Yleiset Ford 3.5 V6 -moottorin ongelmat

Ford 3.5 V6 julkaistiin vuonna 2007, ja se tunnetaan yleisesti nimellä ”Cyclone” tai ”Duratec 3.5”. Tätä 3,5-moottoria käytettiin aluksi Ford Edgessä ja Lincoln MKZ:ssä, mutta myöhemmin se päätyi moniin muihin malleihin. Alle 300 hv:n teholla 3,5 litran V6 ei varmasti tee vaikutusta kehenkään, sillä jotkut EcoBoost Ford -moottorit voivat tuottaa enemmän puolet pienemmällä teholla.

Oli miten oli, 3,5 litran moottoria ei otettu käyttöön suorituskykyistä autoa varten, vaan pikemminkin sen tarkoituksena oli olla tehokas ja luotettava. Sellaisenaan 3,5L on kohtuullisen luotettava moottori, joka voi kestää pitkään ilman ongelmia, mutta mikään moottori ei ole täydellinen, ja nyt aiomme luetella yleiset Ford 3.5 V6 -moottorin ongelmat.

Yleisimmät ongelmat liittyvät vesipumppuun, öljyn laimenemiseen, nokkavääntömomentin vaiheisiin ja välijäähdyttimen tiivistymiseen. Ennen kuin paneudumme syvällisemmin näihin ongelmiin, meidän on käsiteltävä sitä, että 3,5 litran moottori on kokonaisuutena terve ja luotettava moottori. Nämä ovat vain yleisiä ongelmia, mutta ne eivät ole yleisiä kaikissa 3.5:n yksiköissä.

Jos haluat, että tämä moottori kestää elämääsi, sinun on pidettävä siitä asianmukaista huolta. Hyvä uutinen on se, että tämän moottorin käyttö ei ole niin kallista kuin jotkut ehkä odottavat sen kokoon nähden. Kaiken kaikkiaan se on hyvä, luotettava ja tehokas voimanlähde, joka ei hämmästytä tai loukkaa ketään.

Ford 3.5 V6 -moottorin ongelmat – Vesipumppuongelmat

Moottorin jäähdytysjärjestelmissä vesipumput ovat tunnettu vikakohta. Vesipumpun tehtävänä on kierrättää jäähdytysnestettä koko moottorissa, mikä tarkoittaa, että se on elintärkeä moottorin lämpötilan pitämiseksi turvallisella tasolla. Tämä tekee vesipumppuongelmista kiireellisiä korjauksia, sillä ne voivat nopeasti tuhota moottorin.

  Ford Fiesta ST Luotettavuus

Valitettavasti Fordin 3,5L V6 -moottorissa tiedetään olevan suhteellisen viallinen vesipumppu, mikä tarkoittaa, että tämä ongelma voi uhata koko voimansiirtoa. Vesipumppua pyörittää ajoitusketju, mikä tekee siitä paljon riskialttiimman ja vaikeammin korjattavan. Jos näet moottorin lämpötilan nousevan, sammuta auto ja tarkista vesipumppu.

Ford 3.5 V6 -moottorin ongelmat – Öljyn laimennusongelmat

Aiemmin puhuimme siitä, että Ford 3.5 kärsii vesipumpun vioista, jotka voivat myös aiheuttaa jäähdytysnesteen sekoittumisen moottoriöljyyn ja siten laimentaa sitä huomattavasti. Tämä ei ole yhtä yleistä kuin vesipumppuongelma, mutta sitä tapahtuu. Jos tämä jää huomaamatta joksikin aikaa, voimakkaasti laimentunut öljy menettää kykynsä voidella moottoria kunnolla ja voi siten aiheuttaa katastrofaalisen moottorivaurion.

Näyttää myös siltä, että näihin kahteen ongelmaan liittyy suoraan muutamia oikeusjuttuja. Moottoriöljy on luultavasti tärkein neste, joka autossa on, mikä tarkoittaa, että sitä on aina täydennettävä kunnolla ja se on myös vaihdettava oikein väliajoin, jotta moottori voidaan suojata monenlaisilta ongelmilta.

Ford 3.5 V6 -moottorin ongelmat – Nokan vääntömomenttivaihteen ongelma

Fordin 3,5L V6-moottorista on kaksi eri versiota. Ensimmäisessä käytetään yhtä nokka-akselia, kun taas toinen luottaa kahteen itsenäisesti muuttuvaan nokka-akselin ajoitukseen. Tämä ero on tärkeä, sillä nokan vääntömomentin vaiheistimen ongelmat vaikuttavat vain jälkimmäiseen. Kaksoisriippumattoman nokka-akselin ajoituksen ideana on synkronoida imu- ja pakokaasun ajoitus oikein paremman suorituskyvyn saavuttamiseksi.

  Ford Mustang Shelby GT350 Luotettavuus

Nämä vääntömomenttiset nokka-akselivaiheuttimet on suunniteltu pyörittämään näitä kahta nokka-akselia moottorin ajoituksen mukaisesti. Kun nämä lakkaavat toimimasta kunnolla, ne aiheuttavat karkeaa tyhjäkäyntiä, tarkista moottorin merkkivalo, tehon menetystä ja voimakasta moottorin kolinaa. Tämä ei ole halvin eikä helpoin asia korjata, joten muista tarkastaa nämä osat aina, kun huollat autoa.

Ford 3.5 V6 -moottorin ongelmat – välijäähdyttimen tiivistyminen

Jos ajat Fordin 3.5L V6 -moottorilla erityisen kosteissa paikoissa, kuten Floridassa, saatat joutua ongelmiin, joissa vesi jää jumiin välijäähdyttimen sisälle sen sijaan, että se höyrystyisi pois. Näin ollen ylimääräinen vesi välijäähdyttimessä ei pääse höyrystymään ja aiheuttaa moottorin tökkimistä ja epäröintiä, erityisesti raskaalla kuormalla, kuten hinauksessa, vetotyössä tai moottoritiellä ajettaessa.

Nämä ongelmat voidaan ratkaista erilaisilla jälkimarkkinakomponenteilla, kuten niin sanotulla ”catch can” -kanisterilla. Pyydystin perustuu turboahtimesta syntyvään alipaineeseen, joka kerää ylimääräisen veden ja estää sitä jäämästä loukkuun välijäähdyttimen sisälle. On myös syytä mainita, että nämä ongelmat koskevat vain aiempia 3,5 litran V6-moottoreita, sillä Ford suunnitteli myöhemmät moottorit uudelleen.

UKK-osio

Onko Fordin 3,5L V6 hyvä moottori?

Se riippuu siitä, mitä moottorilta halutaan. Jos haluat suuria hevosvoimia, reagoivuutta ja suurta vääntöä, 3,5L V6 ei ole sinua varten. Monet uskovat, että tämä moottori on todella tehokas, koska se on 6-sylinterinen moottori, jossa on suhteellisen suuri iskutilavuus, mutta tämä on kaukana totuudesta, sillä jopa jotkut Ford EcoBoost 3-sylinteriset moottorit tarjoavat samanlaista tehoa.

  Ford F-150 Lightning ongelmat

Toisaalta, jos haluat luotettavan, tehokkaan ja luotettavan työhevosen moottorista, 3,5 litran Ford V6 sopii sinulle todennäköisesti hyvin.

Kuinka tehokas on Fordin 3,5 litran V6-moottori?

Ottaen huomioon, kuinka suuri tämä moottori itse asiassa on, on melko vaikuttavaa, että se pystyy tuottamaan jopa 20MPG kaupungissa ja jopa 26MPG maantiellä. Näitä MPG-tuloksia voidaan muuttaa monin tavoin, lähinnä ajotavalla. Toki on monia pienempiä Ford-moottoreita, jotka voivat tarjota tätä moottoria paremman MPG:n, mutta vuoden 2007 moottoriksi tämä on enemmän kuin tarpeeksi hyvä.

Jos vertaat tätä V6-moottoria muihin V6- ja V8-moottoreihin, huomaat heti, että tämä on paljon tehokkaampi ja kehittyneempi.

Kuinka kauan Fordin 3,5 litran V6-moottori kestää?

Jos teet huolellista työtä ja huolehdit moottorista kunnolla, voit todennäköisesti kokea yli 200 000 kilometrin ajomatkan tarvitsematta suurempia moottorin peruskorjauksia. Monet asiat vaikuttavat siihen, kuinka kauan moottori voi kestää, minkä vuoksi ”todellista” rajaa on vaikea arvioida.

Oli miten oli, monet 3,5L V6 Ford -moottorin omistajat ilmoittavat ylpeinä, että heidän moottorinsa ovat helposti ylittäneet 250 000 tai jopa 300 000 kilometrin rajan, mutta on epävarmaa, onko nämä moottorit rakennettu uudelleen millään tavalla, muodossa tai muodossa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z