelun mukaan n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat my\u00f6s melko luotettavia, vaikka joissakin tapauksissa ihmiset valittivat, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t pys\u00e4k\u00f6iv\u00e4t liian l\u00e4helle reunakive\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kun t\u00e4m\u00e4ntyyppiset teknologiat kehittyv\u00e4t edelleen, niist\u00e4 tulee yh\u00e4 kehittyneempi\u00e4, ja yh\u00e4 useammat autot alkavat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 niit\u00e4. Olemme hitaasti, uskomattoman hitaasti, mutta l\u00e4hes varmasti siirtym\u00e4ss\u00e4 kohti t\u00e4ysin autonomista tulevaisuutta, ja t\u00e4llaiset j\u00e4rjestelm\u00e4t saattavat lopulta ottaa t\u00e4ysin vallan.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Toimiiko Mercedes PARKTRONIC -j\u00e4rjestelm\u00e4 vain rinnakkaispys\u00e4k\u00f6inniss\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n j\u00e4rjestelm\u00e4n alkuper\u00e4inen tarkoitus perustui yksinomaan rinnakkaispys\u00e4k\u00f6innin avustamiseen, mutta ajan my\u00f6t\u00e4 Mercedes on laajentanut sit\u00e4 kirjoa, jossa n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t pystyv\u00e4t avustamaan. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 PARKTRONIC-j\u00e4rjestelm\u00e4 voi auttaa sinua l\u00e4hes kaikissa pys\u00e4k\u00f6intitilanteissa, joita saatat kohdata.<\/p>\n\n\n\n

Kaikkien aiempien j\u00e4rjestelmien tarkoituksena oli my\u00f6s auttaa rinnakkaispys\u00e4k\u00f6intitilanteissa, mutta vain m\u00e4\u00e4r\u00e4tyiss\u00e4 pys\u00e4k\u00f6intialueilla ja tien reunassa. Uudemmat j\u00e4rjestelm\u00e4t pystyv\u00e4t pys\u00e4k\u00f6im\u00e4\u00e4n auton rinnakkain my\u00f6s monissa muissa tilanteissa.<\/p>\n\n\n\n

Onko Mercedes PARKTRONIC-ominaisuus rahan arvoinen?<\/h3>\n\n\n\n

Jos aiot pys\u00e4k\u00f6id\u00e4 autosi usein rinnakkain, ehk\u00e4. Ja useimmat ihmiset eiv\u00e4t yleens\u00e4 pys\u00e4k\u00f6i autoa rinnakkain jatkuvasti. N\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t vaativat kasan antureita, ja ne maksavat melkoisen paljon, joten jos et aio k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 t\u00e4llaisia toimintoja s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti, sinun on parempi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 rahat johonkin hy\u00f6dyllisemp\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes kertoo, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6mi\u00e4 kaikissa uudemmissa Mercedes-malleissa, erityisesti isommissa. Uusissa Mercedes-malleissa on kuitenkin my\u00f6s 360-kamerat ja ymp\u00e4rille asennettavat pys\u00e4k\u00f6intianturit, jotka ovat todistetusti ja s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 l\u00e4hes kaikissa mahdollisissa pys\u00e4k\u00f6intitilanteissa.<\/p>\n\n\n\n

Onko Mercedes PARKTRONIC parempi kuin Tesla SUMMON?<\/h3>\n\n\n\n

Teslan SMART SUMMON -ominaisuutta markkinoidaan PARKTRONICin ja aktiivisen pys\u00e4k\u00f6intiavustimen huomattavasti kehittyneemp\u00e4n\u00e4 versiona. T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 on l\u00e4hemp\u00e4n\u00e4 Mercedeksen INTELLIGENT PARK PILOT -j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4, sill\u00e4 se mahdollistaa jopa sen, ett\u00e4 auto etsii kuljettajaa aktiivisesti itse parkkipaikalta.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n j\u00e4rjestelm\u00e4n pointti on se, ett\u00e4 auto pystyy ajamaan itse itsens\u00e4 jopa 200 metrin p\u00e4\u00e4h\u00e4n, joten omistajan ei tarvitse k\u00e4vell\u00e4 auton luokse, kun h\u00e4n haluaa poistua. N\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t eiv\u00e4t kuitenkaan ole t\u00e4ydellisi\u00e4, ja joukko nettivideoita viittaa siihen, ett\u00e4 monet Teslat ovat huomanneet ajavansa muiden autojen tai autotallin seinien p\u00e4\u00e4lle.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t on tarkoitettu vain yksityiseen autotallik\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, geo-aitoitettuun alueeseen, joka t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kaikki j\u00e4rjestelm\u00e4n muuttujat. Ja olet aina vastuussa mahdollisista vahingoista, joten k\u00e4yt\u00e4 n\u00e4it\u00e4 j\u00e4rjestelmi\u00e4 varauksella.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes on tarjonnut pys\u00e4k\u00f6intiavustinj\u00e4rjestelmi\u00e4 jo jonkin aikaa, ja uusin j\u00e4rjestelm\u00e4 upouudessa Mercedes S-luokassa tarjoaa todellisen et\u00e4pys\u00e4k\u00f6intitoiminnon, joka ei edellyt\u00e4 edes sit\u00e4, ett\u00e4 olet ajoneuvon sis\u00e4ll\u00e4 tai sen l\u00e4hell\u00e4. Monien muiden<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/929"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=929"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/929\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=929"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=929"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=929"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}