Yleiset Ford 1.5 TDCi -moottorin ongelmat

Ford Focus

Ford on tunnettu siitä, että se valmistaa maailman parhaita moottoreita, mutta suurin osa niistä on suuria ja voimakkaita V8-muskeliautojen moottoreita, jotka eivät ole Fordin ainoat moottorit. Spektrin alemmassa päässä on 1,5 litran TDCi-moottori, joka on suunniteltu massamarkkinointitarkoituksiin, mikä tarkoittaa, että sen on kestettävä aikaa jopa paremmin kuin Fordin V8-moottori, joka ei yleensä kulje samanlaisia kilometrejä.

Siksi aiomme mainita kaikki yleiset Fordin 1,5 TDCi-moottorin ongelmat ja kertoa, mitä sinun on tiedettävä, kun on aika korjata se. Koputusäänet näyttävät olevan yleinen ongelma näissä moottoreissa, kun taas nokka-akselin tiedetään myös aiheuttavan ongelmia. Muita ongelmia ovat EGR-venttiilin ongelmat ja mahdolliset öljyvuodot.

Kaiken kaikkiaan 1.5 TDCi näyttää olevan kohtuullisen luotettava moottori, sillä monet ihmiset ajavat näillä moottoreilla satoja tuhansia kilometrejä tarvitsematta suurempia mekaanisia kunnostuksia tai uusimisia. Sinänsä on ehdottoman tärkeää huolehtia tästä moottorista asianmukaisesti, mikä tarkoittaa, että kaikki huollot ja korjaukset on tehtävä aina tarvittaessa.

Siitä huolimatta asioita voi tapahtua, ja moottorisi voi kärsiä vakavista ongelmista, vaikka tekisit kaiken voitavasi. Se on valitettavasti asia, joka koskee lähes kaikkia moottoreita, mutta yksi asia on varmaa: jos teet kaiken tarvittavan ajoissa, se vähentää mahdollisuuksia siihen, että mitään tavallisuudesta poikkeavaa tapahtuu koskaan.

Koputusäänet

Moottorin koputusääniä on raportoitu usein 1.5 TDCi -moottorista. Muutamat omistajat ovat raportoineet, että niitä esiintyy ajoittain ja ne ovat jopa johtaneet moottorin ennenaikaiseen sammumiseen. Liitäntäsauvat ovat joskus yhteydessä näiden ongelmien aiheuttajiin, ja liitäntäsauvoihin liittyvät ongelmat ovat todellakin vakavia, ja niihin on puututtava välittömästi.

  Ford Maverick Luotettavuus

On parasta viedä auto jälleenmyyjälle tai Ford-asiantuntijalle heti, kun huomaat moottorin alueelta tulevan outoja ääniä. Tällaiset äänet johtavat yleensä mekaaniseen puutteeseen, mahdollisesti jopa ajoitusketjuihin, jotka voivat joissakin tapauksissa olla lopullisia.

Nokka-akseliongelmat

Yksi merkittävimmistä 1,5L-dieseliin liittyvistä takaisinkutsuista liittyy nokka-akseliongelmiin. Nokkien hammaspyörien tiedetään rikkoutuvan, mikä voi aiheuttaa suhteellisen vakavia ongelmia. Joidenkin mukaan nokka-akseli olisi jopa vaihdettava noin 7-9 vuoden välein, koska näitä ongelmia voi esiintyä useita kertoja nokan vaihdon jälkeenkin.

Jos nokkaketju irtoaa niitistä, se voi aiheuttaa myös hihnaongelmia. Jos näin käy, moottorisi voi olla hyvin suurissa vaikeuksissa. Vie autosi mekaanikolle, kuten edellä mainitussa kohdassa mainittiin, sillä tällaisten ongelmien huomiotta jättäminen voi olla myös lopullista.

EGR-venttiilin ongelmat

EGR-venttiilin (pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili) tehtävänä on hallita polttoainehöyryjä ja käyttää niitä palamisprosesseissa, mikä auttaa moottoria olemaan vähemmän haitallinen ympäristölle ja samalla tehokkaampi. Jos EGR-venttiili alkaa aiheuttaa ongelmia, sinun pitäisi pystyä huomaamaan ne liiallisena tupakointina, huonona MPG:nä, epäjohdonmukaisena tehona ja liiallisena dieselpolttoaineen hajuna.

Parasta olisi puhdistaa EGR-venttiili, sillä se voi joskus ratkaista ongelman edullisesti. Jos ongelma kuitenkin jatkuu pidemmän aikaa venttiilin puhdistamisen jälkeenkin, on parasta tarkastaa kaikki EGR-venttiiliin ja EGR-venttiilistä johtavat linjat ja testata järjestelmä mahdollisten vuotojen varalta. EGR-venttiilin vaihtaminen on tässä tapauksessa aina paras idea.

  Ford Edge Luotettavuus

Öljyvuodot

Öljyvuodot ovat yleinen ilmiö monissa moottoreissa, eikä 1.5 TDCi ole poikkeus. Yleisimmät kohdat, joissa öljyvuotoja voi esiintyä, ovat öljypannun tiivisteet, jotka eivät ole kaikkein laadukkaimpia tiivisteitä. Öljyputkien tiivisteet voivat ajan mittaan huonontua, kun taas itse öljyputket ovat yleensä riittävän tukevia, jotta ne eivät vuoda.

Joka tapauksessa on aina parasta tehdä vuototesti, varsinkin jos huomaat lätäköitä auton alla. Öljyn mittatikun tarkistaminen ja öljyn lisääminen aina, kun huomaat, että öljyä puuttuu, vain pitkittää ongelmaa. Testaa auto vuotojen varalta ja korjaa/vaihda kaikki vuotoja aiheuttavat osat.

UKK-osio

Missä Ford-malleissa käytetään 1,5 TDCi -moottoria?

Fordin 1.5 TDCi -moottoria käytetään kaikkialla Fordin diesel-yleismallistossa Fiestan kaltaisista autoista Ford C-Maxin suurperheautoon. Ford käyttää tätä moottoria kaikissa malleissaan siksi, että se on halpa ostaa, halpa tankata, melko luotettava ja kohtuullisen pitkäikäinen, eli kaikki nämä ominaisuudet ovat välttämättömiä hyville jokapäiväisille ajoautoille.

1.5 TDCi -moottorin teho on 75-120 hv, mikä ei tee siitä ylivoimaisen tehokasta, mutta sen 185-270 Nm:n vääntömomentti on enemmän kuin riittävä siihen, mihin tätä moottoria tyypillisesti käytetään.

Mitä dieselmoottoreita Ford tarjoaa?

Fordilla on mallistossaan melko monta dieselmoottoria. 1,5 litran dieselmoottori on nyt pienin Ford-dieselmoottori, kun taas huipputason Heavy Duty -kuorma-autoihin saa yli 7 litran iskutilavuuden omaavia moottoreita. Periaatteessa kaikki nämä on suunniteltu kestämään satoja tuhansia kilometrejä, ja kaikki ovat melko luotettavia.

  Onko Ford Kuga plug-in hybrid hyvä auto?

Huippunopeat Powerstoke-yksiköt ovat vääntöä, vetovoimaa ja kuljetuskykyä ajatellen petoja, kun taas pienemmät dieselyksiköt soveltuvat parhaiten päivittäiseen työmatkaliikenteeseen ja jopa pitkien välimatkojen moottoritieajoon.

Pitäisikö minun ostaa Ford 1.5 TDCi?

Jos haluat kohtuuhintaisen, luotettavan ja helppokäyttöisen Fordin, jossa on riittävä dieselvoimansiirto, 1,5L TDCi on todella hyvä valinta. Jos pidät tästä moottorista asianmukaista huolta, sen pitäisi kestää kaikki päivittäiset rasitukset ilman suurempia mekaanisia ongelmia tai niitä ei pitäisi esiintyä lainkaan.

Tämän moottorin ideana on pysyä ajan tasalla kaikista sen mahdollisista nikseistä. Ne eivät ehkä ole markkinoiden parhaita dieselmoottoreita, mutta ovat enemmän kuin riittäviä siihen, mihin ne on suunniteltu.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z