Kaikki uusista sähkökäyttöisistä Citroëneista

Kaikki uusista sähkökäyttöisistä Citroëneista

Citroën on merkittävä ranskalainen taloudellinen autonvalmistaja, joka tunnetaan omituisista, kaupunkiin suuntautuneista ja futuristisista autoista, jotka pyrkivät tyydyttämään mahdollisimman monia asiakkaita. Viime aikoina Citroën on nähnyt vaivaa investoida paljon rahaa autojensa sähköistämiseen, mikä tarkoittaa sitä, että Citroënilla on nyt melko merkittävä sähköautovalikoima, ja me kerromme sinulle kaiken uusista sähköisistä Citroënista.

Aloitamme listan puhumalla uusimmasta ja ehkä omituisimmasta Citroënista, uudesta Citroën AMI:stä, joka on 100-prosenttisesti sähköinen mikrokaupunkiauto, joka on suunniteltu edulliseksi ja täydelliseksi vilkkaisiin kaupunkikeskuksiin. Jos haluat jotain hieman aikuisempaa, uusi Citroën e-C4 -sähköauto on todennäköisesti paras nykyaikainen Citroën EV.

Jos haluat 100-prosenttisesti sähkökäyttöisen monitoimiauton, joka sopii täydellisesti perhekäyttöön, uusi e-Berlingo on ilmeinen valinta, sillä se tarjoaa parhaan yhdistelmän turvallisuutta, tehokkuutta ja arvoa tässä hintaluokassa. Lopuksi on puhuttava myös suuremmasta Citroën e-Spacetourerista, jonka tavoitteena on tyydyttää ne, jotka tarvitsevat jopa 9 istumapaikkaa yhdessä paketissa.

Vaikuttaa siltä, että Citroën tuo lähivuosina markkinoille lisää sähköautoja, joista yksi mielenkiintoisimmista on varmasti Citroën OLI -konsepti. Citroënin pitäisi tuoda lähikuukausina markkinoille myös C3 electric ja C4 X EV.

Citroën AMI

Citroën AMI:n voimanlähteenä on pieni 5,5 kWh:n akku, joka on yhdistetty sähkömoottoriin, joka tarjoaa huikeat 8 hv ja pysyvän nelivetojärjestelmän. Tämä riittää AMI:n huippunopeudeksi 28 mph/45 mph, mikä on melko hämmästyttävää. Nopeus 0-60mph on mahdollista vain, jos heität pienen Citroën AMI:n jyrkänteeltä. Joka tapauksessa se on hauska kaupunkiauto, joka ei maksa juuri mitään ja riittää kaupunkikäyttöön.

  Onko Citroën DS4 hyvä auto?
Citroën AMI – Alexander Migl

Citroën e-C4

Citroën e-C4 on paljon AMI:tä vakavampi, mikä tarkoittaa sitä, että siinä on 136 hv:n 50 kWh:n akku, joka on nyt vakiona monissa Citroënin sähkömalleissa. Tämä riittää e-C4:n energiankulutukseen, joka riittää enintään noin 218 kilometrin toimintasäteeseen, ja lataus 20 prosentista 80 prosenttiin 100 kW:n DC-pikalaturilla kestää noin 23 minuuttia.

e-C4 saa pysyvän nelivetojärjestelmän ja yksivaihteisen automaattivaihteen, jossa on peruutusvaihde. Voimansiirtoa lukuun ottamatta 3-C4 on suurin piirtein sama kuin tavallinen C4, mikä tarkoittaa, että se on mukava, tilava ja turvallinen. Toki e-C4 painaa hieman enemmän ja sen tavaratila on hieman pienempi, mutta muuten kaikki C4-mallit ovat samanlaisia.

Citroën e-C4 – Alexander Migl

Citroën e-Berlingo

Jos omistat suuren perheen ja haluat sen olevan mahdollisimman turvallisesti ja mukavasti Citroënin valmistamassa sähköautossa, sinun kannattaa harkita Citroën e-Berlingoa. e-Berlingo on saatavana kahtena vaihtoehtona, joko matkustajavaununa, johon mahtuu jopa seitsemän henkilöä, tai pakettiautona, jossa on jopa 116 kuutiometriä tavaratilaa.

Molemmat versiot saavat virtansa e-C4:stä tutusta 50 kWh:n akusta, mutta e-Berlingo kestää jopa 174 kilometriä ja tarjoaa 136 hevosvoimaa. Tämä johtuu siitä, että e-Berlingo on painavampi ja vähemmän aerodynaaminen kuin e-C4, eikä se näin ollen pysty saavuttamaan e-C4:n toimintasädettä. Joka tapauksessa e-Berlingo on todella kilpailukykyinen sähkökäyttöinen pakettiauto/MPV, joka päihittää useimmat segmenttinsä autot.

  Onko Citroën C4 Aircross hyvä auto?
Citroën e-Berlingo – Alexander Migl

Citroën e-Spacetourer

Suurin 12-paikkainen Citroën EV on Citroën e-Spacetourer, jossa on myös Citroënin 50 kWh:n akku ja 136 hv. Parhaassa tapauksessa e-Spacetourerilla voi ajaa jopa 167 kilometriä, kun taas useimmat ihmiset saavat täyteen ladatulla e-Spacetourerilla noin 136 kilometriä, varsinkin jos kuljetat usein 12 ihmistä kerralla.

Voimansiirtoa lukuun ottamatta e-Spacetourer on pitkälti sama kuin tavallinen Spacetourer. On myös lisättävä, että e-Spacetourerin voi nyt ostaa suurimmassa XL-muodossaan, joka tarjoaa suunnilleen saman toimintasäteen kuin tavallinen e-Spacetourer.

Citroën e-Spacetourer – Alexander Migl

FAQ-osio

Milloin Citroën e-C3 tulee markkinoille?

Citroën e-C3 on jo esitelty yleisölle, mutta tuotantodebyytti tapahtuu todennäköisesti vuoden 2023 ensimmäisellä tai toisella vuosineljänneksellä, jotkut ennustavat huhtikuun lopulla tai maaliskuun alussa. Näyttää siltä, että e-C3:een on tulossa myös 50 kWh:n akku ja 136 hv. Joidenkin lähteiden mukaan e-C3:n toimintamatka täydellä latauksella on noin 220 mailia.

Jäämme odottamaan, aikooko Citroën laajentaa e-C3:n valikoimaa sekä pienemmillä että suuremmilla akuilla, jotta se voisi kilpailla useimpien Peugeotin ja Renaultin sähköisten kilpailijoiden kanssa.

Milloin Citroën OLI tulee markkinoille?

Upouusi Citroën OLI on paljastettu yleisölle vasta muutama päivä sitten, mutta se ei ole tulossa tuotantoon lähiaikoina. Citroën OLI on toistaiseksi konseptiauto, ja sen olemassaolon tarkoitus on esitellä, mitä suuritehoinen, hyötyajoneuvo ja melko edullinen Citroën CUV voi tarjota.

  Kaikki uudesta Citroën Fourgonnette

OLI näyttää kompaktilta crossoverilta, ja siinä on myös 50 kWh:n akku, jonka pitäisi riittää 250 mailin toimintasäteeseen, sillä OLI painaa vain noin 2200 kiloa, mikä on todella kevyt mille tahansa sähköautolle. Oli miten oli, OLI on toistaiseksi vain konseptiauto, mikä tarkoittaa, että emme näe sitä kaduilla vielä pitkään aikaan, jos edes koskaan.

Milloin Citroën e-C4 X tulee markkinoille?

Citroën e-C4 X tulee tuotantoon vuoden 2022 lopulla ja vuoden 2023 alussa, mikä tarkoittaa, että se saa myös 50 kWh:n akun, jonka olemme nähneet kaikista aiemmin mainituista Citroënin sähköautoista. Tämä tarkoittaa 136 hevosvoimaa ja parhaimmillaan noin 210 kilometrin toimintasädettä aerodynamiikan ja yleisen tehokkuuden ansiosta.

e-C4 X eroaa tavallisesta C4:stä siinä, että se on hieman suurempi, tilavampi, käytännöllisempi ja kiistatta paremman näköinen auto. e-C4 X:n rinnalle tulee todennäköisesti aikanaan myös e-C5 X, sillä C5 X on Citroënin uusi lippulaiva.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z