Yleisiä ongelmia Citroën ë-Jumpyn kanssa

Citroën ë-Jumpy (ë-Dispatch) on täyssähköinen pakettiauto, joka on suunniteltu tarjoamaan sinulle kaiken sen tilan ja toiminnallisuuden, jota olet odottanut pakettiautolta, ja lisäksi se ei saastuta ympäristöä. ë-Jumpy käyttää melko hyvin tunnettua alustaa, jota käytetään monissa Stellantis-pohjaisissa autoissa, kuten sen tärkeimmissä kilpailijoissa.

Tässä artikkelissa käsittelemme perusteellisesti kaikkia Citroën ë-Jumpyn yleisiä ongelmia ja kerromme, mitä sinun on varottava, jos olet hankkimassa tällaista autoa. Ennen sitä meidän on mainittava, että ë-Jumpy on vielä liian tuore, jotta voisimme tehdä kunnollisen arvion sen pitkäaikaisesta luotettavuudesta, mutta tietoja on riittävästi, joten voimme tehdä valistuneen arvion.

Ensinnäkin ë-Jumpy näyttää kärsivän tietyistä ongelmista, jotka liittyvät auton latausjärjestelmään ja muihin pää- ja toissijaisiin sähköihin. Joissakin malleissa tiedetään esiintyvän varusteisiin liittyviä ongelmia, turvatyynyihin liittyviä ongelmia ja ongelmia suurimman käytettävissä olevan toimintasäteen kanssa.

Kaiken kaikkiaan ë-Jumpy on paljon luotettavampi pakettiauto verrattuna kaikkiin polttomoottoriautoihinsa, sillä sähköautot ovat yleensä vähemmän ongelmallisia. Näin ollen voit odottaa, että ë-Jumpy on hyvä pitkän aikavälin ajoneuvo, joka ei jätä sinua pulaan.

Citroën ë-Jumpy – Lataus ja sähköongelmat

Monilla nykyaikaisilla sähköajoneuvoilla on nykyään taipumus kärsiä erilaisista latausjärjestelmään liittyvistä ongelmista, eikä ë-Jumpy ole poikkeus. Muutamat omistajat ovat valittaneet ajoittaisesta virran katoamisesta, joka voidaan yleensä ratkaista yksinkertaisesti käynnistämällä auto uudelleen. Jos tällaiset ongelmat kuitenkin ilmenevät moottoritiellä, ne voivat olla melko vaarallisia.

  Citroën ë-C4:n yleiset ongelmat

Merkittävin latausjärjestelmään liittyvä ongelma ë-Jumpyn kanssa on se, että laturi kieltäytyy hyödyntämästä suurinta sallittua pikalatausnopeutta. Tämän lisäksi laturikokemus muuttuu paljon vähemmän jännittäväksi, kun vastaan tulee kylmä sää, joka voi alentaa lataustehoa melkoisesti.

Citroën ë-Jumpy – Varusteongelmat

Citroën ë-Jumpy on suunniteltu sekä kaupalliseen että yksityiseen käyttöön, mikä tarkoittaa, että sitä käyttävät usein yritykset ja yksityishenkilöt. ë-Jumpyn sivussa olevat liukuovet helpottavat elämää huomattavasti, koska lastia ei tarvitse lastata yksinomaan takaosan kautta. Liukuovien salpa/salpa voi kuitenkin joskus pettää, jolloin ovet ovat täysin käyttökelvottomia.

Muita varusteongelmia ovat keskuslukitusmekanismiin liittyvät ongelmat, sillä Citroën käyttää tunnetusti melko herkkiä johtoja ja kiinnikkeitä, jotka katkeavat helposti. Myöskään ilmastointilaitteessa ei ole vikoja, mikä tarkoittaa, että matkustamon lämmittäminen tai jäähdyttäminen ei aina onnistu nopeasti ja tehokkaasti. Kaiken kaikkiaan ë-Jumpyssä on melko vähän varusteongelmia, mutta ne on yleensä helppo korjata.

Citroën ë-Jumpy – turvatyynyongelmat

Turvatyynyihin liittyvät ongelmat kuuluvat kaikkien nykyautojen yleisimpiin ongelmiin, koska autoissa on nykyään paljon turvatyynyjä. Koska lähes kaikki maailman hallitukset ovat määränneet turvatyynyt, kaikki niihin liittyvät ongelmat tulevat todennäköisesti melko julkisiksi. Turvatyynyongelmat eivät ole vieraita ë-Jumpylle, minkä vuoksi Citroën kutsui takaisin useita Citroën-malleja turvatyynyihin liittyvien ongelmien vuoksi, myös Jumpyn.

Joka tapauksessa on syytä kiinnittää huomiota kaikkiin autoosi mahdollisesti vaikuttaviin aktiivisiin takaisinkutsuihin, mikä tarkoittaa sitä, että on ehdottomasti soitettava jälleenmyyjälle. Takaisinkutsut ovat nimittäin yleensä maksuttomia, ja ne korjaavat autosi todella tärkeitä turvallisuusnäkökohtia, eikä mikään muu turvallisuusosa ole niin tärkeä kuin turvatyyny.

  Onko Citroën DS4 hyvä auto?

Citroën ë-Jumpy – Ongelmia maksimietäisyydellä

Citroën ë-Jumpy on saatavana kahdella akkukoolla, pienemmällä 50 kWh:n akulla ja suuremmalla 75 kWh:n akulla, ja ison akkumallin maksimietäisyys on noin 260 km. Kylmällä säällä voit kuitenkin olettaa, että tämä maksimietäisyys pienenee joissakin tapauksissa jopa 20-40 prosenttia, mikä on melko paljon.

Lisäksi jos ë-Jumpy on täynnä ihmisiä ja rahtia, maksimietäisyys pienenee entisestään. Useimmat sähköajoneuvojen omistajat eivät ole valmiita puhumaan tästä, mutta alle 150 tai 100 kilometrin toimintasäde täydellä latauksella on ongelma, johon on puututtava olosuhteista riippumatta.

UKK-osio

Onko Citroën ë-Jumpy sen arvoinen?

No, se riippuu siitä, mitä siltä pyydät. Jos olet todella kiinnostunut sähköpakettiautoista (joita ei moni ole), rakastat luultavasti ë-Jumpya, sillä se on yksi markkinoiden parhaista sähköpakettiautoista. Ne on suunniteltu kaupunkien työmatkalaisten käyttöön, ja jos autotallissasi on latauspistoke, ë-Jumpyn ostaminen on erittäin järkevää.

Jos sinulla ei kuitenkaan ole säännöllistä pääsyä henkilökohtaiseen latauspistorasiaan tai jos sinulla on tapana tehdä pääasiassa pitkän matkan matkoja, ë-Jumpy ei ehkä ole paras auto, jonka voit ostaa. Sanovatpa muut mitä tahansa, jos tarvitset pitkien matkojen kuljettamista ja ajamista, diesel hoitaa homman silti paremmin kuin mikään muu moottori.

Miksi Citroën tekee sähköpakettiautoa?

Usko tai älä, Citroën tekee joillakin markkinoilla enemmän voittoa hyötyajoneuvojen myynnistä kuin tavallisten henkilöautojen myynnistä. Tämä tarkoittaa sitä, että suuri osa hyötyajoneuvojen/MPV:n markkinoista on kyllästetty Citroënin nykyisillä malleilla, minkä vuoksi Citroën päätti myös kehittää sähkökäyttöisen pakettiauton.

  Citroën DS3:n yleiset ongelmat

ë-Jumpy/e-Dispatch, e-SpaceTourer ja e-Berlingo ovat kaikki ajoneuvoja, joita käytetään yleisesti sekä yksityiseen että kaupalliseen käyttöön, ja ne kaikki ovat saatavilla myös yksinomaan sähköautoina.

Ovatko sähkökäyttöiset pakettiautot parempia kuin polttomoottoriautot?

Sähkökäyttöiset pakettiautot maksavat suoraan enemmän rahaa, mutta ajoneuvokannan ajoneuvoina ne voivat säästää melkoisesti rahaa. Sähkökäyttöisten pakettiautojen pitäisi olla luotettavampia, mutta niiden korjaaminen vian sattuessa maksaa enemmän. Sähkökäyttöiset pakettiautot sopivat hyvin kaupunkiajoon, mutta ovat paljon huonompia pitkillä matkoilla.

Näin ollen vastaus tähän kysymykseen riippuu siitä, mitä arvostat enemmän ja voitko ottaa kaiken hyödyn irti sähköisestä voimansiirrosta.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z