Renault Modus ei ole tunnetuin Renault-malli, sillä sitä tarjottiin vain vuosina 2004-2012. Tuona aikana Renault onnistui itse asiassa myymään niitä melko paljon, sillä kompaktit monikäyttöautot (MPV) olivat tuona aikana todella suosittuja, koska niissä yhdistyvät monet edut yhteen pakettiin.
Modus ei kuitenkaan ole luotettavuuden suhteen kaikkein lupaavin auto, minkä vuoksi päätimme tutkia Modusta yksityiskohtaisesti. Aiomme mainita kaikki Renault Moduksen yleiset ongelmat ja kertoa, mitä sinun on varottava, jos olet ostamassa käytettyä mallia.
Yleisimpiä Renault Moduksen ongelmia ovat moottoriongelmat, sähköongelmat, korin ja varusteiden ongelmat sekä vaihteiston ongelmat. Jotkut näistä ovat melko ärsyttäviä, mutta eivät liian vakavia, kun taas toiset voivat olla todella hankalia ratkaista kokonaan.
Kaiken kaikkiaan, jos olet kiinnostunut ostamaan Renault Modus -mallin käytettynä, sinun pitäisi tehdä huolellinen selvitys ja tutkia kaikki Moduksen yksityiskohdat ja yrittää valita suhteellisen hyvin hoidettu malli, jolla on asianmukainen huoltohistoria ja jossa ei ole liikaa kilometrejä kellossa.
Moottoriongelmat
Yksi Modus-mallin yleisimmistä ongelmista on EGR-venttiilin vikaantuminen, jolloin pakoputkesta tulee mustaa savua ja autosi kiihtyvyys heikkenee jatkuvasti. Tämä tarkoittaa, että EGR-venttiili päästää pakokaasuja turboahtimeen, mikä ei ole ihanteellista sekä venttiilin, moottorin että erityisesti turboahtimen kannalta.
Voit joskus puhdistaa EGR-venttiilin, mutta jos se ei auta, se on vaihdettava kokonaan. Jos moottori käy epätasaisesti, kannattaa myös tarkastaa heti sytytyskelat, ja jos yksi on tehty, muista vaihtaa kaikki neljä samalla kertaa, sillä se on aina parempi idea.
Sähköongelmat
Yleisimpiä Renault Moduksen ongelmia ovat sähköongelmat, kuten ulkovalojen pettäminen takavalojen sisäänpääsyn takia tai etulampun palamisen takia todella aikaisin. Muita sähköongelmia ovat vialliset kojelaudat, jotka eivät näytä oikeita tietoja tai lainkaan tietoja.
On myös mainittava, että keskuslukitusjärjestelmä voi pettää, sähköikkunoiden toimilaitteet voivat myös pettää, ja elektroninen käsijarru on myös altis pettämään lopulta. Kaiken kaikkiaan Modusissa on monia mahdollisia sähköisiä ongelmia, joten kiinnitä niihin huomiota, jos päätät ostaa sellaisen.
Korin ja varusteiden ongelmat
Modus kärsii myös melko kalliista koriin ja varusteisiin liittyvistä ongelmista, kuten lämmittimestä, joka voi pettää kokonaan ja kieltäytyä puhaltamasta lämmintä ilmaa tai ylipäätään mitään ilmaa. Kattoluukun moottorin tiedetään räjähtävän ja estävän sinua avaamasta kattoluukkua, mikä voi olla todella kallista korjata.
Muita mahdollisia ongelmia voivat olla korroosio joissakin auton koripaneeleissa, koska sillä on hieman vaikeuksia veden pääsyn kanssa mattoalueelle ja tavaratilan alueelle. Tämä voi olla erityisen vaarallista, jos sitä ei korjata ajoissa, koska korroosio voi hitaasti tuhota auton kokonaan ja heikentää sen arvoa valtavasti.
Vaihteisto ongelmat
Useimmissa näistä autoista on manuaalivaihteisto, jossa voi esiintyä vaikeuksia vaihteiden vaihtamisessa, jauhavia ääniä ja vaihteiden liukumista. Tämä voi johtua laatikon yleisestä kulumisesta ja huonosta huollosta, jotka molemmat olisi tehtävä, jotta vaihteisto ei vikaantuisi.
Kytkin ja siihen liittyvä levy voivat kulua todella nopeasti, mikä johtaa todella vaikeaan vaihteiden vaihtamiseen ja myös liukuvaan kytkimeen. Kaiken kaikkiaan huollon puute kiihdyttää ja pahentaa näitä ongelmia, joten yritä kiinnittää tarkkaa huomiota siihen, miten juuri sinun Moduksesi on huollettu ennen sen ostamista, sillä se voi säästää paljon rahaa pitkällä aikavälillä.
Uudemmissa autoissa on myös ongelmia, joista voit lukea täältä: Renault Kadjar -ongelmat, Renault Captur -ongelmat tai Renault Twingo -ongelmat.
FAQ-osio
Miksi Renault lopetti Modusin valmistuksen?
Renault lopetti Modus-mallin valmistuksen vuonna 2012, koska sen myynti laski ja kuluttajien kysyntä siirtyi kohti crossover-maastureita ja suurempia ajoneuvoja. Modus oli pieni, kompakti auto, joka suunniteltiin ensisijaisesti Euroopan markkinoille, joilla se kohtasi kovaa kilpailua muiden pienten autojen, kuten Fiat Pandan, kanssa.
Lisäksi Modus perustui samaan alustaan kuin Renault Clio, mikä tarkoitti, että sen valmistus oli kalliimpaa kuin joidenkin kilpailijoiden. Tämän seurauksena Renault päätti luopua Modus-mallista ja keskittyä tuottamaan muita malleja, jotka olivat suositumpia kuluttajien keskuudessa ja kannattavampia yritykselle.
Mikä auto korvasi Renault Moduksen?
Renault korvasi Modusin Capturilla, joka on vuonna 2013 markkinoille tullut pienikokoinen crossover-maasturi. Captur suunniteltiin kilpailemaan suosittujen mallien, kuten Nissan Juken ja Peugeot 2008:n kanssa, ja se on ollut Renaultille kaupallinen menestys.
Captur on edelleen myynnissä, ja Renault onnistuu myös myymään niitä tonneittain, minkä vuoksi Captur ei todennäköisesti lähiaikoina katoa mihinkään. Tämä on järkevää, sillä Captur on juuri sellainen auto, jonka useimmat tavalliset eurooppalaiset asiakkaat haluavat autotalliinsa.
Mitä eroa on Renault Grand Moduksen ja Modusin välillä?
Grand Modus on 23 cm pidempi kuin tavallinen Modus, ja sen akseliväli on 9 cm pidempi. Tämä merkitsee enemmän sisätilaa ja suurempaa tavaratilaa. Grand Modusissa on myös korkeampi kattolinja kuin tavallisessa Modusissa, mikä tarjoaa matkustajille enemmän pääntilaa.
Siihen on myös mahdollista lisätä kolmas takaistuin, jolloin siihen mahtuu jopa viisi matkustajaa, kun tavalliseen Modusiin mahtuu vain neljä matkustajaa. Kaiken kaikkiaan Renault Grand Modus on suunniteltu tarjoamaan enemmän sisätilaa ja monipuolisuutta kuin tavallinen Modus, joten se on hyvä valinta perheille tai niille, joiden on kuljetettava suurempia tavaroita.