{"id":961,"date":"2021-07-15T10:24:54","date_gmt":"2021-07-15T10:24:54","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=961"},"modified":"2021-07-15T10:24:54","modified_gmt":"2021-07-15T10:24:54","slug":"nouseeko-996-turbon-arvo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/nouseeko-996-turbon-arvo\/","title":{"rendered":"Nouseeko 996 Turbon arvo?"},"content":{"rendered":"\n

On melko kyseenalaista sanoa, ett\u00e4 auton arvo nousee varmasti, mutta 996 Turbon nykyinen arvokehitys on melko lupaava, koska paras aika ostaa 996 Turbo oli muutama vuosi sitten, mutta jo nyt 996 Turbo on jokseenkin edullinen.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilu oli aluksi melko kyseenalainen ”paistetun munan” ajovaloryhm\u00e4n vuoksi, mutta Porsche 996 alkaa n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 vuosien mittaan yh\u00e4 houkuttelevammalta. Siirtyminen vesij\u00e4\u00e4hdytteisiin moottoreihin oli my\u00f6s melko kiistanalainen, mutta 996 Turbon Mezger-moottori on suorastaan n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Melko hyvin huolletusta 996 Turbosta saa noin 50 000 dollaria, mutta monet uskovat edelleen, ett\u00e4 996 Turbo on \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen aliarvostettu, ja 996 Turbon tuleva arvo on vain nousussa. 996 Turbo oli ensimm\u00e4inen 996-malli, joka ker\u00e4si enemm\u00e4n huomiota Porsche-ker\u00e4ilij\u00f6iden keskuudessa.<\/p>\n\n\n\n

On melko turvallista sanoa, ett\u00e4 996 Turbon arvo nousee, mutta sen m\u00e4\u00e4r\u00e4 on kyseenalainen. P\u00e4\u00e4tellen siit\u00e4 suunnasta, ett\u00e4 uudemmat Turbomallit ovat yh\u00e4 raskaampia ja mahdollisesti ylivoimaisia, 996\/997-sukupolvet saattavat olla t\u00e4ydellinen pehme\u00e4 paikka verrattuna my\u00f6hempiin 911 Turbo -malleihin.<\/p>\n\n\n\n

Moderni klassikko<\/h2>\n\n\n\n

Termi ”moderni klassikko” on viime vuosina yleistynyt, ja moderni klassikko on 10-20 vuotta vanha auto, joka on vain parantunut i\u00e4n my\u00f6t\u00e4. Jotkin mallit, kuten Ferrari F360 tai 987 Porsche Cayman R, ovat nyky\u00e4\u00e4n todellisia moderneja klassikoita, ja niiden arvo heijastelee varmasti sit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Modernit klassikkoautot ovat jonkinlainen aikakapseli. Se on tapa palata menneisiin aikoihin ja tapa muistaa, millainen todellinen kuljettajan auto oli 10-15 vuotta sitten. Ja 996 Turbo n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 todellakin sopivan t\u00e4h\u00e4n tarkoitukseen.<\/p>\n\n\n\n

Nykyaikaisen klassikon on oltava luotettava, auto, joka onnistuu hajoamaan usein, ei voi tarjota vanhempien autojen kunnon nostalgiaa, ja 996 Turbo on onneksi uskomattoman luotettava, koska 996 Turbon moottori on Le Mansista per\u00e4isin oleva kilpa-auton moottori, joka pystyy ajamaan muutama sata tuhatta kilometri\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Nykyaikaisen klassikon on tarjottava my\u00f6s kunnon suorituskyky\u00e4, ja 420 hevosvoiman 996 Turboa pidet\u00e4\u00e4n yleisesti ”riitt\u00e4v\u00e4n tehokkaana” tulevaisuutta ajatellen. Nykyaikaisen klassikon on tarjottava sympaattinen luonne, ja 996 Turbo tarjoaa varmasti ikonisen 911-ajoluonteen.<\/p>\n\n\n\n

Moderni autoteollisuus<\/h2>\n\n\n\n

Jotta vanhemman auton arvo nousisi, monien nykyautojen on j\u00e4\u00e4t\u00e4v\u00e4 joiltakin osin j\u00e4lkeen. Ja joidenkin mielest\u00e4 nykyaikaisista autoista on tulossa aivan liian tylsi\u00e4. 992 Turbo S on uskomattoman nopea, mukava ja hyv\u00e4nn\u00e4k\u00f6inen, mutta 992 Turbo ei ole yht\u00e4 j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4 kuin 996 Turbo.<\/p>\n\n\n\n

Kun otetaan huomioon, ett\u00e4 kaikki tulevat Turbo S -mallit tarjoavat todenn\u00e4k\u00f6isesti pienemm\u00e4t moottorit, hiljaisemman moottori\u00e4\u00e4nen, enemm\u00e4n mukavuutta, enemm\u00e4n \u00e4\u00e4nieristyst\u00e4 ja enemm\u00e4n h\u00e4iritsev\u00e4\u00e4 tekniikkaa, kaikki vanhemmat Turbomallit tarjoavat edelleen ajanmukaisen ajokokemuksen.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4rkein syy siihen, miksi ilmaj\u00e4\u00e4hdytteisten 911:ien arvo on noussut viime vuosina huimasti, on se, ett\u00e4 ilmaj\u00e4\u00e4hdytteisi\u00e4 911:i\u00e4 ei en\u00e4\u00e4 ole. Ihmiset, jotka kasvoivat aikuisiksi silloin, kun ilmaj\u00e4\u00e4hdytteiset 911:t esiteltiin, ovat nyt enimm\u00e4kseen vanhempia miehi\u00e4, joilla on tarpeeksi rahaa varaa ilmaj\u00e4\u00e4hdytteiseen 911:\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Manuaalik\u00e4ytt\u00f6ist\u00e4 Turbo 911:\u00e4\u00e4 ei voi en\u00e4\u00e4 ostaa, eik\u00e4 luultavasti tule koskaan ostamaankaan. On melko turvallista sanoa, ett\u00e4 996 Turbolla on paljon hyvi\u00e4 puolia verrattuna Turbon nykyaikaisiin versioihin, ja se on my\u00f6s syy siihen, miksi 996:n arvo nousee.<\/p>\n\n\n\n

Porsche-ker\u00e4ilij\u00e4t<\/h2>\n\n\n\n

Koko automaailmassa on vain muutama nimetty automerkin harrastajaryhm\u00e4, joka vet\u00e4\u00e4 vertoja Porsche-harrastajille. Porsche AG hemmottelee uskollisimpia asiakkaitaan kaikkein rajoitetuimmilla autoilla, ja laaja Porsche-asiakaskunta ei koskaan unohda arvostaa arvokasta 911:\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki t\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 useimmat harkitsemisen arvoiset 911-mallit ovat melko turvallinen sijoitus. Ne eiv\u00e4t joko menet\u00e4 paljon arvoaan tai ne jopa nousevat. Jotkut autonvalmistajat, kuten McLaren, pumppaavat uusia autoja loputtomasti, ja jokaisen mallin erikoisuus kyseenalaistetaan entisest\u00e4\u00e4n aina uuden mallin ilmestyess\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Porsche ei tee n\u00e4in, ja osittain siksi jotkut Porschet ovat arvokkaampia kuin vastaavat McLaren-mallit. 996 ei sin\u00e4ns\u00e4 ole rajoitettu painos, mutta ajan my\u00f6t\u00e4 kysynt\u00e4 kasvaa ja tarjonta supistuu, mik\u00e4 tarkoittaa my\u00f6s sit\u00e4, ett\u00e4 996 Turbon arvot nousevat.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat harvinaisimmat ja arvokkaimmat Porsche 911 -mallit?<\/h3>\n\n\n\n

Yksi harvinaisimmista ja halutuimmista 911-malleista on GT1 Stra\u00dfenversion, joita valmistettiin vain 20 kappaletta 911 GT1 -kilpa-auton homologointiversiona. Muutaman suhteellisen tuoreen myyntitapahtuman perusteella GT1 Stra\u00dfenversion arvo on yli 5 miljoonaa dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Paul Newmanin Le Mansin 24 tunnin kilpailussa ajama Porsche 1935 vuodelta 1979 maksoi muutama vuosi sitten l\u00e4hes 4,9 dollaria. Vuoden 2018 Porsche 911 Turbo Classic Serie ”Project Gold” myytiin vuonna 2018 l\u00e4hes 3,5 miljoonalla dollarilla, t\u00e4m\u00e4 Turbo k\u00e4ytti vanhempaa alustaa, mutta uudempaa moottoria ja ajatonta 911-mallia.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 uudemmat 911-mallit vaikuttavat parhaalta sijoitukselta?<\/h3>\n\n\n\n

Monet ovat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 jos haluaa tehd\u00e4 rahaa omistamalla 911:n, kannattaa valita ilmaj\u00e4\u00e4hdytteinen. Mutta koska ilmaj\u00e4\u00e4hdytteisten 911-mallien markkinat ovat jossain m\u00e4\u00e4rin saavuttamassa tasonsa, monet uskovat, ett\u00e4 jotkin suhteellisen uudemmat 911-mallit ker\u00e4\u00e4v\u00e4t eniten huomiota tulevina vuosina.<\/p>\n\n\n\n

Mallit, kuten 991 GT3 Touring tai 991 911R, ovat lupaavimpia 991 911 -malleja, koska molemmat n\u00e4ist\u00e4 ovat eritt\u00e4in rajoitettuja. 997 GT RS 4.0:sta saa aina paljon rahaa, eik\u00e4 hidastumisen merkkej\u00e4 ole n\u00e4kyviss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa 911 sijoitukseksi?<\/h3>\n\n\n\n

Taloudellisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta katsottuna mahdolliset edut ovat melko ilmeiset. Mutta 911 on tehty ajettavaksi, ja koko ”tienaa rahaa autotallin kuningattarilla” -tilanne on melko sieluton, koska monet n\u00e4ist\u00e4 uskomattomista koneista on tehty ajettaviksi, ei autotalliin.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka ne ovat varmasti arvokas omaisuus, ihmiset eiv\u00e4t yleens\u00e4 aja niill\u00e4, koska ylim\u00e4\u00e4r\u00e4iset ajokilometrit alentavat niiden arvoa. Porsche-klassikkoautojen ker\u00e4ilij\u00e4t ovat elint\u00e4rkeit\u00e4 911-markkinoille, mutta he viev\u00e4t my\u00f6s osan 911-omistamisen erityispiirteist\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

On melko kyseenalaista sanoa, ett\u00e4 auton arvo nousee varmasti, mutta 996 Turbon nykyinen arvokehitys on melko lupaava, koska paras aika ostaa 996 Turbo oli muutama vuosi sitten, mutta jo nyt<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":962,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/961"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=961"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/961\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/962"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=961"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=961"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=961"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}