Yleisiä ongelmia Mercedes 190E (W201) -mallissa?

Mercedes 190E (W201) on Mercedeksen perustason luksussedan 1980-luvulta. Sen julkaisusta lähtien se oli ja on edelleen melko yleinen auto ympäri maailmaa. 1980-lukua kutsutaan yleisesti Mercedeksen tekniikan kulta-ajaksi, koska kaikki tämän aikakauden Mercedes-autot on tehty kestämään.

Jopa 1980-luvun Mercedes-mallit ovat kuitenkin virheettömiä, ja kun otetaan huomioon, että ne ovat nyt yli 30 vuotta vanhoja, niihin tulee kaikenlaisia ongelmia. Jotkut niistä ovat yleisempiä kuin toiset, ja jotkut niistä johtuvat huollon puutteellisuudesta, niin tai näin, lue tämä artikkeli saadaksesi tietää.

Varhaiset 190E-mallit on varustettu viallisella yksirivisellä hammasketjumoottorilla, jonka tiedetään pettävän ennenaikaisesti. Moottorin pään tiiviste on myös altis toimintahäiriöille, samoin Jetronic-polttoaineen ruiskutusjärjestelmä. Lisäksi vaihteiston jäähdytysnesteputki on myös 190E:n heikko kohta, ja sen tiedetään aika ajoin vuotavan.

190E on nyt yli 30 vuotta vanha auto, mikä tarkoittaa, että yleinen kuluminen, kuten korroosio, on yleisempää. Jousitusjärjestelmä aiheuttaa todennäköisesti kaikenlaisia halkeamia ja ryppyjä, mikä on normaalia näin vanhalle autolle.

Yksirivisen ajoketjun ongelmat

Mercedes 190E sai vuonna 1988 mittavan päivityksen, jolloin myös yksirivinen ajoitusketju korvattiin kaksirivisellä ajoitusketjulla, mikä ratkaisi tämän ongelman. Jos kuitenkin törmäät aikaisempaan 190E-malliin, tarkista yksirivinen ajoitusketju, koska sen tiedetään vikaantuvan ennenaikaisesti.

Useiden lähteiden mukaan sekä ketju että kiristin on vaihdettava noin 100 kilometrin välein, jos haluat pitää moottorin turvallisesti käynnissä. Jos kuulet outoja ääniä, tarkasta ketju välittömästi, sillä jos et vaihda sitä, moottorisi kärsii todennäköisesti vakavampia vaurioita. Tämä koskee kaikkia yksirivisiä W201-moottoreita, ei vain 190E:ssä olevaa moottoria.

  Kumpi on parempi, Mercedes vai BMW?

Moottorin pään tiivisteeseen liittyvät ongelmat

Useimmat mekaanikot ovat yhtä mieltä siitä, että moottorin pään tiiviste on yksi 190E:n moottorin haavoittuvimmista osista, ja siksi se olisi vaihdettava vähintään muutaman kerran omistuksen aikana. Nämä moottorit voivat kestää yli puoli miljoonaa kilometriä, mutta pään tiiviste tulisi tarkastaa ja vaihtaa 100-150 000 kilometrin välein.

Helppo tapa todeta, että 190E tarvitsee uuden tiivisteen, on etsiä ulkoisia öljyvuotoja, jotka tulevat tiivisteestä. Tällaiset ongelmat ovat yleisempiä moottoreissa, joissa on alumiinista valmistettu tiiviste, koska alumiinin tiedetään laajenevan valurautaa enemmän suurissa lämpötilavaihteluissa.

Jetronic-polttoaineen ruiskutusongelmat

M102-moottori ja M101-moottori, jotka löytyvät 190E-mallista, on varustettu kehittyneellä jatkuvalla ruiskutusjärjestelmällä (CIS), joka tunnetaan myös nimellä KE-Jetronic. Tämän polttoaineen ruiskutusjärjestelmän on suunnitellut Bosch, joka on yksi maailman kehittyneimmistä autojen varaosien ja tekniikan yrityksistä.

Näin ollen on turvallista sanoa, että KE-Jetronic-järjestelmä on itse asiassa melko luotettava, ja sen pitäisi kestää pitkään. Monet mekaanikot eivät kuitenkaan edes tiedä, miten tämä järjestelmä toimii, ja siksi monet heistä eivät pysty huoltamaan sitä kunnolla. Muista kysyä asiasta mekaanikoltasi, ja jos hän ei pysty antamaan sinulle tarvittavaa apua, ota yhteyttä Mercedes-jälleenmyyjään.

Korroosio-ongelmat

Monet ihmiset uskovat, että korroosio on kaikkein kauhein vihollinen, jonka vanhempi Mercedes voi kohdata, eikä se ole kaukana totuudesta. Kuten aiemmin todettiin, 190E on nykyään melko vanha auto, ja tuon aikakauden autoissa ei ollut kehittynyttä korroosiosuojausta, mikä tarkoittaa, että nämä autot ovat nyt alttiita ruostumiselle.

  Pitäisikö minun ruostesuojata Mersuni?

Muista tarkistaa pyöräkotelot, oven alapuoli, etu- ja takapuskurin alapuoli sekä ikkunoiden ympärys ruosteen varalta. Jos kohtaamasi auto on pahasti ruostunut, käänny ympäri äläkä katso takaisin.

Närinät ja yleinen kuluminen.

Muutama vuosikymmen tien päällä voi todella kolhia autoa, olipa se kuinka hienostunut tai luotettava tahansa. Tämä tarkoittaa, että useimmissa 190E-malleissa on jo satoja tuhansia kilometrejä ajettu, mikä tarkoittaa myös sitä, että niissä on todennäköisesti kaikenlaisia narinoita ja kolinoita.

Äänekäs jousitus on melko yleinen ongelma vanhemmissa Mercedes-malleissa, myös 190E:ssä.

FAQ-osio

Onko Mercedes 190E luotettava?

Mercedes 190E on todellakin luotettava auto, mutta se on myös yli 30 vuotta vanha auto. Korin ruostesuojaominaisuudet olivat ennen kohtuulliset, mutta nykyään tämä on paljon kyseenalaisempaa. Useimmat 190E-mallit viettävät yleensä jopa miljoona kilometriä tien päällä, mikä tarkoittaa, että 190E:n tappaminen on melko vaikea tehtävä.

Muutamia niksejä löytyy sieltä sun täältä, mutta 190E on todella rakennettu kestämään, aivan kuten mikä tahansa muukin 1980-luvun Mercedes-malli.

Paljonko Mercedes 190E maksaa?

Mercedes 190E:n voi nykyään ostaa pikkurahalla, mutta kunnollisemmassa ja huolitellussa kunnossa olevat yksilöt maksavat yleensä muutaman tuhannen dollarin luokkaa. Kallein 190E-malli on Cosworthin tukema 190E 2.5 EVO II, joka maksaa nykyään jopa 400 000 dollaria kaikkein parhaista yksilöistä.

  Mercedes Benz G63 / G65 AMG-luokan luotettavuus

190E:n omistamisen ei pitäisi olla kovin kallista, koska varaosia on tarjolla runsaasti ja Mercedes on myös valmis toimittamaan kaikki osat suoraan.

Onko Mercedes 190E tulevaisuuden klassikko?1

Tavallinen 190E ei ole klassikkoauto eikä siitä todennäköisesti tule sellaista, koska se ei ole mitenkään harvinainen tai erityinen. Korkeamman hintaluokan sisustusmallien arvo saattaa nousta ajan mittaan, mutta vain jos ne pidetään koskemattomassa kunnossa.

Mercedeksen 1980-luvun malleja on niin paljon, ja 190E on vain tuon aikakauden ”lähtötason” pikkumersu. Vaikka se tarjoaa paljon arvoa, siitä ei todennäköisesti tule todellista klassikkoa, mutta vain aika näyttää, onko näin todella.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z