Yleiset Ford 10-vaihteisen vaihteiston ongelmat

Ford F150 on ollut vuosikymmeniä Yhdysvaltojen myydyin auto, koska se on vahva, luotettava ja melko hyvin varustettu. Ford tietää, että F150 on ylivoimaisesti tärkein automalli, jonka se on koskaan valmistanut, mikä tarkoittaa, että se yrittää parhaansa mukaan tehdä siitä niin hyvän kuin mahdollista. Koska F150:llä on monia vahvoja kilpailijoita muilta Yhdysvaltain valtavirran automerkeiltä, F150:n on yksinkertaisesti oltava paras.

F150:n 10-vaihteinen Ford-vaihteisto on valinta F150:een monista syistä. Se suunniteltiin yhdessä General Motorsin kanssa, mikä tarkoittaa, että vaihteistoa käytetään monissa eri autoissa. 10-vaihteinen kokoonpano tarkoitti sitä, että vaihteistossa asetetaan etusijalle tehokkuus, teho ja luotettavuus.

Mikään vaihteisto ei kuitenkaan ole täydellinen, ja tässä artikkelissa käsitellään yleisimpiä Fordin 10-vaihteisen vaihteiston ongelmia. Yleisimmät Fordin 10-vaihteisen vaihteiston ongelmat liittyvät vaihteiston lämmittimeen, TCC-säätöventtiiliin, epätarkkoihin vaihteisiin, vaihteen asennon merkkivaloon, joka ei syty, ja pumpun käyttöhammaspyörän vikaan.

Kaiken kaikkiaan Fordin 10-vaihteinen vaihteisto on todella hyvä vaihteisto, ja sen pitäisi kestää pitkään ilman suurempia korjauksia. Jos pidät siitä hyvää huolta, 10-vaihteinen vaihteistosi kestää todennäköisesti yhtä kauan kuin itse autosi.

Ford 10-vaihteinen vaihteisto – Vaihteiston lämmittämiseen liittyvät kysymykset

Vuoden 2018 ja uudemmissa malleissa vaihteistonlämmitin on asennettu vaihteistoon, ja tämän rakenteen tiedetään olevan ongelmallinen jäähdytysnestevuotojen vuoksi. Ongelma ilmenee yleensä silloin, kun auto seisoo käyttämättömänä jonkin aikaa, erityisesti pitkän ajomatkan jälkeen. Kaikissa 10-vaihteisissa vaihteistoyksiköissä on lämmitin, mutta vain vuoden 2018 ja sitä uudemmissa malleissa se on asennettu itse vaihteistoon.

  Ford Maverick Luotettavuus

Jos haluat paikallistaa vaihteiston lämmittimen, muista käydä läpi omistajan käsikirjaa, jos haluat löytää sen. Itse lämmittimen ei pitäisi sinänsä olla ongelma, mutta muista tarkistaa vaihteiston lämmitin aina, kun vaihdat vaihteistoöljyn. Jos havaitset vuotoja, vie auto jälleenmyyjälle.

Ford 10-vaihteinen vaihteisto – TTC-säätöventtiiliongelmat

Monien verkkolähteiden mukaan Fordin 10-vaihteinen 10R80-automaattivaihteisto, joka löytyy F150:stä, Expeditionista, Lincoln Navigatorista ja Mustangista, kärsii toisinaan TTC-säätimen epätasaisesta toiminnasta. Nämä johtuvat tyypillisesti TTC-säätimen venttiilin jumittumisesta, joka voidaan joko korjata tai vaihtaa.

Venttiilirungon vaihto maksaa noin 400-900 dollaria. Jos vaihteistonesteessä on roskia tai jos neste on värjäytynyt, vaihda myös momentinmuunnin ja huuhtele koko järjestelmä ja täytä se uudelleen.

Ford 10-vaihteinen vaihteisto – Epätasaiset vaihdot

Kun nämä 10-vaihteiset laatikot saavuttavat paljon kilometrejä, niillä on joskus taipumus vaihtaa hieman epäsäännöllisemmin, mikä tarkoittaa myös huonoa vaihteiden laatua, luistoa ja monia muita asiaan liittyviä vaihteisto-ongelmia. Joihinkin näistä ongelmista liittyy koodi, kun taas joihinkin ei. Onneksi useimmat näistä ongelmista voidaan ratkaista ohjelmoimalla järjestelmä uudelleen.

Jos et onnistu korjaamaan ongelmaa ohjelmistokorjauksilla, joudut todennäköisesti vaihtamaan venttiilirunkokokoonpanon. Venttiilien ja solenoidien jumittuminen on hitaasti yleistymässä Fordin 10-vaihteisessa laatikossa.

Ford 10-vaihteinen vaihteisto – Vaihteen asennon merkkivalon ongelmat

Monien omistajien mukaan 10-vaihteinen kärsii joskus myös siitä, että vaihteen asennon merkkivalo ei syty. Aina kun kytket vaihteen, sen pitäisi näkyä merkkivalossa. Järjestelmä kuitenkin joskus ei toimi tai sillä on taipumus sammua satunnaisesti. Jotkut jopa sanoivat, että kun merkkivalo kerran sammui, se ei koskaan syttynyt uudelleen.

  Ford Focus RS luotettavuus

Pahinta tässä ongelmassa on se, että siihen ei ole oikeastaan olemassa erityistä korjausta. Kyseessä on todennäköisesti ongelma auton sähkölaitteissa, sillä jotkut omistajat onnistuivat ratkaisemaan ongelman laittamalla ikkunat ylös ja alas tai käynnistämällä auton ulkovalot uudelleen.

Ford 10-vaihteisen vaihteiston hammaspyöräpumpun vikaantuminen

Monet Fordin dieselauton omistajat raportoivat ongelmista pumpun voimansiirtovaihteen hammaspyörän kanssa, joka päästää vinkuvia ääniä auton ajon aikana. Fordin mukaan tämä on täysin normaalia, eikä siitä kannata huolestua. Jotkut ovat kuitenkin sanoneet, että tämä ongelma voi johtaa pumpun käyttövaihteen täydelliseen vikaantumiseen.

Näin ollen on hyvä tarkistaa öljypohja mahdollisen lian ja roskien varalta, sillä se on todennäköisesti merkki siitä, että pumpun käyttövaihde pettää lopulta.

FAQ-osio

Onko Fordin 10-vaihteiselle automaattivaihteistolle tehty takaisinkutsuja?

Fordin 10-vaihteisesta automaattivaihteistosta on ollut/on muutama takaisinkutsu, ja pahin niistä liittyy siihen, että muutamat mallit eivät pysty pysymään pysäköitynä. Tämä voi olla massiivinen ongelma, koska auto voi rullata ulos ajotieltäsi tai muusta rinteestä, mikä voi päättyä jopa traagisesti.

Ford antoi tämän vuoksi takaisinkutsun, ja he onnistuivat korjaamaan kaikki vialliset yksiköt jo vuonna 2018. Takaisinkutsu koski myös ongelmaa, joka aiheutti vaihteiston loikkimisen eteenpäin ilman näkyvää syytä.

Onko Fordin 10-vaihteinen automaattivaihteisto hyvä?

Kyllä, Fordin 10-vaihteinen automaattivaihteisto on todella hyvä vaihteisto, joka pystyy useimmissa tilanteissa enemmän kuin hyvin. Toki se ei ehkä ole paras tietyissä ajamiseen ja huoltoon liittyvissä asioissa, mutta se korvaa sen muilla tärkeillä alueilla.

  Ford F-150 Lightning ongelmat

Fordhan päätti asentaa tämän vaihteiston myydyimpään autoonsa, mikä tarkoittaa, että se pitää 10-vaihteista vaihteistoa hyvänä vaihteistona.

Onko 10-vaihteinen vaihteisto liikaa?

Useimmat autonvalmistajat valmistavat automaattivaihteita, joissa on noin 6-8 vaihdetta, kun taas Ford ja muutamat muut autonvalmistajat tarjoavat jopa 10-vaihteisia vaihteita. 10-vaihteinen vaihteisto on järkevä, jos haluat tehdä autosta mahdollisimman tehokkaan ja jos kalibroit tavan, jolla vaihteisto toimii vuorovaikutuksessa moottorin kanssa.

Näin vaihteistosi voi olla aina optimaalisella tehoalueella, mikä tarkoittaa, että jalkasi alla on aina kaikki tarvitsemasi teho.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z