Onko Renault Kadjar hyvä auto?

Renault Kadjar

Renault Kadjar tuli ensimmäisen kerran julkisuuteen vuonna 2015, kun se esiteltiin Geneven autonäyttelyssä. Renault tajusi, että kompakti crossover SUV-segmentti on yhä suositumpi, minkä vuoksi se halusi Kadjarin markkinoille mahdollisimman pian. Onko Renault Kadjar siis hyvä auto?

Lyhyesti sanottuna Renault Kadjar voi olla todella hyvä auto, jos saat siitä hyvän tarjouksen. Kadjarin valmistus lopetettiin hiljattain, mikä tarkoittaa sitä, että näitä on todennäköisesti vielä muutama autohalleissa. Koska useimmat jälleenmyyjät haluavat myydä lopetetut autonsa mahdollisimman pian, on hyvin mahdollista, että saat hyvän alennuksen yhdestä viimeisistä jäljellä olevista uusista malleista.

Pitkä vastaus on paljon perusteellisempi ja faktapohjaisempi, minkä vuoksi sinun kannattaa jäädä lukemaan tämä artikkeli loppuun asti. Käymme läpi moottorit, vaihteiston ja muut voimansiirron osat ja kiinnitämme samalla huomiota muotoiluun, ajokokemukseen, luotettavuuteen, yleisiin ongelmiin, hinnoitteluun ja käytännöllisyyteen.

Jos siis haluat tietää, voisiko Renault Kadjar olla seuraava autosi ja kaipaat vain lisätietoja, olet tullut oikeaan paikkaan!

Voimansiirto

Phase 1 pre-facelift Kadjar on saatavana joko 1,2- tai 1,7-litraisella bensiinimoottorilla. Edellinen tuottaa noin 131 hv ja jälkimmäinen noin 163 hv. Molemmat moottorit hylättiin vuoden 2019 faceliftissä, joka tarjoaa vain 1,4 litran rivinelosylinterisen moottorin, joka on parempi kuin molemmat Phase 1 -moottorit. Tämä moottori tarjoaa kunnon 140-160 hv, mikä on enemmän kuin tarpeeksi.

Vaihe 1 antaa myös mahdollisuuden valita 1,5 litran 4-sylinterisen dieselmoottorin tai 1,6 litran 4-sylinterisen dieselmoottorin välillä, jossa on joko 110 hv tai 131 hv, kun taas vaihe 2 jättää vain 1,5 litran dieselmoottorin, jossa on 116 hv. Hybridejä tai EV-ajoneuvoja ei ole mainittavasti, ja paras moottori kaikista näistä on todennäköisesti 1.4L bensiinimoottori 160hv:llä.

  Hyundai i20 vs. Renault Clio - kumpi on parempi?

Manuaalivaihteisto on vakiona, FWD on pakollinen, kun taas automaattinen 7-vaihteinen DCT on myös saatavilla lisävarusteena. On turvallista sanoa, että Kadjar voi palata jopa 40MPG bensiinimoottoreillaan, kun taas dieselmoottorit ovat yleensä noin 40 % tehokkaampia.

Muotoilu ja ajaminen

Kun Kadjar tuli markkinoille, ihmiset olivat melko iloisesti yllättyneitä sen ulkonäöstä. Siinä on melko lihaksikas asento, mukavan näköiset terävät LED-valot ja kelvollisesti sisätilat. Vaiheen 2 facelift tekee Kadjarista melkoisen näköisen, sillä se esittelee siistimmän näköiset suuret pyörät, uudet jännittävät värit ja mittavat päivitykset sekä ulko- että sisätiloihin.

Ajamisen osalta Kadjar ei ole mitään erikoista, kuten tämän segmentin autoissa yleensä on tapana. Kadjar on perhekuljetusauto, mikä tarkoittaa, että se ei halua olla dynaaminen, kun taas yleinen mukavuus on kunnollinen, mutta ei kivikova.

Luotettavuus ja yleiset ongelmat

Ensimmäisinä elinvuosinaan Kadjaria ei pidetty luotettavuuden mestarina, sillä sitä se ei todellakaan ollut. Vuosien varrella oli monia takaisinkutsuja, joista neljä koski pelkästään turvatyynyjä. Ajan kuluessa ja Renaultin faceliftin myötä Kadjarin yleiset luotettavuustilastot kuitenkin paranivat huomattavasti, ja Kadjar on nyt melko luotettava auto.

Yleisimpiä ongelmia ovat muun muassa avainkortin toimintahäiriöt sekä ongelmat sähköisten lisävarusteiden, pyyhkijöiden ja ikkunoiden kanssa. Manuaalivaihteiston tiedetään kärsivän pääsylinteriongelmista, kun taas automaattivaihteisto voi olla hieman hidas. Dieselmoottoreissa on herkästi hehkutulppa-ongelmia, ja erityisesti aiemmissa malleissa turvatyynyt ovat olleet viallisia.

  Yleisiä ongelmia Renault Capturissa

Hinnoittelu ja käytännöllisyys

Isossa-Britanniassa Kadjar noteerattiin 19 815-30 735 punnan hintaan. Euroopassa keskihinta oli hieman alle 30 000 euroa, mikä on Kadjarin kokoon nähden melko hyvä hinta. Vuosien varrella Kadjar menetti suuren osan arvostaan, mikä tarkoittaa, että sen hinta ei ole kovin hyvä, jos haluat napata yhden varhaisista facelift-malleista, sillä ne ovat nyt lähes neljä vuotta vanhoja.

Käytännöllisyys on linjassa muun segmentin kanssa, mikä tarkoittaa, että Kadjariin mahtuu neljä aikuista ongelmitta ja tavaratila on kokoonsa nähden riittävä. Näkyvyys on kunnossa Kadjariin ja sieltä pois pääseminen on helppoa leveästi aukeavien ovien ja korotetun kuljettajan istuimen ansiosta.

UKK-osio

Kuinka turvallinen Renault Kadjar on?

Vuonna 2015 Euro NCAP myönsi Kadjarille 5 tähteä 5:stä, mikä teki siitä yhden vuoden 2015 turvallisimmista autoista. Tämä on edelleen voimassa tähän päivään asti, sillä kaikki Kadjarin myöhemmät mallit ovat vain parantaneet sitä. Jalankulkijoiden turvallisuudessa Kadjar ei ole aivan uusimpien Renault-mallien tasolla, mutta se on silti parempi kuin vuoden 2015 keskiarvo.

Missä Kadjar jää myös jälkeen nykyajasta, on turva-avustimien saatavuus, joka ei ole kovin kattava. Tämä on järkevää, sillä Kadjar on tässä vaiheessa 8 vuotta vanha auto.

Onko Renault Kadjar hyvä perheauto?

Renault Kadjar on itse asiassa todella hyvä perheauto, sillä sen ostaminen tai asuminen ei maksa liikaa. Se on tarpeeksi moderni, jotta siinä on kaikki tarvittavat rihkamat, jotka ovat nykyään välttämättömiä, erityisesti sellaiset asiat kuin riittävät turvatyynyt ja viiden tähden turvallisuusluokitus.

  Onko Renault Captur hyvä auto?

Tilamielessä Kadjariin mahtuu helposti nelihenkinen aikuisperhe, mutta yli neljän hengen perheessä tulee olemaan tungosta. Kadjarissa ei kuitenkaan ole aivan uusimpia turvajärjestelmiä, joten pidä se mielessäsi, sillä se voi olla joillekin ratkaiseva tekijä.

Onko Renault Kadjar tulossa takaisin?

Vuonna 2022 Renault toi markkinoille Australin, joka korvasi Kadjarin kokonaan. Sinänsä ei ole mitään syytä, miksi Renaultin pitäisi koskaan tuoda Kadjaria takaisin, varsinkin aikakaudella, jolloin useimmat autonvalmistajat keskittyvät sähköautoihin, hybrideihin ja uusiin teknologioihin, jotka on parempi esitellä joko jo vakiintuneilla tai upouusilla malleilla.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z