{"id":935,"date":"2021-07-15T10:07:26","date_gmt":"2021-07-15T10:07:26","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=935"},"modified":"2021-07-15T10:07:26","modified_gmt":"2021-07-15T10:07:26","slug":"missa-mercedeksessa-on-twin-turbo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-mercedeksessa-on-twin-turbo\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 Mercedeksess\u00e4 on twin-turbo"},"content":{"rendered":"\n

Twin-Turbo tai BiTurbo, kuten Mercedes haluaa sit\u00e4 kutsua, on versio perinteisest\u00e4 polttomoottorista, joka on yhdistetty kahteen turboahtimeen, jotka pakottavat ilmaa moottoriin lis\u00e4tehon tuottamiseksi. T\u00e4m\u00e4ntyyppisi\u00e4 moottoreita kutsutaan pakkoinduktiomoottoreiksi, ja n\u00e4m\u00e4 moottorit ovat melko yleisi\u00e4 tehokkaissa Mercedes-malleissa.<\/p>\n\n\n\n

BiTurbo-moottoriasetelma on varattu vain muutamiin muihin kuin AMG:n katumaasturimalleihin, kuten GLE 580, G550 tai GLS 580. S-luokan lippulaivasedaniin on tarjolla joko 6-sylinterinen BiTurbo tai V8 BiTurbo. AMG-mallien osalta kaikki nykyiset Mercedes AMG -moottorit tarjoavat BiTurbo-asennuksen.<\/p>\n\n\n\n

Monet uskovat, ett\u00e4 autoteollisuuden nykyaikaa vaivaavat downsizing ja pakkoinduktio, mutta kukaan ei voi kiist\u00e4\u00e4 sit\u00e4 tehoa, jonka Mercedes voi irrottaa 3,0 litran 6-sylinterisest\u00e4 BiTurbo-moottorista.<\/p>\n\n\n\n

Luonnonmoottorit ovat sukupuuttoon kuoleva laji, ja kaikki uudemmat suorituskykyiset ja jopa jotkin suorituskyvytt\u00f6m\u00e4t autot tarjoavat tulevaisuudessa kaksoisturbomoottoreita tai s\u00e4hk\u00f6-\/hybridivoimansiirtoj\u00e4rjestelmi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 3.0L BiTurbo V6.<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes C43 AMG Coupe\/Sedan -mallin voimanl\u00e4hteen\u00e4 on 3,0 litran V6 BiTurbo -moottori, joka tuottaa 385 hv ja 384 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. T\u00e4m\u00e4 voimanl\u00e4hde kykenee puskemaan C43:n 0-100mph aikaan 4,5 sekuntia ja pystyy my\u00f6s tuottamaan 19-27MPG US, ei huonosti AMG-moottorilta.<\/p>\n\n\n\n

C43:n v\u00e4hitt\u00e4ismyyntihinta on 56-59 000 dollaria, mutta j\u00e4lleenmyyjilt\u00e4 odotetaan alennuksia, koska uusi C43 on aivan nurkan takana. T\u00e4t\u00e4 moottoria hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n my\u00f6s GLC43 AMG:ss\u00e4, ja moottorin teho on k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 sama. My\u00f6s GLC:n v\u00e4hitt\u00e4ismyyntihinta on 59 000 dollaria, mutta polttoainetehokkuus on hieman huonompi aerodynamiikan ja lis\u00e4painon vuoksi.<\/p>\n\n\n\n

On my\u00f6s syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 uuden 2022 C-luokan tulevissa AMG-versioissa ei tulla k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n 6- eik\u00e4 8-sylinterist\u00e4 moottoria. AMG-harrastajat eiv\u00e4t pid\u00e4 t\u00e4st\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksest\u00e4, mutta Mercedes haluaa ehdottomasti tarjota tehokkaamman voimanl\u00e4hteen, joka on kuitenkin yht\u00e4 tehokas kuin vanha kunnon V8-moottori.<\/p>\n\n\n\n

Oli miten oli, useimmat AMG-harrastajat uskovat, ett\u00e4 olemme joka tapauksessa ohittaneet Mercedes AMG:n huippukauden, joten kaikista tulevista malleista ei odoteta yht\u00e4 j\u00e4nnitt\u00e4vi\u00e4 kuin ennen.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 4.0L BiTurbo V8<\/h2>\n\n\n\n

Luultavasti j\u00e4nnitt\u00e4vin Mercedes-moottori t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 on 4.0L BiTurbo V8, joka py\u00f6ritt\u00e4\u00e4 suurinta osaa AMG-mallistosta ja muutamia muita kuin AMG-maastureita. GLE580, GLS580 ja G550 saavat kaikki voimansa 4,0 litran BiTurbo V8:sta. Erona on se, ett\u00e4 GLE580 ja GLS580 yhdist\u00e4v\u00e4t V8:n Mercedes EQ Boostin kanssa, kun taas G550:ss\u00e4 sit\u00e4 ei ole.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki kolme n\u00e4ist\u00e4 katumaastureista edustavat korkeimmalla varustetasolla varustettuja ei-AMG-versioita niiden kunnioitettavista mallistoista. G550 maksaa yli 130 000 dollaria, GLE580 noin 80 000 dollaria ja GLS580 noin 100 000 dollaria. Parhaat V8-moottorit on kuitenkin aina varattu AMG-malleihin, jotka kaikki k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t 4,0 litran V8 BiTurboa, mutta moottori on viel\u00e4 AMG:n kehitt\u00e4m\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes C63 AMG tarjoaa alasviritetyn version t\u00e4st\u00e4 AMG V8:sta, joka tuottaa 469 hv ja 479 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4, ja C63:n v\u00e4hitt\u00e4ismyyntihinta on 69 000 dollaria. Jos valitset 107 000 dollarin hintaisen E63 AMG:n, saat kunnon lis\u00e4potkua tehoon, sill\u00e4 E63:n 4,0 litran moottori tuottaa 603 hv ja 627 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

AMG GT Black Series tarjoaa t\u00e4m\u00e4n moottorin tehokkaimman version. Kannattaa mainita, ett\u00e4 Black Seriesin moottori tarjoaa tasakampiakselisen kampikokoonpanon, mutta moottori on samanlainen kuin AMG GT R:ss\u00e4. Black Series tarjoaa jopa 720 hv ja 590 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4, ja sen tuotanto on rajoitettu.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes AMG 6.0L V12 BiTurbo.<\/h2>\n\n\n\n

Muutama vuosi sitten Mercedes julkaisi S65 AMG Final Editionin. T\u00e4m\u00e4 versio S-luokasta julkaistiin merkiksi viimeisest\u00e4 Mercedeksest\u00e4, joka tarjosi V12-moottorin. Mutta teknisesti Mercedes AMG valmistaa edelleen t\u00e4t\u00e4 moottoria Pagani Huayra -hyperautoon.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 moottori on uskomaton monesta eri n\u00e4k\u00f6kulmasta. Se tarjoaa 760 hv-830+ hv kyseisest\u00e4 mallista riippuen, ja sen v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti on yli 750 lb-ft. T\u00e4m\u00e4n moottorin tehokkain versio on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 tarjolla miljoonien dollarien hintaisessa Pagani Huayra Imolassa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4ntyyppiset moottorit ovat nyky\u00e4\u00e4n uskomattoman harvinaisia, ja Pagani onnistuu myym\u00e4\u00e4n niit\u00e4, koska autot maksavat niin paljon kuin ne maksavat, ja niit\u00e4 valmistetaan eritt\u00e4in rajoitettuja m\u00e4\u00e4ri\u00e4. Mutta muutaman vuoden kuluttua my\u00f6s t\u00e4m\u00e4n legendaarisen AMG V12:n tuotanto loppuu.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat kaksoisturbo-asennuksen (BiTurbo) edut?<\/h3>\n\n\n\n

BiTurbo-moottorin etuja ovat teho, tehokkuus, v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti ja j\u00e4nnitys. Pakkoinduktio on autoteollisuuden t\u00e4m\u00e4nhetkinen trendi, ja siihen on syyns\u00e4, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4ntyyppisill\u00e4 moottoreilla voidaan saavuttaa merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 tehoa ja tehokkuutta.<\/p>\n\n\n\n

Vain muutamat, ei-eksoottiset nykyautot tarjoavat imusuoramoottorin. Sellaiset mallit kuin Jaguar F-Type, Lexus LC500, Lexus IS500 ja muutamat amerikkalaiset autot voi edelleen ostaa N\/A-moottorilla. N\/A-moottorit ovat uskomattoman polttoaineenhimoisia verrattuna turboahdettuihin moottoreihin, mutta ne ovat rakenteeltaan yksinkertaisempia, mik\u00e4 saattaa osoittautua luotettavuuden kannalta edulliseksi.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 eroa on ahtimen ja turboahtimen v\u00e4lill\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Ahtimet ja turboahtimet edustavat suosituimpia pakkosy\u00f6tt\u00f6menetelmi\u00e4. Turboahdin k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 pakokaasuja turboahtimen k\u00e4ynnist\u00e4miseen, mik\u00e4 aiheuttaa pienen viiveen kaasun painamisen ja moottoriin siirtyv\u00e4n tehon v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta ahtimen py\u00f6riminen perustuu moottoriin, jolloin teho ei viiv\u00e4sty. Turboahtimia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n l\u00e4hinn\u00e4 Euroopassa ja Japanissa, ja vain muutama ahtimella varustettu malli on saatavilla. Yhdysvallat suosii ahtimia monissa muskeliautoissaan, mutta my\u00f6s monia turboahdettuja autoja on saatavilla.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on v\u00e4lij\u00e4\u00e4hdyttimen tarkoitus turboahdetussa moottorissa?<\/h3>\n\n\n\n

Turboahtimet ovat monessa mieless\u00e4 h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4vi\u00e4, koska ne lis\u00e4\u00e4v\u00e4t tehoa ja tarjoavat my\u00f6s paremman hy\u00f6tysuhteen verrattuna vastaavalla teholla varustettuun N\/A-moottoriin. Ne eiv\u00e4t kuitenkaan ole t\u00e4ydellisi\u00e4, sill\u00e4 ne ovat alttiita moottorin ylikuumenemiselle, jos moottorin koko kokoonpano ei kykene j\u00e4\u00e4hdytt\u00e4m\u00e4\u00e4n moottoria.<\/p>\n\n\n\n

Turboahtimet k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t pakokaasuja moottorin pilaamiseen, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 n\u00e4ihin kaasuihin liittyv\u00e4t l\u00e4mp\u00f6tilat ovat uskomattoman korkeita, ja t\u00e4llaisten moottoreiden k\u00e4ytt\u00f6l\u00e4mp\u00f6tilat ovat korkeammat verrattuna N\/A-moottoriin. Ja v\u00e4lij\u00e4\u00e4hdyttimen tarkoitus on j\u00e4\u00e4hdytt\u00e4\u00e4 n\u00e4it\u00e4 kaasuja ylikuumenemisen est\u00e4miseksi ja tehokkuuden lis\u00e4\u00e4miseksi.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Twin-Turbo tai BiTurbo, kuten Mercedes haluaa sit\u00e4 kutsua, on versio perinteisest\u00e4 polttomoottorista, joka on yhdistetty kahteen turboahtimeen, jotka pakottavat ilmaa moottoriin lis\u00e4tehon tuottamiseksi. T\u00e4m\u00e4ntyyppisi\u00e4 moottoreita kutsutaan pakkoinduktiomoottoreiksi, ja n\u00e4m\u00e4 moottorit<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/935"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=935"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/935\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=935"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=935"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=935"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}