Yllättäviä faktoja VW Polosta

Volkswagen Polo

Volkswagen Polo on pienikokoinen perheen viistoperä, joka on suunniteltu hyödyntämään samoja ominaisuuksia kuin VW Golf, mutta järkevämmässä ja pienemmässä paketissa. Polon juuret ulottuvat vuosikymmenien taakse, ja se on yksi vanhimmista VW-malleista. VW on pitänyt Polon koko tämän ajan, sillä se on todella tasapainoinen ja edullinen auto, joka tarjoaa kaiken, mitä VW:ltä voi toivoa.

Tässä artikkelissa aiomme mainita kaikki VW Poloon liittyvät yllättävät faktat, jotka sisältävät asioita, joista et ole koskaan kuullutkaan, ja asioita, joita et koskaan odottaisi Polon kaltaiselta autolta. Kaiken kaikkiaan jotkut näistä ovat tarpeeksi tärkeitä, jotta ne voivat saada sinut kääntymään Polon puoleen tai pois Polon ostamisesta seuraavaksi autoksesi, joten lue tämä artikkeli ja lue lisää VW Polosta!

Se ei olekaan niin pieni

Vastoin yleistä uskomusta VW Polo ei ole niin pieni kuin useimmat luulevat. Olen 185 cm pitkä, ja mahdun erittäin mukavasti Polon sisälle, vaikka takanani istuisi aikuinen. Tämä on järkevää, koska VW Polo perustuu VW:n MQB-alustaan, joka on myös VW Passatin perustana, joka on yksi VW:n tilavimmista autoista.

VW Polossa on todella lyhyet etu- ja taka-akselit, mikä tarkoittaa, että akseliväli on noin 2564 mm, mikä on vain muutamia kymmeniä millimetrejä lyhyempi kuin suhteellisen tilavassa VW Golfissa. Tämä tarkoittaa, että uusi VW Polo tarjoaa saman verran tilaa kuin Golf Mk5, jota ei koskaan pidetty liian tilavana.

  Kaikki vuoden 2023 VW sedan -malleista

Huipputekniikkaa riittää

Volkswagen ei ole premium-merkki, ja Polo on VW:n lähtötason malli. Kun nämä kaksi seikkaa yhdistetään, voisi luulla, että VW Polossa on vain avain ja neljä pyörää, mutta se on kaukana totuudesta. Päinvastoin, VW Polo hyötyy huipputeknologiasta, kuten laajakuvanäytöllisestä virtuaalisesta ohjaamosta, mukautuvasta vakionopeudensäätimestä, mukautuvista vaimentimista ja langattomista puhelinlatureista.

Lisäksi VW Poloon saa myös täys-LED-ajovalot ja -taustavalot, ilmanlaadun tunnistimilla ja allergeenisuodattimilla varustetun Air-Care A/C -ilmastointilaitteen, kuolleen kulman tunnistimen, takaliikennehälytyksen, avaimetonta käynnistystä, avaimetonta sisäänajoa, hätäjarrutusta, jalankulkijoiden turvasuojaa, etuajo-avustimen ja pysäköintipilotin, joka osaa pysäköidä auton täysin itsenäisesti. Ei hassumpaa lähtötason autoksi.

Big Power

Pienikokoisten viistoperäisten autojen segmentti tunnetaan enimmäkseen autoista, jotka tuskin ylittävät 100 hevosvoiman rajan. Tämä on jossain määrin järkevää, koska ne ovat uskomattoman pieniä ja yleensä alle 3 000 kiloa, mikä on usein puolet keskikokoisen tai täysikokoisen katumaasturin painosta. VW Polossa ei kuitenkaan ole kyse pienistä tehoista, sillä yli 50 prosenttia sen nykyisestä moottorivalikoimasta tuottaa yli 100 hv.

Näyttelyn tähdet ovat 1,5 litran TSI-moottori, jossa on 150 hv, mikä antaa pienelle Pololle teho-painosuhteen, joka on 9 kg/hv-suhde. Vertailun vuoksi mainittakoon, että G30-BMW 518d tarjoaa vaivaiset 11 kg/hv-suhteen, kun taas 520 G30d 184 hv:llä painaa vain 0,2 kg hv:tä kohti enemmän kuin Polo. Valikoiman ylin 200 hv:n Polo GTI tarjoaa 6,2 kg/hv-suhteen, joka on parempi kuin 260 hv:n BMW 530d.

  Volkswagen Phaeton vs. Volkswagen Phaeton D2

1. sukupolven Polo ei ollut VW.

VW Polon yllättävimmistä faktoista puhuttaessa on myös mainittava, että Polon 1. sukupolvi ei ollut edes VW. Ensimmäinen Polo ilmestyi 1970-luvulla, mutta auton kehitti alun perin NSU Motorwerkhe, jonka VW myöhemmin osti ja joka itse asiassa herätti Polon henkiin.

Tämä tarkoittaa sitä, että 1. sukupolven Polo ei ole VW, sitä ei kehitetty VW:n toimesta, eikä sillä suunniteltu olevan mitään yhteyksiä VW:hen. NSU Motorwerkhe -yhtiöllä on kuitenkin ollut vaikeuksia epäluotettavien takuuvaatimustensa vuoksi, jotka johtivat yhtiön lähes konkurssiin ja olivat syynä siihen, että VW osti sen.

Audi 50 oli sen syntymänimi

Ennen kuin nimeksi tuli Polo, auto vaihtoi muutaman eri nimen. VW kutsui sitä ensin Audi 50:ksi (kuvittele), mutta VW ei ollut kovin varma nimestä ja halusi jossain vaiheessa jopa nimetä sen ”Mini Golfiksi”. VW harkitsi myös nimeä ”Bonito”, mutta onneksi Polo-nimi jäi.

VW Polon kehitys oli varmasti mielenkiintoinen aikakausi, sillä ei ollut edes varmaa, että Polo selviää. Onneksi se onnistui ja on yhä olemassa, vaikka tuotantoa on kestänyt jo lähes 50 vuotta.

UKK-osio

Mitä hyvää VW Polossa on?

Yksi asia, jonka VW tekee todella hyvin, on tehdä autoja, joita on helppo suositella. VW Pololla on monia hyviä puolia, niin paljon, että voi olla vaikeaa ahtaa niitä kaikkia tänne, mutta yritämme kuitenkin. Ensinnäkin Polo sijoittuu premium-segmentin pienikokoisten autojen ja säästösegmentin väliin, mikä tarkoittaa, että hinta kuuluu ensin mainittuun segmenttiin ja tarjoaa samalla jälkimmäisen laatutasoa.

  Käyttääkö Porsche VW:n moottoreita?

Toiseksi, sen tekniikka on vaikuttavaa, se on mukavampi ja tilavampi kuin luulisi, ja se on yksi VW:n luotettavimmista autoista. Vielä lähes 50 vuoden olemassaolon jälkeenkin Polo myy hyvin luokkansa johtavan käytännöllisyyden, tekniikan, turvallisuuden ja jopa jälleenmyyntiarvon ansiosta. Lopuksi on vielä mainittava, että mahdollisuus ostaa yli 200 hv:n Polo GTI on suorastaan uskomaton.

Mitä huonoa VW Polossa on?

Hyvät, huonot ja rumat asiat, no, emme voi sanoa mitään Polon rumuudesta, mutta voimme mainita muutamia haittoja sen nimestä. Vaikka Polo ei olekaan niin pieni kuin miltä se näyttää, se on silti liian pieni useimmille autoilijoille tuolla ulkona, erityisesti niille, jotka kuljettavat paljon ihmisiä ja matkatavaroita. Toiseksi Polo on tullut melko kalliiksi vuonna 2023.

Kolmanneksi Polossa on edelleen joitakin teknisiä ratkaisuja, jotka löytyvät jo 10 vuotta käytössä olleesta VW Golfista, mikä on ollut jonkinlainen teema Polon kohdalla. Vielä enemmän, vuoden 2023 Polo-malleissa on alemman varustetason ilmastointijärjestelmä, joka esiteltiin ensimmäisen kerran Mk4 Golfissa vuonna 1997, kaksi ja puoli vuosikymmentä sitten!

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z