Yleisiä ongelmia DS 3 Crossback E-Tense -mallissa

DS 3 Crossback E-Tense

DS on Citroenille ja Peugeotille sama kuin Audi on VW:lle ja Skodalle, mikä tarkoittaa, että DS pyrkii olemaan premium-tarjous, joka jakaa suurimman osan osistaan kahden sisaryhtiönsä, Citroenin ja Peugeotin, kanssa. DS oli aiemmin Citroenin erityinen sisaryhtiö, mutta vuodesta 2015 lähtien DS on tullut täysin itsenäiseksi ja pyrkii tekemään jälkeä maailman premium-automarkkinoilla.

DS 3 Crossback on DS:n pienin premium-luokan katumaasturi, joka yrittää varastaa asiakkaita Audi Q3:n tai BMW X1:n kaltaisilta autoilta. E-Tense-nimi viittaa siihen, että tämä versio DS 3 Crossbackista saa käyttövoimansa kokonaan akkukennoista, ei polttomoottorista. Tässä artikkelissa kerromme kuitenkin kaikki DS3 Crossback E-Tense -auton yleisimmät ongelmat ja mitä varoa.

Näyttää siltä, että DS 3 Crossbackin yleisimmät ongelmat liittyvät auton lisävarusteisiin ja sähköjärjestelmiin, kuten ovenkahvoilla on oma tahtonsa. Jotkut ovat myös raportoineet ongelmista, jotka liittyvät tiettyihin kehittyneisiin kuljettajan apujärjestelmiin, jotka voivat usein tuntua hieman liian itsevarmoilta ja epäsuorilta.

Toiset ovat valittaneet auton mittaristosta ja siitä, että DS 3 ei pysty oikein arvioimaan, kuinka monta kilometriä akussa on jäljellä. Jotkut ovat valittaneet myös auton lataustilanteesta, sillä auton latausajastinta ei voi asettaa oikein ja että akun käyttökelpoinen kapasiteetti on itse asiassa selvästi alle 50 kW.

DS 3 Crossback E-TENSE – Sähköongelmat

Aloitamme tämän listan mainitsemalla, että E-TENSE:llä on toisinaan oma tahtonsa, kun on kyse ovenkahvoista ja niiden toiminnasta. Autossa on edistyksellinen avaimeton järjestelmä, joka pystyy havaitsemaan, kun avain on lähellä autoa, ja ponnahduttamaan ovenkahvat esiin, jotta ne tervehtivät aina, kun tulet niiden lähelle.

  Citroën C3 Picasso yleiset ongelmat

Jotkut omistajat ovat kuitenkin valittaneet, että tämä järjestelmä ei ole aina niin tehokas kuin sen pitäisi olla ja siten laskee auton laatutasoa, vaikka sen päätarkoitus oli nostaa sitä. Niin tai näin, kyseessä on todennäköisesti vain pieni ohjelmisto-ongelma, josta varmasti huolehditaan tulevien kuukausien aikana kaikkien tulevien päivitysten myötä.

DS 3 Crossback E-TENSE – ADAS-ongelmat

Lähes kaikissa autoissa on nykyään kehittyneet kuljettajan apujärjestelmät, joiden tarkoituksena on pitää meidät turvassa ympäristöstä riippumatta. DS3 Crossbackissa on kaikki tavanomaiset varusteet, kuten kaistavahti, kuolleen kulman avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, automaattinen hätäjarrutus ja monia muita mukavuuksia.

Jotkut omistajat kuitenkin valittivat, että kaistavahti on tunnetusti liian itsevarma ja voi vetää sinut takaisin kaistan keskelle, vaikka haluaisit vaihtaa kaistaa. Omistajat sanovat, että tämän voi välttää kytkemällä järjestelmän pois päältä, mikä hieman heikentää sen tarkoitusta.

DS 3 Crossback E-TENSE – Kilometrimäärää koskevat ennusteet ongelmat

Siitä lähtien, kun autoissa alkoi olla kehittynyttä elektroniikkaa, mittaristossa olevasta mittarilukemamittarista on tullut standardi kaikissa autoissa. DS 3:ssa oleva mittari ei ole kaikkein paras mahdollinen, sillä se voi usein johtaa sinua harhaan jäljellä olevan toimintasäteen suhteen. Omistajat ovat todenneet, että auto voi joskus näyttää alle 170 mailia, vaikka auto olisi ladattu täyteen.

Toiset taas ovat todenneet, että mittari voi joskus mennä päinvastoin, vaikka akku olisi tyhjentynyt melko paljon. Tämä johtuu siitä, että indikaattori yrittää ottaa huomioon ajotottumuksesi ja antaa arvion sen perusteella, miten ajat autoa. Tämä toimii suurimman osan ajasta, mutta joskus auto ei kuitenkaan näytä todellista jäljellä olevaa ajokilometrimäärää ajotavasta riippumatta.

  Citroën C5 X - yleiset ongelmat

DS 3 Crossback E-TENSE – Latausongelmat

Tämän luettelon lopuksi mainitsemme myös tietyt lataustilanteeseen liittyvät ongelmat, joissa DS3 Crossback E-TENSE voi joskus olla hieman hankala käyttää. Jotkut sanovat, että auton mukana tuleva sovellus ei ole paras mahdollinen, kun on kyse auton latausajankohdan ennalta määrittämisestä.

Tämä ei ole ainoa ongelma, sillä monet omistajat valittavat sovelluksesta useammalla kuin yhdellä tavalla. Sitä ei ole helpointa käyttää, ja se on myös puutteellinen, kun kyse on premium-segmentin autoista.

UKK-osio

Pitäisikö minun ostaa DS 3 Crossback E-TENSE?

Jos pidät siitä, mitä DS:llä on tarjota ja haluat hyvän yleissähköauton, DS 3 Crossback E-TENSE on varmasti ostamisen arvoinen. Akku voisi olla hieman suurempi ja auton ulkoinen muotoilu voisi olla päättäväisempi, sillä useimmilla tämän premium-luokan sähköautojen segmentin autoilla on pitkä merkkiperintö, ja niiden muotoiluvalinnat ovat yleensä yhtenäisempiä.

Citroen/DS on kuitenkin tunnettu siitä, että se tekee autoja, jotka eivät näytä samalta kuin muut autot. Kysymys siitä, onko DS 3 Crossback E-TENSE sen arvoinen, riippuu täysin siitä, mitä pidät sähköautoista. Jos pidät DS:n muotoilukielestä ja katsot, että toimintasäde ja teho riittävät, DS3 E-TENSE on todellakin sen arvoinen.

Mitkä autot kilpailevat DS 3 Crossback E-TENSE:n kanssa?

DS 3 Crossback E-TENSE asetetaan usein vastakkain Hyundai Kona Electricin, MG ZS EV:n ja Kia e-Niro SUV:n kanssa. Näiden kolmen joukossa DS näyttää olevan korkeamman hintaluokan tuote, ja se onnistuu olemaan se, joka ajaa parhaiten.

  Onko Citroën DS4 hyvä auto?

Kia e-Niro ja MG ZS maksavat DS 3:een verrattuna hieman vähemmän, mikä on melko ilmeistä heti, kun nämä kaksi asetetaan vastakkain. Kia e-Nirossa on kuitenkin suurempi 67,5 kWh:n akku, jolla voi ajaa jopa 230 kilometriä, kun taas MG ZS:ssä on vielä suurempi 72 kWh:n akku, jolla voi ajaa jopa 270 kilometriä.

Mitä Citroen DS:n DS tarkoittaa?

Kuten aiemmin mainittiin, DS-brändi lähti Citroenista jo vuonna 2014, mutta erillinen DS-malli tuli vasta vuonna 2018. DS tarkoittaa ”Different Spirit” tai ”Distinctive Series”, sillä Citroen yritti tehdä täysin erillisen brändin, joka palvelee asiakkaita, joilla on korkeampi tulotaso.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z