Yleiset Ford 1.6 EcoBoost -moottorin ongelmat

Fordin EcoBoost-moottoriperhe esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2010 1,6 litran EcoBoost-moottorilla, jonka tehot vaihtelevat 148 hv:n ja 197 hv:n välillä. Tämä moottori löytyy monista Volvon ja Fordin malleista, ja se on yksi kaikkien aikojen yleisimmistä Ford EcoBoost -moottoreista. Kun otetaan huomioon, että 1.6L EcoBoost on ollut käytössä jo 12 vuotta, voimme arvioida sen luotettavuutta asianmukaisesti.

Lyhyesti sanottuna 1,6L EcoBoost on melko luotettava moottori, joka kestää melko pitkään. Ford on vuosien varrella tehnyt siihen joitakin hienosäätöjä, jotta se vastaisi paremmin autoteollisuuden nykyaikaa. Ford esitteli muutamaa vuotta myöhemmin myös 1,5 litran EcoBoost-moottorin, joka perustui löyhästi 1,6 litran moottoriin, mikä tarkoittaa myös sitä, että se jakaa tietyt luotettavuusominaisuudet 1,6 litran moottorin kanssa.

Kun puhutaan yleisistä Fordin 1.5 EcoBoost -moottorin ongelmista, on mainittava ongelmat jakohihnan kanssa, ongelmat jäähdytysjärjestelmän kanssa, ongelmat hiilen kertymisen kanssa sekä ongelmat sytytystulppien ja sytytyskelojen kanssa. 1.6L EcoBoost on suoraruiskutusmoottori, mikä tarkoittaa, että osa näistä ongelmista liittyy suoraan siihen.

Kaiken kaikkiaan 1,6L EcoBoost on todella hyvä moottori, ja sen pitäisi palvella sinua hyvin tulevina vuosina. Aikaisemmat 1,6L-yksiköt olivat paljon ongelmallisempia, mutta Ford onnistui ratkaisemaan useimmat ongelmat tähän asti. Mikään moottori ei kuitenkaan ole täydellinen, ja kerromme tässä artikkelissa, mitä vikaa 1,6L EcoBoostissa on.

Ford 1.6L EcoBoost – Hammashihnaongelmat

1.6L EcoBoost -moottorissa ei sinänsä ole ongelmia jakohihnan kanssa, mutta ongelma on moottorin rakennustapa. Venttiilien ja mäntien liikkeissä on jonkin verran päällekkäisyyttä, mikä voi olla valtava ongelma, jos hihna pettää. Jos hihna todellakin pettää, se aiheuttaa sen, että männät ja venttiilit joutuvat kosketuksiin toistensa kanssa, mikä voi helposti johtaa vakavaan moottorivaurioon.

  Yleiset Ford Focuksen vaihteisto-ongelmat

Tämän välttämiseksi hammashihna on vaihdettava 10 vuoden tai 150 000 kilometrin välein. Tämä on melko pitkä vaihtoväli, mikä tarkoittaa sitä, että Ford luottaa hammashihnan suunnitteluun. Oli miten oli, hammashihna on tarkastettava aika ajoin, sillä kaikkia 1,6 litran yksiköitä ei ole rakennettu täydellisesti. Tärkeintä on huomata hammashihnaongelmat riittävän ajoissa, jotta voit välttää mahdolliset ongelmat myöhemmässä vaiheessa.

Ford 1.6L EcoBoost – Jäähdytysjärjestelmän ongelmat

Pahin ongelma, joka voi vaivata 1.6L EcoBoostia, liittyy jäähdytysjärjestelmään. Tämä ongelma aiheutti jopa joukon takaisinkutsuja, huoltotiedotteita ja jopa ryhmäkanteen Fordia vastaan. Näyttää siltä, että ongelma johtuu sylinterin pään halkeilusta, josta jäähdytysneste voi karata ja aiheuttaa myöhemmin erittäin alhaisen jäähdytysnestetason.

Tämä voi aiheuttaa korroosiota, moottorin syttymishäiriöitä tai jopa täydellisen moottorihäiriön, mikä on varmasti huolestuttavaa. Ford päivitti 1,6 litran moottoria sen elinkaaren aikana ja vaihtoi useita osia estääkseen tämän tapahtumisen. Emme kuitenkaan ole 100-prosenttisesti varmoja, onko tämä ongelma ratkaistu kokonaan, sillä oikeusjuttuja tulee edelleen.

Ford 1.6L EcoBoost – Hiilen kertyminen

Suoraruiskutusmoottoreilla on muutamia merkittäviä etuja, kuten tarkempi polttoaineen jakelujärjestelmä, joka suosii parempaa polttoainetehokkuutta ja enemmän tehoa. Tämä mahdollistaa myös sen, että autonvalmistaja voi tehdä pienemmän ja kevyemmän moottorin ja parantaa auton dynamiikkaa ja tehokkuutta entisestään. Suoraruiskutusmoottorit ovat myös ympäristön kannalta hyviä, koska polttoainetta menee vähemmän hukkaan.

  Onko Ford Focus Ecoboost hyvä auto?

Tähän rakenteeseen liittyy kuitenkin myös muutamia haittoja, sillä suoraruiskutusmoottoreilla on taipumus aiheuttaa hiilikerrostumia venttiileihin ja rajoittaa moottoriin menevää ilmavirtaa. Tämä ei todennäköisesti aiheuta vakavia moottoriongelmia, mutta se alentaa kokonaistehoa. Selviytyäksesi tästä, muista maksaa muutama sata dollaria moottorin Walnut-puhalluspuhalluksen puhdistustekniikasta.

Ford 1.6L EcoBoost – Sytytystulppa- ja sytytyskelaongelmat

Kaikki kaasumoottorit vaativat sytytystulpan ja sytytyskelan huoltoa, mikä tarkoittaa, että tämä ei välttämättä ole ongelma. Koska 1.6L EcoBoost on kuitenkin sekä turboahdettu että suoraruiskutusmoottori, sekä sytytystulpat että sytytyskelat joutuvat suurempaan rasitukseen kuin ei-turboahdetut epäsuoraruiskutusmoottorit.

Palamisprosessi vaatii voimakkaampaa kipinää ja aiheuttaa siten näiden kahden olennaisen komponentin nopeamman kulumisen. Fordin mukaan ne on vaihdettava noin 90 000 kilometrin välein, mutta monet omistajat valittivat, että ne on vaihdettava jo 50 000 kilometrin jälkeen.

UKK-osio

Kuinka kauan Ford EcoBoost 1.6L -moottori kestää?

Aikaisemmat Fordin 1.6 EcoBoost -moottorit eivät ole yhtä luotettavia kuin myöhemmät yksiköt, mikä tarkoittaa, että ne kestävät todennäköisesti parhaimmillaan 100 000 – 200 000 kilometriä tarvitsematta suurempaa peruskorjausta. Myöhemmissä yksiköissä on päivitettyjä järjestelmiä, jotka suojaavat moottoria monilta aiempien tuotantomallien ongelmilta, ja näin ollen ne voivat kestää pidempään.

Kaikki riippuu siitä, miten hyvin huolehdit moottorista ja käytätkö sitä väärin vai et. Jos olet huolellinen ja huollat autoa kunnolla ja säännöllisesti, sinun pitäisi olla ongelmattomampi todella pitkään.

  Ford Escape Luotettavuus

Voinko virittää Fordin 1.6L EcoBoost -moottorin?

Näyttää kyllä siltä, että monet ihmiset virittävät 1.6L EcoBoost moottoria, joskus jopa 400hv tai jotain. Tämä on tehtävä todella hienostuneesti, sillä tällaiset tehot voivat vahingoittaa 1.6L-moottoria vakavasti.

Jotkut sanovat, että EcoBoost voi kestää jopa 25PSI:n ahtopaineen varastomuodossa, mutta kaikki tätä suuremmat tehot vaativat huomattavampia parannuksia, jotka todennäköisesti maksavat paljon rahaa. Lisäksi vaihteistoa on vahvistettava, jotta se selviytyy tällaisesta vääntömomentin kasvusta.

Kuinka tehokas Ford EcoBoost 1.6L -moottori on?

Ford EcoBoost -moottorit lupaavat jopa 30 % paremmat päästöt verrattuna vanhempiin Fordin suuritilavuuksisiin imumoottoreihin. Fordin mukaan 1,6L EcoBoost -moottorin kulutus voi olla jopa 46MPG, mutta todelliset testit ovat osoittaneet, että todellinen keskikulutus on jossain 35MPG:n ja 40MPG:n välillä.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z