Kaikki uudesta Citroën Fourgonnette

Citroën Fourgonnette

Vuonna 1948 Citroën esitteli ikonisen 2CV-mallin, joka on kiistatta kaikkien aikojen ikonisin Citroën-malli. 2CV:stä tuli aikakautensa myydyin auto, sillä sitä valmistettiin yli 3,8 miljoonaa kappaletta. Se oli myös historian ensimmäinen FWD-auto, jota myytiin maailmanlaajuisesti yli miljoona kappaletta.

Citroën Fourgonnette on eräänlainen kunnianosoitus tuolle autolle, ja kerromme sinulle kaiken uudesta Citroën Fourgonnettesta. Fourgonnette perustuu nykyiseen Citroën Berlingoon, mikä tarkoittaa, että se jakaa suurimman osan sen alustasta Berlingon kanssa. Korin on suunnitellut ja valmistanut italialainen sohvavalmistaja Caselani.

Moottoripuolella on valittavana kolme erilaista moottoria, turbodiesel, bensiini tai jopa täyssähköinen malli. Luultavasti houkuttelevin seikka Fourgonnetten omistamisessa on ulkoinen muotoilu, sillä siinä on alkuperäisen 2CV:n retrofuturistinen iteraatio, ja se on saatavana joko MPV- tai pakettiautona.

Luotettavuuden suhteen voit odottaa Fourgonnetten olevan yhtä luotettava kuin Berlingo, mikä tarkoittaa, että sen pitäisi olla suurimmaksi osaksi kunnossa. Hinnaltaan Fourgonnette maksaa noin 15 000-20 000 euroa enemmän kuin tavallinen Berlingo, mutta käytännöllisyys on sama kuin Berlingossa.

Citroën Fourgonnette – Voimansiirtojärjestelmä

Kuten esittelyssä mainittiin, Fourgonnettea tullaan tarjoamaan kolmella eri moottorilla, 1,5 litran BlueHDi-turbodiesel-nelisylinterimoottorilla, jossa on joko 100 tai 130 hv, 1,2 litran bensiinimoottorilla, jossa on joko 110 tai 130 hv, tai täyssähköisellä e-Berlingo-versiolla, jossa on 50 kWh:n akku ja 136 hv.

  Onko Citroën C4 Aircross hyvä auto?

Nämä moottorit yhdistetään joko manuaali- tai automaattivaihteistoon ja pysyvään nelivetoon. e-Berlingon toimintasäde on noin 275 kilometriä, ja lataus 20 prosentista 80 prosenttiin kestää noin 30 minuuttia.

Fourgonnetten hyötysuhde on noin 55MPG dieselmoottorilla ja 40MPG bensiinimoottorilla, mutta manuaaliversioiden pitäisi olla myös hieman tehokkaampia. On turvallista sanoa, että Fourgonnettea ei ole tehty nopeaksi, sillä se on tarkoitettu ensisijaisesti kaupalliseen käyttöön.

Citroën Fourgonnette – Suunnittelu

Nyt on aika puhua muotoilusta, joka on varmasti jännittävin osa uutta Fourgonnettea. Etupuolelta Fourgonnette ei muistuta juurikaan Berlingoa, sillä siinä on nyt pyöreät ajovalot ja 2CV:stä muistuttava säleikkö.

Sivuprofiilille on ominaista vaakasuorat linjat koko auton korissa, kun taas takaosassa on kaksi pyöreää takaikkunaa kunnianosoituksena alkuperäiselle 2CV:lle. Henkilöautoversion sivuikkunat on myös muotoiltu 2CV:n kaltaisiksi, kun taas rahtiversiossa ei ole sivuikkunoita.

Vanteet on suunniteltu jäljittelemään alkuperäisen 2CV:n pyöriä, ja ulkovärit ovat sininen ja vihreä, jotka muistuttavat jälleen kerran alkuperäistä 2CV:tä. Koko auto on huolellisesti suunniteltu kunnianosoitus alkuperäiselle 2CV:lle, mikä tarkoittaa, että 2CV:n harrastajat tulevat rakastamaan uutta Fourgonnettea.

Citroën Fourgonnette – luotettavuus ja ajettavuus

Luotettavuuden suhteen Fourgonnette ei pitäisi poiketa tavallisesta Citroën Berlingosta, jonka luotettavuustulokset ovat yleensä kokonaisuudessaan keskinkertaisia. Useimmat tunnetut autolehdet ja riippumattomat testaajat ovat todenneet, että Berlingo sijoittuu ”luotettavimpien autojen” listalla joko keskikastiin tai hieman alempaan päähän.

  Citroën DS4:n yleiset ongelmat

Myös ajokokemus pysyy Berlingossa suhteellisen muuttumattomana, mikä tarkoittaa mukavaa ajoa, kunnollista äänieristystä ja hyvää polttoainetaloutta. Berlingo on hieman jäykempi, varsinkin pakettiautoversio, sillä se pystyy kuljettamaan myös kunnon määrän lastia.

Citroën Fourgonnette – Arvo ja käytännöllisyys

Hinnoittelua ei ole vielä julkistettu, mutta useimmat sisäpiiriläiset toteavat, että sinun on maksettava noin 15 000-20 000 dollaria alkuperäisen Berlingon hinnan päälle, jos haluat Fourgonnetten. Jos nämä huhut pitävät paikkansa, voimme vilpittömästi sanoa, että Fourgonnettea ostavat vain 2CV:tä todella rakastavat ihmiset, tuskin kukaan muu.

Tämä auto on suunniteltu kunnianosoitukseksi, matkaksi muistojen kaistalle niille, jotka pitävät alkuperäisestä 2CV:stä. Siinä ei ole mitään erityistä verrattuna tavalliseen Berlingoon, lukuun ottamatta ulkoasua, joka on paljon siistimpi. Käytännöllisyys pysyy melko muuttumattomana, mikä tarkoittaa paljon tilaa kaikkialla, mutta uudet ikkunamallit haittaavat hieman näkyvyyttä.

UKK-osio

Milloin Citroën Fourgonnette tulee markkinoille?

Uusi Fourgonnette paljastettiin julkisuuteen vasta muutama viikko sitten, mikä tarkoittaa sitä, ettei siitä ole juuri nyt paljon tietoa. Jotkut kuitenkin sanovat, että toimitukset alkavat jo lokakuun lopulla vuonna 2022 ja että valmistettavien yksiköiden määrä riippuu alkuinnostuksesta.

Koska Caselani ei ole suuren volyymin autonvalmistaja, on todennäköistä, että joudut odottamaan jonkin aikaa ennen kuin saat uuden Fourgonnetten käsiisi.

Onko uusi Citroën Fourgonnette sen arvoinen?

Vastaus tähän kysymykseen on sekä subjektiivinen että objektiivinen. Subjektiivisesti katsottuna 2CV:tä ihailevat tulevat todennäköisesti suosimaan uutta Fourgonnettea sen perinnön ja muotoilun vuoksi. Objektiivisesti katsottuna Fourgonnette on vain Citroën Berlingo korisarjalla, joka maksaa valtavasti rahaa Berlingon alkuperäisen hinnan lisäksi.

  Onko Citroën DS7 Crossback hyvä auto?

Näin ollen voimme suositella Fourgonnettea vain niille, jotka haluavat sen joka tapauksessa. Tätä autoa ei ole tehty ostettavaksi järjellä, vaan pikemminkin sydämellä, sillä se muistelee aikakautta, jolloin Citroën valmisti ikonista 2CV:tä. Fourgonnette myy tunteita, perintöä ja perintöä, ei käytännöllisyyttä, tehokkuutta tai edes arvoa.

Mitä eroa on Citroën Berlingon ja Citroën Fourgonnetten välillä?

Kaksi ilmeisintä eroa ovat hinta ja ulkoinen muotoilu. Fourgonnette maksaa paljon enemmän kuin Berlingo, ja sen ulkoasu on uudistettu voimakkaasti 2CV:n innoittamana. Näkyvyys on hieman parempi kuin Berlingossa, mutta kaiken muun pitäisi näyttää ja tuntua suunnilleen samalta.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z