{"id":957,"date":"2021-07-15T10:23:40","date_gmt":"2021-07-15T10:23:40","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=957"},"modified":"2021-07-15T10:23:40","modified_gmt":"2021-07-15T10:23:40","slug":"ovatko-porsche-996-turbot-luotettavia","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/ovatko-porsche-996-turbot-luotettavia\/","title":{"rendered":"Ovatko Porsche 996 Turbot luotettavia?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche 996 Turbo on 2-paikkainen turboahdettu 6-sarjan urheiluauto, jota valmistettiin vuosina 1997-2006. Porsche 911:n 996-sukupolvi oli liev\u00e4sti sanottuna kiistanalainen, sill\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 sukupolvessa k\u00e4ytettiin ensimm\u00e4isen kerran vesij\u00e4\u00e4hdytteisi\u00e4 moottoreita, eik\u00e4 legendaarista ilmaj\u00e4\u00e4hdytteist\u00e4 911-moottoria en\u00e4\u00e4 ollut.<\/p>\n\n\n\n

Moottorimuutoksen lis\u00e4ksi 996 esitteli my\u00f6s uuden 911-designin, joka toi 911:n tiukasti 2000-luvulle, mutta jotkut yksityiskohdat, kuten ”paistettu muna” -ajovalot, her\u00e4ttiv\u00e4t melkoisesti keskustelua Porsche-harrastajien keskuudessa.<\/p>\n\n\n\n

Nyky\u00e4\u00e4n 996-mallit alkavat saada ansaitsemaansa hellyytt\u00e4, ja 996 Turbo on varmasti yksi uskomattomimmista malleista koko 996-mallistosta. Ihmiset ovat alkaneet ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 996 oli kaikessa mieless\u00e4 todellinen 911.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6s 996-sukupolven luotettavuus oli niin hyv\u00e4 kuin vain voi olla, sill\u00e4 996-sukupolvi, mukaan lukien 996 Turbo, on rakennettu kest\u00e4m\u00e4\u00e4n, eik\u00e4 luotettavuus- ja luotettavuustekij\u00f6ist\u00e4 pit\u00e4isi olla suurta huolta 996 911:n kohdalla.<\/p>\n\n\n\n

Mezgerin moottori on rakennettu kest\u00e4m\u00e4\u00e4n.<\/h2>\n\n\n\n

Alkuaikoina vesij\u00e4\u00e4hdytteisen 911:n vastaanotto oli melko kyseenalainen, mutta jonkin ajan kuluttua useimmat harrastajat ymm\u00e4rsiv\u00e4t, ett\u00e4 996 911 -malleissa olevat Mezger-moottorit olivat suorastaan n\u00e4ytt\u00e4vi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Joitakin Mezgerin moottoreita vaivasi IMS-laakeriviat, mutta 996 Turbossa k\u00e4ytettiin t\u00e4ysin erilaista suunnittelua ja kokoonpanoa, jonka ansiosta IMS-ongelmia ei esiintynyt mainittavasti. 996-mallin moottori oli per\u00e4isin vuoden 1998 Le Mansin voittaneesta GT1-kilpa-autosta, ja t\u00e4m\u00e4n moottorin suorituskyky on vaikuttava t\u00e4n\u00e4kin p\u00e4iv\u00e4n\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

3,6 litran 6-kuutosmoottori tarjoaa 420 hv ja 415 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. T\u00e4m\u00e4n moottorin rakenne on my\u00f6s uskomaton. 996 Turbo -moottori on varustettu kilpa-ajoissa kehitetyll\u00e4 ja testatulla moottorin kuivasumppuvoiteluj\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4. T\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 on yhdistetty Porsche 959:st\u00e4 per\u00e4isin oleviin sylinterip\u00e4ihin, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 moottorissa oli kivenkova lohko.<\/p>\n\n\n\n

996 Turbon moottori on yksi kaikkien aikojen luotettavimmista Porsche-moottoreista, ja jotkut verkkojulkaisut ovat my\u00f6s testanneet 996 Turboa, jonka kellossa on l\u00e4hes 600 000 kilometri\u00e4! T\u00e4llainen moottorin luotettavuussuoritus on ennenkuulumatonta superautomaailmassa, ja legendaarinen Hans Mezgerin moottori on yksi suurimmista modernin klassikon moottoreista.<\/p>\n\n\n\n

996 Kytkin ja vaihteisto<\/h2>\n\n\n\n

My\u00f6s 996:n vaihteistoa pidet\u00e4\u00e4n luotettavana, ja Porsche on yksi koko autoteollisuuden johtavista valmistajista vaihteistojen osalta. Mutta jopa Porschen vaihteistot ovat alttiita satunnaisille vioille.<\/p>\n\n\n\n

Suurin osa 996 Turbon vaihteistoon liittyvist\u00e4 ongelmista johtuu kuljettajan virheist\u00e4, jotka johtavat vaihteiston ennenaikaiseen vikaantumiseen. Jokseenkin johdonmukainen ongelma 996 Turbo -malleissa ovat vaihteiston synkronointilaitteet, ja t\u00e4m\u00e4 ongelma liittyy useimmiten vaihteiston lis\u00e4\u00e4ntyneeseen v\u00e4\u00e4rink\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.<\/p>\n\n\n\n

Toinen vaihteistoon liittyv\u00e4 ongelma 996 Turbossa on vuotava orja-akku. Se on melko yleinen ja edullinen ongelma, mutta se kannattaa korjata mahdollisimman pian. Useimmiten 996 Turbon vaihteisto kest\u00e4\u00e4 yht\u00e4 kauan kuin moottori, mutta asianmukainen huolto on tarpeen.<\/p>\n\n\n\n

On my\u00f6s yksi muu vaihteistoon liittyv\u00e4 huolenaihe, joka on syyt\u00e4 pit\u00e4\u00e4 mieless\u00e4, ja se on vaihteiston voiteluaine. Monet omistajat laiminly\u00f6v\u00e4t vaihde\u00f6ljyn vaihtamisen kehotettaessa, ja t\u00e4m\u00e4n vuoksi vaihde\u00f6ljy menett\u00e4\u00e4 viskositeettitasonsa ja menett\u00e4\u00e4 kykyns\u00e4 suojata vaihteita tarkoitetulla tavalla.<\/p>\n\n\n\n

Muut kuin voimansiirtoon liittyv\u00e4t luotettavuusongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, 996 Turbo on niin luotettava kuin 911-autot vain voivat olla, mutta mik\u00e4\u00e4n auto ei ole immuuni mahdollisille ongelmille. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 sinun on aina huollettava 996 Turboa, jotta t\u00e4m\u00e4 auto saavuttaisi ne luotettavuuskorkeudet, joihin se kykenee. Jotkin ongelmat saattavat tehd\u00e4 siit\u00e4 haastavampaa.<\/p>\n\n\n\n

996 Turbon j\u00e4\u00e4hdyttimet ja ilmastointilauhdutin on asennettu etuosaan, ne eiv\u00e4t ole kovinkaan hyvin suojattuja ilmavirran lis\u00e4\u00e4miseksi, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne ovat melko helposti vahingoittuvia, ja ne ovat my\u00f6s alttiita tukkeutumaan, jos niihin kertyy liikaa tien likaa, lehti\u00e4 ja roskia.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 voi my\u00f6s aiheuttaa ruostumista. Valitettavasti t\u00e4m\u00e4 on yleinen ongelma 996-alustassa, mutta jos vaihdat yhden niist\u00e4 noin muutaman vuoden v\u00e4lein, ei ole mit\u00e4\u00e4n syyt\u00e4 huoleen.
996:n sis\u00e4tilat ovat laadukkaat ja niiss\u00e4 on hienoja materiaaleja, eik\u00e4 sis\u00e4tiloissa ole erityisi\u00e4 suurempia ongelmia.<\/p>\n\n\n\n

Takasiiven hydrauliikka saattaa aiheuttaa joitakin ongelmia, mutta niit\u00e4kin voidaan lievent\u00e4\u00e4 s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisell\u00e4 huollolla. Jotkut omistajat ovat my\u00f6s raportoineet r\u00e4tisev\u00e4st\u00e4 pakoputkesta, mutta 996 Turboon kannattaa joka tapauksessa asentaa j\u00e4lkiasenteinen pakoputki, koska vakiovarusteena oleva pakoputki on melko hiljainen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Onko Porsche 996 Turbo kallis huoltaa?<\/h3>\n\n\n\n

No, useimmat Porschet ovat kalliita yll\u00e4pit\u00e4\u00e4, my\u00f6s 996 Turbo. T\u00e4m\u00e4 on melko odotettua, koska et voi nauttia ylivoimaisesta luotettavuudesta maksamatta tarvittavasta huollosta. T\u00e4m\u00e4 on yleinen tarina monien Porsche-mallien kohdalla.
Jotkut omistajat ja autojulkaisut ovat ilmoittaneet, ett\u00e4 hyv\u00e4kuntoisen 996 Turbon vuotuiset huolto- ja varaosakustannukset ovat noin 6200 dollaria. N\u00e4m\u00e4 luvut saattavat tuntua hieman liioitelluilta, mutta suhteellisen moderni 420 hevosvoiman 2-paikkainen urheiluauto ei ole koskaan halpa ajaa.<\/p>\n\n\n\n

Nouseeko 996 Turbon arvo?<\/h3>\n\n\n\n

Todenn\u00e4k\u00f6isemmin kuin ei. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 996 Turbon arvo on jo noussut tasaisesti, mutta nousu on ollut melko hidasta viime vuosina. On melko hankalaa ennustaa auton arvoa nykymuuttujien perusteella, koska ne saattavat muuttua muutaman vuoden kuluttua.<\/p>\n\n\n\n

996 Turbo n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kuitenkin varmasti hyv\u00e4lt\u00e4 uskomattoman luotettavuutensa ja melko legendaarisen moottorinsa ansiosta. Ulkon\u00e4k\u00f6 on edelleen hieman kiistanalainen, mutta 996 Turbo on alkanut saada ylistyst\u00e4, jota sen oli aina m\u00e4\u00e4r\u00e4 saada.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 996 vs. Porsche 997 911 sukupolvet<\/h3>\n\n\n\n

997 911 on 996-sukupolven seuraaja, ja joidenkin Porsche-harrastajien mukaan 997 p\u00e4\u00e4tyi olemaan sit\u00e4, mit\u00e4 996:n olisi pit\u00e4nyt olla. Muotoilu oli enemm\u00e4n Porschea muistuttava, erityisesti 997:n ajovalot, jotka olivat paljon enemm\u00e4n 911-tunnusta verrattuna 996:n ”paistettu muna” -ajovaloihin.<\/p>\n\n\n\n

997 nosti kaikkien vertailukelpoisten mallien tehoja, ja Porsche esitteli vuonna 2008 my\u00f6s uraauurtavan PDK-vaihteiston, joka on sittemmin m\u00e4\u00e4ritt\u00e4nyt 911-malliston. 997 on luultavasti useimmissa tapauksissa parempi auto, mutta jotkut pit\u00e4v\u00e4t 996:sta edelleen parempana.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche 996 Turbo on 2-paikkainen turboahdettu 6-sarjan urheiluauto, jota valmistettiin vuosina 1997-2006. Porsche 911:n 996-sukupolvi oli liev\u00e4sti sanottuna kiistanalainen, sill\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 sukupolvessa k\u00e4ytettiin ensimm\u00e4isen kerran vesij\u00e4\u00e4hdytteisi\u00e4 moottoreita, eik\u00e4 legendaarista ilmaj\u00e4\u00e4hdytteist\u00e4<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":958,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/957"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=957"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/957\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/958"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=957"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=957"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=957"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}