Onko Renault Sandero hyvä auto?

Renault Sandero

Renault/Dacia Sandero on Renaultin ja Renaultin romanialaisen tytäryhtiön, Dacian, yhdessä valmistama pienikokoinen auto. Sanderosta on kaavailtu todella edullista pientä viistoperää, johon pääsee käsiksi suuri osa kansasta tulotasosta riippumatta, mutta onko Renault Sandero hyvä auto?

Renault/Dacia Sandero on todellakin todella hyvä auto siihen nähden, mitä se on, mikä on sitäkin enemmän totta, kun otetaan huomioon, että niitä on myyty tonneittain eri puolilla maailmaa. Sandero tarjoaa kunnollisen valikoiman moottoreita, jotka on suunniteltu taloudellisiksi ja helppohoitoisiksi, mutta niitä tuskin voi kutsua jännittäviksi tai vastaaviksi.

Muotoilu on myös melko perus, sillä se ei loukkaa ketään. Sisätilat ovat niin perus kuin olla voi, mutta ne sopivat täydellisesti niille, jotka eivät halua minkäänlaisia häiriötekijöitä. Sanderolla ajaminen saa sinut tuntemaan olosi niin tavalliseksi kuin autolla ajaminen voi tuntua, sillä se on suunniteltu ensisijaisesti pisteestä A pisteeseen B kulkuvälineeksi, mikä tarkoittaa, että se ei ole dynaaminen tai liian mukava.

Luotettavuuden kannalta Sanderossa näyttää olevan joitakin keskustelun arvoisia ongelmia, mutta kaiken kaikkiaan se onnistuu olemaan melko luotettava. Käytännöllisyys on myös hyvä, ja hinnoittelu on erinomainen, sillä näitä saa todella halvalla sekä uutena että käytettynä.

Voimansiirto

Renault/Dacia Sanderon saa muutamalla moottorilla pienemmistä 3-sylinterisistä 65 hv:n 999-kuutioisten rivimoottoreista suurempiin 100 hv:n 3-sylinterisiin bensiinimoottoreihin. Sanderon 2. sukupolveen on saatavana myös 1,15-rivinen 4-sylinterinen 72 hv:n moottori ja kaksi dieselmoottoria, pienempitehoinen 1,5 litran moottori 75 hv:llä ja tehokkaampi 1,5 litran moottori 90 hv:llä.

  Onko Renault Koleos hyvä auto?

Kaikki nämä on suunniteltu tehokkaiksi, minkä vuoksi tehokkaimmilla bensiinimoottoreilla voi odottaa jopa 50MPG:n kulutusta, kun taas tehokkaimmat dieselmoottorit voivat tuottaa jopa 65MPG:n kulutuksen. Kaikki mallit toimitetaan tehtaalta käsivaihteistolla, mutta voit maksaa enemmän saadaksesi automaattivaihteiston, joka sisältyy joihinkin suurempiin moottoreihin tietyillä alueilla.

Kaiken kaikkiaan Dacia/Renault Sanderin voimansiirtopaletti on melko hyvä, ja siinä on pieniä mutta tehokkaita moottoreita, jotka hoitavat tehtävänsä enemmän kuin hyvin.

Muotoilu ja ajokokemus

Muotoilullisesti Renault/Dacia Sandero on hyvännäköinen auto siihen nähden, mitä se on, sillä Renault/Dacia yritti tehdä siitä houkuttelevamman Sanderon kolmannessa sukupolvessa. Sandero Stepway -malleissa on käytetty enemmän hyötykäyttöön suuntautunutta muotokieltä, joka saa Sanderon näyttämään tarkoituksenmukaisemmalta.

Sisätilat ovat melko yksinkertaiset, mutta niihin saa infotainment-värinäyttöjä, jotka nostavat kokemusta hieman. Kankaiset istuimet ja kovakosketeltavat muovit ovat itsestäänselvyyksiä, mutta tässä hintaluokassa ei todellakaan voi vaatia enempää. Ajokokemus on varma, mutta ei lainkaan dynaaminen. Sandero on kohtuullisen hiljainen, mutta se ei ole mikään luksusauto.

Luotettavuus ja yleiset ongelmat

Sanderolla on ollut ylä- ja alamäkiä luotettavuuden saralla, mikä tarkoittaa, että se on kohtuullisen luotettava auto, mutta se kärsii myös tietyistä ongelmista, joita on käsiteltävä tarkemmin. Tällaisia ongelmia ovat esimerkiksi ruoste/korroosio, jarrujen, elektroniikan, DPF-suodattimen ja jousituksen ongelmat.

Jos huolehdit Sanderostasi asianmukaisesti, voit odottaa sen kestävän melko pitkään. Jos kuitenkin aiot ostaa sellaisen käytettynä, varmista, että valitset sellaisen, jolla on johdonmukainen huoltohistoria, sillä et halua pihistellä huonompien mallien kanssa, joita ei yleensä ole huollettu kovin hyvin.

  Onko Renault Captur hyvä auto?

Lisätietoja Renault Sanderon ongelmista.

Hinnoittelu ja käytännöllisyys

Ranskassa, Renaultin kotimaassa, Sandero maksaa alle 9 000 euroa, mikä tekee siitä yhden edullisimmista myynnissä olevista autoista. Käytettyjä autoja saa jo muutamalla tonnilla, mikä tekee Sanderosta niin suositun auton kehitysmaissa ja tietyissä kehittyneissä maissa. Monia näistä autoista käytetään jakeluautoina ja takseina kaikkialla maailmassa.

Käytännöllisyys ei itse asiassa ole niin huono, kun otetaan huomioon auton jalanjälki, joka tarkoittaa, että takana on hyvin tilaa ja että Sandero voi kuljettaa useita ihmisiä kerralla ilman suurempia ongelmia.

UKK-osio

Kuinka paljon Sandero maksaa Saksassa?

Saksassa voit odottaa maksavasi upouudesta Sanderosta noin 10 000 euroa, mikä tekee siitä yhden halvimmista käyttökelpoisista autoista, joita rahalla saa Saksassa. Tämä koskee myös ECO-G-mallia tai TCe 90 -versiota, jotka maksavat lähes saman verran.

Dacia TCe 100 ECO G -bi-fuel -versio maksaa hieman enemmän, mutta sillä saa lähes 100 hv, mikä on suurin mahdollinen teho, jonka Sanderosta voi muutenkin saada. Tällaisella hinnalla ei todellakaan voi odottaa saavansa paljon, mutta Sandero on todella käyttökelpoinen auto, jolla voi tehdä kaikki päivittäiset työmatkat ilman minkäänlaisia ongelmia.

Mikä on Dacia?

Dacia-autoyhtiö perustettiin vuonna 1966 Romaniassa yritykseksi, jonka tehtävänä oli valmistaa halpoja ja helppokäyttöisiä autoja massoille, mikä osoittautui hyväksi ideaksi siirtymävaiheen maissa, joissa suuren yleisön ostovoima oli vielä melko vähäistä.

  Onko Renault Twingo hyvä auto?

Renault astui kuvaan vuonna 1999 ja osti Dacian, ja sillä oli melko lailla sama ajatus – halpojen autojen saattaminen kaikkien saataville Euroopassa ja suuressa osassa Aasiaa. Renaultin haltuunoton jälkeen Daciasta tuli paljon tunnetumpi tuotemerkki, erityisesti 2000-luvun lopulla, kun Sanderon, Loganin ja Dusterin kaltaiset mallit alkoivat myydä melko hyvin.

Käyttääkö Dacia Renaultin moottoreita?

Kyllä, Dacia-autoissa käytetään Renaultin moottoreita, minkä monet Dacian omistajat sanovat usein Daciaa ostaessaan arvioidakseen Dacian tuomaa laatua. Moottoreiden yhteiskäyttö merkkien välillä ei ole mitään uutta, ja useimmat ihmiset eivät ole tietoisia siitä, että Renault jakoi moottoreita sekä Dacian että Mercedeksen kanssa yhdessä vaiheessa.

James May

Jamesin suuri intohimo on autot. Hän on julkaissut sisältöä Autojaa2z.fi-sivustolla siitä lähtien, kun se aloitti toimintansa keväällä 2021.

Uusi Autoja A2Z