Hyundai i20 vs. Renault Clio – kumpi on parempi?

Onko Hyundai i20 hyvä auto?

Jos olet perheenisä ja haluat auton, joka ei ole liian iso tai liian pieni, joka ei ole liian halpa tai liian kallis tai joka ei ole liian ylellinen, mutta ei myöskään halvan tuntuinen, sinun kannattaa kiinnittää huomiosi kompakteihin hatchback-autoihin. Syy, miksi sanomme viistoperät, on se, että nämä pienet mutta tilavat autot ovat täydellinen sekoitus kaikkea yhdessä paketissa.

Tämä on syy siihen, miksi viistoperäisistä autoista on tullut niin äärimmäisen suosittuja ja miksi lähes kaikki hyvämaineiset merkit (Yhdysvaltojen ulkopuolella) tarjoavat edelleen monia viistoperämalleja. Pelkkä autoteollisuuden kehitys mahdollistaa sen, että voimme nauttia viistoperästä, joka tuntuu sisältä paljon suuremmalta autolta, mutta jossa on silti kaikki ne edut, jotka yleensä liitetään viistoperään.

Tässä artikkelissa vertailemme kahta kovaa kilpailijaa tässä segmentissä, Hyundai i20:tä ja Renault Clioa. i20 on ollut markkinoilla noin 15 vuotta, ja se on nyt kolmannessa ja paljon parannetussa sukupolvessa. Renault Clio puolestaan on ollut markkinoilla yli 22 vuotta ja on viidennessä iteraatiossaan, mikä tarkoittaa, että tämän pitäisi olla hyvä.

Teemme näistä kahdesta viistoperästä laajan testin ja kerromme, miksi sinun pitäisi valita toinen toisen sijaan. Hyundai i20 vs. Renault Clio – kumpi on parempi?

Hyundai i20

Hintatasoltaan nykyinen Hyundai i20 ei ole yksi tämän segmentin halvimmista hatchbackeista, mikä tulee monille yllätyksenä, mutta se on itse asiassa sen arvoinen. Ensinnäkin i20:een saa kaksi moottorivaihtoehtoa, pienemmän 1,0 litran 3-sylinterisen moottorin, jossa on 100 hv, tai 1,2 litran 4-sylinterisen moottorin, jossa on 87 hv. FWD on i20:n ainoa vaihtoehto, manuaalivaihteisto on vakiovaihteisto, kun taas automaattivaihteisto on saatavana lisävarusteena.

  Onko Hyundai Nexo hyvä auto?

Jos pidät i20:stä, mutta et ole kovin varma suorituskyvystä, kannattaa keskittyä i20 N:ään. i20 N maksaa paljon enemmän, mutta siinä on todella tehokas 1,6 litran 4-sylinterinen 1,6 litran moottori, jossa on 204 hevosvoimaa ja jonka nopeus 0-100 km/h on 6,7 sekuntia. Vaikka tavalliset i20-mallit eivät olekaan mitään kovin erikoista ajettavaa, i20 N on varmasti.

Ulkomuotoilu on parantunut huomattavasti edelliseen malliin verrattuna, mutta i20 ei tule ihastuttamaan ketään. Sisätilat ovat modernin näköiset ja todella loogisesti jaotellut, joten niitä on helppo ymmärtää ja käyttää ajon aikana. Luotettavuus on erinomainen, sillä Hyundai onnistuu nykyään siinä lähes aina.
Käytännöllisyys on ihan ok, ei mitään erikoista luokassaan, mikä tarkoittaa, että voit pakata aikuisen taakse, mutta sitä ei pitäisi tehdä usein. Näkyvyys on hyvä, tavaratila on melko suuri, ja yleinen varustelista on riittävä.

Renault Clio

Renault Clio maksaa muutaman tuhat dollaria/euroa vähemmän i20:een verrattuna, mikä ei ole yllätys. Renault Clio tarjoaa kuitenkin paljon laajemman moottorivalikoiman alkaen 1,0 litran 3-sylinterisestä rivimoottorista, jossa on joko 91 tai 100 hevosvoimaa, tai tehokkaammasta 130 hevosvoiman 1,4 litran 4-sylinterisestä moottorista. Clio on saatavana myös dieselmoottorina 1,5 litran 4-sylinterisen moottorin ansiosta, jossa on 85 hv.

Uusin Clio on saatavana myös hybridinä, mikä tarkoittaa, että siihen saa 1,6 litran 4-sylinterisen bensiinimoottorin lisäksi sähkömoottorin, jonka yhteisteho on 144 hv. Huippumalli on Clio RS/Trophy, 200 hv/220 hv 1,6 litran 4-sylinterinen kuuma viistoperä, joka kiihtyy 0-100 km/h 6,9/6,6 sekunnissa, mikä on lähes sama kuin i20 N:ssä.

  Hyundai Ioniq 5 electric Luotettavuus

Muotoilullisesti Renault Clio näyttää nykyään todella hyvältä sekä sisältä että ulkoa, mikä on valtava parannus vanhempiin malleihin verrattuna, jotka näyttivät usein hieman epämääräisiltä. Ajokokemus on melko normaali, lukuun ottamatta Clio RS:ää, joka tuntuu todella hauskalta ajaa.

Luotettavuus on ok, mutta tässä on paljon parantamisen varaa. Käytännöllisyys on luokkaansa nähden todella hyvä, sillä Cliossa on suuri toinen istuinrivi ja kohtuullisen kokoinen tavaratila.

Tuomio – Renault Clio on parempi.

Vaikka Hyundai i20 on kaiken kaikkiaan todella hyvä auto, Clio vie sen, koska se tarjoaa sekä hybridi- että dieselmoottorin, kun taas i20 ei. Toiseksi Cliossa on enemmän tilaa sekä tavaratilassa että takaistuimilla, joten se on kaiken kaikkiaan parempi perheauto. Muotoilullisesti Clio vie voiton sekä sisältä että ulkoa, mutta i20 näyttää myös hyvältä, erityisesti sisältä.

Luotettavuudessa vuorovesi näyttää kääntyvän, sillä i20 on selvästi luotettavampi auto. Jos pidät dynaamisemmasta ajokokemuksesta, sanoisin, että i20 on siinä parempi, kun taas Clio on mukavampi. Kaiken kaikkiaan molemmat viistoperät ovat hyviä, mutta Cliossa on yksinkertaisesti enemmän hyviä puolia.

FAQ-osio

Onko Hyundai i20 tehokkaampi kuin Renault Clio?

Mitä tulee tehokkuuteen, nämä kaksi ovat lähes identtisiä, sillä voit odottaa saavasi noin 48MPG vertailukelpoisilla bensiinikäyttöisillä malleilla. Clio on kuitenkin etulyöntiasemassa, koska se on saatavana dieselmoottorilla, joka voi tuottaa jopa 65MPG, mikä on paljon parempi kuin mitä i20:llä voi saada.

  Onko Hyundai i30 hyvä auto?

Emme voi myöskään unohtaa, että Clio on saatavana myös hybridiversiona, jonka yhdistetty kulutus on jopa 65MPG.

Onko Hyundai i20 turvallisempi kuin Renault Clio?

Renault Clio vaikuttaa myös turvallisemmalta autolta, sillä se palkittiin Euro NCAP:n viiden tähden luokituksella, kun taas i20 sai neljä tähteä viidestä. Syy siihen, miksi i20 ei koskaan saavuttanut täyttä potentiaaliaan, on se, että se ei ole tarpeeksi tehokas turva-avustuskategoriassa, jossa se sai vain 67 prosenttia pisteistä, kun taas Clio sai 75 prosenttia pisteistä.

Lisäksi Clio on parempi sekä aikuisten että lasten turvallisuudessa, kun taas i20 on hieman parempi jalankulkijoiden turvallisuudessa.

Onko Hyundai i20 N parempi kuin Renault Clio RS?

Sekä Renault Clio RS että Hyundai i20 N ovat loistavia autoja, joten voittajan valitseminen on melko vaikeaa. Sanoisin, että tavallinen i20 N on Clio RS:ää parempi, mutta jos päivität Clio RS Trophy -malliin, tulet huomaamaan, että nämä kaksi voivat vaihtaa lyöntejä päiväkausia.

i20 on nopeampi 0-100 km/h, se on kevyempi, siinä on enemmän vääntöä, ja sen kierrosajat ovat yleensä nopeampia. Toisaalta Trophy RS:n huippunopeus on korkeampi, siinä näyttää olevan paremmat jarrut ja hieman enemmän tehoa, 220 hv.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z