Ford 2.3 EcoBoost -moottori on 4-sylinterinen turboahdettu moottori, joka on suunniteltu kompaktien, keskikokoisten ja täysikokoisten henkilöautojen, pickupien ja tiettyjen hyötyajoneuvojen käyttövoimaksi. Moottori esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2015 Lincoln MKC:n voimanlähteenä, ja siitä lähtien se on ollut monien Ford-mallien, kuten Focuksen, Explorerin, Mustangin ja Rangerin, sykkivä sydän.
Luotettavuuden osalta 2.3 EcoBoost vaikuttaa melko luotettavalta, mutta moottori ei ole ollut markkinoilla liian pitkään, jotta voisimme varmuudella sanoa, että se kestää ajan testin kuten jotkut Fordin ikoniset moottorit. Teho vaihtelee 270 ja 345 hv:n välillä, mikä on todellakin kiitettävä määrä tämän moottorin kokoon nähden.
EcoBoostilla on taipumus kärsiä korkeista käyttölämpötiloista, jotka voivat aiheuttaa lukemattomia ongelmia. Se kärsii myös hiilen kertymisestä, joka on puhdistettava moottorin tehon ja pitkäikäisyyden säilyttämiseksi. On myös mainittava, että pään tiiviste voi pettää, erityisesti aiemmissa RS-malleissa.
Luettelon lopuksi on mainittava myös turboahtimeen ja liialliseen öljynkulutukseen liittyvät ongelmat, jotka molemmat voivat vaikuttaa vakavasti moottorin suorituskykyyn. Kaiken kaikkiaan 2.3L EcoBoost on hyvä moottori, jonka pitäisi kestää, jos siitä huolehditaan asianmukaisesti.
Ford 2.3 EcoBoost – Ylikuumenemisongelmat
Aivan ensimmäinen 2.3L EcoBoost -moottorista tehty takaisinkutsu johtui siitä, että moottori kävi aivan liian kuumana, erityisesti moottorin korin alla olevassa osassa. He ymmärsivät, että pakoputki kävi hieman liian kuumana ja saattoi mahdollisesti vahingoittaa monia ympäröiviä johtoja, erityisesti seisontajarruun, polttoainehöyrylinjoihin ja itse polttoainesäiliöön liittyviä johtoja.
Tämä ei ole ainoa ongelma 2.3 EcoBoostin kanssa, sillä meidän on mainittava myös Focuksen ja Mustangin kaltaisten suorituskykyisten mallien ylikuumenemisongelmat. Vaikka välijäähdytin pystyy jäähdyttämään 2,3 litran moottorin ongelmitta tavallisissa Ford-autoissa, suorituskykyiset autot voivat ylikuumentua useammin.
Ford 2.3 EcoBoost – Hiilen kertymiseen liittyvät ongelmat
Venttiileihin kertyvä hiilikerrostuma ei välttämättä ole ongelma, sillä jos puhdistat sen, sinulla ei ole mitään hätää. Jos et kuitenkaan puhdista sitä säännöllisesti, moottori alkaa lopulta kamppailla. Nämä hiilikerrostumat johtavat lopulta siihen, että moottoriin tuleva ilmavirta rajoittuu, mikä voi aiheuttaa lukemattomia muita ongelmia.
Monet ihmiset eivät edes tajua, että hiilikerrostumia on olemassa, eivätkä he edes huomaa tehon puutetta. Jos kuitenkin ajat suorituskykyistä autoa, viimeinen asia, jota haluat, on tehon väheneminen. Pähkinäpuhallus on paras mahdollinen puhdistusmenetelmä, ja se maksaa todennäköisesti noin 300-600 dollaria.
Ford 2.3 EcoBoost – pään tiivisteongelmat
Tämä ongelma koskee lähes yksinomaan Ford Focus RS:ää, joka jostain syystä varustettiin väärällä, alun perin Mustangiin tarkoitetulla tiivisteellä. Ongelma on ratkaistu kokonaan, eikä Focus RS -malleissa pitäisi olla enää yhtään tällaista ongelmaa.
Jos olet kuitenkin kiinnostunut ostamaan käytetyn Focus RS:n, muista kiinnittää tähän tarkkaa huomiota, sillä se voi aiheuttaa erittäin kalliita korjauksia. Fordilla on tietoja tästä ongelmasta, joten muista soittaa paikalliselle jälleenmyyjälle ennen kuin ostat käytetyn Focus RS:n.
Ford 2.3 EcoBoost – Turboahdinongelmat.
Luonnollisesti imettävissä EcoBoost-moottoreissa ei ole turboahtimia, mikä on sekä hyvä että huono asia. Ensinnäkin, ilman turboahdinta olevat yksiköt hyötyvät lineaarisesta tehokaistasta, mutta niissä ei ole aluksi kovinkaan paljon tehoa.
Turboahdetut yksiköt ovat paljon tehokkaampia ja luultavasti hauskempia ajaa, mutta turboahdin voi pettää, ja sen korjaaminen maksaa paljon rahaa. Jotkut ovat jopa sanoneet, että Fordin mukaan uusi turboahdin maksaa lähes yhtä paljon kuin koko moottori, joten kannattaa olla varovainen.
Ford 2.3 EcoBoost – Öljynkulutusongelmat
Fordin 2.3 EcoBoostin tiedetään myös joskus polttavan liikaa öljyä ilman näkyvää syytä. Muista kiinnittää tarkkaa huomiota moottorin öljymäärään, sillä se voi johtaa moottorin ennenaikaiseen eläkkeelle siirtymiseen. Jos moottori kuivuu hieman liikaa, se alkaa vahingoittaa itseään sisältäpäin ja aiheuttaa mahdollisesti jopa täydellisen moottoririkon.
Tämä voidaan korjata vain vaihtamalla moottori kokonaan, mikä, kuten aiemmin totesimme, maksaa paljon rahaa.
UKK-osio
Kuinka kauan Ford 2.3 EcoBoost kestää?
Fordin 2.3 EcoBoost -moottorin pitäisi kestää täysin ongelmitta vähintään 200 000 kilometriä ennen kuin se tarvitsee vakavia korjauksia. Tämä riippuu kuitenkin suuresti siitä, kuinka hyvin ja kuinka usein huollat moottorin. Edes maailman luotettavimmat voimansiirrot eivät kestä vuotta, jos niistä ei pidetä kunnolla huolta.
Vaikuttaa siltä, että 2.3 EcoBoost -moottorissa on joitain ongelmia, jotka voivat johtaa 2.3 EcoBoostin eläkkeelle siirtymiseen, mutta jos pysyt valppaana ja teet parhaasi, 2.3 EcoBoost -moottorisi kestää todennäköisesti pitkän, pitkän aikaa.
Kuinka tehokas on Fordin 2.3 EcoBoost -moottori?
2.3 EcoBoost -moottori ei ehkä ole markkinoiden tehokkain 4-sylinterinen moottori. On kuitenkin ymmärrettävä, että 2.3 EcoBoost tarjoaa monissa muunnoksissa yli 300 hv, joten et voi odottaa sen olevan yhtä tehokas kuin jokin Hyundain 4-sylinterinen voimansiirto.
Tarkalleen ottaen Ford Mustang, joka on varustettu tällä 2.3 EcoBoost -moottorilla, on mitoitettu tuottamaan 22MPG kaupungissa ja 31MPG maantiellä. Jos otetaan huomioon, kuinka tehokas tämä moottori on, nämä MPG-lukemat ovat itse asiassa todella hyviä.
Onko Fordin 2.3 EcoBoost parempi kuin V8?
2.3 EcoBoost on paljon halvempi ostaa, paljon halvempi korjata, paljon halvempi käyttää ja paljon tehokkaampi. 2.3 EcoBoost on parempi moottori lähes kaikilla mahdollisilla tavoilla, mutta ihmiset tulevat aina rakastamaan 5.0L V8:aa enemmän, koska se on luonnollisesti imevä suuri V8-moottori, joka kuulostaa upealta.