Yleiset Ford 2.0 EcoBoost -ongelmat

Ford EcoBoost 2.0 4-sylinterinen moottori esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2010. Tämä suuntaruiskutuskaasumoottori tarjoaa 200hv – 252hv ja 221lb-ft – 270lb-ft vääntöä. Tämä moottori löytyy monista Fordin, Lincolnin, Volvon ja Land Roverin malleista. Tämä moottori pysyi suhteellisen muuttumattomana vuoteen 2015 asti, jolloin Ford muokkasi sitä huomattavasti.

Tämä uudelleensuunnittelu tehtiin, jotta moottori tarjoaisi enemmän tehoa, mutta tehokkuudesta tinkimättä. Luotettavuuden kannalta 2.0 EcoBoost näyttää olevan melko luotettava moottori, sillä yleisiä ongelmia ei ole juuri esiintynyt. Toki huollon puutteesta johtuvia ongelmia tulee aina olemaan lukemattomia, mutta jos teet kaiken tarvittavan, tämä moottori kestää.

Ford 2.0 EcoBoost -moottorin yleisimpiin ongelmiin kuuluvat muun muassa pakosarjan halkeaman, turbon ohjaussolenoidin, polttoaineen alipainepumpun ja hiilen kertymisen aiheuttamat ongelmat. Mikään moottori ei kestä ikuisesti, eikä 2.0 EcoBoost ole poikkeus, mikä tarkoittaa, että joudut jossain vaiheessa vaihtamaan eri osia.

Kaiken kaikkiaan Fordin EcoBoost-moottorivalikoima on osoittautunut tehokkaammaksi, mutta yhtä tehokkaaksi kuin jotkut aiemmat suuremmat moottorit. Toki se ei ehkä ole yhtä jännittävä kuin 6-sylinterinen tai varsinkaan V8-moottori, mutta useimmat ihmiset ovat enemmän kuin tyytyväisiä 2,0 litran moottoriin.

1. Ford 2.0 EcoBoost – Pakosarja murtunut

Sekä ensimmäisessä että toisessa sukupolvessa 2.0 EcoBoost -moottorissa käytetään integroitua pakosarjan rakennetta, joka on valmistettu teräksestä ja sijoitettu suoraan sylinterikanteen. Tällä rakenteella on omat etunsa ja haittansa, mutta nyt keskitymme vain haittoihin.

  Onko Ford Puma hyvä auto?

Kun tämä moottori joutuu kovempaan rasitukseen, kuten hinauksen ja vetämisen aikana, liian korkeat lämpötilat voivat supistaa ja laajentaa pakosarjaa ja siten aiheuttaa sen halkeamisen. Nämä halkeamat ovat pelkkiä hiushalkeamia, mutta niiden koko ja määrä voi kasvaa sitä mukaa, mitä pidempään tämä ongelma jää huomaamatta. Sinänsä muista tarkastaa pakosarja aina, kun huollat autoa, sillä tämä voi puhaltaa turboahdetun kokonaan.

2. Ford 2.0 EcoBoost – Turbon solenoidiongelma

Turboahdetun magneettiventtiilin, joka tunnetaan myös nimellä boost-venttiili, tehtävänä on ohjata moottorin saaman boostin määrää. Se on pieni sähköyksikkö, joka ohjaa hukkaportteja auton ECU:n kautta. Tämä pieni moduuli toimii siis eräänlaisena turboahtimen aivona, sillä se päättää, kuinka paljon ja kuinka usein turbo käynnistyy.

Kun tämä venttiili pettää, turboahdin tuottaa joko liikaa tai liian vähän ahtopaineita ja vaikuttaa siten merkittävästi ajokokemukseesi. Hyvä uutinen on se, että varaosa ei maksa kovin paljon rahaa, mutta huono uutinen on se, että tämä pieni moduuli sijaitsee turboahtimessa, joka on haudattu syvälle moottoritilaan.

3. Ford 2.0 EcoBoost – Matalapaineisen polttoainepumpun ongelmat

Fordin 2.0 EcoBoost -moottori käyttää periaatteessa kahta polttoainepumppua, matalapaineista polttoainepumppua ja korkeapaineista polttoainepumppua. Koska kyseessä on suoraruiskutusmoottori, korkeapaineinen polttoainepumppu pumppaa polttoainetta ruiskutussuuttimiin lähes 30 000psi:n paineella. Tämä tarkoittaa, että korkeapainepumppu tarvitsee matalapainepumpun, joka pumppaa polttoainetta säiliöstä korkeapainepumppuun.

  Ford Ranger ongelmat

2.0 EcoBoostissa on kuitenkin pieni polttoainesuodatin, joka sijaitsee juuri matalapainepumpun edessä, mikä tarkoittaa, että se voi tukkeutua ja aiheuttaa pumpun liiallisen työn. Tämä johtaa väistämättä siihen, että matalapainepolttoainepumppu vikaantuu pian, ja siksi se on vaihdettava yhdessä tukkeutuneen polttoainesuodattimen kanssa.

4. Ford 2.0 EcoBoost – Hiilikerrostumat

Suoraruiskutusmoottorit kärsivät lähes aina hiilikerrostumista, eikä 2.0 EcoBoost ole poikkeus. Muut kuin suoraruiskutusmoottorit toimittavat polttoaineen imusarjan kautta erittäin korkeassa paineessa, mikä tarkoittaa, että venttiilit pysyvät koko ajan puhtaina. Suoraruiskutusmoottorit aiheuttavat väistämättä hiilikerrostumia venttiileihin ja rajoittavat ilman virtausta moottoriin.

Tämä on hidas prosessi, mikä tarkoittaa, että nämä kerrostumat eivät keräänny yhdessä yössä. Kun niitä kuitenkin kertyy, varmista, että venttiilit puhdistetaan mahdollisimman pian, sillä se voi rasittaa moottoria ja aiheuttaa monia ongelmia myöhemmin. Paras menetelmä tähän on käyttää niin sanottua Walnut-räjäytystä, joka todennäköisesti maksaa sinulle muutaman sata dollaria.

UKK-osio

Vaatiiko Ford 2.0 EcoBoost premium-polttoainetta?

Ford 2.0 EcoBoost toimii hienosti tavallisella bensiinillä, mutta teho ei ole 100 %. Sinänsä voit käyttää tavallista polttoainetta, mutta premium-polttoaineen käyttö on aina parempi valinta. Premium-polttoaine parantaa yleistä polttoainetehokkuutta, vähentää päästöjä ja antaa aina lisää tehoa.

Premium-polttoaine on kemiallisesti monin tavoin ylivoimaista, mikä tarkoittaa, että premium-polttoaineen käytöstä on lukemattomia etuja kaikissa autoissa ja moottoreissa, ei vain niissä, jotka erityisesti ”tarvitsevat” premium-polttoainetta.

  Ford F-150 Lightning ongelmat

Kuinka kauan 2.0 Ford EcoBoost -moottori kestää?

Fordin 2.0 EcoBoost -moottorin pitäisi helposti kestää vähintään 150 000 kilometriä, jos siitä pidetään asianmukaista huolta. Joissakin tapauksissa omistajat ovat valittaneet moottorin vikaantumisesta paljon aikaisemmin, mutta se ei näytä olevan yleinen ongelma.

Jos huolehdit moottorista asianmukaisesti ja vaihdat öljyt ja suodattimet aina tarvittaessa sekä puhdistat moottorin kaikista hiilijäämistä, sinun pitäisi olla ongelmaton. 150 000 kilometrin jälkeen kohtaat todennäköisesti vakavampia ongelmia, jotka vaativat kalliita varaosia, mutta silloinkin moottori kestää.

Vaatiiko Ford 2.0 EcoBoost synteettistä öljyä?

Kyllä, monissa Ford-malleissa nykyään oleva 2.0 EcoBoost -moottori käyttää synteettistä öljyä. Kannattaa kuitenkin aina käydä läpi omistajan käsikirja vain ollaksesi 100-prosenttisen varma. Synteettinen öljy on viskositeetiltaan vakaata ja suojaa moottoria kulumiselta todella hyvin.

Se myös parantaa palamisen hapettumista ja pitää lämpötilat vakaina, mikä on todella tärkeää, jos kuljetat tai hinaat usein 2.0 EcoBoost -moottoriasi.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z